Hvornår slutter sidste lur – og hvornår er det godnat?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe April 2007 Hvornår slutter sidste lur – og hvornår er det godnat?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    CKbobsenCKbobsen
    Medlem

Jeg syntes lidt vi er inde i en overgangs fase med Anna.

Indtil for nyligt tog hun en lille lur på ca 30 min ved 17.30 tiden. Men nu er det som om, at hun ikke længere helt har behov for den .

Den sidste lur slutter derfor kl ca 15, men så er der jo næsten for lang tid til sovetid. Vi ligger hende kl ca 19.45 – vi har gennem en periode forsøgt at putte hende tidligere, kl ca 19 – men der er hun bare helt umulig at putte. Hun er ked af det (meget), karter rundt i sengen – og sover som regel ikke før kl 20.

Når vi putter hende kl ca 19.45 går det meget bedre – og hun ligger sig hurtigt til.

Problemet er bare at hun er meget træt den sidste times tid om aften – og lidt vrøvlet.
    Egentlig giver det jo slet ingen mening – for når hun er træt – hvorfor kan vi så ikke putte hende før? – Ja men sådan er det altså lige for tiden!

Vi har også forsøgt at trække eftermiddagsluren lidt – men også uden held.

Nå men hvordan ser jeres mønster ud, hen på de sene eftermiddags timer?

Anonym
    Gæst

Hej

Christian begyndte for et stykke tid siden at springe eftermiddagsluren over. Han står op omkring kl. 7.30. og sover 2 lure af ca. 2 timer inden han bliver puttet om aftenen kl. 20.00. Han er vågen ca. 3 timer inden han bliver sur/træt igen.

I morges synes han godt nok der var morgen kl 05.00. – altså midt om natten, hvis du spørger mig :o) Fik ham langt om længe til at sove 1.5 time længere. Håber ikke det er hans nye rytme :o/ I så fald må vi lave noget om, for så tidligt står jeg altså ikke op ;o)

Da Christian lavede sin rytme om – dvs. droppede den sene lur, var han også lidt gnaven/pylret inden sengetid, men det gik over. Så måske det kommer når den nye rytme er kørt ind?

Vh Heidi

CatojeCatoje
    Medlem

Min lille pode tager som regel kun 2 lurer i løbet af dagen, en ordentlig en om formiddagen og en knap så lang en om eftermiddagen. Den sidste er som regel ved en 15.00, 16.00 tiden, og så bliver han puttet et sted mellem 19.30 og 20.00….
    Han kan godt være noget pylret en times tid inden han skal puttes, har også prøvet at lægge ham tidligere, men det gider han ikke… Engang tog han 3 lurer, lige da jeg begyndte at give han flere grødmåltider, men det har han åbenbart ikke brug for mere, for det er meget sjælden at han gør det….

Catoje og Emil :o)

chris36chris36
    Medlem

Hvis vores lille ikke tager sin lur på knap en halv time, så er den sidste lur alt mellem 15-16.00 og varer knap en times tid. Der bliver så puttet omkring kl. 19.15. Hun sover omkring kl. 19.30-19.45.

Vågner til gengæld så en hulens masse gange lige pt., skal have sut og dyne på men det er vel bare en fase (uanset hvor irriterende det er).

memkimmemkim
    Medlem

William sover også kun 2 gange, en lang om formiddagen og en lidt kortere omkring kl.15/16.
    Vi starter kl. 19 hvor han får nattøj på og kommer ind og hygger med tæppe og sovekanin på sofaen, så han kan “falde lidt ned” – det synted han er herligt ligger og pludrer og vrider sig af vellyst. Han får den sidste flaske ml. 19 og 19.30.
    Kl. ca. 19.45 går vi ind på hans værelse og synger et par godnat sange, han bliver lagt over og vi siger godnat og går ud. Han sover aldrig når vi går, men ligger og hygger videre, han har altid kunnet ligge og falde i søvn af sig selv – hvilket ikke tager mere end ca. 10 min nogle gange mindre.

Vi har også haft lidt vrøvl om aftenen, men da virkede det for os at ligge ham tidligere i seng.

Mvh Mette og William 26.04.07

Her har det også svinget lidt her på det seneste. Vi har lige haft en periode hvor Rebecca sov 2 lure om dagen. Et par timer om formiddagen og igen om eftermiddagen, men det var ofte ved 15-tiden hun var færdig med at sove, og så blev hun bare så træt allerede omkring kl. 18.30 og kom derfor i seng ved 19-tiden. Det resulterede så i at hun var vågen allerede ved 5-tiden om morgenen. Denne rytme har vi tilsyneladende fået brudt, da hun de seneste dage godt har ville tage en lur på 30-45 min omkring kl. 17, og det har gjort at hun først kommer i seng kl. ca. 20 og så sover hun altså lidt længere om morgenen. I dag fik jeg lov at ligge helt til kl. 7.10… jubiiii ;o)

Men det er svært at finde ud af i denne her overgangsfase, hvor det er enten 2 eller 3 lure. Men her har vi åbenbart fundet en løsning indtil videre som hedder 3 lure… men den bliver sikkert snart brudt igen ;o)

Hilsen Vibeke

rosadearrosadear
    Medlem

Olivia droppede sin eftermiddagslur for halvanden uge siden. De første par dage gik det lidt op og ned. En dag holdt hun nat kl 17.30!!!
    Men nu er det som om hun er ved at vænne sig til at være vågen lidt længere. Jeg skal vist også bare vænne mig til det. Prøvede at smide hende i seng kl 18.30 i dag, da jeg troede hun var træt. Men hun blev skide sur. Så lå hun i kravlegården en times tid i sin sovepose og legede, før hun blev ammet af igen og lagt i søvn uden brok.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.