Hun er slet ikke sulten :-( (lang)

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juli 2007 Hun er slet ikke sulten :-( (lang)

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter
    hunpingvinhunpingvin
    Medlem

Hjælp…
    Natasja har tilsyneladende helt mistet appetiten. For 2-3uger siden satte vi indholdet i hendes flasker op til 200 ml. fordi hun helt tømte dem på 160. Og så skal man jo tilbyde mere, så hun altid har mulighed for at sige nej tak.

I forrige uge fik hun så den fikse ide at hun om aftenen ikke ville have flasken igen når hun havde holdt bøvsepause. Hun skreg (ikke bare græd, men skreg – højt!) når man prøvede at tilbyde mere mad. Jeg skrev et indlæg om det, men fandt ingen anden løsning end at lade hende drikke til hun selv sagde fra, selvom det resulterede i mere gylp. Dog ville hun stadig ikke have mere end halvdelen eller lidt mere. Efter et par dage begyndte hun at gøre det samme om dagen også. I sidste uge gjorde hun det med alle måltiderne, men efter ½-1 time, som regel med en lur, ville hun så gerne have resten af flasken.

Her i weekenden begyndte hun så ikke at ville have resten, selvom vi tilbød efter lidt tid og somme tider en lur. Når hun har taget ca. halvdelen af flasken, eller lidt mere, skubber hun den ud med tungen eller begynder at skrige. Ikke bare græde men skrige. Hverken fra mig eller Martin ville hun acceptere mere mad. Så jeg begyndte i lørdags at skrive ned præcis hvor meget hun spiste, så jeg havde mere end bare min fornemmelse at basere min bekymring på. Hun virkede også lidt pjevset når hun havde takket nej til mere mad. Opførte sig faktisk som en der er sulten, bortset fra at hun altså ikke ville have mad.

I lørdags spiste hun 490 ml. I går 640. De sidste 1½ måned har hun spist hver 4. time. Vi prøvede i går at tilbyde mad lidt oftere når nu hun kun spiste ca. halvdelen af hvad hun plejede, men hun skreg når vi prøvede at tilbyde mad efter fx. 2 timer.

I dag er det så gået helt galt synes jeg. Hun har ellers været glad hele dagen og har også taget nogle gode lure, men altså ikke spist noget videre. Ind i mellem har hun været vågen og glad. Men her til aften, da det var ca. 4 timer siden hun sidst spiste, tilbød vi mad. Hun ville slet ikke have noget som helst. Når hun så bare sad hos mig, pjevsede hun og opførte sig som en der ellers er sulten, men tilbød man hende flasken skreg hun. Helst ville hun bæres rundt og det plejer hun ellers ikke at være så slem til at ville.

Vi satte os til at spise med hende i skråstolen og hun faldt i søvn i den og blev flyttet over i liften hvor sov ½ time. Det til trods for at hun her 17.15 vågnede af en ellers god lur i barnevognen på 1½ time. Nu er hun så lige vågnet og har spist 120 ml, som er det hun ca. ligger på pr. måltid i øjeblikket. Hun har kun spist 430 ml. i dag indtil nu, inkl. natmåltidet 03.30… Og hvis vi skal gøre som vi plejer bliver hun puttet til natten nu. Men nu har hun jo lige sovet, så vi lader hende nok være vågen og ser om ikke hun vil have lidt mere om en times tid eller 1½…

Jeg er ganske bekymret over den mængde hun spiser. Efter den tommelfinger regel der hedder 1/6 af hendes vægt skal hun ligge på 850 ml. i døgnet så hun er jo ganske langt fra!

Er der nogen der kan genkende denne opførsel? Nogen der ved hvad pokker der er med hende? Jeg ringer nok til SP i morgen, men vil jo også gerne lige høre jer herinde…

Inger

Anonym
    Gæst

Hej Inger.

Jeg har haft det samme problem med Marcus. Jeg skiftede MME – det skulle jeg ikke have gjort. Jeg fandt nemlig ud af, at den “nye” MME var mere grynet end den vi har brugt hidtil (og som vi bruger igen!, NAN1, red.)
    I og med konsistensen var anderledes medførte det, at sutterne som jeg ellers renser og steriliserer omhyggeligt, blev tilstoppet i løbet af måltidet.

Den stakkels Marcus blev ved med at sutte uden resultat og efter et halvt måltid gad han da ikke blive ved! Heldigvis fandt jeg da hurtig ud af hvad der var galt, men inden havde jeg da de første 5000 spekulationer over hvad det ellers kunne have været galt… Øv!

Så her i min udlukkelsesmetode-guide til dig – i håb om at den måske kan hjælpe! 🙂

Fysiske årsager til hun ikke gider at spise:

*Kig i munden/ganen på hende, for at se om hun evt. har en halsbetændelse, trøske etc. Ser alt normalt ud? Hvis ikke, kontakt SP eller din læge.

*Mål temperatur for at finde ud af hvorvidt hun evt. har feber – hvis hun har, kontakt din læge og snak med ham/hende om at få tilset hende.

*Se på hende, trives hun og har hun det godt? Hvis hun efter din mening er sløj, så tilbyd hende anden væske udover MME’en, kamillete for eksempel. Kontakt lægen så han lige kan se hende…

*Tror du at hun har ondt i maven når hun har spist halvdelen af flasken? Det kunne noget tyde på når hun græder efter hun har bøvset? Måske græder hun også fordi hun simpelthen er mere sulten. I givent fald er der ikke andet for end at blive ved med at tilbyde hende flasken i et godt stykke tid…

Andre årsager:

*Undersøg sutterne på flasken, kan de være tilstoppet? Trænger de til at blive skiftet ud? Og: Bruger du den “rigtige størrelse” sut?

Kan i den forbindelse oplyse, at vi altid har været superglade for AVENT flaskerne og deres system med forskellige sutter i størrelsesorden vha. “dråber” som fortæller noget om hvor mange huller den enkelte sut har.

1 dråbe (til nyfødte), 2 dråber (til nyfødte og ca. 1 måned) , 3 dråber (fra 3 måneders alderen) og 4 dråber (fra 6 måneds alderen)

*Prøv at bruge en anden flaske og sut – se hvad der sker?

*Hvis du hele tiden har brugt den samme type MME, så prøv evt. skift mærke. Gerne bare en enkel brik i flydende form. Læg mærke til hvad der sker…? Mit råd er dog, at man generelt bør holde sig til et mærke.

*Er hun optaget af andre ting mens hun spiser? Er der fokus på, at “nu skal der spises” og ikke leges for eks.? Hvis tøsen er distraheret af andre ting, så kan det have en indflydelse på hendes spisning.

*Hvornår giver du hende d-dråber? På samme tidspunkt om dagen? D-dråber kan hos nogle børn give mavekneb…

Slutteligt: Har du mon læst bogen 60 vidunderlige uger? Der står blandt andet, at baby kan miste appetitten når de er i færd med et spring i deres udvikling…

Kære Inger… Jeg ved ikke om nogle af de ting kan bruges til afdække hvorfor Natasja ikke vil spise som hun plejer, men nu har jeg i hvert fald skrevet nogle mulige årsager til dig. Uanset hvad, så håber jeg i hvert fald at du/I finder ud af det og at alt snart er “som det skal være”.

Husk hvis du er rigtig bekymret, så kontakt lægen eller SP. Hellere en gang for meget end en gang for lidt (bare min mening!) 🙂

Kh. Melanie & Marcus

hunpingvinhunpingvin
    Medlem

Da Natasja havde fået nattøj på ville jeg prøve at give hende resten af flasken. Hun skreg. Så kom Martin hen og aede hende over hovedet samtidig med at jeg ssshhh’ede og vuggede samtidig med at hun stadig havde flasken i munden. Og pludselig stoppede hun med at græde og begyndte at sutte helt vildt, nærmest desperat, mens hun kiggede fornærmet op på mig som om hun tænkte “hvorfor tog dig så lang tid at komme med maden!”. Desværre var der kun 40 ml. i flasken og selvom Martin styrtede over og lavede mere kunne vi ikke få hende til at tage det 🙁

Så det er som om hun er sulten, men ikke kan/vil sutte/spise mere alligevel… Så vi har også snakket om hun har ondt.

Men lad mig lige gennemgå Melanies liste:
    *Har lyst i munden på hende med en lygte mens hun skreg. Der var ikke rigtig noget at se udover en lille bitte rød plet i ganen på størrelse med en dråbe. Martin mener det er en suttevabel, ligesom når man har spist mange bolsjer. Sådan en kan jo godt svie… Ved nu ikke… Hun vil gerne have sutten. Har dog overvejet at tilbyde et måltid i kop for at se om hun så vil tage mere. Hun er jo god til ske…

* hun har ikke feber, temperatur er 36 her til aften, målt i munden.

*virker ellers glad bortset fra her til aften hvor hun er noget pjevset. Er ikke meget fot at fylde hendes mave med anden væske nu hun slet ikke vil spise.

*ved ikke med maven, men virker ikke sådan. Har prøvet at blive ve ved rigtig længe, da mit instinkt siger mig at hun er sulten.

*der er gennemløb i sutten. Bruger Avent str. 2 men har også prøvet en babynova med noget større hul uden held.

*hun får profylac af hensyn til risiko for allergi, så der er kun nutramigen at prøve i stedet… Er vel forsøget værd…

*det er ikke fordi hun er distraheret. har prøvet en klud over øjnene, det hjalp ikke.

*d-dråberne får hun når jeg lige husker dem, tror ikke det er dem… Glemte desuden at køe i sidste uge, så det startede mens hun ikke fik dem.

*har de 60 uger. Hun er 13½ uge og i sidste uge tror vi at hun havde 12 ugers tigerspring. Mener ellers hun er ovre det, men er jo svært at vide. Synes dog ikke appetit fald skulle give den voldsomme gråd?

Tak, Melanie for din liste, det er rigtig godt med nogle ting at afprøve og udelukke. Det giver et bedre overblik når jeg skal snakke med SP…

Inger & Natasja der nu sover i mine arme…

hunpingvinhunpingvin
    Medlem

Det er midt om natten, men jeg må altså lige af med dett her:

Hun vågnede og fik mad. Sagde fra da hun havde taget ca. 100 og kom op og slog en bøvs. Jeg kildede hende forsigtigt på læben med sutten i forventning om at hun ville sætte i et skrig som hun “plejer”. Men næ, nej! Hun gabte pænt op og spiste 40 ml. mere. Så begyndte øjnene igen at glide i, og jeg tog hende op at bøvse. Det bliver jeg nødt til, for eller gylper hun når hun bliver lagt – helt om i nakken på sig selv. Derefter fik tilbud om mere mad, og heller ikke denne gang skreg hun. Hun smaskede bare et par gange på sutten og faldt så i søvn!

Aner ikke hvad hun har gjort de andre nætter for det har jeg ikke tænkt over.

Jeg er træt og kan ikke tænke klart, men hvad konkluderer i ud af ovenstående???

Inger

Raaby81Raaby81
    Medlem

Hej Inger!!

Altså det lyder noget mystisk hvorfor hun ikke vil spise mere. Marie fik flaske igår kl. 22 og sov til 5.30. Der drak hun 160 ml sov til kl. 9 og så ville hun kun have 70 ml. Så du er ikke den eneste, der bøvler lidt. Marie græder dog ikke.

Da jeg skulle give flaske om natten efter amning, hvor tøsen sov, skulle jeg bare komme sutten mellem læberne og hun begyndte at sutte. Måske kunne du prøve det, hvis hun kun har spist lidt og er faldet i søvn. Der er Avent flaskerne gode, for der løber det ikke så vildt ud med mad og sutterne er stive. Jeg tør slet ikke prøve med NUK med ventil.

Klumper er der nok heller ikke i flasken. Ellers kunne du prøve at vandet var næsten koldt inden du kom pulveret i. Det hjalp hos mig. Hvis vandet er for varmt ødelægges vitaminerne.

Glæder mig til at høre, hvad SP siger.

Mvh Vita og Marie 10 uger + 2 dage

hunpingvinhunpingvin
    Medlem

Har snakket med SP i dag. Hun kan heller ikke lige sætte en finger på noget der kunne være galt. Men hun sagde at det sagtens kunne være et appetitdyk, og hun virkede ikke super bekymret når nu Natasja ellers er glad og frisk. Synes dog at hun pjevser lidt meget for tiden. Hun sagde at der er noget virus i omløb for tiden, så det var også en mulighed.

Hun vil dog komme på fredag og kontrolveje hende og lige tage et kig på hende. Så jeg fortsætter med at skrive ned hvor meget hun spiser, så må vi se om ikke hun vender. I mellemtiden vil jeg prøve at give hende et enkelt måltid fra en kop og ske for at se om hun så vil tage mere. Jeg skal bare lige fange hende inden hun bliver sulten, så ikke hun bliver for utålmodig 🙂

Så nu får vi se… Alle gode ideer modtages dog fortsat med glæde 🙂

Inger

sender mange varme tanker til dig kan ikke skrive så meget medmaja på arm men det lyder meget som maja bortset fra jeg jo armer…………………………..

og jeg gættede på det var min nedløbs refleks den var gal med bga for lidt vædske til mig…………….

måske har vi et par meget identiske børn…………………..smiler

nillemor29nillemor29
    Medlem

Ej hvor mærkelige!! Din beskrivelse er som at læse om min Smilla pt!! Hun er også 10 uger og 3 dage :0) Vi har været ved at gå ud af vores gode skind af bekymring over, at hun fra ALTID at tage ml 150-200 ml pr flaske, nu nærmest kæmper for at komme op på 100, og der har flere gange gået 7-8 timer mellem 2 flasker hvor vi så tænkte hun måtte være skrup sulten, men nej nej, kun de små 100 ml.

Og når vi kommer til at “presse” hende skriger hun også vildt op. Nogle gange bliver hun gal med det samme hun får falsken i munden, hvorfor vi må give hende sutten et par minutter og så prøve igen indtil der er bid.. Samtidig er hun også mere pyldre end normal, plejer at være en meget glad og nem pige! Men her på det sidste virker hun mere utilpad og urolig… Hm… det er da en underlig adfærd, men hold da op hvor DEJLIGT at læse vi ikke er de eneste!! Så kan det jo være det er meget normal, en del af deres udvilkling….

Vores læge sagde, at hvis hun ikke virker apatisk/dvask er hun ok!

Men jeg håber da snart det vender…

KH Nillemor

hunpingvinhunpingvin
    Medlem

Hej Nillemor

Natasja er så 13½ uge nu… Men ja, det er da rart at hun ikke er den eneste der opførerer sig sådan… Men SP mener bare det er et appetit dyk og at det går over snart. Faktisk har hun spist lidt mere i dag, så der er håb om at det snart er ved at vende… Til gengæld er hun enormt ked af det ind i mellem. Om formiddagen og om aftenen kan jeg vandre op og ned af gulvet med hende i timevis hvor hun bare skriger 🙁 Håber det også kun er midlertidigt!

Måske der hænger sammen med tigerspringene… Natasja er født en uge for tidligt, så hun bør – ifølge bogen – “springe” når hun er 13 uger og ikke 12. Så hvis Smilla fx. er født to uger over termin springer hun når hun er ca. 10 uger. Så det kan jo godt passe at det er i forbindelse med tigerspringet…

Håber det snart vender for dig også 🙂

Inger

Anonym
    Gæst

Inger, udfra det du skriver – tænker jeg lidt om man skal regne springene udfra hvornår jeg havde termin.

For det i skriver lyder meget ligesom Philip , men han er kun 9 uger i dag, men blev født 2 uger over termin – og så er han jo 11 uger… og så kom jeg bare til at tænke på 12 ugers springet.

Bare en tanke
    Helle

hunpingvinhunpingvin
    Medlem

Hej Helle

Ja, det er lige præcis sådan du skal regne i følge bogen 🙂 Så det er ikke utænkeligt at han snart er i fuld gang med sit 12 ugers spring…

Inger

hunpingvinhunpingvin
    Medlem

Det er så småt ved at vende, heldigvis… I dag måtte vi sætte flaskerne op til 200 ml. igen. Dejligt!!!

Til gengæld bøvler jeg rigtig meget med hendes rutine. Hun vil ikke sove sammenhængende lure om dagen. Hun vågner efter ½ time og er eddikesur i ½ time inden jeg så kan få hende til at sove igen. Så tager hun ca 1 time mere og vågner glad… Men det ville jo være rarere for os begge hvis hun ville tage 1½-2 sammenhængende timer… Hun er også kun vågen 1 times tid inden hun bliver træt igen, og det er jo lidt træls…

men nu kommer SP i morgen og kontrolvejer hende og så kan jeg måske liiige nå at spørge om hun har nogle gode råd til hvordan jeg får hende til at sove mere sammenhængende…

Knuz Inger & Natasja 14 uger der sover lige nu.

vil hun stadig ikke spise rigtig eller???????????????
    sender varme tanker
    kh anneamrie der nok ikke gir lyd før mandag da vi skal ha barnedåb på lærdag..

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.