Screening af gravide for mongolisme

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Maj 2007 Screening af gravide for mongolisme

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    FutlutFutlut
    Medlem

Nogen der har hørt mere om det?
    Kh. Fultut 17+1

Anonym
    Gæst

Nakkefoldsscanningen som man får foretaget mellem uge 11 og 14 er tilsammen med dobletesten (blodprøven som bliver taget en uge inden), en screening for mongolisme. svaret på disse prøver er et risikotal, som bliver bergnet på baggrundsfaktorer så som din alder – hertil lægges resultatet fra blodprøven og tykkelsen af fosterets nakkefold, som bliver målt under scanningen. For det meste er risikoen for et mongolbarn meget lille. Hvis man bliver sat i “høj-risiko-gruppen”, er risikoen for mongolisme 1:300 (dvs. langt under 1%)! I så fald bliver man tilbudt en moderkage biopsi, undersøger fosteret for mongolisme og 2 andre former for kromosomfejl. Hvis man får lavet en moderkage-biopse (altså en celle-prøve fra moderkagen), er der ca 1% risiko for en ufrivillig abort.

FutlutFutlut
    Medlem

Ja, det mente jeg jo også, fik bare at vide af en veninde at det var noget andet og så diskutererede vi lidt om det 😉 Men tak for det meget fine svar som jeg vil give videre 🙂
    Futlut 17+2

FutlutFutlut
    Medlem

Ps. Kan godt se at jeg har formuleret mig lidt forkert 😉 Men godt du forstod mig.

Anonym
    Gæst

tja ud over jeg selv er gravid er jeg også ved at skrive universitetsopgave om det – så havde det lige i fingrene 😉

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.