Dårlige tal ved nakkefold…

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Maj 2007 Dårlige tal ved nakkefold…

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Var til NF idag, og nakkefolden var max 0,8 – til gengæld var mit HCG-tal alt for højt og jeg endte på en udregning der hedder 1:86. Er helt i kulkælderen…! Har nu tid til en moderkagebiopsi på tirsdag, de ville gerne ha’ taget den idag, men min moderkage ligger tilbage og de kan ikke nå den. Så den skal lige vokse en uges tid mere.
    Har to sunde og raske børn i forvejen, men kan ikke bære tanken om hvis det ikke lykkedes denne gang.
    Er i syv sind, skal jeg hellere vente på en fostervandsprøve (uge 16) hvor der er mindre abortrisiko, men såfremt der er noget galt, så skal jeg jo pludselig til at føde istedet for at få en udskrabning (men tanken om det kan jeg hellere ikke leve med)… Har jo set den lille rutte rundt og “vinke”, hjertet slå…!
    Jeg ved at der har været indlæg med dårlige tal, hvordan gik det egentlig hos jer?
    Er så ked af det…!!!!! Og min mand ligeså..

Bedste hilsner
    Hope
    12+0 (rykket termin idag…)

chris36chris36
    Medlem

Hej,

Jeg var igennem det samme for nøjagtig en måned siden. Hele skanningen var meget fin, nakkefolden 1,4 (min søns for 5 år siden var 1,8), kromosomprøverne 13 og 18 havde meget høje tal men blodprøven, ja den ødelagde hele resultatet. Pludselig var jeg nede på 1:32. Afsted samme dag til moderkagebiopsi. Godt og få det overstået og så bare vente på svar. Fik første svar nogle dage efter, alt var fint. Fik de sidste svar en uges tid efter og alle prøver var helt normale. Men en kedelig oplevelse og ventetiden var faktisk den værste. Havde så svært ved at forestille mig, at noget var galt når nu hele skanningen gik så godt. Hører desværre rigtig meget, at den skide (undskyld sproget) blodprøve ødelægger resultatet, dvs. der opstår falsk resultat. Selvfølgelig bliver der også fanget “kromosomfejls babyer” på den bekostning men det er meget lidt.

Jeg ville anbefale dig en moderkagebiopsi, så du slipper for yderligere ventetid. Ventetiden er forfærdelig!

Men med din nakkefold, så lyder det til, at det også kan være din blodprøve men men men…nu er der sået tvivl og jeg ved ikke om du kan leve med den? Jeg kunne personligt ikke!!

Jeg er sikker på, at du har en lille rask putte liggende 🙂

Knus
    Chris 16+4

Anonym
    Gæst

Hejsa!

Mit indlæg fra i mandag minder MEGET om dit. Vi havde en nakkefold på 2,2mm (er der nogen der ved om dette er meget, vi fik af vide at 3mm+ evt lidt var grænsen, og dermed var 2,2 helt normalt), men det var også blodprøven der gjorde udslaget for os, og endte på 1:163. Vi har i første omgang aflyst biopsien som var sat til i tirsdags. Der er jo abortrisiko på 1:100. Nu tænker vi os om indtil uge 15, hvor vi kan få foretaget fostervandsprøve.
    Selvfølgelig vil vi gerne vide det, men risikoen er jo til at tage og føle på.

Og egentligt skal man jo have gjort op med sig selv, om man ville få fjernet et barn med downs, eller er der jo ingen grund til biopsien/fostervandsprøven.
    Jeg tager papirerne med til jordmor imorgen og hører om hun har noget klogt at sige. Bla har jeg det meget meget skidt, og har fået at vide af læger, at det er fordi mit hcg kører for fuld udblæsning, men som et graviditetsbeskyttende hormon. desværre er vi ikke kloge nok til at afgøre, om det er det der vælter hele risikovurderingen.

Sille2 13+3

Mary79Mary79
    Medlem

Hej.

Jeg skal først til NF i morgen og kan derfor ikke bidrage med ret meget. Jeg ville blot sige at så vidt jeg ved er abortrisikoen ved moderkagebiopsi og fostervandsprøve ca. den samme. Altså ca 1 %. Så du skal nok ikke vælge at vente til fostervandsprøven af den grund.

Marianne 12+0

Anonym
    Gæst

Hej Hope

Åh hvor jeg godt ved hvordan du har. Jeg var selv igennem samme forløb i starten af året.

Jeg har også 2 sunde og raske børn, og ventede nummer 3. Med de to andre har jeg ikke fået lavet NF-scanning. Så inden jeg skulle have lavet NF-scanning den 2. januar havde manden og jeg snakket om hvad vi ville gøre med et evt. dårligt resultat, uden overhovdet at forvente at det ville ramme os, men det gjorde det. Jeg fik en risikovurdering der hed 1:48. Jeg kende ikke størelsen på nakkefolden, men fik af vide at det var en af de to værdier de måles på i blodet der havde gjort udslaget.

Min verden brød sammen! Vi havde ønsket os dette barn og planlagt det hele, og nu blev det pludselige rystet rundt. Vi havde fortalt de store at der kom en baby. Det var en forfærdelige besked at få.

Min historie er lang og jeg vil ikke begynde på den, for det er ikke sikkert at det er det du har brug for, men bare sige at jeg ved hvordan du har det da jeg selv har været der.

Men jeg var fra starten meget afklaret med, at var der noget galt med barnet skulle vil ikke have det. Jeg har to sunde og raske børn og skulle også tænke på dem og deres hverdag. Selvfølgelig var det hele tiden en vurderingssag efterhånden som vi fik svar på de forskellige prøver, og efter hvad barnet evt. fejlede.

Min mand er altid meget positiv, og han vendte det om og sagde at hvis der blev født 100 børn ville ca. 2 af dem være syge. Det vil sige i runde tal var der 98% chance for at barnet var raskt og 2% risiko for at det var sygt. Det hjalp mig lidt at tænke på det på den måde.

Jeg håber det bedste for dig og din familie.

Hilsen
    Kristine (19+2)

Anonym
    Gæst

Hej!

Det er virkelig ikke nogen god graviditet du har haft indtil nu. Jeg kan godt forstå I er kede af det. Du har jo også set det lille myr på scanning flere gange nu og det ER et lillebitte barn, der rumler rundt derinde.

Mine tal var ok, så det er meget svært at råde om du skal det ene eller det andet. Lige nu overstiger bekymringerne jo glæden for dig.
    Som en anden skriver kan alt også vise sig at være i den skønneste orden.

Jeg krydser fingre for jer og håber I finder den bedste løsning sammen.

Mange hilsner
    Mette

Anonym
    Gæst

Det er en hjælp at læse om jeres erfaringer, som også har sat gang i mine tanker igen. Jeg klamrer mig stadig til det faktum at nakkefolden er så lille, og at det så kun er blodprøven der af uforklarlige årsager giver en uforklarlig ubalance.
    Nej, det er hellere ikke en let graviditet her 3. gang, nu må det godt snart lysne, jeg er lige ved at miste modet. Håber at i andre kommer ud med gode resultater.

Jeg tror jeg holder fast i min tid til moderkagebiopsien, men der er jo laaaang tid til tirsdag, så jeg ændrer nok mening 70 gange inden da.

Bedste hilsner
    Hope
    12+1

Anonym
    Gæst

Hej igen Hope!

Du kan i sidste ende KUN gøre hvad der føles rigtigt, men som een også udlægger det, så skal du med din (meget teoretiske) risiko føde 85 børn før et af dem har downs. Eller 860 børn hvor 10 af dem har teoretisk mulighed for Downs. Det er fandme mange. Og igen vi ved ikke hvad den blodprøve egenligt går ud på. Har idag prøvet at få lidt svar hos mit 1. jordmoderbesøg, men magen til kælling skal man da lede længe efter!! (Sorry)

Jeg håber I får fred i sindet; vi har fred i sindet selvom det var i mandags vi fik risikovurdering 1:163. Jeg stoler på mit instinkt om ikke at tage imod flere prøver.

Pøj pøj

Sille2 13+3

anjalundanjalund
    Medlem

Hej Hope!

Jeg var lige inde og kikke på jeres terminsside…. Og jeg vil lige fortælle dig at min nakkefold var fin men min blodprøve var ikke god den sage 1:7 ….meget dårlige tal

Jeg var grædefærdig og jeg ville have den moderkage prøve så hurtigt som muligt pga. hvis den var syg kunne jeg ikke magte et sygt barn vi har 4 børn i forvejen.

Allerede 3 dage efter ringede overlægen med et forløbigt svar. Og der var ingen umilbare kromoson fejl alså på 13 og 18.
    Efter ca 2 uger fik vi det enlige brev helt rask ingen fejl og vi skulle have en lille pige

Nu er Vores datter 15 måneder sund og rask pragtfuld tøs. Du skal huske det er kun en risikovudering…og at dine tal siger at ud af 86 børn er der kun 1 som er syg.

Jeg krydser finger for dig og din familie, og jeg vil kikke ind her for at se hvordan det går med dig…Hils din mand og sig det er ok at være ked af det men husk det er kun en risikovudering

Kærlige hilsner Anja på besøg fra September 2005

Anonym
    Gæst

Kære Anja,

ja, det er jo sådan en historie vi vil høre, jeg vil høre. Hvor er det godt at det gik så fint. Jeg kan udemærket sætte mig ind at få tallet 1:7, synes 1:86 var det laveste nogensinde, må ha’ været hæsligt.
    Jeg tænker jo også, at jeg hellere må tage den moderkagebiopsi, har to små i forvejen og tror ikke at jeg kan magte et sygt barn.
    Endnu engang tak, jeg kan sagtens forholde mig til det faktum at det er en risikovurdering – glemmer det hele tiden, for følelserne løber af med mig.

Tirsdag, counting down…

Bedste hilsner
    Hope
    12+2

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.