Åh nej, vedr. uld vs. bomuld

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Maj 2007 Åh nej, vedr. uld vs. bomuld

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Vi har lige køt et par længærmede 100% uld bodyer, som vi bruger når det er minusgrader, så får jeg at vide idag at når man een gang er begyndt at bruge uld, så kan man ikke skifte til bomuld før til sommer, det kan deres små kroppe ikke regulere selv, og så bliver de syge.

Noget om snakken??

Anonym
    Gæst

Det har jeg dog aldrig hørt, derved ikke sagt at det ikke skulle være sandt, men jeg har da skiftet mellem alm bomulds body og uld body.

Lotte

sassie76sassie76
    Medlem

Jeg har også hørt fra flere, at hvis man èn gang har brugt uld, kan man ikke lige skifte tilbage til bomuld. Netop derfor bruger jeg ikke uld, da jeg har alt for meget undertøj i bomuld. Men jeg aner faktisk ikke årsagen til det…

KH Sassie

Anonym
    Gæst

Jeg prøvede lige et google emnet, og fandt et indlæg til netsundhedsplejersken hvor en moder spørger om det vil give barnet problemer med temperaturregulrering at skifte mellem uld og bomuld til en nyfødt. Netsundshedsplejersken svarer ikke direkte på spørgsmålet, men foreslår hende at købe begge dele og så skifte efter behov – så hun må jo ikke mene, at det skulle give problemer.

Mvh dkmus1

Hejsa

Jeg tror også, at det hører til ammestuehistorierne, så skift du bare mellem de to typer materiale.

Mine børn har dog kun uld bodyer på fra oktober til marts. Jeg synes det er et fantastisk materiale og kommer de til at svede en smule under luren, bliver de jo netop ikke kolde inde på kroppen, da uld gør at sved bliver overført til næste lag tøj……… og specielt nu hvor gustav er begyndt at møvre sig rundt på gulvet, synes jeg også at det er rart han har uld på……

og så skal de altså heller ikke skiftes så ofte som bomuldsbodyer, da uld slet ikke bliver beskidt på samme måde.

Så jeg er total tilhænger af uldbodyer (kun dem i 100 % ren uld, ikke dem med bomuld på indersiden……) og har slet ikke bomuldsbodyer til børnene om vinteren…….

Helle
    Uldbodyfan…. 🙂

Anonym
    Gæst

tak for jeres svar. Det var 3 ud af 4 veninders SP’er (forskellige) der havde sagt det, så jeg var tilbøjelig til at tro at det passer, men de har mindre børn , ca. 2 måneder, og der kan deres små kroppe jo ikke selv varmeregulere endnu, og efter hvad min SP siger så begynder deres kroppe at kunne det omkring 5 mdrs alderen. Men uldbodyerne synes jeg bare er gode. Han er ikke våd og bliver heller aldrig helt kold, og er der lige lidt varmt i stuen pga mange mennesker her under julefrokosterne, så af med den ydwerste trøje, og så sidde i en langærmet uldbody, det er dejligt for temperaturen.

Til helle: Sover dine børn også i kortærmede bodyer i uld under natdragten??

Sille

Anonym
    Gæst

Sover dine børn også i kortærmede uldbodyer indenunder natdragten??

Jeg overvejer en uldheldragt til om natten men ved ikke helt om det er en dårlig investering, hvis det er for koldt uden noget indenunder.

Sille

Hej Silje

Jeg er mest til flere lag tøj, da jeg synes det giver den bedste varmeregulering, specielt hvis de skule gå hen og få det en smule for varmt, hvor ulden jo så “transporterer” sveden videre til næste lag tøj og barnet forbliver tørt i tøjlaget mod kroppen. Jeg har flere gange prøvet at mine børn har spildt væske på sig, vand, mælk etc. og uldbodyen, ja den forbliver tør…..

er der ikke et ekstra lag tøj som sveden kan aborberes i, bliver uldbodyen jo nødt til at tage det……..
    Så i stedet for en uld heldragt ville jeg investere i et par langeunderbukser i uld, som han så eventuelt kan få under natdragten, hvis du synes det er for koldt kun at sove i en bomuldsdragt med udlbody indenunder……

Gustav sover i øvrigt mest i strømpebukser (bomuld), en uldbody og en langærmet bomuldsbluse… men han er jo også en varm knægt……..

Helle

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.