Udvikling, lege selv og om dårlig samvittighed

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juli 2007 Udvikling, lege selv og om dårlig samvittighed

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter
    hunpingvinhunpingvin
    Medlem

Natasja kan rigtig godt lide at ligge under sin uro. Hun ligger og snakker til den (der er klovne på), spjætter med arme og ben og ser rigtig tilfreds ud. Jeg er helt overflødig 🙂

Men jeg har så dårlig samvittighed. Jeg følet at når hun er vågen og glad bør jeg snakke med hende og lege med hende. Men når jeg prøver at fange hendes opmærksomhed mens hun sidder på mit skød eller ligger på tæppet vil hun meget hellere kigge alle andre steder hen end på mig.

Jeg snakker selvfølgelig også med hende i løbet af dagen. Bl.a når hun er på puslebordet morgen og aften kan vi godt bruge 10 minutter på det, hvor hun ligger bar og snor sig mens jeg snakker med hende og prutter hende på maven. Det elsker hun simpelthen. Og vi leger tit flyvemaskine når hun skal ind og skiftes eller vi skal ud og hente hendes mad i køkkenet. Jeg danser også med hende en gang om dagen til noget musik som jeg synger med på. Og når jeg spiser og også om aftenen når vi spiser aftensmad sidder hun i sin skråstol og snakker ivrigt. Hun følger godt med når jeg putter mad i munden og synes at tro at jeg snakker til hende når jeg tygger. Måske fordi min mund bevæger sig 🙂 Sidder hun på skødet så er hun ved at spise min mad med øjnene! Jeg tror at hun får skemad lige så snart SP siger god for det, for hun er også rigtig god til at tage sine Mylicon dråber fra skeen 🙂

Hun har endnu ikke opdaget sine hænder, det går jeg altså og venter på. Hun rækker heller ikke ud efter legetøjet. Jeg har læst i min sove bog at babyer der er svøbt når de sover kan være længere tid om at opdage hænderne. Så jeg er begynde ikke at svøbe hende når hun sover om dagen. Hun sover i voksipose i barnevognen og den inderste flap kan puttes så godt ned om hende at hun ikke engang får kolde hænder.

Men synes i at jeg snakker for lidt med hende? Er det ok at lade hende ligge under uroen for sig selv i op til en halv time af gangen når nu hun er så glad for det? Hun er selvfølgelig under opsyn, men jeg sidder bare ikke nede på gulvet hos hende.

Nå, det blev lidt langt og vel nærmest et db indlæg men nu ryger det alligevel ind her i debatten 🙂 tak til dem der gad læse med så langt…

Inger & Natasja 13½ uge der lige nu ligger på gulvet under uroen og griner og stinker ret så slemt 🙂

Anonym
    Gæst

Inger jeg har tænkt nøjagtigt ligesom dig! Amelia er også glad for at ligge under hendes uro i kravlegården. Nogengang føler jeg også at jeg bør tage hende op og sidde og snakke. Det gør jeg også, altså sidder med hende på skøddet og snakker. Når hun ligger under uroen og den har spillet en sang (ca.10 min.), så tænker jeg: Aj jeg bør ikke sætte den igang igen.

Nå, ville bare skrive at jeg også har den samme tanke.
    Amelia rækker heller ikke ud efter legetøjet, og ruller heller ikke, syntes da det er ved at være tid til det!
    Men hun er meget opmærksom med hendes øjne og arme og ben kører vildt på hende, når hun ligger og ser på legetøj.

Michele og Amelia 12 ½ uge.

Janis25Janis25
    Medlem

Hej Inger

Deler også samme tanker. Putter vi nu nok, snakker vi nok stimulerer vi ham i det hele taget nok. Er nået frem til, at jeg gør det så godt jeg kan. Så længe man har det i baghovedet, så kan man ikke være helt gal på den. Bare at du tænker sådan, så er du allerede godt på vej, for så er der ingen tvivl om, at du allerede gør hvad du kan.

Tror aldrig man som mor synes at noget er godt nok til sit barn. Uanset om det kommer fra en selv, eller hvor det kommer fra.

Janis

mor2gangmor2gang
    Medlem

Jeg synes det er et luksusproblem ;-). Det er kun godt at de kan lege selv lidt. Victoria er også glad for at kigge på sine uroer og tager også fint ud efter sit legetøj. Hun har en der kan spille musik når hun slår til ophænget. Den er hun MEGET glad for. så kan jeg nå lidt ND, spise, tisse med storesøster på 3 osv. Selvfølgelig skal de have kropskontakt osv, men det lyder som om hun trives fint med at ligge selv, så jeg synes at du skal slappe af og nyde at du har et så nemt barn 🙂

Tina og Victoria, snart 13 uger

LinPedLinPed
    Medlem

Hej Inger
    Rart at høre, at det ikke kun er mig der har det sådan. Jeg er også blevet nervøs mht. det med hænder og fødder. Mathias har heller ikke fundet dem. Han kan sagtens ligge og sparke/spjætte med benene og baske med armene så legetøjet får en på lampen. Men hænderne kan kun bruges til at putte i munden, ikke til at kigge på.
    Han er også blevet meget glad for at ligge for sig selv. Jeg synes egentlig, at det er meget rart, for han har ellers været noget af et hængetræ 🙂
    Jeg tror ikke du skal have dårlig samvittighed over, at du ikke får snakket nok med hende. Tror at hun kigger den anden vej, fordi hun har så meget nyt at kigge på rundt omkring. Dig er hun jo vant til ;-))
    Det lyder da som om, at hun får rigelig med opmærksomhed fra dig ellers 🙂
    Håber du er blevet mere rolig …
    Knus fra Linda

jeg har det lidt omvendt hvor jeg tænker at hun da som min. skal ha ligget og leget lidt selv i kravlegården under musikuroen som hun nettop snakker vildt og inderligt med bare en gang om dagen..
    Jeg tænker at jeg kommer til at holde for meget på hende og nettop derfor ikke for lavet så meget herhjemme som jeg gerne vil-aftensmad og rengøring er tit et problem at få lavet..Fordi jeg tænker ubevidst at hun ikke kan ligge selv men det klan jeg jo se hun sagtens kan.

hvis jeg skal ud af døren bliver hun lagt i kravlegården for at jeg kan blive færdig eller hvis jeg skal på toilet eller spise.. har prøvet at spise med hende på skødet det er ret svært og maden bliver kold-øvøv
    bruger dog også skråstolen i køkkenet og på spisebordet..det er også et hit
    men selvfølgelig er det en balance gang og jo jeg tænker da også omvendt på om jeg nu har snakket nok md hende men det er mere når hun ligger selv at jeg ikke snakker så meget med hende..føler bestemt ikke at hun ikke bliver underholdt nok..Det er faktisk nogen gange som om hun hellere vil ligge og lege på tæppet end at blive underhold af mig..Nok fordi hun mosler så meget rundt..

inger du gør det bedste for dit barn.det gør vi alle..vi gør det så godt som vi har resurser til,så tvivl du ikke på det..
    kh annemarie og maja,der ikke har lavet bumelum i 2 dage..måske en lille rytme ændring af det er på vej

Hvor er det dejligt at høre det ikke kun er mig som går med de tanker..
    Jonathan kan ligge ca 20 min og lege på sit aktivitetstæppe, og så når jeg som regel lige en meget hurtig omgang med støvsugeren eller får hængt lidt tøj op, mm..
    Men jeg tænker også med det samme, at nu burde jeg da sidde med ham, selv om jeg godt ved, at han får al den kontakt han skal have. Tror også at man altid vil have den dårlige samvittighed, om det nu er godt nok det man gør..
    Jonathan har forresten opdaget sine fødder i dag. Lå på puslebordet i morges og sprællede som han plejer, og pludselig kiggede han meget intenst på tæerne, og så på mig, og igen på tæerne, som om han ville sige “hvad er det for nogen du har sat der for at underholde mig.. ?”. Og så blev der ellers grinet og rakt ud efter dem, men han fik dog først fat da jeg hjælp lidt til..
    Hænderne har han kigget på et stykke tid, især den venstre som meget tit er ofte i luften så han rigtig kan beundre den.. :-))

KH
    Cristina og Jonathan 12 uger i dag

GazoonGazoon
    Medlem

Jeg tror også, at vi skal nyde, at vores børn kan ligge selv og hygge sig – hvad enten det er i kravlegården med en uro eller på legetæppet. Nogle gange har de vel behov for at se på andet end deres mødre. Min datter elsker i hvert fald at ligge og kigge på alle tingene – eller tv’et.. Og ja, så ænser hun ikke mig.

Jeg synes jeg snakker meget med hende og siger fjollede lyde – det er et hit. Vi ligger på gulvet og hun ligger på min mave eller ben, mens vi hygger. At bruge ekstra tid på puslebordet er også godt.
    Det er så kort tid af gangen hun er vågen, så det er sjældent at jeg har gang i det huslige – og hvis jeg har, så kommer hun tit med ud til vaskemaskinen i sin skråstol, og så følger hun godt med.
    Igår opdagede hun sine fødder – hun stirrede meget intenst på dem. Hun bruger begge hænder til at holde legetøj og række ud efter det.

Det er jo en kombination af, at de skal lege selv og at man snakker med dem, pusler om dem osv. Når man gør begge dele, så
    er det vist helt i orden.

KH Anne Mette.

Raaby81Raaby81
    Medlem

Hej!!

Min SP skrev sidste gang i Barnets bog at Marie var meget interesseret i aktivitetsstativet. Det er jo bare godt. Så når hun har fået flaske og ren ble, bliver hun lagt på den. Så kan man lige nå at tisse, rydde lidt op osv. Jeg har et par gange været i bad, mens hun har lagt uder et uro, der spiller musik og kører rundt.

Tænker ellers selv det samme om hun nu bliver stimuleret godt nok. Snakker jeg nok med hende. Giver jeg nok øjenkontakt osv osv…

Mvh Vita og Marie 10 uger og 2 dage

GrithLygumGrithLygum
    Medlem

Her hos os deles tiden op i tid for sig selv og tid med mor og far, for børn har jo også godt af alenetid, fx i kravlegården, i liften eller lign. Jeg har da også vendt tanken, men tror, at når man har et barn der trives, og som kan hygge sig for sig selv, ja så tyder det jo netop på, at man gør det rigtige;-) De skal jo nok sige til, hvis de er utilfredse og vil op til mor/far.

Man skal nok også tage alderen i betragtning, for der kommer jo perioder senere, hvor de bliver meget mor og farsyge, og hvor man så skal bruge meget mere tid på dem…

Man er jo også blot et menneske, der har brug for at lave andet end at sidde med baby, ik;-)

De skal have kærlighed og omsorg, men de skal sørme da også lære at være selvstændige individer;-)

michelepmichelep
    Medlem

Jeg synes det er dejligt, at det åbenbart er en almindelig ting – vi har vist alle lidt dårligt samvittighed over ikke at snakke med dem hele tiden. Men som tidligere skrevet er det jo også en god ting at de kan underholde sig selv.

Og hvor er jeg dog glad for, at læse at William ikke er den eneste der ikke har opdaget sine hænder og fødder endnu. Hænderne bliver der dog suttet ihærdigt på, og fødderne bliver der sparket en del med, men jeg tror slet ikke det er bevidst endnu. Han er dog begyndt, at tage fat i mine fingre og putte dem ind i munden. Nok ikke bevidst, men man har jo lov at håbe… ;o)

Knus Michele

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.