Algevand og karse-bæ

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juli 2007 Algevand og karse-bæ

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter
    frkfasfrkfas
    Medlem

Grøn afføring – er det noget, I har oplevet hos jeres præmiebabyer?

Vores Olivia på fire uger har nu haft grøn afføring i halvanden uge, og jeg har gransket tankerne og internettet for at finde ud af, hvad årsagen til denne omgang pisket persillesovs kan være. Jeg har ikke fundet den egentlige årsag endnu til, at der kommer algevand og karse-bæ ud af rumpen på hende i stedet for den sædvanlige sennepsgule modermælksbæ.

Et sted stod der, at grøn afføring kunne skyldes underernæring. En vægtkontrol hos SP’en viser så, at hun tager fint på.

Et sted læste jeg, at det kan skyldes, at hun altid kun får formælken, når hun ammes. Jeg undlod derfor at skifte bryst ved amning – normalvis lægger jeg hende til det ene til hovedretten og til det andet til desserten efter et bleskift. Dette har dog ikke ændret noget.

Jeg har gransket hjernen for, hvad jeg har spist, men ja – skulle det skyldes noget bestemt, er det da mærkeligt, at det bliver ved og ved – med mindre det er noget, jeg spiser hver dag, MEN hva’ dælan kan det lige være? Jeg kan simpelthen ikke komme i tanker om det.

Min SP siger, at grøn afføring er normalt i korte perioder. Mhmm … jeg synes bare, at det har stået på længe nu. Da det begyndte, så Olivia ud til at være plaget af det. Hun græd en del, men det er stilnet af nu, hvor jeg også holder pauser fra d-dråberne, for det grønne snask og hendes skrigeture begyndte egentlig omkring samme tidspunkt, som vi begyndte på dråberne. SP’en siger så, at dråberne ikke påvirker afføringen, men sagtens kan drille maven. Olivia er også blevet MEGET mere glad nu, da vi ikke bruger d-dråberne … MEN ja, vi skal jo tilbage til dråberne snart, for de SKAL vel have dem, ik?

Jeg har hørt, at babyer godt kan få grønt afføring, når de får MME, men Olivia er udelukkende brystbarn endnu … SÅ hvad er så årsagen … ? 🙂

Kh,
    Mette

Anonym
    Gæst

Hej Mette!

Vores Johan har også grøn afføring indimellem, og jeg spurgte min SP i fredags, som sagde at det kunne være pga luft i maven… altså en form for gas… så vidt jeg forstod, skete der ikke noget ved det…

Knus Rikke + Liva og Johan 060707

MusenxlMusenxl
    Medlem

Hej Mette!

Vores lille Vibe havde også grøn afføring her torsdag fredag, og kombineret med en hel eftermiddag/aften med skrig skrål og noget der lignede mavekramper, må jeg indrømme, at denne bekymrede førstegangsmor ringede til lægen fredag morgen….

Lægen sagde så at det var helt normalt – det skyldes galde-farvestoffer, og kan være tegn på at baby er sulten (Vibe er bestemt heller ikke underærneret – havde taget 400 g. på da hun var 9 dage!) eller at der har været et dyk i mælkeproduktionen. Mavekramperne skyldtes sandsynligvis, at hun stadig bøvler med at få ordentlig gang i tarmsystemet.

Birgitte og Vibe 120807

MusenxlMusenxl
    Medlem

Hej – nu bliver jeg i tvivl igen – man kan vel godt være sulten uden at være underernæret, og så gør det vel ikke noget??

Altså, forstå mig ret, Vibe skal selvfølgelig ikke ligge og være sulten hele tiden, men hun er jo bestemt ikke underernæret, og så gør det vel ikke noget, at hun skal knokle lidt ind imellem for at få indstillet min mælkeproduktion efter hendes behov?

Jeg forstod på lægen at galde-farvestofferne kom fordi baby var sulten – og ikke nødvendigvis underernæret….

Birgitte + Vibe 120807

Anonym
    Gæst

Så vidt jeg fik at vide med min den store dreng for 1½ år siden skyldes grøn afføring at maden/mælken er røget igennem systemet uden at blive fordøjet, hvilket så kan skyldes at de har dårlig mave/diarré. I vores tilfælde den gang havde han diarré, så det passede meget godt – det var også hvad vi fik at vide af flere SP’er.

Anonym
    Gæst

Hejsa

Sofie har også her i weekenden haft grøn lugtende afføring, hun er 5 uger idag… Jeg har også tænkt som en gal over hvad jeg mon har spist.. hun har også virket mere sulten og især om aftenen (er brystbarn) hvor hun nærmest ryste på hovedet og sutter helt vildt på brystet for derefter at spytte vorten ud, for igen at tage fat.. har tænkt på om hun mon er sulten og om jeg mon ikke har nok mælk, har siddet de sidste par aftener og ammet hver time.. hun sover dog fortsat godt om natten..
    men tanken har været der om jeg skulle prøve at købe noget erstatning til hende, og så prøve at give hende lidt om aftenen, for at se om det er sult..

Jeg skal til 5. ugers undersøgelse imorgen, så vil lige snakke med lægen om det… og især nu da jeg har læst det i andre har skrevet ;.)

kh anya og sofie 5 uger

pokke2pokke2
    Medlem

Hej Mette,
    Jeg bor i udlandet og skandinavian er vidst de eneste lande, hvor boernene skal have D-draaber pga sollyset, men de har altsaa ikke brug for mere end 15 minutter lys om ugen for at det forslaar, saa isaer her om sommeren ville jeg ikke bekymre mig om det. Det er selvfoelgelig bare mig, men skal jeg hjem igen med et lille en, bliver det uden draaber. Baade min den foerste og anden har aldrig faaet dem, og selv om at vi ikke goer noget bevidst for at give dem lys, faar de nok ved gaature og frem og tilbage fra bilen. Haaber du loeser den groenne gaade.
    KH
    Pokke

SofiaMSofiaM
    Medlem

Grøn afføring skyldes næsten altid at barnet spist for meget af den tynde melk og for lidt af den tykke fløden :). Prøv at ikke skifte bryst så titt, byd det samme bryst flere ganger indenfor en fire-timers periode. Barnet kan godt øge i vægt et styk tid kun på den tynde mælk, men det skal ses som et signal at barnet har brug foe mere af den tykke hvis afføringen er grøn.

Held og lykke!

frkfasfrkfas
    Medlem

Hmmm … ja, der er vist stadig mange gode grunde til, at hende min lille prutte-prinsesse skider marsgrønt.

Jeg har også hørt og læst det med, at det er galde, der kommer ud. Jeg forsøger nu at lade hende skumme fløden og skifter heller ikke bryst længere ved amning. Jeg tror, at hun får, hvad hun skal have at spise. Hun virker tilfreds og ikke afkræftet. Jeg kunne måske godt hælde til forklaringen, at denne grønne bæ skyldes, at mælken ikke bliver fordøjet tilstrækkeligt.

Nu kommer min SP i morgen, og så må jeg lige gå hende mere på klingen med, hvad det kan skyldes – om det stadig er normalt med grønne bleer her på anden uge.

Kærligst,
    Mette

Raaby81Raaby81
    Medlem

Hej!!

Jeg tror der er udbrudt en epidemi af grøn afføring her i Juli-mødregruppen. 🙂 Marie har også grøn afføring lige pt. Jeg synes ellers hun sutter brysterne helt tomme. Hun kan næsten ikke få ordentligt ved tilsidst pga. de er bløde. Hun har også noget luft i maven idag og har ikke rigtig sovet her i eftermiddag.

Glæder mig til at høre, hvad de forskellige læger/SP’er siger imorgen.

Mvh Vita og Marie 29 dage

hunpingvinhunpingvin
    Medlem

Jeg rider også med på den grønne bølge :o)

Natasja er også begynde at skide grønt. Jeg tænker ud fra alle de forskellige forklaringer jeg har læst her at det skyldes at hun er overgået til erstatning… Og så har hun altså også luft i maven, hun kan slå nogle gevaldige prutter 🙂

Inger & Natasja 7½ uge

hunpingvinhunpingvin
    Medlem

Hovsa, der skulle nok have stået at Natasja også er med på den grønne bølge… Det er jo ikke mig der skider grønt :o)

Inger

Anonym
    Gæst

Amelia er på fuld erstatning og har også grøn aff. har haft det længe. Tror bare at det er hendes farve 🙂

Michele og amelia 7 uger imorgen

frkfasfrkfas
    Medlem

SP’en var her i dag, og hun synes stadig ikke, at der er noget alarmerende i Olivias grønne bæ-bleer. Hun mener, at det nok bare er sådan hendes afføring er lige nu.

Olivia havde igen taget 400 gram på på en uge, og det er derfor ikke mangel på mad, det gælder.

Jeg accepterer så, at min datter bare prutter grønt … 🙂

Kærligst,
    Mette

her har maja også nettop nu skidt grønt..gik i panik men kunne huske vi havde haft en de bat herinde…
    er forkølet og det kunne godt nedsætte mælkeproduktionen så jeg hiver lige en ekstra gang mælk ud af fryseren til i aften og så må jeg hellere malke ud nu hvor hun sover lidt..

har også ringet til lægen de ville lige ringe igen….

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.