Afhængig af sutten.

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe April 2007 Afhængig af sutten.

• Dette emne har 0 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 2 år siden af Anonym.
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Lad mig lige høre jeres vurdering…

Lærke er snart 14 måneder, har altid været glad for sin sut men vi har håndhævet at hun kun skal have den når hun skal sove, eller hvis hun er meget ked af det/har slået sig.

Lige indtil for 2 uger siden…

Både herhjemme og i dagplejen ( hvor hun ellers stortrves ) er hun meget pyldret, og får hun øje på en sut, eller ser æsken hvor de bliver gemt, går hun helt i flitsbue når vi prøver at aflede hendes opmærksomhed.

Hvis hun fik lov ville hun rende rundt med den i munden hele dagen…

Jeg tænker at hun savner noget tryghed/ro. Hun er jo i en periode hvor der er en enorm udvikling. Og den tryghed skal hun da have, ingen tvivl om det.

Men jeg vil jo også gerne tilgodese hendes sproglige udvikling og jeg antager at det kun blever sværere som tiden går at vænne hende fra sutten

Eller hvad??? Er det bare en fase? Skal hun have lov at have sutten – Så ville vi da i hvert fald undgå en masse “konflikter”…

Byd venligst ind 🙂

Camilla og Lærke 080407

CatojeCatoje
    Medlem

Emil er også MEGET glad for sin sut og jeg prøver virkelig at begrænse brugen…. Men det går ikke altid….
    Jeg tænker meget på den sproglige udvikling, og om den ikke bliver lidt forsinket hvis han hele tiden går rundt med en sut i munden og også det at det bliver sværere og sværere, når han endelig skal af med den….
    Men så længe han ikke render rundt med den hele tiden skal det hele nok gå :o)

catoje og Emil :O)

Anonym
    Gæst

Det bekymrer jeg mig overhovedet ikke om. Sara er meget glad for sin sut og har altid fået den, når hun bad om den. I starten havde hun den rigtig meget i munden, men nu beder hun kun om den, når hun er træt eller ked af det. Hun bruger dog også en del tid på at lege med den – putte den ned i ting eller bide i bideringen, osv. Det er min opfattelse at hun har mindre og mindre brug for den – og slet ikke, som I skriver, at det bliver sværere og sværere at få den fra hende. Så giv da bare ungen sutten 🙂 Det bliver I alle gladere af!

Mht sproglig udvikling, så kan Sara allerede sige 8 ord, så her har det vist ikke begrænset noget…

Kh dkmus1

mssmllmssmll
    Medlem

Hej!

Min datter bruger også sut og er meget optaget af den. Min holdning er at sut kun er til at sove med eller til trøst, hvis intet andet hjælper. Men vores datter kalder på den når hun ser den, men har fundet ud af at det ikke hjælper at blive sur, får man får den ikke alligevel. vi har lavet en krukke hvor hendes sutter ligger og der ligger hun den selv ned når hun er færdig med at sove og tager dem selv når hun skal sove igen. Hun er helt stolt når hun afleverer sutten.

Det med det sproglige, er mere med henblik på mundmotorikken (tungen). hvis tungen kun sutter og heller ikke får lov til at arbejde med rugbrød feks. så kan barnet savle meget og tungen vil have svært ved at blive stimuleret til at udtale ordene rigtigt. Det ligner at tungen fylder meget i munden og lidt hænger ud over underlæben/støtter på underlæben.
    Ved ikke alt for meget om det, men sutten er jo desværre falsk tryghed og det er godt hvis barnet kan finde trøst i andet.. der kommer jo desværre en dag hvor den tryghed bliver taget fra dem. Lyder lidt hårdt, kan jeg godt selv høre:) Vi gør meget ud af at trøste med kropskontakt og uden sut.

Håber det kan bruges til et eller andet:)

Mvh
    Mssmll

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.