Smagsprøve på grød, og Modermælk ell erstatning i grød ???

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juli 2007 Smagsprøve på grød, og Modermælk ell erstatning i grød ???

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

Nu har jeg lige brug for et godt råd… :-))
    Jonathan bliver jo stadig ammet, men jeg har besluttet mig for, at når han bliver 6 mdr, 16 jan, så skal han til at have et par smagsprøver på grød..
    Jeg vil helst starte med noget som jeg laver selv, så ikke han vænnes til de færdige grødtyper med det samme.. hvilken har I haft succes med at starte med??
    Jeg er også lidt i tvivl, om jeg skal bruge modermælk eller erstatning i grøden. Har hørt mange sige, at med modermælk bliver grøder MEGET tynd…
    Hvilket mærke erstatning er godt at bruge.. Jonathan er ikke disponeret for allergi, så jeg kan bruge de mærker som kan fås i supermarkederne.
    Hvilket mærke ville I anbefale..??

KH
    Cristina og Jonathan, totale nybegyndere på grødområdet, så der kommer nok mange spørgsmål..

salosalo
    Medlem

Hej Cristina,

Sebastian er 5½ måned og startede på grød for en uges tid siden. Ligesom dig vil jeg helst give ham noget hjemmelavet til at starte med så han ikke vænner sig til den søde købegrød.

Jeg har købt økologisk majsmel og boghvedemel og så købte jeg godt nok frugtmos på glas (valgte dog det økologiske uden sukker). Det allerførste han smagte og som jeg fortsatte med i tre dage var tynd majsgrød med pæremos. Det gled fint ned synes jeg. Så prøvede jeg med boghvedegrød, men det var IKKE sagen. Kan nu ikke fortænke ham i det – jeg synes det smager af pap!

De sidste par dage har jeg prøvet med havregrød, som jeg sigter og så har jeg most lidt frisk banan i. Det var en succes og han ville gerne have mere selvom jeg sagde stop. Her til eftermiddag har han for første gang fået sit andet skemåltid på en dag. Han fik kartoffelmos med lidt gulerod – ligeledes sigtet og det var også en kæmpe succes. Han studsede over konsistensen, men der var ikke tvivl om, at han kunne lide det.

Jeg tror du vil opleve det samme med Jonathan – specielt fordi han vil være 6 mdr. når du starter. Så er han klar på en lidt tykkere konsistens og mere smag. Det der majsgrød er altså ikke det mest spændende…

Jeg bruger mme i grøden og det er simpelthen fordi jeg synes jeg har nok at bruge min tid på i forvejen. Jeg har ikke tid til at malke ud også. Jeg har købt sådan nogle brikker af Alomin 2. Det bliver lidt dyrt i længden, da meget bliver smidt ud (kan kun holde max 2 døgn i køleskab efter åbning). Så måske du skulle købe noget pulver og selv blande det op…Men på den anden side så er det så kort en periode med det her søbemad, når man starter sent, så jeg holder mig nok til brikkerne alligevel 🙂

God fornøjelse med projektet. Det er altså en oplevelse. Sebastian elsker bare at få vand af kop – og så er det så sjovt når tænderne siger klonk klonk på glasset 🙂

Sara Og Sebastian 5½ md.

Vanita29Vanita29
    Medlem

Min søn på 2 år startede med at få tynd grød/vælling af majsmel da han var 4 mdr. Han kom aldrig til at lide det og det forstår jeg godt. Det smagte ADR! Det var noget helt andet med risgrød/vælling det røg ned med det sammen, derfor er min datter på snart 5 mdr aldrig blevet introduceret for majsgrød men vi startede simpelthen med risgrød. Hun får grød en gang om dagen mellem 19 og 20. Da hun har lang tid mellem sine afføringer og det er noget fast er jeg begyndt at give hende svenskemos i. De næste par dage skal hun introduceres for blommemos også af hensyn til maven. Jeg har indtilvidere lavet det hele selv og det har jeg det godt med. Min søn har spist VIRKELIG meget færdig glas-mad og jeg kan ikke lade være med at tænke på om det er derfor han er så utrolig kræsen idag???
    Jeg bruger Alumin2 i grøden fordi jeg synes det er lettest. Ved ikke om der er den store forskel på Alumin og NAN.

lindoslindos
    Medlem

Her hos os står den ligeledes på hjemmelavet grød. Vi har lavet lidt forskelligt, majsgrød med æblemos, hirsegrød (stort hit) og risgrød. Det har været lidt forskelligt om jeg har kommet frugt i, æble, pære, melon ell banan. Nogle gange har hun også fået frugtmos som en slags dessert. Hvis vi har fået kartofler ell kogte gulerødder til aften, ja så er der lige lidt der er blevet most til Karoline også, så hun også får smagt det..

Jeg bruger olie i grøden, og så en smule ko-mælk nu, min SP sagde at det var fint, da Karoline ikke er disp for allergi, og så længe vi stadig er på smagsprøve-stadiet og ko-mælk ikke bliver en del af måltidet som sådan, det må det vist først være omkring 8 mddr. mener jeg. Er det til at forstå?? Synes lige det blev lidt kludret. :o)
    Hvis jeg har malket ud, ja så er det selvfølgelig det jeg kommer i, men det er ikke så tit. Af og til kommer jeg slet ikke noget mælk i, og hun spiser det stadig. :o) Så længe hun ammes på næsten fuld tid, behøves mælken ikke tilsat i grøden.

Det var lige min erfaring. :o)
    Linda og Karoline fra den 3 juli

hunpingvinhunpingvin
    Medlem

Jeg startede med rismels grød og majsgrød. Begge dele hjemmelavet. Begge dele er et et hit, dog nok mere ris end majs. Her var boghvede heller ikke et hit. Jeg har både kogt frugt mos selv, eller købt på glas. Så er det dem fra Hipp der er økologiske og uden sukker. Det allerstørste hit her er nok risgrød med jordbær mos. Jordbærmos koger jeg af frosne bær, og kommer kun 1 tsk. sukker i til en hel pose.

Natasja får Profylac, så mælken kan jeg ikke råde dig om 🙂

Knuz Inger

amal1974amal1974
    Medlem

Julie får majsgrød, hirsegrød og rismelsgrød. Alt sammen hjemmelavet og hun spiser det med største fornøjelse. Personligt synes jeg at hirsen smager bedst, men hun er ligeglad, bare det er mad og der er nok;-)

Hvis du har overskuddet vil jeg anbefale at du bruger din egen mælk. Julie får Nutramigen i sin grød, hvilket hun er blevet suppleret med fra fødslen så hun kendte allerede smagen.

Held og lykke med projekt grød. Husk at give vand til måltidet, så bliver maven ikke så hård.

/Anne og Julie 290707

MorNissenMorNissen
    Medlem

Hej Sara

Jeg studsede lige over den med havregrøden – er det ikke noget med at de ikke må få det før de er fyldt 6 måneder??? Jeg har læst at der er en risiko for at de får cøliaki hvis de får gluten inden 6 måneder.

Noah får Majs eller risgrød med en eller andet hjemmelavet frugtmos til morgenmad. Til aftensmad får han kartoffelmos med broccoli for tiden – han er generelt meget glad for mad så han spiser alt hvad jeg præsenterer ham for! Jeg har set en del steder at majs er gode at blande i kartoffelmosen – er der nogen der har prøvet det??? Skal majsene blendes først??? Jeg forestiller mig lidt at der ellers kommer til at være en masse “majsskaller” i mosen…

Kristine (og Noah 4,5 måned)

salosalo
    Medlem

Hej Kristine,

Jo jeg har faktisk også læst noget om det efterfølgende, men jeg har også læst i den bog fra Sundhedsstyrelsen “Mad til spædbørn og småbørn” at de godt må få det før 6 mdr…..Jeg ved ikke hvad man skal holde sig til.

Men godt at du er vågen 🙂

Sara

dieleadielea
    Medlem

Her ville jeg rigtig gerne selv malke ud til grød og mos, så det hele kunne blive så naturligt som muligt!
    Ret hurtigt måtte jeg dog erkende, at når det er i startfasen, så er det 1) ufatteligt svært at vurdere, hvor meget de egentlig spiser (=en masse spild af “dyrebar”udmalket mælk) 2) vildt hårdt, når man så samtidig i starten reelt kommer til at amme det, man plejer, for at være sikker på at de får nok at spise.
    Så efter en uge, hvor jeg hang lidt i laser for at malke ud til to måltider samt ammede (fuldt) ved siden af… ja, så har jeg købt Hipps øko-mme, og det bruger jeg nu i grød og mos, helt uden problemer – og vi tør at “svine” lidt mere med maden og lave rigeligt (før kunne jeg jo næsten græde, hvis der var meget tilovers).
    Så hvis man har oceaner af mælk, ville jeg da klart malke ud – jeg måtte erkende, at jeg har lige tilpas :o) – og derfor ikke havde timer og overskud nok til udmalkning, selvom jeg gerne ville.
    Karla er ligeglad, hun spiser det hele – de første to uger fik hun boghvede- og majsgrød (start, da hun var 5 mdr.) – nu får hun grød efter formiddagsluren og kartoffel-gulerodsmos sidst på eftermiddagen.
    Hun kan rigtig godt lide det hele, og jeg har endnu ikke brugt frugtmos, da jeg synes, at hun gerne lige må vende sig til, at alt ikke smager som slik :o)

Held og lykke med det!!
    Lea og Karla

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.