Grød…

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter
    lubben06lubben06
    Medlem

Nogen forslag til en dreng der ikke vil spise grød eller mos?
    Han kan spise lidt pærermos. Men grøden,- nej, tak. Øllebrød eller kartoffelmos med gulerod, AD! Har er 6 mån. og 14 dage. Spiser sine 1000 ml. mme. Men vi skulle jo gerne snart have lidt “fast” føde i maven.. Tror ikke det godt med rudgrød allerede. Han kan ikke ha´når det er for fast…

irenejorgirenejorg
    Medlem

Jeg ville prøve stille og roligt at putte lidt rismel-grødmel i mælken, og så langsomt trappe op, så den bliver mere og mere tyktflydende. Og så prøv dig frem med forskelligt frugt. Han skal sikkert bare vændes til den nye konsistens.
    Hvis han ellers drikker vand, så kan du jo også prøve at give ham det kogte vand fra frugten eller grøntsagerne, så han prøver forskellige smagsindtryk (og får nogle gode vitaminer).
    Held og lykke.
    Kh. Irene

nicomornicomor
    Medlem

Tjah, når du mener for fast, mener du så klumper, eller noget der skal tygges?

Min datter som idag er 4 var heller ikke til kartoffelmos, så hun kom altså direkte på ris. Man siger godt nok at det først er fra 8 mdr, men det er p.g.a. at mange børn ikke bryder sig om “klumperne”, de må gerne få det, de får jo også rismelsgrød, som jo i bund og grund er blendet ris.

Ellers hvad med groft sandwichbrød, det er knap så svært at spise som rugbrød, og kan fås med samme fiberindhold f.eks. Levebrød.

Du kunne måske også prøve at give ham forskellige fomer for gnavemad for at vække hans interesse for andre slags mad end mælk.

Held og lykke med projektet.

Kh. Lone

mettesunemettesune
    Medlem

Kogte du bare risene og gav ´hende dem som de var eller gjorde du noget ved dem?

Min Anna er nemlig ikke ret glad for grød, men vil gerne have noget der skal tygges lidt i, og synes snart at hun skal prøve andet end karfofler

Mette

lubben06lubben06
    Medlem

Tak, for hjælpen. Vi går straks igang. God weekend.

mettemajsmettemajs
    Medlem

Hej Mette.
    Julie spiser også ris, da hun får hård mave af kartofler. Jeg blender dem med gulerødder og majs og evt. lidt kylling. Det glider ret godt ned. I sidste uge fik hun ris, der bare var most, og det var absolut ikke noget hit.
    Men prøv dig lidt frem, der kan jo være at Anna ikke har helt så tydelige præferencer;)

vh Mette

agatheagathe
    Medlem

Hej
    Hvad med at lette overgangen ved at begynde at give ham vælling ? det virkede her
    Agathe

nicomornicomor
    Medlem

Øh ja, så vidt jeg husker fik hun bare helt almindelige kogt ris, gerne med en god stærk sovs til. Ris og boller i karry var et hit!

Jacob har også fået ris, der har jeg købt øko. jasminris, synes de er lidt mindre, og dermed lidt mindre klumpede.
    Koger dem sammen med grøntsager, og moser det med gaffel sammen med MME og olie, og måske lidt torskerogn eller andet kød.
    Jacob er dog mest til grød, og helst købegrød, så jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal få grøntsager i ham, Nicoline fik bare majs- eller hirsegrød med grøntsagsmos (- kartofler) men det vil han ikke, er bange for at han har en temmelig sød tand – selv om han ingen tænder har:-)

Men børn er jo forskellige, så det handler bare om at bruge sin fantasi, og huske at de jo ingen forudindfattede meninger om samgssammensætninger har.

Kh Lone.

Anonym
    Gæst

Jeg laver selv grøntsagsmos af gulerødder, broccoli, pastinak, blomkål, peberfrugt, knoldselleri, og hvad der lige er i huset. Jeg fryser det i små poser, svarende til ca. 3 store spsk. Jeg laver også sveaskemos og fryser det i portioner af en stor spsk.

Grøntsagsmosen og sveskemosen blander jeg i alting. Altså både i havregrød, rismelsgrød, kartofler etc. Sveskerne giver det hele en sød smag og sørger for at holde Davids mave i orden lige meget hvad jeg fylder i den.

Som du selv skrev, de har ingen forudfattede meninger om sammensætninger af maden, så på denne måde får jeg sneget masser af grønt i ham 😉 Han lærer selvfølgelig ikke at spise mad der ikk eer sødet, men det er stadig ikke så sødt som købegrød. Og han får grønt til alle sine måltider.

Et andet trisk jeg altid bruger når der er noget de ikke er så begejstrede for at indtage er at komme frugtmos øverst på skeen, så det er det første der rammer smagsløgene 😉

kh

Mai

mettesunemettesune
    Medlem

Så fik jeg prøvet at give Anna ris i går. Det var absolut ikke et hit. Jeg havde bare most dem med gaflen, da hun sagtens kan spise grøntsager, frugt og kartofler der bare er most med en gaffel, så jeg tænkte at de kunne hun nok også med risen, men nej, hun sad og fik helt brækfornemmelser. Når jeg prøver igen med risen, vil jeg blænde det, men det varer lige nogle dage.

Men tak for svar både til Lone og Mette

Mette og Anna

nicomornicomor
    Medlem

Jacob kunne også godt i starten se temmelig mærkelig ud i hovedet når han sank mad med struktur i, men han er ikke blevet ked af det.
    Men det er vel ikke så mærkeligt hvis man er vant til at det man plejer at få bare kan sluges.

Jeg er bare blevet ved at servere det, og nu er han fløjtende ligeglad, han har faktisk fået en god fornemmelse for hvor meget det skal bearbejdes for han sluger.

Jeg er så heller ikke så bekymret for om han kløjs lidt i det, jeg er der jo og griber ind hvis det er nødvendigt, men ser det som noget man skal øve sig på.

OK, i aftes hvor vi fik pizza, fik han en skorpe at gnave i da han var færdig med sin grød, og den mente han så at han kunne sluge, så den blev altså pillet ud selv om han ikke var ked.

Men pointen er at så længe de små ikke bliver kede af det tror jeg ikke der sker noget ved at få den til at bruge gummerne lidt.

Tak for tipset om grøntsagsmos Mai, jeg gjorde det samme med Nicoline men er vist blevet lidt doven anlagt her på det sidste, men har aktisk både gulerods- og jordskokmos i fryseren, og kan jo lige så godt få det brugt.

Vi har både idag og igår været på tur, og hvor er det altså bare fedt at kunne smøre et stykke brød og have lidt vand med til Jacob, fremfor at være afhængig af at kunne varme grød el. lign.

God søndag.

Knus Lone.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.