ABC sangen

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Ja det handler ikke just om babyer, men måske der alligevel er nogen som kan hjælpe? 🙂

Tacob har gået og sunget dele af ABC-sangen de sidste par dage (han har hørt den i et eller andet børneprogram), og jeg har lovet ham at lære ham resten af sangen. Han kan sagtens alfabetet – det er melodien som volder vanskeligheder.

Nu er det jo svært at forklare melodi på tekst, men jeg vil sige det sådan at principielt set så kan jeg også melodien (det er den samme som “Jesu lille lam jeg er”), men det er fordelingen af bogstaver som volder mig problemer.

Har googlet mig til at den skulle være sådan her:
    A B C D E F G
    H I J K L M N
    A B C D E F G
    H I J K L M N
    O P Q R S T U
    O P Q R S T U
    V X Y Z Æ Ø Å
    otteogtyve skal der stå.

Kan det virkeligt passe? Synes det er lidt noget rod at man skal gentage? Ved ikke om det er fordi jeg har lært den på engelsk hvor den er:
    ABCDEFG
    HIJK – LMNOP
    QRS
    T and U
    VW XYZ
    I am happy as can be
    Now I know my ABC

En anden indvending mod den danske version er den med de “28 skal der stå” – det blev Jacob altså noget fortørnet over, for der måtte da være 29 for hvorfor var W ikke med? (han har jo hele 2 efternavne med W)

Så hvad siger alle skolelærerne, pædagogerne og andet godfolk? Er der alternative versioner eller må jeg ud i at lave min egen hvis jeg vil undgå gentagelser og det manglende W 🙂

Sidder lige med et tillægsspørgsmål. Sidder og tænker på den ikke kan være ret svært at spille på klaveret? Han vil gerne spille små “værker”, og “lille peter edderkop” og “mester jacob” bliver altså ret trivielle i længden. Nogen som har en idé til hvor jeg kan finde enkle noder til den?

Nå nok for mig
    Knus fra Sus, som sidder og holder vejret fordi Valdemar for første gang er puttet i sin egen…stoooore seng og lige nu er så stille at han måske (7-9-13) sover – og JA ved godt det nærmer sig børnemishandling at den store knægt har ligget i liften indtil nu, men han nød det sådan (de der slyngebørn er nogle værre hyggefise:-)

Nu kan jeg ikke lige beskrive melodien 🙂 Men vi syner sangen sådan her:

A B C D E F G
    H I J K L M N
    O P Q R S T U
    Og der kommer fler’ endnu
    V X Y Z Æ Ø Å
    otteogtyve skal der stå

På engelsk synger man jo lmnop i dobbelt takt, men det gør man ikke i den danske version, der synger man alle bogstaver i samme takt. Det løser gentagelsen, men ikke det med w…det er egentlig også mærkeligt, at det ikke er med…hmmm…

Nå, håber du forstod vores version 🙂

RandiMuffRandiMuff
    Medlem

melodien er “Twinkel twinkel”… Den kanlånes på bibleren MVH Randi

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.