Nogen der stadig ammer??? Udover mig altså !!! :-)

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juni 2007 Nogen der stadig ammer??? Udover mig altså !!! :-)

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Jeg ammer endnu, men langt om længe har jeg fået stoppet natamningerne så vi faktisk generelt får vores nattesøvn, her efter 16 mdr.

Jeg har hele tiden forventet at David ville stoppe selv, men indtil videre er der slet ikke udsigt til det. Jeg har haft meget blandede følelser omkring at blive ved at amme. Jeg har egentlig ikkelyst at stoppe,- tænker at noget af min manglende lyst til at stoppe, er at jeg ved at David bliver det sidste barn jeg kommer til at amme. Derudover er det hyggeligt og David er utroligt glad for vores små hyggestunder.

Her under densidste uges sygdom har det jo været fantastisk at jeg stadig ammede. Det har givet ham trøst, væske og hjulpet med at udligne tryki ørene ( og kostet min nattesøvn 🙁 ).

Men jeg kan mærke at mine omgivelser bagynder at syntes at han er for stor til det pjat,- så jeg begyndte også at blive i tvivl om det var for min eller hans skyld jeg fortsatte. SÅ iforlængelse af det, begyndte jeg at søge info på nettet og fandt understående på:

http://www.ifavndanmark.dk

At amme længere?

I vores kultur har det været typisk at afvænne barnet forholdsvist tidligt, fordi moren skulle tilbage på arbejdsmarkedet og fordi man i nogle år ikke mente, at amning var specielt vigtigt, når man havde gode erstatningsprodukter. Amningens værdi også ud over de første 6 måneder er efterhånden bredt anerkendt. I andre kulturer er der tradition for at amme længere. Verdenssundhedsorganisationen WHO og UNICEF anbefaler, at man (overalt i verden og ikke kun i U-lande) ammer sit barn fuldt ud i 6 måneder og som supplement til det er mindst 2 år og gerne længere.

Mange ændrer forhold til amning hen ad vejen og alt imens de ammer deres barn. I vores kultur hvor bryster er sexualiseret er det måske på sin plads at slå en fed streg under, at amning ikke er en seksuel handling for hverken mor eller barn – uanset om der er tale om amning af et spædbarn eller et større barn. Hvis nogen omgivelser f.eks. skulle opleve det sådan, må de tage det på deres egen kappe. De fleste oplever det alligevel på forhånd som lidt fremmed, eksotisk eller måske grænseoverskridende at forestille sig at amme f.eks. et barn på 1 ½ eller 2 år. Men barnet bliver ikke så stort over en nat! En del af dem der til at starte med fandt ideen nærmest ulækker går hen og synes at det er helt naturligt og faktisk smukt, når deres eget barn når 2-årsalderen. Det er jo altid i orden at ændre mening om tingene. Nogle afvænner aldrig barnet, men venter til barnet selv mister interessen, når det typisk er et par år gammelt. Vær åben og fordomsfri overfor, hvor længe du vil amme dit barn.

Fordele ved langtidsamning?

Der er mange fordele ved at amme længe. Dels er modermælken jo et uovertruffent kosttilskud, fyldt med proteiner, vitaminer, mineraler, helt unikt sammensatte fedtsyrer, kalk, antistoffer og bakteriedræbende enzymer. Modermælk har en direkte gavnlig effekt på immunforsvaret, som hovedsageligt opbygges de første 2 år af barnets liv. Nogle mener decideret at modermælken har en gavnlig effekt på hjernens udvikling som sker hovedsageligt indtil barnet er 2 år. Undersøgelser har faktisk vist, at der er sammenhæng mellem hvor lang tid et barn er ammet og på hvor intelligent det bliver som voksen. Jo længere tid det er blevet ammet ? des mere intelligent. Muligvis skyldes dette, at forholdet mellem moren og barnet ofte er stærkt og velafbalanceret pga. det lange ammeforløb.

Tryghed i en svær tumlingetid?

Det er somme tider både hårdt og frustrerende at være i tumlingealderen og der sker mange ting med barnet også mentalt. Det kommer i selvstændigheds-alderen osv. Det er vigtigt for barnet at føle tryghed og nærhed sammen med forældrene og amningen kan være en utrolig god måde at dække en del af dette behov. Amningen kan være en dejlig tid for barnet, når det skal falde til ro og sunde sig over mange af dagens udfordringer eller genvinde balancen i de følelsesmæssige udfordringer som det møder. Og så er amning vel en af de eneste måder, man kan opleve en 2-årig ligge stille og slappe af uden at sove i mere end 30 sekunder J Amning kan være en god måde at få et pusterum; en tiltrængt afslappet hvilestund, med en læskende drik og mor ved hånden, i en dag med et højt aktivitetsniveau.

Omgivelsernes reaktioner?

For dem der selv har været fremmede for langtidsamning, er det nemt at forstå at visse omgivelser kan være uforstående, skeptiske eller afstandtagende overfor, at man ammer sin 2-3 årige ? nogle vil endda føle at 1 år er grænsen. Sådan er det på dette punkt som med så mange andre angående opfostring af børn: Folk har forskellige holdninger og følelser omkring mange emner. Man skal ikke lade sig presse eller ryste af omgivelser, men finde sine egne meninger og følelser frem for sine egne børn. Det kræver ind imellem styrke at træffe sine egne selvstændige beslutninger, hvis man oplever at omgivelserne ikke støtter en. De kræfter man bruger kan komme igen til én som stolthed ved det vigtige ansvar, man tager for at gøre det rigtige for sine børn og sin familie. Ofte er det også de halvhjertede beslutninger eller de ting man blev skræmt væk fra at prøve man ender med at fortryde og ikke de ting man rent faktisk gjorde, fordi man mente de var det rigtige.

Kh

Mai

mammismammis
    Medlem

Godmorgen Mai:) Nu fik du mig op på barrikaderene sådan en dejlig søndag morgen tsk tsk..:) Jeg kan simpelten ikke lade være med at svare. Så here goes…

Jeg blev faktiskt lidt ‘vred’ på den artikel. Der står jo at børn bliver mere intelligente hvis man ammer – i forhold til hvad/hvem? Synes det er en ‘fræk’ påstand og ikke godt for en mor at høre, som måske ikke har haft mulighed for at amme!

Nu forholder det sig heldigvis sådan at jeg har en masse børn og derfor kan gøre mine egne ‘hjemme-undersøgelser’ – Jeg har prøvet at amme i alt fra 1 mdr til 1 år. Jeg har ikke opdaget at dem der er ammet længe er ‘klogere’ end dem der ikke blev ammet længe. Tværtimod har ham jeg ammede længst været meget plaget af møb, eksem, astma, helårssnue osv.. og er det stadigvæk nu hvor han er 12 år gammel. Og allergi og astma var en af grundene til, at jeg ammede ham til han selv sagde stop som 1 årig. Han er den der – både fagligt og sosialt – har klaret sig dårligst i skolen af alle mine børn!

Du ammer så længe du har lyst, for du skal ikke regne med at David selv siger stop før han bliver voksen. Jeg har ellers ingen kommentarer til langtidsamning, for den vil du slet ikke høre:) kh mammis og Villiam 16 mdr og ammet i fulde 6 mdr…

Anonym
    Gæst

Hej Mai.

Jeg ammede Ole i 6 måneder og 14 dage. Jeg tror, at jeg gjorde mit til det, for jeg var igang med at tænke, at vi snart skulle igang med at lave et barn mere, så derfor skulle jeg ha gang i cyklus og ægløsning igen…. Da jeg stoppede føltes det som om at både Ole og jeg var færdige med det, men havde han været mit sidste barn, havde jeg nok ammet længere… ligesom dig.
    Dine omgivelser må sgu tænke hvad de vil. Hvis David ikke ellers hænger i dine skørter, hva så om han får en tår bryst ind i mellem. Hvis det var mit sidste barn ville jeg også nødigt give afkald på den hyggestund amningen kan være. Jeg glæder mig allerede til jeg forhåbentlig skal amme igen. Det er dine bryster og dit barn, så DU BESTEMMER. Du skal ikke stoppe for andres skyld end din egen. Og så må omgivelserne bare finde ud af at acceptere, at du er en kvinde, der gør det du føler er rigtigt for dig og din søn.

Kh. Ida

selmamorselmamor
    Medlem

Hej Mai.

Jeg ammede Marta sidste gang Grundlovsdag i år, dvs da hun var knap 13 mdr og havde aldrig troet jeg ville amme så længe (Selma ammede jeg kun delvist indtil hun var 5 mdr.) Jeg troede, inden Marta, at min grænse var når barnet fik tænder, men eftersom ungen aldrig har villet tage en flaske og fik tænder 5 mdr gammel måtte jeg jo fortsætte.

Min næste grænse var så vuggestuestart (da hun var 10½ mdr), men den blev også flyttet pga sygdom (ørerne) og et utrygt barn der konstant var ked af at være i vuggestue.

Da jeg så endelig stoppede i juni var det mest fordi vi skulle på sommerferie i Italien og jeg tænkte med gru på at ligge ved pølen og hen kommer ungen, griber ned i bikinien og tager babsen frem!!! Det ville jeg i hvert fald ikke!!!:-).

Desuden var jeg træt af at være den eneste der duede til trøst – far kunne overhovedet ikke bruges og heller ikke til putning.

Min pointe er, at hvis du og David stadig trives med amning, så fortsæt da! Hvis du er træt af folks kommentarer eller blikke, så nøjes med at amme når I kun er jer selv.

Kh Katrine, som nogen gange savner at amme, men mest fordi jeg ved jeg ikke skal have flere børn:-/

Victoria81Victoria81
    Medlem

Man skal passe på med den slags artikler, de kan nemt virke stødende. Og i grunden er de unødvendige som argument, hvis bare man følger sin mavefornemmelse. Men amningen, den skal du til gengæld ikke passe på med 😉 Der er intet forkert i at du stadig ammer, det ved du inderst inde, men omgivelserne har gerne en anden holdning. Men man skal være stærk nok til at stå ved sine egne valg. Du ved bedst, lad ikke andre så tvivl om din kompetence som mor for DIT barn.
    Ewan stoppede med at amme da jeg stoppede natamningen. Jeg prøvede at give ham brystet om dagen i små 14 dage, men han nægtede -blev vred og hysterisk når jeg prøvede. Så vi stoppede der, han var 11 mdr og det har virket fint. Dog kan jeg stadig godt savne det lidt en gang imellem, også det med at kunne ligge og slappe af sammen, i lidt mere en 12 sekunder, som vist er Ewans max. 😉 Havde han ikke selv sagt fra, tror jeg såmænd vi stadig ville have brugt en hyggetår om aftenen.
    Bedste hilsner, Mira

TinamisTinamis
    Medlem

sender lige kort svar – uddyber senere:-)

Filippa bliver stadivæk ammet en smule, men vi er næææææsten ude af natte-amningen Men dén om eftermiddagen når jeg kommer hjem fra arbejde, dén vil hun altså ikke slippe.

kh Tina, der lige læser hele debatten senere:-)

coamsocoamso
    Medlem

Og her bliver der også ammet.
    Jeg ammer stadig min Sofus, som er 16 måneder. Han får nogen gange en tår, lige når jeg kommer hjem fra arbejde, nogen gange først når han skal puttes. Og så et par gange om natten….(dét er jeg ikke stolt af). Han er flere gange blevet passet om aftenen, og der lægger han sig oftest bare til at sove. Men når jeg er i nærheden, så vil han ammes, lige inden han sover. Jeg gør det ikke offentligt mere, netop fordi jeg synes “andre” kigger, og så fordi Sofus ikke beder om det, hvis vi er ude. Han har aldrig brugt sut og nægter også at tage en flaske.
    Og jeg selv er ærlig talt noget nervøs over, hvordan vi nogensinde skal slippe den amning. Jeg er alene med Sofus og hans to søskende på 4 og 7 år (nogen af jer kan måske huske mine lange historier om problemer med faderen), og jeg har simpelthen ikke lige overskuddet til at tage en skrigende dreng. Der er det trods alt lettere, hvis der er en der, kan tage over…Men mine forældre skal faktisk have ham til overnatning på lørdag (dem er han meget, meget glad for), så det bliver spændende, hvordan han reagerer. De er klar til at tage en hård nat.
    Jeg har egentlig ikke noget problem med at amme ham stadig, men vil på den anden side goddt have lidt mere luft, end jeg har nu. Derfor forsøget lørdag.
    kh Vibe

Hejsa

Jeg ammer også stadig Jonathan på 15 mdr.

Han får en morgentår inden dagpleje, når vi kommer hjem, og så nogle gange i løbet af aftenen og natten.
    Vi trives begge med det, så jeg har heller ingen planer om at skulle stoppe.
    Han spiser fint i dp, og de gange, han har skullet passes om aftenen, er han faldet i søvn uden problemer, selv om jeg normalt ammer ham næsten i søvn.

Jeg vil ikke gå ind i diskusionen, hvorvidt ammede børn er klogere end ikke ammede, men bare give dig det råd, at Ammenet.dk er et super godt sted, til at blive klogere på langtidsamningens fordele og få gode råd.

Kh
    Cristina

HipposHippos
    Medlem

Ja, jeg ammer stadig – ikke meget, men 1-2 gange om dagen er det nok blevet til. Jeg var nææææsten stoppet (da jeg jo skulle 4 dage væk til Rønbjerg) men 10 dage før jeg skulle afsted blev Alberte syg – MEGET HØJ feber og hundedårlig. Jeg stryger afsted til vagtlægen, da hun hverken spiser eller drikker. Han undersøger hende og spørger så undervejs om hun bliver ammet eller får sutteflaske… Jeg bliver helt paf for jeg havde slet ikke ventet spørgsmålet. Jeg fik mumlet lidt om, at tja tjo.. det gjorde jeg jo (næsten flovt), og jeg fik mumlet lidt om, at jeg jo var på vej til at stoppe og bla bla…
    MEN
    Han synes det var helt fantastisk og skulle efter hans mening slet ikke stoppe, hvis det var det, Alberte gerne ville have. Han mente alt for få ammede efter arbejdsstart og mente (hans påstand) at hvis børn blev ammet mere, så kunne flere småinfektioner undgåes….
    Jo fik jeg mumlet igen (stadig helt slået omkuld)… så.. vi gik hjem og ammede videre. Selv med fravær i 4 dage ammede Alberte lystigt videre, da jeg kom hjem og hun synes, det er hyggeligt!!

Jeg har valgt ikke at amme offentligt længere (der er simpelthen FOR mange kommentarer) men når Alberte kommer hjem fra en lang dag i dagplejen og kommer hen til mig med en pude, så får hun 5 min. hyggestund og så er hun klar til at lege videre igen.

Hvor længe?? Aner det ikke, men lige nu er vi stadig hængt op med Martins sygdom (stadig uden diagnose) og mit arbejdspres – afdelingen lukker om mindre end en måned og er underbemandet, så…

Trine

selmamorselmamor
    Medlem

Har tit tænkt på hvad der egentlig skete….jeg kan sagtens huske din historie, men hvordan gik det…hvis du har lyst til at fortælle det..

Kh Katrine

selmamorselmamor
    Medlem

Vil bare sige at jeg tit sender dig/jer en tanke (selvom jeg aldrig har mødt Martin:-)). Det er da en hård tid i går igennem!!!

Kh og mange tanker fra Katrine

Anonym
    Gæst

Tænkte lige det samme somKatrine;-) Så skriv endelig.

kh

Mai

Anonym
    Gæst

Hej Trine,

SJovt nok, har jeg haft lidt samme oplevelse. Jeg var også næææsten stoppet, og så fik David sin MFR og ugen efter havde han 39,5 stabilt i 4 dage for så at´stige til 41.2 torsdag aften og være MEGET ked. SÅ vi var også til vagtlæge som faktisk skældte os ud og mente vi skulle meldes til børneværnet 😉

Vi kom ind kl. 21,30 med en grædende dreng. Han spørger så om David har feber og jeg svarer bekræftende at det havde han, den var 41.2 da vi tog hjemme fra. Så kigger han bestyrtet på mig og siger :” hvorfor har han så tøj på,han burde være nøgen,i er ikke rigtig kloge” så var stilen ligesom lagt!!! David havde sokker, body, tynd bluse og lette jogging bukser på! Havde vi været hjemme havde hankun ble på,men når vi skulle ud en kold efterårsaften så syntes jeg jo at han skulle have lidt på. Men så blev jeg detklogere 😉

Han undersøger ham så og deklarerer at hans øres farve kun kan matches af Post Danmark og spørger om vi har givet ham noget smertestillende? Jeg svarer nej, at det ville jeg ikke, før han var tilset af en læge. Og så erklærer vagtlægen : “Det er jo næsten en sag for børneværnet”. Så jeg følte mig da klart som en ringe,ringe mor,der ikke kunne præstere den mest grundliggende pleje af et sygt barn.

David græd igennem hele undersøgelsen så jeg stoppede et bryst i munden på ham så jeg kunne høre hvad lægen ellers havde at sige. Så fik piben en anden lyd. Jeg blev ophøjet til en ok mor,der ikke skulle meldes til børneværnet ( er der egentlig noget der hedder det længere?) for det var jo dejligt at se, at der stadig var nogen der ammede deres børn længe og at det var det bedste jeg kunne gøre for ham. Jeg fik endda tilbudt at amme ham færdig i konsultationen,på trods af, at der var et fyldt venteværelse, men takkede nej og gik ud i venteværelset ,og ammede ham færdig der, på trods af de mange blik jeg fik fra de andre ventende 😉

Jeg er også holdt med at amme offentligt, men er, som før skrevet stadig glad for at amme, men var ved at være betænkelig ved om det bare var for min skyld og for at holde David lidt babyagtig lidt længere;-) Det var egentlig derfor jeg gik på jagt efter info. Jeg var nødt til at vide at han stadig havde gavn af mælken udover at det var hyggeligt.

Sikke da noget skidt med Martin? Er der slet ikke nogen bedring i sigte?

kh

Mai

HipposHippos
    Medlem

Ja, det er underligt hvilke holdninger, vi møder!
    Så længe vi har det godt med det, er det vel ok!

Jeg skal nok skrive lidt mere ift. vores situation – men jeg må hellere få lidt mad inden jeg igen skal møde på arbejde… 🙁

Glæder mig faktisk til det er slut!!
    /Trine

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.