Min søn har fået eksem!!

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juli 2007 Min søn har fået eksem!!

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    michelepmichelep
    Medlem

Ups 🙂

Hej alle tøser.

Ja som overskriften siger så har William fået eksem. Jeg troede det var pulvergrøden han fik – så begyndte jeg at lave det hele selv, og det blev bedre men forsvandt ikke helt. Nu er det så blevet værre. Jeg smører ham med noget creme – Lipikar – fra apoteket. Noget voldsomt dyrt noget. Han bliver smurgt en gang om dagen og det virker som om det hjælper lidt. Hans eksem er meget tørt men det lader ikke til, at det klør på ham.

Vi er begyndt at give ham flaske – Allomin 2 – og jeg har en mistanke om at det kan være det?!?!

Jeg er begyndt at læse i bogen “Kernesund Familie, Sådan!” og jeg er bliver mere og mere forundret over hvad vi propper os selv, og vores børn med – ubevidst! Jeg er blevet tændt på at skulle igang med, at sætte vores sukkerbehov ned og spise økologisk. Men jeg har brug for jeres hjælp. Jeg ved der er nogle af jer der har børn med allergi og giver noget specielt mad, og tænkte om jeg ikke kan få nogle gode ideer?

Jeg har selv haft meget eksem – ingen af os er allergiske overfor mælk så det er han ikke disponeret for – men jeg vil ikke finde mig i, at man bare afslår det med at det er arveligt betinget, og dermed skal smøre det lille menneske i lang tid. Man må vel kunne gøre noget andet. Det kan jo kun være sundt at ligge kosten om, og slippe for alle de tilsætningsstoffer. Det er jo også sundt for mig og Karsten.

Håber nogle af jer kan hjælpe med nogle gode råd.

Knus Michele og en sovende William der faldt i søvn før jeg var færdig med, at synge godnatsange for ham. 😉

michelepmichelep
    Medlem
    michelepmichelep
    Medlem

Hej Anne

Tak for dit svar. Hvor køber jeg Nutramigen henne?

Knus Michele

amal1974amal1974
    Medlem

Hej Michele

Selvom man ikke har komælksallergi, så bør man holde sig fra allergener til de små, når der er allergi i familien. De største er mælk, gluten og æg. Der findes to mærker mme som er allergivenlige, Nutramigen og Profylac. De er svinedyre, men man kan få en grøn recept hos lægen og derefter søge kommunen om yderligt tilskud.

Jeg bruger Nutramigen til Julie.

Hun får grød lavet af hhv majsmel, hirsemel og rismel.

1 portion laves af:

2 dl vand
    2 spsk mel
    1 tsk olie, gerne tidselolie som er rig på linolsyre
    6 mål Nutramigen

Kog mel og vand til den ønskede konsistens under omrøring. Tilsæt olie og Nutramigen umiddelbart før spisning.

Nutramigen har en opskriftsbog som kan rekvireres hos dem. http://www.meadjohnson.dk/

Det kan tage lidt tid at vænne sig til smagen, så man kan introducere det enten med sukker eller 3 dele mm de første par gange.

Start med de milde frugter og grøntsager som kartofler, pærer, banan og gulerødder.
    Jordbær og citrusfrugter er ikke lige noget for små maver.

Husk at vaskepulver og skyllemiddel også kan være slemme for huden. Brug noget uden parfume og vask nyt tøj et par gange før brug så konserveringsmidlerne bliver vasket ordentligt ud.

Held og lykke med projektet.

Knus Anne, som nok også burde gå på sukkerafvænning.

amal1974amal1974
    Medlem

Hov, den ignorede mig lige.

Prøver igen:

Vælling af majs, ris eller boghvede (fra 4 mdr):
    Med modermælk (MM)
    1 dl vand
    1½ dl MM
    15-30 g majsmel, rismel eller boghvedemel (start fx med 15 og trap gradvist op, når barnet vænner sig til det)

Vand og mel koges et par minutter under omrøring (til mel og vand “samler sig”).

Efter afkøling til drikketemperatur (ca. 40 grader) tilsættes MM eller MME-pulver under omrøring, og vællingen hældes på flaske (husk at bruge vælling-sutter til sutteflasken)

Vællingen kan evt. sødes med en spsk. mos

Anonym
    Gæst

Hvis din søn først har fået det efter du er begyndt på fast føde er det nok helst sikkert noget mad.

Man kan jo godt være mere eller mindre fx mælkeallergiker.
    I min familie er der ikke allergi MEN alligevel havde min datter mælkeallergi – og det blev først opdaget da hun var 5 mdr fordi jeg måtte vente 3 mdr på at få tid hos børnelægen og dengang (for 6 år siden) var det sådan at man kun kan få tilskud til det allergivenlige erstatning hvis man starter op når de er max 5 mdr gammel…. så jeg håber da den regel er skrottet for din skyld.

Men datter fik voldsomt udslæt som bare blev værre – hun var så meget allergisk at hun reagerede på det mælk jeg spiste og da jeg ikke kunne få hende til at tage nutr eller profilac valgte jeg selv at gå på mælkefri kost og efter en uge var hendes udslæt næsten helt væk.

Så prøv om ikke du kan finde ud af hvad det er – ved at udlukke.
    Husk det er mælk i næsten alt færdiglavet.

Knus
    Hanne

michelepmichelep
    Medlem

Ja overskriften siger jo næsten sig selv.

Jeg bliver nødt til at give William noget mad med noget “guf” end hvad mine bryster kan præsterer nu. Og jeg vil ikke give ham den mm erstatning da jeg tror det er den der giver ham udslettet.

Så nu har jeg taget noget modermælk ud af fryseren og kogt majsvælling på det. Har I erfaring med det? Og kan man det?

Knus Michele

amal1974amal1974
    Medlem

På apoteket, men husk at bede din læge om en grøn recept til efter behov. En bøtte koster nemlig 179,30DKK og så bliver den kun til 2,9l.

Jeg fandtlige følgende opskrift på vælling:

Vælling af majs, ris eller boghvede (fra 4 mdr):
    Med modermælk (MM) Med modermælkserstatning (MME)
    1 dl vand 2 dl vand
    1½ dl MM MME svarende til 1½ dl vand
    15-30 g majsmel, rismel eller boghvedemel (start fx med 15 og trap gradvist op, når barnet vænner sig til det) 15-30 g majsmel, rismel eller boghvedemel (start fx med 15 og trap gradvist op, når barnet vænner sig til det)

Vand og mel koges et par minutter under omrøring (til mel og vand “samler sig”).

Efter afkøling til drikketemperatur (ca. 40 grader) tilsættes MM eller MME-pulver under omrøring, og vællingen hældes på flaske (husk at bruge vælling-sutter til sutteflasken)

Vællingen kan evt. sødes med en spsk. mos

/Anne

hunpingvinhunpingvin
    Medlem

Ja, jeg må så sige at jeg har fået af vide at eksem næsten aldrig skyldes madvarer hos de helt små. Det kommer ofte samtidig med at man begynder på fast føde, så derfor falder mistanken tit på det. Men det er fordi børneeksem oftest viser sig ved 4-5 måneders alderen. Derfor må man aldrig begynde at udelukke føde af de smås kost før man har snakket med en læge. Alt dette her har jeg læst i barnets udvikling i afsnittet 3-6 måneder fra Politiken. Og hos astma og allergi forbundet samt sst.

Hvis man undlader komælk de første 4 måneder er der stor sandsynlighed for at barnet ikke arver mors allergi og eksem. Så hvis du har haft eksem skulle William ikke have komælk de første 4 måneder. Men eftersom du jo har fuldammet ham burde det ikke være et issue… Dog hvis han har fået lidt almindeligt mme de første 4 måneder kan det have noget at sige. Men det er ikke sikkert det havde gjort en forskel. Natasja har absolut intet komælk fået de første 4 måneder og har alligevel fået lidt eksem.

Du skal få en henvisning til en hudlæge og få kigget på hans eksem. Sørg for at understrege at det er en baby når du ringer og bestiller tid, for ellers er der flere måneders ventetid. Højst sandsynlig skal du have en hormoncreme til det. Det er meget sandsynligt at det går væk når han bliver lidt større, så no worries. Det er ikke så mange der har gener af nogen art når de bliver voksne 🙂

Knuz fra Inger

TrinescTrinesc
    Medlem

Min søn på 3 er stort set eksemfri efter jeg fjernede ALT perfume fra tøjvask, bleer, og cremer. Jeg forsøgte LÆNGE med at ændre på kosten uden held, så nu bruger jeg Aloe propolis creme

Til at starte med smurte jeg min søn både morgen og aften, efter 7 dage var det så meget under kontrol at jeg kunne nøjes med 1 gang om dagen – nu kan jeg holde eksemen helt nede ved kun at smøre ham når han har været i bad, så cremen holder til ca 2 måneder.

Den er meget “tyk” og jeg har fået anbefalet at blande den med en Aloe vera gelly, men er ikke kommet så langt endnu, da jeg ikke synes det er et problem pt.

Man kan også få popolis som tablet, men det vil jeg ikke forsøge på ham, da han kun er 3 år.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.