5 mdr. undersøgelse og vaccination

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juli 2007 5 mdr. undersøgelse og vaccination

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Så har Magnus været til sin 5 mdr. undersøgelse. Alt var fint, og lægen var meget forundret over hvor roligt Magnus tog det hele. Han syntes nærmest bare det hele var sjovt og spændende – ikke engang da han blev stukket med en kæmpe nål ( i mors øjne er alle nåle store, godt mormor er med til at holde ) sagde han noget – nææ ikke engang et lille klunk. Man er vel en stor og dygtig dreng 🙂

Han vejer 9140g og er 71 cm – men vægt og længde følges fint ad, så det er fint.

Han fik lidt feber til aften af vaccinen, men ikke noget vi mærkede noget til.
    Hvordan er det gået jeres børn til 5 mdr. undersøgelsen og hvad vejer de nu?

Syntes iøvrigt det er en dejlig alder, hvor man bare for sååå meget respons, sjove lyde og masser af grin og smil.
    Magnus er en meget glad og mild dreng, der kun græder når han er træt og sulten. – Han vil dog gerne have der sker en masse ting når han er vågen, og det er han meget. Søvn er en by i rusland for ham – han er ekspert i halv timers lure – tager kun lange lure, når mor ligger ved siden af.
    Heldigvis sover han fortrinsvist godt om natten, dog ikke helt igennem endnu. Men når han får lidt at spise i løbet af natten, sover han med det samme igen – dog helst ved siden af sin mor 🙂
    Tremmesengen er ellers stillet ind ved siden af min seng, men den gider han altså ikke rigtig om natten – om dagen er det ingen problem, da vil han gerne sove i den. Men om natten skal han altså mærke sin mor, og hvis det kan give os begge søvn, så er jeg foreløbig ligeglad med om han sover i vores seng – så må vi tage den kamp engang når han bliver større. 🙂

Linda og Magnus (040707)

Anonym
    Gæst

Hejsa!

Sikke en flot vægt Magnus har – WOW! Og ja, du har ret, det er en utrolig dejlig alder de har nu med al den respons man får! Det er skønt. Jeg kan godt følge dig med de nåle, jeg tror at det gør mest ondt på os, når de små poder skal stikkes om ikke andet mindst lige så meget som på dem! :-/ Godt han tog det fint!

Kender du bøgerne “Godnat, sov godt” og “Sov igennem uden gråd?”, der bliver der talt meget om børns associationer i forhold til at falde i søvn og hvad der skal “til” for at de falder i søvn… Jeg vil anbefale dig, for din egen skyld, at vænne din dejlige Magnus til at sove i sin tremmeseng allerede nu, dvs. også om aftenen – jeg tror at det bliver hårdere at tage kampen jo ældre de bliver, ikke mindst fordi associationerne og vanerne er sværere at “bryde”.

Anyways, det var bare en tanke herfra – det er selvfølgelig dig som ved hvad der virker bedst for jer! :o)

Kh. Melanie & en sovende Marcus.

Anonym
    Gæst

jeg kan kun tilslutte mig at det er en vidunderlig tid, de små har lige pt -dog er min philip lige en måned yngre – han er nemlig fra den 080807, så vi har lidt igen til han skal vaccineres igen.
    Men vægt og længde mæssigt ligger han ikke så langt fra din Magnus… Han er 69 cm og vejer 7900 g (da sp’en var her i torsdags)…

Mht til søvn – så havde vi lige et par uge hvor han kun ville falde i søvn i arm, men jeg tror det handler lidt om et udviklingsspring. Nu falder han i søvn ad sig selv omkring kl. 21 og sover til omkring kl. 6 – dejligt at han sover igennem, så har mor her meget mere energi om dagen, selvom han også er god til at sove der…

Helle og Philip – som for første gang sov i sin tremmeseng i nat…

Nina1503Nina1503
    Medlem

Hej Linda.

Sikke en dejlig stor dreng du har! :o) Vi har meget de samme problematikker, som du beskriver.

Vi har også lige haft Clara til 5 mdr’s undersøgelse.
    Hun vejer 7,95 kg og måler 69 cm. Natten efter vaccinen havde Clara feber for første gang 38,8 C, men heldigvis var den faldet til 38,2 om morgenen og dagen efter var den helt væk.

Desværre har Clara sovet dårligt om natten siden vaccinationen. Ved ikke, om det har en sammenhæng, for hun har sovet forholdsvis dårligt om natten i et stykke tid. Desværre er hun ikke særlig glad for grød eller mos. Så vi er begyndt at måtte give hende endnu en flaske med MME om natten (altså udover aftenflasken). Hun drikker dog kun ca. 100 ml af natflasken (Det er efter jeg har ammet hende).

Clara sover normalt udemærket om dagen, men kun hvis hun kan sove ude i barnevognen. Så jeg er begyndt at blive bekymret for julen, når vi skal på familiebesøg i Jylland. Når Clara sover inden for om dagen, er hun ligesom Magnus. Så er det kun power naps på ca ½ time, og det kan ofte også være svært at få hende til at sove.

Fra kl 8 om aftenen til kl ca 1, er det intet problem at få Clara til at sove i sin tremmeseng. Men senere på natten og om dagen, så er hun ikke meget for det… Måske vi går tilbage til, at hun sover i liften.

Jeg har læst på “Godnat og sov godt” og “Sov igennem uden gråd”, men en ting er teori en anden er praksis…

Ih, det blev en lang smøre… Håber der er hoved og hale i det hele.

Kh,
    Nina & Clara 5.jul.2007

PS Clara er heldigvis også en glad og nysgerrig pige, når hun ikke er træt.

Anonym
    Gæst

Så er vi også kommet hjem fra 5 måneders undersøgelse samt vaccination. Sidstnævnte gik så flot, hun er bare dygtig. Ville endda smile til lægen efterfølgende.. Nu håber jeg så bare, at vores lille pige kommer lidt nemmere igennem de næste par dage end sidst, hun blev vaccineret.

Men hun er nu lille i forhold til jeres poder (altså i ovenstående indlæg). Hun er 64cm og vejer 6,1kg. Faktisk er vægtøgningen minimal fra SPs besøg, da Cecilia blev 4 måneder. Da var hun 61cm og vejede 5,9kg. Nå, men lægen synes, hun er rigtig lækker, så no worries her. Hun er pænt proportioneret og har sin mors hofter og lår (jeg mangler nemlig stadig at smide 5kg, øv), så der er lidt til dårlige tider. Jeg “fuldammer” også, men er dog begyndt at tilbyde smagsprøver. Hun spiser dog max ½dl grød om dagen.

Utroligt, så stor forskel, der er på babyers størrelse og vægt. Ved godt, at jeg skrev no worries, men det er vist med modifikationer, da jeg i hvert fald vil være noget obs på vægten, når SP kommer ved 6 måneders alderen. 200g er vel ikke meget på en måned! På den anden side, så er det to forskellige vægte, der er benyttet, og det kan have en del at sige…

MHT soveproblemer, så pas på med “dårlige rutiner”. Jeg er enig i, at det er hyggeligt at have barnet i sengen og at vugge det i søvn eller lignende, men det mister al sin charme, når barnet er 3 år og stadig vil de dårlige vaner! Tro mig, det er væsentlig nemmere at bryde vanerne nu!

Har købt Sov igennem uden gråd. Har læst en del, men er faktisk ikke kommet til løsningsforslagene endnu, hehe. Til gengæld gik jeg på sovecoach.dk som en anbefalede mig herinde og nu sover C inden for max 10 minutter, når jeg putter hende i vuggen om aftenen, skal max have hende op to gange. Fed teknik! Virker!!!!! Første gang er man dog ved at få pip af at hive ungen op og ned, 🙂

Nå, nu er der gang i babyalarmen.

Mette+Cecilia 5 måneder i morgen!

Anonym
    Gæst

Den 11/12 blev amelia 5 måneder og blev også vacc. den dag.
    Hun vejer 6.900kg. og 69 cm.
    Vi havde sp. ca. 1 måned forinden og hun var ikke vokset så meget siden da. Hun er heller ingen storspiser, men alle tager det roligt så det gør jeg også 😉
    Vi er stadig kun ved risgrød med banan. Har ellers prøvet at tilbyde:
    Kartoffelmos
    Gulerodsmos
    Pæremos
    Men nej siger damen og ligner en der får citron. Hun er åbenbart en langsom starter (er måske heller ikke så ihertig med at gentage smagsprøverne) Vi startede for ca. 5 uger siden.

Om natten er hun ved at vende sig af med at spise. Vågner stadig, men er ikke sulten. Er nok ude af sengen 7-10 gange på en nat, for at tysse og give sut 🙁 SURT
    Hendes nat går ca. fra kl. 19-07.

Om dagen er hun lige begyndt at tage 1½ time i træk, ikke hver dag, men engang imellem. Ellers sover hun 45min. af gangen.

Michele og Amelia

hunpingvinhunpingvin
    Medlem

Natasja er heller ikke så stor – så du, Mette, er ikke den eneste med en lille fis 😉 Hun blev i sidste uge vejet til 6200 og målt til 63 cm. Det var 400 gr. på en måned. SP var nogenlunde tilfreds men meget obs på at jeg stadig skal tilbyde masser af mad, da hun vist synes at Natasja er noget lille i det.

Men jeg tager det nu stille og roligt. Med tanke på at jeg kun er 164 cm. høj og min kæreste 170 er der jo ikke sandsynlighed for at Natasja bliver et fyrtårn :o) Og da jeg var lille pige var jeg også meget spinkel grænsende til undervægtig. Det var jeg faktisk indtil jeg var 16 år, men så tog jeg revanche og har siden vejet 10-15 kg. for meget. Så jeg tager den helt med ro hvad angår Natasja. Hun spiser nu grød af 1 dl. mel til frokost og 1 moset kartoffel med 3 tern grøntsagsmos til aften. Derudover 3 flasker med 200 ml. mme som hun stort set tømmer hver gang. Så det er næppe muligt at stoppe mere mad i hende :o)

Børn justerer i det store hele selv deres madindtag. Så jeg er sikker på at Natasja nok skal få hvad hun har behov for så længe jeg tilbyder tit nok – og det gør jeg jo. Jeg nægter at lade en ung, uerfaren SP drive mig til vanvittige madscener hvor jeg forsøger at give et mæt barn mad. Blev selv tvangsfodret som barn fordi mine forældre (og deres SP) troede jeg ikke fik mad nok. Det har så resulteret i at jeg rendte rundt med en spiseforstyrrelse det meste af teengageårene og stadig i dag ikke har nogen naturlig mæthedsfornemmelse. Den blev ødelagt at tvangsfodring!

Det blev lidt langt, men det er (endnu) et emne jeg føler meget stærkt omkring! Og også en opmuntring til dem med børn der ikke spiser så meget, ikke vil have grød eller bare har SP’er der synes deres børn er for små 🙂 Lad være med at tvangsfodre jeres børn, det går alligevel galt og der kommer ikke noget godt ud af det! Og de skal nok vokse det de skal:-)

Knuz fra Inger

engel3engel3
    Medlem

Fik overstået 5 mdr.s vac. her i formiddag, med hjælp fra svigermor. Det er jo ikke lige nemt med to piger der skal trøstes.
    MEN al frygt blev gjort til skamme. Maria kom med det der muligvis skulle lige gråd i et nano-sek. og Louise var klar efter 1 min. putten imod mors kind.
    Maria: 7,3 kg og 67 cm
    Louise: 7,0 kg og 68 cm
    Så lillesøster har overhalet storesøster i den grad, men det kan nok nå at vende frem og tilbage mange gang.
    Har lige puttet dem i seng og sidde og lytter til at de skælder lidt ud, håber bare sådan at det bliver en rolig aften og nat. Er alene på fronten da farmand er i Frederecia til møde og kommer nok først omkring midnat også en 12 timers arb.dag igen i morgen.
    Er der nogle af jer der har oplevet at de får meget røde kinder efter vac. Det har de nemlig begge to.
    Glæder mig til der er helt ro i huset, så vil jeg ud og smørre mig en mad med hjemmelavet leverpostej og et glas mælk. De særeste ting man pludselig kan sætte pris på.
    Mette m. Louise og Maria 060707

dieleadielea
    Medlem

Også her blev 5.mdrs-undersøgelsen foretaget i dag med vaccinationer, lægen var imponeret over Karlas glæde, pludren og mildhed – det kan en mor jo altid lide at høre :o)
    Hun er nu: 7,08 kg og 70 cm lang – så hun er vokset 6 cm på en måned og har også kun taget små 200 g på – men hun er glad og tilfreds, virker ikke som om, hun mangler noget, så jeg tænker, at der måske er sket så meget mentalt og motorisk, at det har taget meget energi?
    Men jeg vil da selvfølgelig også være opmærksom ved næste vejning.

Karla havde en lille smule feber inden vaccinationen, da hun åbenbart har noget væske i ørerne – hun er lidt forkølet. Så det har været en tryghedssøgende og øregnidende baby i dag, men udgangspunktet taget i betragtning, tror jeg ikke, at vacc har påvirket hende særligt.

Hun sover igennem fra ca. 19.30 til ca. 6.30, i sin egen seng, så vi er vist rigtig heldige!
    Vi har givet grød to gange om dagen i en lille uge nu – majs og boghvede – det går rigtig flot med ca 1 dl pr måltid efterhånden, og hun er så glad, når hun lige har spist.
    Min SP anbefalede, at vi blev ved med én slags mad, til det virkelig kørte, så i dag var første dag med andet end majs – måske er det et fif, andre kan bruge?

Helt mærkeligt, at poderne er så gamle nu, vi har søgt institution, når hun er 9½ mdr – det betyder jo, at mere end halvdelen af min tid med hende herhjemme er gået, og jeg er stadig fantastisk forelsket og fascineret af vidunderet og bliver helt vemodig ved tanken om at skulle “af med” hende.

Hvor er vi allesammen heldige, med børn der trives.

ligsom Inger og Mette´s børn er Maja også en lille bejs.
    hun vejde ved 5 mdr´s vaccine. på hendes 5 mdr´s dag 6350 og målte 61 ca– wha så Inger næsten ens børn-hihi

hun var lidt pylret ved ankomst og var ikke helt glad ved den nye unge læge,men det gik fint afligggevel.. hun fik jo også 2 stik men hyldede allerede inden hun fik dem,så det blev der ikke tænkt mere over.. ørene så fine ud og hovedstørrelsen var også fin.

hun havde jo nogen pletter i hovedbunden og vi kom frem til det nok var skoldkopper men der er nu slet ikke kommet de der skorper på og de er næsten væk nu. tænker på røde hunde eller bare noget eksem, så jeg har bare lige skrevet ned i min sp-læge bog at hun har haft noget der mindende om disse ting og så ser vi på det hvis der kommer noget tilsvarende..
    de lignede lidt bumser,men var røde rundt om “midten ,som var lidt gullig” og det blev mere fremtrædent når hun havde det varmt..

men hun er både ved at få tænder,har haft tynd mave i 3 dage og hård mave i ca 3 dage-svedske grød er guld hver!!!!!!!!!!!!!!
    og på vaccinationsdagen fik hun 39 i feber og havde 38,5 dagen efter..så hvad det lige er er ikke til at sige,men pyt skidt..
    igår fik hun 2 ml pinex og var ikke nær så pylret om aftenen,men der fik hun også svedskegrød og sked en hel masse, dog uden at skrige..så tror hendes pylren har været en blanding at mave og tænder…

nå ellers går alt vel. hun kan mere og mere og er lidt for sjov bange for at det er mor her der kommer til at holde tilbage i hendes mad udvikling,for jeg syntes jo ikke selv hun er så stor men akak hun elsker sin risgrød m div. ting i..banan,svedske,æble og pære grød. har også smagt kiwi og mandarin..
    det re dog stadig købegrød,men jeg prøver ivrigt med hjemmelavet ærte grød,kartoffelmos gulerodsmos,men skal vist bare være lidt mere flittig med at give det hver dag–

kh en juleglad annemarie og en sovende maja med mors gamle flyverdragt på for første gang

LaerkemusLaerkemus
    Medlem

hejsa.

så blev det endelig vores tur til den frygtede vaccinedag….lea er ikke videre stor…i hvert fald ikke i forhold til de andre tøser i mødregruppen der er yngre end hende ( de vejer over 8,5 kg pt ) Lra vejer 7,2 kg og måler ca 66cm så hun er lige gennemsnit….vi synes nu hun er stor i forhold til storesøster lærke der aldrig nåede at få bare en lille delle/elastik…dem har Lea mange af..thi hi.
    vaccinationen gik ik så godt, hun kunne mærke jeg var lidt nervøs så hun skreg fra hun fik tøjet af og 15 min efter vi var gået ud derfra…puha…det er normalt fars job når pigerne skal stikkes men han sad lige i møde så jeg måtte lige mande mig op 8 ( og det gik jo ikke så godt..hmm)
    ellers trives Lea godt. hun sidder i triptrap stolen og spiser kartofler mm sammen med os til aften og hun nyder det, ligesom hun sidder kortvarigt selv på gulvet og leger med sin søster – det med at sove er dog så som så…sover hun 2 timer i løbet af dagen er det store ting men hun er glad, nysgerrig og vågen så det er nok bare sådan det skal være.

nå sikke en smøre…
    GLÆDELIG JUL piger.
    knuz Rikke og Lea

Olivia var til 5 mdrs undersøgelse i forgårs.
    Hun fik tjekket ører bare for en sikkerheds skyld, men der var intet at se :o)

Hun måler 69 cm og vejer 7660g og lægen siger at hun er en lille stærk pige der er motorisk godt med. Hun kan sidde og har for en uge siden løftet sig op på hænder og fødder for at kravle.

Vaccinationen gik fint. Hun græd ikke ved det første stik og kun ganske lidt ved nr. 2. Hun fik 39 i feber om aftenen og havde en urolig nat. Her på 3. dagen er hun vist nok ved at blive sig selv igen.

Madmæssigt er der masser af mælk, men vi har forsøgt med lidt skemad, men det bliver kun til et par mundfulde ad gangen.
    Hun kommer i nattøjet hver aften kl 19 (eller før hvis hun er træt) og sover somregel efter det samme aftenritual omkring 1930. Hun sover mindre lure indtil kl ca 21 for derefter at tage et par timer. Rekorden er 4 timer. Hun vågner mellem 630 og 730 hver morgen.

Louise

Ette80Ette80
    Medlem

Nå, Benjamin er sværvægteren herinde kan jeg så se. Han vejede 10 kg og 71 cm. Både læge og SP synes nu det er helt fint. Selv synes vi heller ikke han er stor, andet end han har buttede baby-kinder 🙂
    Motorisk og styrkemæssigt er han hel fin. Han øver sig også ihærdigt i at kravle på gulvet…

Selve vaccinationen gik fint nok. Han græd kun ganske lidt ved nummer 2 sprøjte, og så var det hurtigt overstået. I nat havde han så lidt feber og sov lidt uroligt. Men der var nu ingenting i morges og vi kom fint til afslutning med babysvømning…
    Så nu snorker han i barnevognen ovenpå en masse vand-spjæt og dyk! Han skal jo også være frisk og udhvilet til i aften hvor den står på gave-udveksling og julehygge med Anders famile, som vi ikke skal holde jul sammen med.

KH Henriette & Benjamin (den store)

salosalo
    Medlem

I dag var det Sebastians tur hos lægen.

Han vejer 9.140 g og er 72 cm lang.

Han var fin, men har desværre lidt børneeksem. Det har været værre men efter ihærdige indsmøringer med fed creme flere gange dagligt er der nu kun nogle pletter ved ørerne og svage mærker ved hagen. Jeg har nu fået noget meget mildt hormoncreme til ham. Han har også meget arp oppe på toppen af hovedet som også generer ham. Nu må jeg tage kampen op med olie og tættekam endnu mere end før – suk!

Men både i følge SP og læge er han en fin dreng. Meget tillidsfuld og smilende.

Sara Og Sebastian 150707

michelepmichelep
    Medlem

Så har vi også været til 5 mdrs undersøgelse. William vejer – iflg lægens vægt der er lidt under min og sp – 9 kg og er 71 cm lang. Han vejer 9,4 herhjemme. Så omkring godt 9 kilo.
    Han blev vaccineret selvom han er lidt forkølet. Lægen sagde at bare han ikke havde feber, var det ikke af betydning. William gav sig en lille smule ved første stik og græd lidt ved det andet – var dog meget nem at trøste bagefter. Så må vi se hvordan det går. Men jeg må indrømme, at jeg er forberedt på det værste. Nu det gik skidt sidst.

Knus Michele

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.