Hvad pokker spiser jeres ældre børn til aftensmad?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juni 2007 Hvad pokker spiser jeres ældre børn til aftensmad?

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Hej søde Mai
    Vi har stort held med f.eks. Pitabrød – eller andet hvor han selv kan vælge hvad han vil putte i – også ris med forskelligt tilbehør er et stort hit (hvor han igen selv vælger), men okay Jacob spiser gerne grøntsager, rugbrød m.v. så jeg har ikke så stor betænkelighed ved selv at lade ham vælge f.eks. i går fik han kun majs og ananas i sine pitabrød, men fred være med det – han fik nogle tomater ved siden af og blev mæt…

En ting jeg selv elsker og som jeg synes er super lækkert tilbehør til næsten alt (min nødløsning når kreativiteten er gået i stå og jeg ikke kan finde på tilbehør) – Jeg skærer en Squash i skiver og lægger dem i en skål med lidt salt over i en times tid, så lægger jeg skiftevis skiver af Squash, tomat og Mozarellaost i et fladt ovnfast fad (du ved ligesom man ville gøre med en traditionel tomatsalat) – så lidt basilikum, oregano og peber på (salt plejer ikke at være nødvendigt da Sqaushen har trukket salt til sig) – mener jeg plejer at give den ca. 20 min. i ovnen – ofte sammen med ovnbagte frikadeller eller lign.

Nå speaking of… Jeg må heller se på lidt mad
    Glæder mig til at se jer i morgen
    Knus Sus

Anonym
    Gæst

Mine 3 piger er næsten umulige at lave mad til… En vil kun have kød, en kun kartofler med masser af smør og den sidste vil kun have fuldkornspasta med ketchup. Bvadr.

Er der nogen der kan pege mig i den rigtige retning til nogle opskrifter der er sunde og nærende, alsidige og ikke kræver at jeg skal handle i 3 forskellige special butikker?

I aften skal vi have fuldkornspasta, bagte rodfrugter og kalkun. ingen ketchup, ingen smør. Det bliver spændende 🙂

kh

Mai

Anonym
    Gæst

Nu har jeg jo kun 1 stor barn, men hun får det der bliver serveret. Selvfølgelig med måde.
    Men hvis hun ikke vil spise det vi andre får, så kan hun få en skål havregryn. Heldigvis har vi så et barn som spiser det meste. Der er nogle ting hun ikke bryder sig specielt meget om, og det er også ok. Rosenkål (hvilket jeg heller ikke bryder mig om) og champinon hører til hendes “det bryder jeg mig ikke om-liste”. Men ellers spiser hun fisk, kød, pasta, ris, kartofler – ja selv snegle og stærk ost spiser barnet med stor velbehag 🙂

Kh
    Pernille

Anonym
    Gæst

Vi er så heldige at have en der bare spiser ALT, og jeg mener virkelig alt. Har simpelthen aldrig prøvet at serverer noget han ikke kunne lide. F.eks. spiste han til frokost marinerede sild med stort velbehag. Så kan desværre ikke rigtigt hjælpe med nogle gode idéer, men vil da gerne have lidt inspiration alligevel til nogle nye retter 🙂

Knus Lotte

homemaidhomemaid
    Medlem

Hej igen,
    Dette emne er også aktuelt hos os – trods det faktum at vi kun skal mætte en dreng på 5 år. Desværre vil han – helst – kun spise hvidt (brødt, pasta, sukker, pladerne i lasagne etc.) og lidt grønt (fortrinsvis frugt). Af æg vil han kun spise hviden, kød vil han kun spise rent (dvs. ikke i en sovs el.). osv. osv.
    Jeg forsøger at liste nye ting i ham, da jeg har hørt, at man ad åre kan komme den kræsne tand kvit, hvis man bliver ved med at insistere på forskellige retter og ingredienser og altså ikke falder for fristelsen og kun servere børnemad.
    Men hvor er jeg træt af at lave lækre retter, der konstant får skudsmålet, “adr”.
    Nå – talte med en mor forleden, som var begyndt at kreere sine egne retter: Hendes børn ville ikke spise grovbrød. Hendes løsning: grovbrød med cacao og revet æble.
    På samme måde kan man vel liste diverse ingredienser ind i frikadellerne, suppen osv.

nannabannanannabanna
    Medlem

Hej
    Hos os skal man smage på maden og kan man ikke lide den må man smøre sig en rugbrød. Jeg kan nemlig heller ikke lide alt og kan derfor ikke forlange at de skal kunne, men man skal smage. Det har resulteret i ikke særlig kræsne børn. Der er også nogle dage hvor de ikke vil have kød men spiser pasta og omvendt det tager jeg ikke så tungt, for de får ellers en alsidg og grøn kost
    Kh susanne

Anonym
    Gæst

Her laver strenge mor og far ikke specialretter, men en ret, som alle må spise. Vi har jo to sotre, på 2½ og 9 år, og specielt den ældste kan få flip, men så undværer han f.eks. kødet den dag, eller springer hen over rodfrugterne.
    Jeg tror ike det er en god idé, at tage hensyn til alle samme dag. Men lav i stedet deres individuelle livretter på forskellige dage, som alle skal smage.

Mvh Vibeke.

majatfmajatf
    Medlem

hej Mai
    ja puha det er noget af et puslespil at få til at gå op nogle gange i forhold til hvad de kære børn kan lide at spise. Jeg var så træt af det i sidste uge og kunne snart ikke finde ud af hvad jeg skulle lave som de gad spise. Så det endte med at vi alle satte os til bordet og fik lavet en uge madplan. De fik begge lov til at bestemme men det skulle samtidig være noget de begge kunne spise. Det har faktisk fungeret ret godt og en befrielse ikke at skulle stå og finde på noget hver dag.Jeg syntes også at jo mere man har dem med til at tilberede maden jo nemmere er det at få dem til at spise det man skal have. Men det kræver selvfølgelig også at man har lidt tid og overskud og du har jo vist rigeligt at se til for tiden. jeg har også lige købt en ny opskriftbog for at få lidt inspiration. Sund mad til de små hedder den. Her er de også meget med til at kikke i dem også får de selvfølgelig lov til at pege noget ud de godt kunne tænke sig at smage. Nå vi kan også snakke i morgen vi ses
    knus Majbritt

nicomornicomor
    Medlem

Hej Mai,

det lyder godt nok indviklet, med så forskellige præferencer dine børn har.

Her i huset får vi rimelig enkel mad, kød for sig, kulhydrater for sig og grønt for sig.

D.v.s. kylling, frikadeller (forskellige slags), hakkebøf, fisk steget eller bagt for sig selv.
    Skåle med grøntsager, min 3 slags hver aften, rå eller kogte.
    Pasta (altid fuldkorns), ris eller kartofler for sig selv.
    Sovs ved siden af.

Nicoline skal smage på det, men behøver kun spise en mundfuld.
    Hvis der ikke er noget hun kan lide kan hun få en rugbrød.

Nogle gange spiser hun kun agurker, andre gange kun ris, men der er ingen servering efter aftensmaden, så må hun vente til morgenmaden hvis hun ikke er mæt.

Der var en artikel i Vores børn /Junior om måltider, hvor et par eksperter bl.a. en børnepsykolog kommed gode råd, kan tage den med til dig hvis du vil læse den.

Knus Lone.

Anonym
    Gæst
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.