Panodil

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter
    gesinagesina
    Medlem

Hvor tit må man gi en panodilstikpille?

Maja er seks måneder og vejer lidt over ni kilo. Hun har fået en pille de sidste to nætter. Hun har feber, hoster, nyser og kaster op. Det skyldes en øvre luftvejsinfektion jf. lægen. Vi har givet pillen de sidste par dage for at slå feberen ned, det er som om den blusser op om aftenen…? Andre der har erfaringer med dette?

Mange hilsner fra Rikke (som forventer en hård og lang nat med et grædende barn på armen pyyh)

mosquitomosquito
    Medlem

Det er skide svært med de panodil der:-S

Vi har også altid hørt at “feber er kroppens måde at slå infektionen ned på” osv….

I sommer var vores pige på snart 4 år syg…. Hun var syg i omkring en uge og tilsidst bad vi om at få hende indlagt natten over for at få noget væske da hun intet ville indtage…..

Der snakkede vi med to børnelæger som sagde at det var noget pjat med det… Selvfølgelig skulle børn have panodil hvis de havde det skidt og det kunne hjælpe lidt på det…..

Så det er jo ikke nemt at finde ud af hvad holdningen er:-S

Milas har også hostet voldsomt og snottet for vildt og vi ringede til vagtlægen for at høre om vi måtte give panodil og han sagde at det skulle vi aldrig være bange for at give, når han var syg….

Så jeg ville give en stikpille, hvis hun har det skidt. Ved egentlig ikke hvor mange de må få, står det ikke på pakken?

God bedring!

Knuz Tina

Anonym
    Gæst

Altså min personlige holdning er også at panodil kan være gavnligt for ale parter. Barnet får det bedre i en tid og får evt spist eller slappet af/sovet og forældrene kan ligeledes få sovet lidt og får mere overskud til barnet. Så hvis barnet hat feber i længere tid ja så ville jeg også give panodil til natten (men nok ikke flere gange i døgnet). Vi brugte også stikpille til vores datter på nu 3 år da hun var lille men ellers har vi brugt flydende da jeg bare ikke kan få mig selv til at stikke den stikpille op…. Find ud af hvad du har det godt med selv. Så længe du ikke giver hende mere end højst nødvendig og ikke bliver ved med det i lang tid tror jeg ikke der sker noget ved det. Men du skal selvfølgelkig holde øje med hende for man skal jo ikke blive ved med at slå ting hen med de små…
    Karina

nicomornicomor
    Medlem

Hej Rikke,

øv hvor træls med Maja, håber hun snart får det bedre.
    Er det lægen der har vejledt jer m.h.t. Panodil?

Personligt vil jeg helst ikke give smertestillende uden at vide hvor de har ondt, eller efter henvisning af læge.
    M.h.t. feber er det jo kroppens måde at slå infektionen ned, så ved ikke helt om jeg ville give Panodil med den begrundelse, medmindre hun er så sløv at jeg ellers ikke ville kunne få væske i hende.
    Men hun kan jo godt have ondt i brystkassen af al den hosten, så hvis det hjælper hende…?

Jacob, som jo er en lidt slankere model end Maja, han vejede lige før jul da vi var på Skejby, ca. 8,2 kg, må få 4 Panodil stikpiller i døgnet, så det må Maja vel også.

Det er helt normalt at feberen stiger i løbet af dagen, d.v.s er lav eller helt væk om morgenen for så at være højest om aftenen.

God bedring med Maja-musen, håber hun er frisk så vi kan ses på mandag.

Knus Lone.

chnejadrchnejadr
    Medlem

Du må gi’ 4 gange dagligt hvis hun har vægten til det. Max dosis er 50 mg. pr kg. pr døgn fordelt på 3-4 doser, dvs. at vejer hun 10 kg må du give 1 stikpille på 125 mg 4 gange dagligt. Vejer hun mindre, bør du give færre gange dgl. eller vælge mikstur i stedet.

Se her for præcis dosering:
    http://panodil.dk/boern/doseringskalkulator.html

Hvis hun bli’r ved at ha’ det skidt i flere dage, så få hende tjekket af lægen igen, bare for en sikkerheds skyld, ikke?!

Min holdning er at det er OK at gi’ panodil, hvis det sikrer barnet en ordentlig nattesøvn, og man ved hvorfor barnet er sygt (og du har jo snakket med lægen). Men vær opmærksom på, at fordi panodilen slår feberen ned i en periode, så stiger den jo rimelig brat igen, når det holder op med at virke, og det i sig selv kan være ret ubehageligt. Og er rimelig ufedt hvis man har et barn der får feberkramper… (ikke, Mai?)

Knus,
    Christina

agatheagathe
    Medlem

Hej vi har lige fået besked ved vagtlægen om at de må få 2 stk af 125mg to gange om dagen. Hun sagde at en ingen virkning havde nu når de runder de 9 – 10 kg. Håber at det kan hjælpe.

Agathe

gesinagesina
    Medlem

Ja, vi har været ved lægen, som sagde ok med panodil.

Vi har som sagt givet hende det de sidste par aftener, så hun kunne få lidt ro i kroppen. Sjovt nok, så reagerer hun ved at vågne totalt op og være frisk ca. en halv time efter hun har fået pillen – og så skal der ellers være gang i den to til tre timer fremover…. Her til aften er hun nu puttet uden panodil – og jeg sidder med krydsede fingre og håber hun vil sove uden al for megen uro.

Både for hendes og min skyld, for jeg trænger da snart til noget søvn.

Tak for alle de gode svar.

Håber på en god og stille nat… Rikke:-)

mosquitomosquito
    Medlem

er det 125 mg x 2 pr gang? For så kan man jo ligeså godt give dem dem der hedder 250 mg… Men dem fik vi først lov at give Filuca da hun vejede omkring 15 kg….

Når man køber dem står der “børn fra 20 kg”…..

Ja det er lidt svært, fordi der er 10 forskellige meninger fra 10 forskellige læger ……

Knuz Tina

Anonym
    Gæst

Hej Rikke,

Stakkels jer, kender det jo kun for alt godt, da vi har haft turen hele julen. Men mht feber, så er feber en god ting. Feber er kroppens måde at bekæmpe infektionen på og man skal tænke sig om inden/når man giver panodil. Altså være sikker på at man ikk e kan komme til at skjule nogle symptomer.

Er man sikker på det, ville jeg også give panodil da de små får det alment bedre,og også er bedre til at tage væske og mad. Og som Lone siger, når de hoster meget kan de få ømt bryst og mavemuskler. Og hoste er jo en anden vigtig ting, man skal være glad for. Hoste holder luftvejene rene og forhindrer f.eks., lungebetændelse. Så det er vigtigt at de bliver ved at hoste og små unger som vores kan rent faktisk undertrykke hoste, når de bliver for ømme i muskler og bryst. Så der er en anden god grund til at give panodil 🙂

Og en tredje god grund er at det giver dem en bedre mere rolig søvn, hvilket jo i sig selv er helbredende:-) Som tommelfingerregel må de få hver 6 time, 125 mg.

Og så en 4. grund til at give panodil med det forbehold at det bare er en harmløs virus der er på spil.-Hvorfor skal vores små ikke hjælpes når vi ikke selv ville finde os i at have feber uden at tage panodil.

God bedring til jer, Rikke.

kh

MAi

Anonym
    Gæst

det er efter lægens anvisninger… og så har vi altid fundet stesoliden frem og liggende klar inden for rækkevidde hvis det skulle gå galt. Men her da hun var så syg sidst, fik hun ikke feberkramper, så vi tror og håber hun er vokset fra det . Krydser fingre og tæer .

kh

Mai

malinkamalinka
    Medlem

De 3 gange vi har været indlagt med Sebastian har vi fået stikpiller til ham hver 6 time. Det er så lang tid de virker.
    På børneafdelingen er de ikke nærrige med dem. Hvis barnet får det bedere af dem, så får de det er deres holdning.
    Så da vi her i julen havde en rigtig sløj unge med ondt i halsen så fik han det også herhjemme. Så fik han og os andre lidt ro.
    Men det er nærmest en trossag. Nogle mener ikke man skal give medicin til børn andre det modsatte. Personligt så tager jeg også en panodil, når jeg har ondt i hovedet Så jeg kan ikke se hvorfor mine børn skal have ondt, hvis jeg kan hjælpe dem. Men selvfølgelig er det vigtigt at vide hvad de fejler, så man ikke slører nogle symptomer der skal behandles på anden måde.

God bedring
    Rie

agatheagathe
    Medlem

Hej Tina
    Ja vahtlægen sagde til os at vi skulle give Asbjørn 2 stk 125 mg 2 gange om dagen, fordi 1 pile ikke rigtig havde nogen effekt når de snart runder 10 kg. jeg kan ikke huske hvad der stod på pakken, men her virkede det bedre han sov bedre om natten, hvor han på 1 pille vågnede igen et par timer efter og begyndte at pyldre igen også var der som oftes 3 timer til han igen kunne få panodil. Drfor gav vi to 🙂

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.