Sushi og kvikke børn

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Maj 2007 Sushi og kvikke børn

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Forfatter
    anzeanze
    Medlem

Læste I artiklen i går i Berlingske Tidende, hvor der stod om en undersøgelse, der viste at kvinder der spiste meget fisk fik de kvikkeste børn:)

Der stod også citat: »Jeg mener klart, at fordelene ved at spise fisk/sushi er langt større end de eventuelle skavanker. Hvis man er bange for tungmetaller, kan man bare gå uden om tun,« siger Ole Mouritsen.

Så alle jer der tidligere skrev om trang til sushi – spis løs:)

Kh Anze

sund3ssund3s
    Medlem

Jubiiii!!! Jeg er helt pjattet med sushi :0) men jeg har altså også bare spist det som det passede mig – og bare gået uden om tun (selvom det er noget af det bedste)

BO2HKRBO2HKR
    Medlem

jeg siger også jubiii, er på vej til sushi bar…

Mary79Mary79
    Medlem

Nu er det jo ikke (kun) pga tungmetaller man skal passe på med at spise sushi. Kød og fisk der ikke er tilberedt, kan indeholde parasitter, der kan skade barnet. Derfor anbefales det at man spiser grundigt tilberedte madvarer når man er gravid.. desværre.. jeg eeelsker røde bøffer.. 🙁

Marianne

sund3ssund3s
    Medlem

Man kan altså også godt spise RÅ sushi – uden at der sker noget! (jeg har talt både med min læge og med flere af mine venner som er kokke/diætister) Det handler om at købe sushi et sted, som man ved har høj kvalitet og god hygiejne – lige som med alle andre restauranter. Jeg er helt sikker på at du kan få flere bakterier og parasitter indenbords ved at spise en gennestegt bøf på Jensens Bøfhus eller fra den lokale shawarma/grill, end ved at spise sushi fra en god sushibar.

KH
    S

L8pigenL8pigen
    Medlem

Helt enig med Marianne: Det er parasitterne man skal passe på!

Vi må spise MASSER af fisk (dog helst ikke rovfisk), bare det er varmebehandlet.

Men noget sushi kan man nu godt spise alligevel. For nylig var jeg inviteret på japansk restaurant i forbindelse med arbejde. Vi fik alle 7 en menu som havde flere retter med “rå” fisk. Jeg gav tjeneren besked om at jeg gerne ville springe over de “rå” retter, men hun var lynhurtig: Jamen, så sørger vi bare for at du får dem gennemstegt. Så jeg fik særbehandling hele aftenen, men nød maden lige så meget som resten af selskabet.

Gennemstegt sushi er anderledes, men jeg vil sige mindst lige så godt (c:

Lotte

Anonym
    Gæst

…det handler om bakterien Listeria, som findes i dyr og jord. Som gravid er man ekstra udsat, hvis ikke maden er varme-tilberedt, pasteuriseret eller frugt/grønt er grundig vasket – her er et lille udpluk:

It’s a harmful bacterium that can be found in refrigerated, ready-to-eat foods (meat, poultry, seafood, and dairy – unpasteurized milk and milk products or foods made with unpasteurized milk), and soil. Animals can carry this bacterium without appearing ill, and thus, it can be found in foods made from animals. L. monocytogenes is unusual because it can grow at refrigerator temperatures where most other foodborne bacteria do not. When eaten, it may cause listeriosis, an illness to which pregnant women and their unborn children are very susceptible.

chnejadrchnejadr
    Medlem

Det er ok at spise sushi, hvis bare fisken har været frosset ned i mindst 24 timer inden tilberedningen. Frysningen slår parasitterne ihjel. Og fisk til sushi, der serveres på restauranter i DK SKAL være frosset ned. Så på en måde ja, det handler om hygiejne 😉

Se fx her: http://premium.netdoktor.com/dk/babyklub/learning/pregnancy/article.jsp?articleIdent=dk.babyklub.learning.pregnancy.dk_babyklub_xmlarticle_005693

Knus,
    Christina (der bestemt ikke bryder sig om tanken om rå fisk – og aldrig har smagt sushi *S*)

Mary79Mary79
    Medlem

parasitten sidder allerede i kødet inden koen/fisken/fåret osv. bliver slagtet. Det har altså ikke noget med hygiejne at gøre. Selvfølgelig vil parasitten også være til stede (hvis du er uheldig) i tilberedt kød, men så er den død og uskadelig..

Marianne

CharliemumCharliemum
    Medlem

Nemlig – det har jeg også læst i en bog til gravide. Spis endelig Sushi, bare sørg for at fisken har ligget på is i 24 timer. Og det gør jeg så med stor glæde – det er nemlig den eneste form for fisk jeg kan li – men til dem der helst vil undvære kan man jo bare spise fiskeolie…..

Kh en rigtig sushi elsker – der stadig spiser det 2-3 gange om ugen

anzeanze
    Medlem

Kan man bare spise en masse fiskeolie – og så få samme gode ting som ved at spise fisk?? Så skal jeg have en ordentligt røvfuld fiskeolie, så jeg riiiigtig kan få et klogt barn (på den anden side skal barnet jo helst ikke blive for klogt, så mor og far virker for dumme;)).

Kh Anze (hvis mor vist ikke spiste så meget fisk igen..!)

Anonym
    Gæst

Jeg spiste fiskeolie i sidste graviditet, mens jeg i denne sørger for at få fisk 2-3 gange om ugen, så min familie også får det. Desværre bor jeg langt ude på landet, så jeg kan slet ikke få sushi her 🙁 Så jeg må nøjes med gravad laks, makrel i tomat o.s.v. til frokost, fiskefilet’er, fiskefrikadeller o.s.v. til middag.

happythappyt
    Medlem

Det er desværre ikke helt det samme at spise fisk som fiskeolie. Fiskeoile kapsler i korrekt dosis kan give den samme mængde sunde fedtsyrer som dét at spise fisk, men der er jo ikke jod, selen og D- vitamin i kapslerne. Samtidig bidrager fisk i kosten jo til en varieret og alsidig kost, som faktisk er et af de vigtigste råd i vores nationale anbefalinger.

Knus T

CharliemumCharliemum
    Medlem

Jeg er jo desværre ikke ekspert, selvom jeg rigtig godt gad at være det 🙂

Men min mand kom rendende med et avisudklip om fiskeolie til gravide, og der stod netop, at fiskeolien var rigtig god, og absolut anbefales som kosttilskud hvis man er gravid og ikke spiser fisk, og jo – det skulle også hjælpe gevaldigt på intelligensen 🙂
    Så selvom jeg desværre får monster sure opstød at skidtet, så spiser jeg det for bebsens skyld

29puttemor29puttemor
    Medlem

jeg tager hele dosis af fiskeolie om aftenen så undgår jeg fiske opstød.

Marie

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.