HJÆLP !!!! 5 ugerskrise eller for lidt mad?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juli 2007 HJÆLP !!!! 5 ugerskrise eller for lidt mad?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Forfatter

hej frustrerede mor

lyder bestemt som 5 ugers krisen bogstaveligt er gået igang hos dig..
    som i mange andre tråde herinde anbefales det at gå i ammelejer i sengen og slappe af så meget som muligt…det giver mest muligt mælk..Det samme skete for mig og mine bryster var heller ikke så spændte i den periode fordi hun spiste hele tiden når de jo ikke at blive fyldt op 100%..
    du skal bare lige william til så tit som muligt så bliver mælken sat op..

Har hørt om at hvidøl(kun en enkel af gangen) kan hjælpe til at sætte produktionen op. nogle hjælper det ved og andre ikke

Derudover hvis du kan låne en håndpumpe/elektrisk maskine til at malke ud med kan du malke ud efter han har spist og så hjælper du også til på den måde med at få mere mælk..
    Jo mere der bliver spist jo mere mælk kommer der…

Jeg selv troede jeg var løbet tør for mælk da jeg lørdag nat kl. 01 ikke kunne pumpe mere end 10 ml ud tilsammen..da hun var lige deromkring de 5 uger..jeg tuede og tænkte kun på hvor vi kunne få noget mme en søndag!!!!!!!!!!!
    og det var møj sørgeligt at få en sulten maja til at sove på fars bryst..jeg tuede mig i søvn den nat..men ak næste morgen var der atter lidt mere mælk, havde der 60 ml i et “fyldt bryst”…

hvis der uheldigvis ikke er mere mælk må du ud og købe noget mme..
    jeg gjorde det om mandagen til at ha liggende,, bare sådan psygologisk tanke så jeg altid har noget hun kan få i akut nødstilfælde.. har så købt en brik af hver-i tilfælde af at det ene ikke kan spises..

ja mælken kan desværre godt forsvinde,men jeg er sikker på (uden at være sundhedsplejeske eller læge) at det forhåbenlig er den opligatoriske krise.. det håber jeg da ihvertilfælde for dig..
    der kan jo ikke ske noget ved at købe flaske og mme og prøve at give ham det..hvis det forstættersådan der i mange dage endnu.. så i kan få lidt nattesøvn mv..lad høre rfra dig hvordan det går..
    hvordan sover han om natten så??

kærlige tanker fra annemarie og maja7,4 uge

michelepmichelep
    Medlem

Hej Annemarie…

Tusind tak for dit svar…
    Jeg tør næsten ikke sige det, men indtil videre har vi fået omkring 4 tiners søvn adgangen om natten, så det er vel egentlig luksus. Men det skal lige passe at nu hvor jeg har sagt det sover han ikke i nat… Jeg er vist lidt nede lige nu.

Hvor længe varer sådan er krise? Nåede du at give mme? Jeg har lige sendt min mand på apoteket efter noget. Så har vi det ihvert fald hvis det bliver aktuelt…

Knus

michelepmichelep
    Medlem

Hej alle.

Jeg er lidt i krise.

Er der nogle af jer der kender til den såkaldte 5-ugers krise? Og hvad går den i givet fald ud på? Min William er lige blevet 5 uger igår, og har siden fredag eftermiddag haft ture hvor han virker som om intet rigtig vil trøste ham – han vil ikke falde i søvn, er vågen omkring 4 -6 timer ad gang om eftermiddagen og aftenen, og spiser nogle gange hver 1 1/2 – 2 timer. Jeg er ved at være bange for om min mælkeproduktion er ved at gå i stå. Kan den det? Han virker bare som om han er sulten hele tiden – for når han får de umulige ture er det kun et bryst i munden der kan trøste ham. Mine bryster når ikke at blive hårde mere som de gjorde i starten? Er det et tegn på at min mælkeproduktion er gået i stå?

Jeg håber virkelig der er nogle der kan nikke gengældende til det her.

Knus en lidt ked mor – og til tider utrøstelig lille dreng

ja jeg kender det godt man når lige at sige at hun-han sover så længe og så vender det.. det håber jeg dog ikke for dig.. jo 4 timer om natten er super fint..nyd det..

det tog små 3-4 dage for mig. jeg malkede også ud imens og lagde mig på sofaen i en hel dag uden at lave andet end lidt mad og drikke til mig selv..husk at mad og vædske er vigtigt for dig men også for mælken..
    men nej jeg gav ikke mme..jeg ringede til sygehusets ammerådgivning(nummeret fik jeg da jeg forlod patienthotellet)og beskrev mine syptomer og faldt til ro over at det bare var appetitspring og jd ringede jeg til bagefter for at hører hvad hun sagde og hun sagde så jeg kunne malke ud efter hvert måltid og jeg tror det var det der hjalp her hos mig så det ikke tog så lang tid..

men jeg har også haft lignende perioder hvor det var det modsatte problem at jeg gav hende mad for tit og hun hverken var ordenlig mæt eller sulten.. der faldt hun dog ofte i søvn ved brystet og tømte det ikke og var sulten 1 1/2 time efter..
    så jeg gav hende en kold tyrker en dag og lod hende vente i 3 1/2 time på maden og så tømte hun brystet og var vågen imens..

jeg kæmper stadig af og til i perioder med at hun falder i søvn selvom hun spiser hver 3 time..så det hænger ikke altid sammen..

du må holde lidt ud men ak det gør ondt når de er utrøstlige og kun vil være på ens arm og hvis du føler det bliver for meget må du jo prøve med en flaske mme og se hvordan han reagere på den..
    kan forstå at han henter nutrimegen når han tager på apotheket tænker jeg..?? eller hvad..
    ved bare at med den blå alumin er der nogen der gylper. det ville jeg bare lige gører opmærksom på,så du ikke bliver overrasket over det hvis han gør det efter han har spist..

her giver jeg af og til maja lidt bryst først og flaske lige bagefter hvis hun skal havde en natflaske når jeg ikke selv har så meget om aftenen..hvis han nu ikke vil tage flasken.. det tog os 3 gange før hun fandt ud af at sutte ordenlig på flasken..
    pøj pøj

hunpingvinhunpingvin
    Medlem

Jeg synes også det lyder som et appetitspring. Så jeg vil også foreslå dig at gå i ammelejr. Hvis du ikke kan/vil det så vær opmærksom på at få masser af vædske og hvile…

Og ellers synes jeg som Annemarie også at det er en rigtig god ide at have lidt mme i huset. Når han er 5 uger burde han ikke blive forvirret over at få flaske og afvise brystet, hvis han ellers er glad ved brystet…

Du skrev at din mand var taget på apoteket efter mme… Hvis i skal bruge Profylac eller Nutramigen pga risiko for allergi skal du være opmærksom på at det ikke smager af mælk, ligesom fx. Nan eller Allomin, det er ikke lige så sødt. Så nogle har problemer med at få baby til at tage det lige efter de har fået bryst. Så kan man springe sig selv over og give et helt måltid erstatning. Så bliver han mega mæt og tager sig sikkert en ordentlig lur. Så kan du evt. malke ud imens. Det er dog ikke alle der har det problem, Amal1974’s Julie er totalt ligeglad ved jeg…

Inger & Natasja 8½ uge

amal1974amal1974
    Medlem

Hej

Jeg synes det lyder præcis som Julie i disse dage. Hun er utroligt sulten og brokker sig mere end ellers. Jeg har hele tiden måtte supplere med MME, jeg malker ud samtidig med at jeg giver flaske for at stimulere produktionen.

Husk at få dig en lur eller to i løbet af dagen, det styrker mælkeproduktionen.

/Anne og Julie 290707

MillermusMillermus
    Medlem

Ved ikke om I har snakket om tigerspring her på siden, men nogle “kloge hoveder” har fundet frem til at alle børn gennemgår 8 såkaldte tigerspring i løbet af deres første 60 ugers levetid. Disse tigerspring er beskrevet i bogen “60 vidunderlige uger” en bog som jeg fandt supergod fordi den hjalp mig og mit barn gennem nogle frustrerende perioder med skrig og skrål og generel utilfredshed.
    Tigerspringene er også kort besrkevet her:
    http://www.voresborn.dk/get/2733.html

Det første spring er netop ved 5 uger, hvor der også gerne ligger et appetitspring og så kan man opleve et værre hus med de kære små, men forklaringerne på tigerspringene gjorde for mig at jeg kunne lægge noget af frustrationen fra mig og bare prøve at ride bølgen af.

Knus Mia (35+0) og Max (260406)

hunpingvinhunpingvin
    Medlem

Oi, det var spændende læsning synes jeg 🙂 Natasja er 8½ uge og jeg synes bare det går stærkt med hendes udvikling.

Her til morgen grinede hun med lyd på til mig! Men jeg har godt spekuleret over hvorfor jeg ikke bare kan lægge hende til at sove for sig selv i liften som jeg plejer, selvom vi er andre steder henne end hjemme, men her er jo forklaringen 🙂

Tror jeg vil købe den bog, den lyder spændende. Tak for tippet 🙂

Inger & Natasja 8½ uge

dieleadielea
    Medlem

Sikke et dejligt, opklarende og beroligende link Mia – tak!

Her nærmer vi os vist 8-ugers springet, tror jeg, for vores ellers så nemme nemme datter, der kun har grædt en lille bitte bitte smule (sjovt nok lige omkring de 5 uger!?) og ikke skreget overhovedet, var vågen i 12 timer igår, kun afbrudt af to gange ½ times søvn – suk…
    Og var derfor naturligvis over-overtræt til sidst – kan nikke genkendende til tigersprings-trækkene.

KH Lea og Karla, der pludselig er mere til at forstå

michelepmichelep
    Medlem

Hej alle tøser.

Hvor er det rart med sådan et forum som det her.

Det kan bare berolige en nervøs og usikker mor, at læse at I alle har været igennem det samme og at det ikke kun er mig der står med utrøstelig lille dreng.

Men ved I hvad?! Han tog 5 timer i træk – fra kl 21 til 02. 😉 Det var så dejligt. Og da han så vågnede havde jeg mælk til ham…. Det var så dejligt. Jeg er også begyndt at vende det negative til noget positivt. JEg prøver at tænker, at det er en naturlig udvikling, og selvom han græder og ikke er til at trøste, så er det fordi han udvikler sig som han skal. Det har hjulpet mig en anelse, og jeg tror virkelig, at han kan mærke når jeg er mere afslappet.

Vi har heldigvis ikke fået brug for mme, men nu har vi det hvis det skulle blive aktuelt.

Min kære mand kom ikke kun hjem med mme, men også chokolade og sodavand til moren 😉 Jeg elsker ham så højt…. Det er dejligt med en mand der er så betænksom og hjælpsom i sådan en situation hvor jeg selv er lige ved at gå op i limningen….

Lige nu sover William, og har gjort det i over 1 time – og han ser ud til at have det rigtig godt. Tusind tak for alle jeres gode ord og råd. Det er skønt!

Knus Michele og William

michelepmichelep
    Medlem

Som svar på min kærlige mand sidder han nu og leger med lego
    😉 og min lille søn sover stadig.

MusenxlMusenxl
    Medlem

Hej Michele

Dejligt at høre, at det allerede går bedre – og ja, det er guld værd at have en betænksom mand 🙂

vil bare lige supplere med, at min Vibe også gjorde knuder og var utrøstelig eftermiddag /aften en del dage i sidste uge (Hun er ganske vist kun godt 3 uger, men er jo født 2½ over tiden, og virker på mange måder som om hun udviklingsmæssigt er de 2 uger ældre). Jeg var også ved at gå helt op i limningen fordi intet virkede og jeg var også selv træt. Torsdag var det helt tosset: jeg var alene hjemme, og hun lå på min mave og skreg, og til sidst begyndte jeg også selv at tude, fordi jeg bare ikke vidste hvad jeg skulle gøre for hende 🙁

Lidt i afmagt tænkte jeg: OK, jeg bliver bare nødt til at prøve et eller andet, og kom så i tanke om Anna Wahlgren, og hendes “amme-filosofi”, som meget kort går ud på at tilbyde barnet mad i 3 omgange hver gang det ammes – altså nærmest stopfodre det. Det virkede faktisk! Jeg nåede også at tænke, at nu er der da ikke mere mælk i de slatne kasser, men hun fik altså noget alligevel, og sov/var tilfreds de næste 3-4 timer.

Så selvom jeg ikke er til det her med at ha’ en “guru”, så kører vi altså nu “Anna Wahlgren-modellen” herhjemme – lidt tilrettet vores barn/hverdag. Man kan læse om den i Anna Wahlgren: “De kære Børn”, hvor der iøvrigt også står mange andre gode ting – og en del sludder, men alt i alt en klog dame, synes jeg!

Birgitte + Vibe 120807

Raaby81Raaby81
    Medlem

Hej!!

Ville egentlig have skrevet til dig igår aftes, men jeg havde en 5 ugers baby på armen, der havde været en djævel hele natten, så overskuddet var der intet af.

Jeg kan nikke 100% genkendende til det du skriver. Marie sutter og sutter, så jeg er ved at blive tosset. Mine bryster når heller ikke at blive hårde. Du løber dog aldrig helt tør for mælk. Efter 1 time er 40% produceret igen og efter 2 timer er ca. 75% produceret. Marie får også lov til at falde i søvn ved mit bryst i disse dage. Så er jeg sikker på at hun er helt mæt.

Igår havde hun dog meget luft i maven og mavepine. Det var dog min egen skyld. Jeg spiste vist lidt for krydret i weekenden og drak et stort glas appelsinjuice. Begge dele er med til at give luft i maven. Så det holder jeg mig nu laaangt fra.

I nat sov hun godt. Fra kl. 22-04 ved hjælp af sutten blev den til kl 05. Og derefter var hun vågen i ca 2 timer så sov hun 3 timer igen.

Mvh Vita og Marie 5 uger + 2 dage, der skal i ammelejr hos Bedstemor og Bedstefar og ih, hvor mor glæder sig 🙂

michelepmichelep
    Medlem

Hej Anne.

Jeg kan se, at du har født på Gentofte samme dag som mig.
    Hvor lå du henne? Det kan være vi har stødt på hinanden. Jeg lå på stue 20.

Knus Michele

hej michele
    godt at hører det går bedre….
    Har lige læst det der indlæg om tigerspring og også her lyder det megt godt.. vi må bare nusse og bærer vores børn nogetmere i disse perioeder…..

ang det med chokoladen-ja nu har du jo sikkert spist den,men har du hørt nogen “fordomme” om at amme og spise det? for her bliver jeg bombaderet med det,men har ikke helt fundet ud af hvad det er der sker med vores børn når vi spiser chokolade..???
    tror det har noget med røde numser men er ikke sikker..

kh annemarie og maja der har været til zoneterapi med luft i maven problemer og er meget spændt på om det over hoved har hjulpet..

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.