spørgsmål ang mad

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juni 2007 spørgsmål ang mad

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    agatheagathe
    Medlem

Jeg er lidt i tvivl, må de små begynde at få mad at tykke når de ingen tænder har ? og hvad må de evt få ?. Har prøvet med lidt frugt, grønt og brød og det går fint. Har i andre forslag ?

selmamorselmamor
    Medlem

Marta får broccoli. Jeg koger den i microen og skærer den til i “stave” så hun kan holde ved stænglen og gnave af broccolien.

Kh Katrine:-)

mosquitomosquito
    Medlem

Det må de gerne. milas har ingen tænder men elsker de der “gnaveting”…

Han får agurkestave og så har jeg fundet noget glutenfri knækbrød- minder meget om franske bagateller, som de også må få 🙂
    Kan se det er god hjælp til at øve sig i at tygge….

Knuz Tina

Anonym
    Gæst

Iben elsker også at få gnaveting og sidde med selv, vi bruger tvebakker, riskiks, agurk, gullerod olg. Hun er så småt begyndt at få rugbrødshapsere, som bliver tygget med gummerne og kværnet med tungen og så lige blandet godt med savl inden de ryger ned.
    Så de kan sagtens få gnaveting inden de får rigtige tænder, man skal selvfølgelig holde et øje på at de ikke får det sunket forkert eller i for store stykker.
    May-Britt og Iben, snart 7 mdr

Anonym
    Gæst

og der fik hun ikke søbemad længere 🙂 Så bare gå i krig.

kh

Mai

TinamisTinamis
    Medlem

Filippa kløjser i ALT hvad der kommer indenfor hvis det bare er en lille smule tykkere end alm lind (fin) grød….
    End ikke kartoffelmos som er pisket og moset gennem en si vil hun have. Jeg har prøvet at give hende gnave ting, da hun er helt syg med at gnaske på ting med sine to tænder:-) MEn hun får det galt i halsen HVER gang, og det ender med laaaaaaaaange grædeture, så det er jo ikke morsomt…

Hvad gør man så?? 🙂

KH Tina og Filippa

RandiMuffRandiMuff
    Medlem

Hej Agathe. Alexander har været syg mellem jul og nytår. Det resulterede bl.a. i, at han mistede appetitten total og herefter har han været meget mistroisk mht. grød mm. Så jeg har givet ham rugbrødstern med leverpostej eller smør, der lige får lov at ligge lidt i mælk først. De røg ned med stor velbehag da han først fandt ud af at “tygge” dem, så det var måske også en ide til jer? Godt nytår mvh Randi

Anonym
    Gæst

kender godt det med at de kløjs idet. ærke vil gerne fx have lidt kød i munde og tykke på eller rugbrød men hun vil ikke synke det. Jeg bliver nødt til at tage hende op hver gang for det er som om hun helt bliver kvalt i det og hun går helt i panik. Hun frugt (appelsin, ananas og vindrue) vil hun synke. Så jeg tror bare jeg øver lidt med det og så prøver måske en gang i ugen med det andet. Så kommer det vel på et tidspunkt…Så gammel er hun jo heller ikke – lige blevet 6 mdr.
    Karina

chnejadrchnejadr
    Medlem

Når hun “kløjs” som du skriver er det (hvis jeg ellers har fattet det rigtigt) netop ikke fordi hun får det galt i halsen. Men fordi hun får aktiveret den refleks, de små har, der netop gør at de UNDGÅR at få det galt i halsen (gav det mening???).

Hvis det sker hver gang – og vel at mærke også når hun selv får lov at styre brød/grøntsag ind i munden – så ville jeg nok vente lidt, hvis jeg var dig 🙂 For i mine øjne er det et tegn på, at hendes mundmotorik endnu ikke er øvet nok til at hun kan bearbejde maden ordentligt med munden, inden den skal synkes.

Men det er selvfølgelig træls, hvis hun godt kan lide at gnave i ting…

Knus,
    Christina og Storm

PS – Storm kan også godt lide at gnaske i ting og får lov indimellem. Men det går ikke helt godt, så forleden præsterede han at hoste så meget at han kastede op – mens vi sad på cafe og spiste brunch. Heldigvis var der ikke andre lige i nærheden, da det skete… Pinligt, pinligt…

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.