Hvordan putter I ?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juli 2007 Hvordan putter I ?

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    nillemor29nillemor29
    Medlem

Hejsa :0)

Nu hvor Smilla er blevet 10 uger, er hun blevet en meget mere vågen pige :0) Det vil sige, søvn og mad flyder ikke længere ud i et, og når hun er vågen er hun for det meste glad og nysgerring. Men det betyder også, at hun er blevet lidt sværre at få til at sove, fordi – tror jeg – hun er blevet mere bevidst… Før faldt hun bare i søvn mere eller mindre af sig selv ved 20 tiden, samt i løbet af dagen men ikke mere 🙁 Så hvis hun ikke bliver puttet bliver hun nemt overtræt.

Vi har så snakket om, at vi vil begynde at putte hende i hendes lift i vores soveværelse mellem 19-20. Hun får så lidt sukkervand mens hun ligger i liften (Jeg ammer ikke) sut, og en godnat sang. Men hun vrider sig som en orm og klynker indtil øjnene falder i efter 15-20 min. Inden for den næste time hun er faldet i søvn, skal hun ca have sutten 3,4 gange inden hun er faldet i den dybe søvn…

Hvordan putter i? Syntes i øvrigt også det er blevet sværre at få hende til at sove om dagen… Her er jeg begyndt at gå en tur, men jeg vil jo også gerne lære hende selv at falde i søvn, men er det for tidligt ?

Er spændt på at høre hvad i oplever :0)

KH Nillemor

nillemor29nillemor29
    Medlem

jo tak… det kan jeg bestemt :0) Jeg tror også vi skal til at have indført noget kontinuitet i forhold til Smilla og sovetider… Indtil videre har det jo sovet som vinden har blæst, men de bliver jo større, mere bevidste og dermed sværre ved at give slip og falde i søvn..
    Vi har også snakket meget om, at vi vil gøre alt for at undgå at have et barn der skal gåes i søvn hver aften!! Det bliver bare for surt i længden!! Så jeg er enig i, at en smule gråd er ok, man skal jo også huske på, at det er den eneste måde de kan udtrykke sig på, og der er STOR forskel på om det er “jeg er ulykkedlig” gråd eller ” jeg er dælme gal” gråd :0) Den første vil jeg til enhver tid reagere på, den anden ser jeg mere som en protest fordi de er overtrætte og ikke kan finde ud af at give slip…

Spændende om vi får lige så meget succes som det ser ud til du har haft :0) Held og lykke med det…

KH Nillemor

michelepmichelep
    Medlem

Hej Nillemor

Jeg oplever præcis det samme, og snakkede med min sp om det igår. Hun gav mig nogle faste tider jeg skulle prøve at overholde, hvilket gik i smadder allerede i nat, da William lige tog en helt nats søvn – det jeg har skrevet i “rytme – igen!!!!” Hun rådede mig til kun, at ligge ham i liften på sine faste sovetider – her er det formiddag kl 9 til 11, middag 13 til 15 og derefter må han selvom han vil tage nogle powernaps, men han skal ikke puttes til at sove før kl 20 igen.
    Jeg prøvede at ligge ham til at sove igår kl 20. Gav ham sutten, sang en godnatsang for ham og sagde så godnat. Det passede ham ikke og han blev gal, hvilket resulterede i godt et kvarters gråd. Karsten bad mig gå ind i stuen og så fik han ham til at sove. Han sang nogle godnatsange for ham, shhhh’ede ham lidt og gav ham sutten. Han kunne nok godt mærke, at jeg bare ville tage ham op, for jeg sad og græd samtidig med at han græd, for jeg syntes at det var rigtig synd for ham.
    Men idag har jeg så fulgt sp’en råd – så godt som muligt nu hvor han pludselig sov hele natten. Kl 9 i morges lagde jeg ham i liften, et lille kvæk og ud med sutten kom der, men sov så lige med det samme efter jeg gav ham sutten igen.
    Nu sover han igen efter jeg lagde ham i sin lift. Skulle lige spytte sutten ud og give en lyd – han fik sutten og faldt i søvn med det sammen. Det må have virket igår.

Nu må du ikke tro at jeg er foretaler for, at børn skal have lov til, at græde men, at vi tog den tørn igår aftes – godt at Karsten tog over – tror jeg faktisk har allerede har gjort, at han ved at han altså skal sove når han bliver puttet i liften.

Umiddelbart er det en god start, men nu ser jeg tiden an. Det var hårdt igår aftes men når jeg tænker over det var det jo kun et kvarter. Det var jo ikke fordi han fik lov at græde i timevis – det havde jeg bare ikke kunnet. Og hvis vi havde ventet med, at tage den tørn om tre måneder havde det måske stået på i længere tid. Jeg ved det ikke, men det er en fornemmelse.

Jeg håber du kan bruge min lille erfaring til noget.

Knus Michele og en dejligt sovende William 10 uger og 3 dage.

hunpingvinhunpingvin
    Medlem

Vi prøver også at putte Natasja til kl. 20. men her de sidste to dage er det gået ret skævt. Hun blev godt nok puttet og sov en times tid. Men derefter vågnede hun og ville ikke falde i søvn igen og hun skreg i to timer mens vi vandrede op og ned af gulvet. Hun var helt utrøsteligt…

Men ellers har vi et putteritual der hedder nattøj, flaske, putte med en lille sang og så ind i sengen når hun næææsten sover kommer hun ind i sengen. Der aer jeg hende på kinden og synger lidt mere. Hun sover som regel ikke helt når jeg går. Hvis hun så begynder at pive går jeg derind og aer hende og synger. Hjælper det ikke kommer hun op og så starter jeg forfra. Jeg vil nemlig ikke have at hun græder, for det gjorde jeg selv meget som barn…

Synes det er helt vildt hvis William kan sove så præcist om dagen, Natasja sover som vinden blæser… Er han så virkelig træt på de tidspunkter?

Inger

michelepmichelep
    Medlem

Hej

Indtil videre har det virket rigtig godt med, at få William til at sove på de tidspunkter. Det har måske også hjulpet at jeg har trukket ham lidt, selvom jeg kunne se han var lidt træt. Sp’en sagde at det gjorde ikke noget hvis madtiderne blev skubbet lidt, bare jeg prøvede at overholde sovetiderne. Det skal dog lige siges, at de to gange han bliver lagt i liften, er for at sove, men han kan godt lige tage en powernap, han bliver dog ikke lagt i liften medmindre han skal sove. Jeg har dog også tænkt på, at jeg ikke skal være helt så firkantet med det. Hvis jeg kan se på ham og mærke på ham at han er rigtig træt, så bliver han lagt til at sove selvom kl ikke er præcis. Sådan skal det heller ikke være. Men lidt strengt her i starten er vi nok nødt til, at køre det. Meeen, nu har vi jo kun prøvet det i halvandet døgn – meget kan jo ske endnu, og jeg har heldigvis ikke oplevet ham utrøstelig endnu.

Min sp sagde også, at nu begynder det med at mor skal være på når den lille er vågen. Nu skal han underholdes, eller sættes til at underholde sig selv på sit tæppe eller i sin stol. Og så skal han følge med i de aktiviteter jeg laver. Jeg skal vente med at lægge tøj sammen, gå i bad, lave mad og alle de andre huslige sysler til når han er vågen. Det gør så også, at jeg med god samvitighed kan slappe af når han sover – hvilket hun også sagde jeg endelig skulle gøre.

Nu sover han vist derinde uden bøvl – men det er også far der har sunget godnatsang for ham. Det var nok der problemet var igår ;o) Far synger også bestemt meget bedre end mor….

Kan I hygge jer allesammen og store knus til alle.

hunpingvinhunpingvin
    Medlem

Hmm… Måske jeg også skulle prøve at indføre nogle mere faste sovetider om dagen. Det kunne være at jeg kunne undgå nogle skrigeture på den måde. Den om formiddagen hun kører i øjeblikket kunne jeg ihvertfald godt undvære! Og her til aften har hun igen holdt koncert – dog kun ½ times tid denne gang. Det lyder som om du har en smaddergod SP. Min kommer jo på ekstraordinært besøg på fredag, det kunne være jeg skulle stille nogle rytme spørgsmål…

Inger

TrudesTrudes
    Medlem

Anders bliver puttet imellem 20 0g 21. Vi ligger ham på et tæppe på sofaen, med sin dyne over sig. Der går sjældent mere end et kvarter inden øjnene falder i.
    Inden da har vi puslet lidt om ham på puslebordet, givet tør ble, nattøj på, flaske og d-dråber.
    Han sover ca. til klokken 06.00 næste morgen.

Om dagen plejer han at sove ca. fra 11.00 til 13.30, men de sidste par dage har han ikke været så god til at tage længere lure. Ligenu sover han på sofaen – for anden gang i dag. Håber han snart finder ud af at tage den lange lur igen, for sin egen skyld.

GrithLygumGrithLygum
    Medlem

Jeg tror på, at putterutine er godt, så snart der er kommet en form for rytme over barn og hverdag. Her begyndte jeg med ritualer og rutiner da farmands barsel sluttede, dvs. da Nora var -6-7 uger gammel, og hun har reageret meget fint på ritualerne, tror de giver hende en form for tryghed.

Putteritualet starter efter måltid kl.18. Så får hun kontakt og hygge, og får bad/pusling og får nattøj på. Herefter mørkelægges børneværelset og Søs Fengers “Vuggeviser” sættes på, hvorefter enten mor eller far går med Nora på skulderen/ i armene/ på armen og synger med på et par af vuggeviserne. Når det er gjort, og hun er faldet helt til ro, og er meget træt og tung, evt. sover, ja så puttes hun i liften i sin store seng, og så bliver der skruet næsten ned for vuggevise-cd´en, men stadig sådan at hun kan ligge og lytte til resten. Det virker rigtig godt for os. Hun falder i søvn, og grundet sin maveuro kan hun så være vågen et par gange indtil kl.23, hvor hun får mad igen til natten, eller sove fint.

Grith, og Nora 14 uger

Anonym
    Gæst

Her puttes Amelia ca. kl. 19. Hun er vågen når hun puttes, men falder hurtigt i søvn.
    Hun sover stadig i sovevær. da vi er bange for hun når at vække storebror, inden vi når hende om natten.

Michele og Amelia 13 uger

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.