Flerbørnsputning

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juni 2007 Flerbørnsputning

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter
    chnejadrchnejadr
    Medlem

Afledt af Idas putteritual-tråd: Hvordan gør I, der har flere børn, mht. putning?

Jeg synes det er vildt svært at få skabt nogle gode putteritualer for Storm, og få gearet ned i tide. Og at fange ham inden han bli’r overtræt.

Han er som regel træt v. 19-tiden, men det veksler lidt afh. af hvornår han har sovet sin sidste lur. Får han ikke en lur sidst på eftermiddagen går det helt galt…

Jeg vil gerne have ritualer, som signalerer at nu er det sovetid, og at der ikke er alt for meget knald på lige op til sovetid.

Jeg synes bare det er vildt svært at indføre, når man skal tage hensyn til to børn samtidig. For Storm er ikke helt grydeklar samme tid hver aften, men som regel træt så man egl. burde begynde midt i vores aftensmad (vi spiser kl. 18 og det er svært at gøre det tidligere). Suk!

Indtil videre er “ritualet” mest noget med nattøj på – ind i soveværelset eller op i stuen og få en flaske (i mørke) – vugge i søvn på arm. Men det kan godt tage en time, og hvis der kun er én forælder hjemme så skal Thilde bare sidde og se tv/lege selv imens (og kommer for sent i seng), eller hun skal puttes tidligt og Storm når så at blive overtræt.

Hvordan gør I andre?

Knus,
    Christina og Storm 19 uger

selmamorselmamor
    Medlem

Hej Christina.
    For at svare kort – vi gør ingenting! Jo, det gør vi selvfølgelig, men ikke noget fast endnu med Marta. Selma kommer iseng ca. kl 20.30 – hun er udpræget B-menneske – og Marta kommer i seng når hun er faldet i søvn ved mig ved 21-22-23-tiden:-/.
    Jeg synes efterhånden det er vildt frustrerende at have et barn der er vågent så længe, for det er begrænset hvor meget voksen-tid man får. Derudover er jeg også træt af at hun ikke kan falde i søvn selv:-(
    Jeg har nu købt “Sov igennem uden gråd” – har allerede “Godnat og sov godt” og har det lidt blandet med den. Hvis man følger den til punkt og prikke er den ulidelig, men man kan sagtens få nogle gode idéer og, om ikke andet, ryste lidt på hovedet af alle de vanvittige ting forældre gør for at få deres poder til at sove:-)
    Jeg brugte den som udgangspunkt da Selma skulle lære at falde i søvn selv, men også kun som udgangspunkt – jeg tror heller ikke børn har godt af at skrige sig selv i søvn. Nu skal jeg så egang med “Sov igennem uden gråd” og er spændt på om jeg har tålmodighed til den lange proces den lægger op til:-/.
    Jeg kunne godt tænke mig at pigerne blev puttet samtidigt, altså et sted mellem kl 20 og 21, men ved ikke helt hvor lang tid der går før det er gennemført.

Kh Katrine og Marta – 5 mdr imorgen:-)

nannabannanannabanna
    Medlem

Ja her hos os er der jo 3 børn at tænke på og det er de store som der bliver taget mest hensyn til, for de skal op og i skole og børnehave og har derfro brug for at blive puttet til tiden. Tilde bliver puttet i barnevognen eller i liften på sofaen og så vågner hun igen kl. 19.30 – 20 og så bliver der leget og hygget også med far for de store er puttet og sover skønt. Hun bliver så puttet for natten kl 21.30 – 22. Nattøjet har hun fået på når de store har fået deres på. Det er vist en typiske aften hjemme hos os.
    Susanne

boble1975boble1975
    Medlem

Her foregår det sådan at det er den store der bliver puttet først, fordi hun skal tidligt op. Vi giver os god tid til at putte hende (ca. 19.30), fordi det altid er hende der kommer i anden række, hvis lillebror skal have mad, ny ble ect. Er jeg alene med børnene, tager jeg Jeppe med på værelset, så ligger han i den stores seng, mens jeg læser go´nat historie og den store synes det er fedt og jeg synes det er rart og have styr på dem begge to:o) Jeppe bliver puttet efterfølgende, når han har fået sin vælling(Kl.20.00), det er vores måde at vise ham at det nu er nattid og det fungere fint. Pia

sisling32sisling32
    Medlem

Her bliver storesøster som regel puttet først mellem 19 og 19.30. Hun er ret baldret på det tidspunkt, da hun står tidligt op, mellem 6 og 6.30 😎
    Herefter får Freja nattøj på, en flaske og så bliver hun puttet ved 20 tiden.
    Hun sover somregel en sen eftermiddagslur mellem 16.30 og 18 på ½ times tid, så kan hun ikke holde til længere end kl. 20.
    Så somregel er der ro her kl. 20.30, det er dejligt.
    At vi så stadig har en del roderi om natten, det er en helt anden historie….grrr….hvornår sover de igennem….;-))))
    Knus Sisse, der er alene med tøzerne her til aften

Anonym
    Gæst

Hej Christina,

Allerførst undgår vi så vidt muligt at være alene når vi skal putte.:-) 🙂

I hverttilfælde mens David er så lille. Men egentlig handler det jo mere om 2 børns putning og der kan jeg jo bedst sammenligne med mine 2 yngste.

Madeleine på snart 3, er som regel den første der bliver lagt i seng. Hvis aftenen har fungeret optimalt er det omkring kl. 19.45.Hvis David er vågen på det tidspunkt er han med inde og putte, synge, læse- hvis jeg skulle være alene. Amanda og Josephine sidder så tit og tegner imens.

Hvis vi alle er hjemme læser jeg eller Erik for Madeleine og Amanda samtidig. David kommer igen med turen rundt og kysse godnat, meget populært 🙂 Josephine får en lille hyggesnak og så læser hun selv til lyset slukkes senest kl. 21. Men hun er på sit værelse senest 20.15-20.30 så jeg har ro til David.

Når de 2 mellemste er puttet og bliver David ammet af og derefter puttet. Hvis han skulle være blevet overtræt i mellemtiden ( sker hyppigt) kommer jeg ham i bad, det ææælskeeer han, og derefter spist af og puttet.

Som jeg kan se flere andre skriver, så er det så også de store der bliver puttet først her hos os, med den undtagelse at David til tider er faldet i søvn kl. 19. Men ellers er jeg nødt til at have ro i huset for at putte ham. Jeg har faktisk kun engang skullet putte dem alle 4 selv og der var de ikke i seng før kl 22 🙁

Da jeg kun skulle putte de 2 mindste selv var det ikke noget problem fordi David bare er med på arm, eller ligger i sengen hos hende, mens vi putter.

Derudover tror jeg at alle disse problemer løser sig selv i løbet af de næste par måneder når vores kære små bliver mere stabile i deres søvnmønstre.

Jeg har ikke læst ´godnat og sov godt´, men hvad jeg har hørt om bogen,gør også at jeg ikke vil læse den og aldrig kunne finde på at gøre brug af den. Den lyder som den rene tortur for både børn og forældre 🙂 ( i hvert tilfælde i vores børns alder, noget helt andet er en 3 åig der kører en magtkamp !! Jeg tror også på at sove uden gråd. Og jeg mener ikke det behøver at være en månedlang process, at lære børn at sove, det har det i hvert tilfælde aldrig været hos mine endnu, men det kan jo komme 😉

I den alder de har nu, syntes jeg det er meget naturligt at de ikke bare falder i søvn alene, og forventer det heller ikke. Nogle kan, og David har gjort det et par gange, men ellers, hvis han siger piv, så kommer han op, eller jeg sætter mig hos ham og synger ellr holder i hånd. Igen tror jeg jeg på, at det at jeg tager hanm op så snart han er utryg, i det lange løb, vil gøre det nemmere for alle parter. Så “tør” han prøve nye ting, fordi han ved at han bliver ” reddet” ud af situationen hvis ikke den virker for ham. Det er min lommefilosofi 🙂

KH

Mai, som glæder sig til næste mandag 🙂

nicomornicomor
    Medlem

Hej Christina,

jeg har været en del alene om putningen på det sidste, og kommer også til at være det de næste par uger, så jeg er ved at være i træning. (Og er ved at planlægge en welness-weekend for mig selv når jeg er færdig med at amme, synes selv det er fortjent :-)! )

Nå men, Nicoline som bliver puttet ca. 19.30 kommer selv i nattøjet og tisser af, og får børstet tænder mens Jacob ligger og leger, eller er på puslebordet, hvis han er ved at være mør.
    Jacob er med inde og læse godnathistorie, enten liggende i hendes seng, eller på skødet af mig, mens han prøver at æde bogen.
    Han ligger ved siden af sin søster mens der bliver sunget godnatsang, og får ca. 1000 kys og kram til godnat, hvorefter vi slukker og går ned og leger lidt.
    Senest kl. 20 går vi ind i soveværelset hvor han får tilbudt en tår, han er ikke altid interesseret, kommer lidt an på hvornår han sidst har været der, hvorefter han bliver lagt med sut i mund, stofble til den ene side, og frøen som ligger til den anden sides arm hen over øjnene. Han får et kys og jeg siger godnat og går.
    Jeg skal som regel lige ind og give sut et par gange inden han er helt væk.

Her de sidste par dage har han dog været træt , ja faktisk allerede ved 18- 18.30 tiden, er blevet trukket med et bad idag, men gik til køjs kl. 19.15 uden mad, og så bliver han selvfølgelig lagt først.
    Fedt nok at han er klar så tidligt, men det har desværre også betydet at han istedet for at sove til kl. 7, imorges stod op kl. 5.15, var i vældigt humør og snakkede som et vandfald GRRR!
    Blev træt igen lidt over 7, men der var Nicoline forlængst på benene, godmorgen!

Han er stadig oppe at spise et par gange i løbet af natten, og får også sutten et par gange, så jeg trænger efterhånden også snart til noget mere sammenhængede søvn.

Held og lykke med putteriet.

Knus Lone.

PS: Er der nogen der har meldt sig til næste mandag!

mosquitomosquito
    Medlem

Her kommer Filuca (3½ år) først i seng.

Kl. 20-20.25 går en af os ud og børster tænder med hende og giver hende nattøj på.

Hun kommer så i seng lige efter og vi kommer ind og siger godnat alle tre. Milas putter tit lige 5 min i hendes seng med hende, mens Thomas som altid synger godnatsang….

Milas får så ren ble og nattøj på, og så ammer jeg ham i stuen. Hvis han ikke falder i søvn lægger jeg ham ind i min seng og afventer om han falder i søvn.
    Hvis ikke, lægger jeg mig ind og gi’r ham babsen igen og så sover han efter 2 min.

Falder han i søvn ved amningen i stuen lægger jeg ham bare i seng- enten min eller hans egen lige ved siden af min.

Ingen problemer med putning af to børn her 🙂

Knuz Tina

Anonym
    Gæst

Læste lige dit indlæg igen og kunne se at du egentlig gerne ville vide lidt om putte ritualer..

Jeg har heller ikke de store endnu, fordi det altid afhænger af hvor langt de andre 3 er kommet. Mern som jeg skrev i sidste uge er det egentlig bare at spise ham af i stuen ( eftr han har fået nattøj på). Nogle gange falder han i søvn der, men det forsøger jeg at undgå, da jeg gerne vil have at han vågner samme sted som han falder i søvn. Efter han er bøvset af går vi ind i soveværelset, med ammelyset tændt, synger en enkelt lærkerede og så lægger jeg ham i hans seng. Han bliver lagt på siden og jeg trækker hjørnet af dynen op imellem hans hænder, ligesom når han ligger og ” malker” brystet. Han “malker” så lidt i dynehjørnet og nogle gange pludrer han løsog putter sig efter en tid og andre gange, som i aften, siger han piv ( han græder ikke, kalder bare) og så går jeg ind og holder ham i hånden, aer ham ned over næsen ( så er det en refleks at lukke øjnene) og nynner lærkereden og så er han væk.

Jeg har den fordel at han er sådan en mild knægt. Selvom han bliver overtræt bliver han ikke pylret, han bliver speedet, og det er så der det hjælper at putte ham i bad.

Jeg kan godt se at 1 times putning er meget lang tid for Mathilde at vente, så længe ville jeg ikke engang kunne stille de store, så du er da nødt til at få fundet på noget der gør seancen lidt hurtigere. Badet er den mest effektive her, det trætter ham umådeligt. Kunne Mathilde ikke syntes det var hyggeligt at være med til at bade ham? Hvis det kunne afkorte puttetiden så kan hun måske godt se lidt film imens.

Så tænkte jeg også, at det virker ikke som om det at give ham hans natflaske i mørke har den store effekt. Så kunne det ikke lige så godt foregå i stuen mens Mathilde fik læst en bog. Man kan jo dæmpe lyset og jeg har hørt at selv meget små børn bliver dysset hen af højtlæsning. Igen kunne det jo minimere den tid hun skal vente på at han bliver puttet.

Og- du siger han egentlig er ved at være putteklar ved aftensmadtid. Kunne du ikke smide ham i barnevognen på det tidspunkt og lige lade ham få en halvtime. Så kan han måske trækkes til Mathilde er puttet? David sover faktisk tit en kort lur ( 30-60 min) på det tidspunkt. Og så passer det med at jeg kan få de andre i kassen før han skal puttes.

Nå, jeg er træt og ævler vist bare løs her 🙂 Håber du får løst det, det er så stressende når man ikke kan tilgodese alle.

kh

Mai

Lenats31Lenats31
    Medlem

Her prioriterer vi osse den store på 3 år. Hun skal op og i børnehave. Hun kommer i seng ved 20.00 tiden. Mathias tager gerne en kort lur først på aftenen. Derefter holder han et par timer til. Han kommer somregel i seng sådan ca. 21.30 sådan lige pt.

Lena

Bette98Bette98
    Medlem

Ihh hvor har jeg selv tænkt på det (skriver indlæg herefter)! Vores store pige (3 år) kommer i seng ca. 19.15 efter at have fået nattøj på og børstet tænder i stuen + været en tur på wc.

Hun vælger så enten 2 korte historier eller en lang, så snakker vi om dagen, hvis der har været noget særligt og det samme med næste dag. Vi afslutter med krammer og kys.

Frederik har ikke rigtig en ryte endnu, vil ammes fte og vågner tit, så han sover hos mig i stuen til vi går i seng. Men selvom det er hyggeligt, gør det jeg på INTET har tid helt uden børn….

Tror nogle af svarene kan inspirere til at løse særligt når jeg er alene med dem.

Knus Betina

Anonym
    Gæst

Lærke bliver som regl puttet først – i modsætning til mange af I andre. Omkring kl 19. Pt ligger hun i køkkenet og sover. HUn får nattøj på og får sidste flaske. Imens sidder Frederikke som regl og ser en tegnefilm i stuen. Når hun er puttet er det som regl tid til Frederikkes tur (blir snart 3). Ca. 1930. HUn får ble på børstet tænder. Hvis det en enkelt gang skulle ske at Lærke er vågen og jeg er alene ligge rhun på gulvet i badeværelset og kommer med ind på Frederikkes værelse og får læst historie. Her ligger hun også på gulvet eller i skråstolen. Det fungerer meget fint.
    Karina

chnejadrchnejadr
    Medlem

Tak for alle jeres svar. Dem ku’ jeg så ikke lige bruge til ret meget 😉 Men til gengæld kan jeg se at jeg er priviligeret at have voksentid fra kl. 20, for der sover begge børn som regel her i huset.

Og det er jeg da glad for 🙂

Storm er som regel træt til at sove før Mathilde. Lidt afhængig af om han har fået sin 3. lur (typisk mellem 17.30 og 18.30) burde han sove mellem 19 og 20, mens Thilde plejer at være i seng kl. 20. Så ideelt set skal de jo puttes samtidig, hvis han ellers fik den sidste lur.

Problemet er bare at det ikke altid lykkes at putte ham til 3. lur. Hvis han sover længe om eftermiddagen og først vågner 16-16.30 kan vi lige så godt opgi 🙁 I går vågnede han kl 16, fik grød og var i bad og virkede vældig træt, alligevel var han stadig lysvågen da jeg havde travet kvarteret tyndt i 20 minutter m barnevognen. Og da var min bøf i stor fare for at være blevet til koldt sålelæder, så jeg gik hjem og spiste aftensmad med vågent barn. Igen. Med det resultat at han var totalt overtræt og skreg (på arm) i næsten ½ time før han overhovedet kunne finde ud af at sutte på sin natflaske. SUK! Så faldt han til gengæld i søvn m flasken i munden, så på den måde var det jo nemt…

Selv hvis han har sovet den 3. lur er han putteklar tidligt. Træt og kontaktsøgende, og det betyder at der ikke bliver meget ro til at putte Mathilde, hvis vi er alene. For lægger jeg ham i hendes seng, mens hun er på puslebordet, så skriger han efter kort tid. Lægger jeg ham i hendes seng mens vi synger, ja så skriger han også. Og sidder han i slyngen, så er der nogenlunde ro et stykke tid, men så skal jeg til at gå rundt i rummet mens jeg synger, for at han er nogenlunde stille.

Dejlig dreng, ikke 😉

En del af problematikken er selvfølgelig, at Storm er et barn, der har utrolig svært ved at give slip og give sig hen til søvnen. Han skal virkelig hjælpes til at falde til ro. Og han bliver ked af det, nærmest hysterisk, og endnu mere hvis han er overtræt. Samtidig er grænsen mellem frisk og overtræt næsten usynlig, så det er vildt svært at fange ham på det rigtige tidspunkt.

Det er også derfor jeg gerne ville kunne skrue ned for tempoet om aftenen, så der var mere ro. Og derfor vi gi’r ham aftenflaske i mørke, for hvis vi forsøger at gi ham den i stuen går det helt galt, det kan han slet ikke finde ud af. Så spiser han ingenting.

Jeg synes bare det er så svært, fordi det tidspunkt hvor vi burde geare ned falder sammen med aftensmad og aftenbad af Thilde. Hvis en af os er alene med ungerne bli’r hendes bad enten droppet eller til et eftermiddagsbad, men der er jo stadig masser der skal ordnes lige på det tidspunkt.

Nå, vi må vist i tænkeboks, manden og jeg, og se om vi kan strukturere vores aftener på en lidt bedre måde. Har bare svært ved at se helt hvordan…

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.