Hvornår skal storesøster vide det??

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juni 2007 Hvornår skal storesøster vide det??

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

Vi ved ikke rigtig hvornår storesøster skal have hendes nye titel af vide….? Jeg synes allerede nu, man kan begynde at se en gravidmave på mig og jeg har hele tiden sagt at det først skal være når vi har været til scanning, hvilket jeg skal d. 30/11. Den anden dag fortalte en af mine venner mig, at de havde deres pige med til scanningen, så hun kunne forholde sig til den lille ny. Men er det ikke tidligt…der er så lang tid til juni måned at hun vil spørge om det hver evig eneste dag fra hun får det afvide;-)

Nå, men hvad gør I andre?
    KNUS Rikke (11+0)

Anonym
    Gæst

Vi fortæller først vores to store ( de er 9 og 3 år ) det når vi har været til nf-scanning, i Herning frabeder de sig at man tager store søskende med bl.a hvis der er noget galt med barnet kan det være svært at skulle kapere det samtidig med at man skal tage hånd om de store. Men det kommer selvfølgelig også an på hvor gamle de andre børn er.
    Vi har valgt ikke at tage vores med fordi specielt den store var meget berørt da vi mistede Clara, og vi har simpelthen valgt at holde det hemmeligt indtil vi ved hvad scanningen viser.
    Men vi er også blevet tilbudt ekstra kontrol og scanninger, så vi har jo mulighed for at tage dem med senere hen og det er jo ikke sikkert at i har det. Hvis jeg var dig ville jeg ringe op og høre på gyn. amb. hvor du skal til scanning og høre hvilken holdning de har til at tage store søskende med.
    Vh May-Britt 12+2

chnejadrchnejadr
    Medlem

Svært spm. Vi har allerede fortalt Mathilde det (hun er 2½), men hun fatter det ikke rigtigt. Det er nu mest min mand, der snakker med hende om det. Jeg tænker at der er lang tid til og at hun slet ikke kan forholde sig til det endnu.

På Skejby be’r de om at man ikke tager børn med til scanning. De forstår det ikke, og man kan ikke både koncentrere sig om scanning og barn. Man må faktisk kun tage én person med, så der er slet ikke plads til både mand og barn 🙂 Nu ved jeg ikke hvor gammel din datter er, men de skal være ret store for at forstå sammenhængen mellem mors mave – scanningsbillede – baby.

Knus,
    Christina

Vores datter er kun lidt over 2½ år, så hun forstår det ikke helt tror jeg selvom hun godt nok snakker meget om at hun også vil have en lillebror eller lillesøster…eller bare en baby – for det har flere nede i hendes vuggestue;-)

malinkamalinka
    Medlem

Vi er enige om at vente længe med det. Sofie er 2½ og hun kan ikke overskue noget der først sker om et halvt år.
    Tror vi venter så længe som muligt mht maven…
    Men vi snakker en del om babyer, da der i omgangskredsen er flere der lige har fået barn.
    Vores naboer, som vi snakker en del med venter barn i slutningen af februar, så tror vi fortæller hende det der. Så kan hun ligesom se hendes store mave blive skiftet ud med en rigtig baby.
    Men det er da ret svært ikke at fortælle det (-:
    Rie

Anonym
    Gæst

Hej

Er lige på besøg fra Maj terminen. Vi valgte at fortælle det til vores pige på tre år for over en måned siden. Hun undrede sig meget over hvorfor Mor ikke spiste aftensmad og hele tiden løb mod toilettet for at kaste op. Da hun en dag selv stod og lavede opkaste lyde over toilettet og proklamerede at hun var dårlig, mente vi at vi måtte forklare hvordan tingende hang sammen. Hun er vildt interesseret i at skulle være storesøster og vil gerne prutte på babyen i Mors mave og snakker til maven. Opkast og kvalme har vi forklaret med at babyen er en være fræk en som sparker på mors mave så hun bliver helt dårlig, så griner hun og siger at den baby skal opføre sig ordentlig.

Hilsen
    Line 17+0

mosquitomosquito
    Medlem

Det er for tidligt endnu, synes vi… Vores datter er knap 3 år og har ikke kommenteret min voksende mave endnu. Så kan vi vente til omkring uge 20, så gør vi det.

Vi synes det er meget lang tid at vente for hende. Der er jo lang tid til juni.

Her hvor jeg bor må søskende ikke komme med til scanning, men hun ved det jo nok omkring uge 20, og hun skal helt klart med, når vi skal til 3D scanning. Så kan hun jo se babyen…

Knus Tina

RandiMuffRandiMuff
    Medlem

Det kommer vel meget an på alder og modenhed. Vi har ikke det problem, for Emilie er kun knap 1½, så hun fatter ikke en dyt af det endnu. Men det forenter jeg tilgengæld kan give en anden slags problemer, når den lille ny kommer. /Randi

Anonym
    Gæst

Da jeg ventede nr. 2 fortalte vi in datter at hun skulle være storesøster omkring da jeg var 12 uger henne. Det var alt for tidligt. Der var jo 6 måneder til og det kunne hun slet ikke forholde sig til. Da jeg ventede nr. 3 ventede vi til efter 20 ugers scanningen. Det var meget bedre, men set i bak spejet havde de ikke behøvet at vide noget før jeg var så langt henne at jeg ikke længere kunnd undskylde mig med at jeg spiste for meget… ( det var hvad vi sagde når de kommenterede min vosende mave.

Og en sidste ting, på dette tidlige stadie kan vi selvfølgelig alle selv se at vi ser gravide ud, men for de fleste andre ser det ud som om vi er blevet lidt tykkere. Nu går vi jo egså en tid, vejrmæssigt, i møde hvor man kan pakke sig ind i lidt mere tøj og bedre skjule de svulmende former.

VI venter nu nr. 4 og vores børn får ingenting at vide før det er absolut nødvendigt. En uge kan være et helt år for børn så det er længe at vente.

Hvis det er 2. barn du venter kan din datter alligevel ikke forberede sig på noget som helst, hun aner ikke hvad det vil sige at blive storesøster. Jo hun ved da at andre børn har søskende, men det at der kommer til at gå en masse tid fra hende og at mor og far får en person der rangerer samme sted på rangstigen som hende vil hun aldrig kunne forstå før hun har prøvet det.

Min 2 største døtre på 5 og 8 ved hvad det vil sige, men alligevel vil jeg ikke fortæle dem noget før det er nødvendigt. Syntes også det vil være forfærdeligt at skulle fortælle dem at baby en måske var død eller at der er noget galt med den så den ikke kommer alligevel. Så mit råd. aller tidligst efter 20 ugers scanningen. Og et sidste lille råd, lav endenlig ikke den fejl jeg gjorde førstre gang og fortæl der kommer en legekammerat… Uh ha hun var skuffet. Fprtæl at der kommer en lille ny som er temmelig kedelig og kommer til at tage en masse tid i starten men når den lille kan gå, bliver den sjov at lege med.

kh

Mai

Tak for mange gode råd….jeg tror jeg venter til uge 20 scanningen….så kan hun komme med derop?!
    Hun er dog allerede begyndt at spørge om jeg har en baby i maven. Om det er fordi hun forstår og hører meget mere end vi lige regner med…tja…eller også kan hun se mors mave blive større 😉
    Pyha, jeg synes allerede at det er svært at skjule!! Bliver snart nødt til at sige det på arbejde – nok før julefrokosten hvor de alle helt sikkert gætter det når de ser jeg hverken skal have rødvin eller en cigaret;-)

MVH Rikke (11+1)

Anonym
    Gæst

Vi har valgt at fortælle vores to drenge på 4 og 7 år det meget tidligt, ca. en uge efter vi fandt ud af det, altså var jeg vel omkring 5 uger henne. Vi gjorde det, dels fordi, vi jo altså ikke selv kunne lade være med at snakke om det, og de hører jo tit mere end man lige umiddelbart tror. Indtil videre har vi ikke fortrudt at vi fortalte dem det så tidligt, godt nok er der længe til baby’en kommer, men det er altså nemmere at forklare dem hvorfor mor er syg, og kaster op hele tiden, og hvorfor man nu ikke må sidde på mors mave mere, når de ved at der er en lille baby derinde. Og hvis det værste skulle ske, jeg enten taber barnet, eller der er noget i vejen med det, så vi vælger at få det fjernet, så mener jeg da også det er vigtigt at de ved hvorfor mor og far er kede af det!

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.