ammeproblem/ for meget mælk og revnede vorter av av

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe April 2007 ammeproblem/ for meget mælk og revnede vorter av av

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Et varmt bad, hvor du masser brysterne godt igennem. Malk en smule ud, inden du lægger hende til. derved er brystet ikke så spændt. Det er vigtigt at du gør det nu, så du ikke får brystbetændelse. Sørg endvidere for at hodle brystet varmt vha uld indlæg og undgå for lidt tøj. Måske også en stofble i BH’en for at hjælpe med at holde på varmen.
    Og så tag et par panodil for at hjælpe lidt på smerten… det skal nok blive godt igen. Men det gør rigtigt ondt!
    Tanker herfra:-)
    MVH Pia

Ville lige hører om der er nogen der har nogle gode råd.
    Er komme i den situation at jeg har så meget mælk at Mathilde ikke kan spise af min bryster, fordi de er så hårde.
    Lige nu spiser hun kun ved det ene og det andet malker jeg ud, men forsøger at malke så lidt som muligt for at undgå at få mere mælk, men det er fyldt med knuder og gør vildt ondt.
    Ud over det er begge mine brystvorter revnet og bløder, det gør så ondt at jeg begynder at tude bare ved tanken om at hun skal spise, er der nogen der kan hjælpe??????
    kh christine og Mathilde 5 dage gammel.

happythappyt
    Medlem

Min veninde havde samme problem. Hun brugte en varmepude på brysterne umiddelbart inden hun lagde den lille til. På den måde blev det lige præcis så “blødgjort” at han stadig kunne få fat. Du kan jo prøve.. pøj pøj..

Knus fra Tanja, som altså stadig venter, 39 + 5 idag… Suk og støn!!!!

Chris164Chris164
    Medlem

Hej Christine

Jeg tilslutter mig de andres råd med lige at malke lidt ud inden du ammer, men derudover vil jeg lige anbefale en salve der hedder Lansinoh til brystvorterne. Den kan du smøre med efter hver amning, og den skal ikke vaskes af inden du ammer igen, så det kan ikke være nemmere – og det afhjælper revnerne meget hurtigt.

Med hensyn til brystspændingerne, så kan jeg trøste med at det er lige nu det er allerværst. Allerede i morgen eller overmorgen vil dine bryster garanteret være mere bløde igen.

kh Chris og “Tøsen” 31/3-07

pippelippippelip
    Medlem

Det lyder lidt hen af de problemer jeg tumlede med… Det gør bare så ondt. Jeg havde også masser af mælk, brystspændinger, revner og sår. Jeg var ved at give op til sidst… min datter gylpede mit blod op – det var bare så hårdt og frustrerende. Mælken stabiliserede sig og spændingerne forsvandt dermed. På 14. dagen købte jeg Lansinoh og allerede dagen efter, var der mærkbar fremgang. Jeg skulle ikke have ventet så mange dage med at begynde at bruge Lansinoh. Jeg var bare overbevist om, at de gode råd med at smøre med modermælk og lufttørre nok skulle hjælpe… Var tøvende overfor at smøre noget på mine bryster, som min datter så ville indtage, men Lansinoh skulle være helt uden nogen former for skadelige stoffer. Amningen er nu blevet en dejlig hyggestund for os begge.

Held og lykke
    Pippelip + Maja 3 uger 4 dage

ThotteThotte
    Medlem

Jeg vil også anbefale Lansinoh og så Avents bryst skjolder med lufthuller så brystorterne har mulighed for at tørre i mellem amningerne.
    Vh Charlotte

Anonym
    Gæst

Gå på apoteket og køb noget plaster der hedder mepilex… Det skal sættes direkte på vorten når den er luftet tør… det virker bare.. Det reddede min amning i anden omgang.. ellers uldammeindlæg…

Spændinger.. jeg gætter på mælken er vel at være løbet til mon ikke det er derfor det gør så ondt??? altså umiddelbart ville jeg kun lige malke en smule ud på det bryst du ikke ammer fra så at du kan holde det ud ellers holder du jo produktionen unarturligt oppe… og malk en smule ud lige inden du lægger hende til…

KNus Maria fra nov04 og april06

Anita22Anita22
    Medlem

Hej Christine

Hvor er jeg ked af at høre om din situation.

1. I forhold til brystspændingerne:
    Varme bade, varme indlæg rundt om brysterne, du kan lune et halvvådt håndklæde i mikrobølgeovnen og ligge det i en pose og rundt om brysterne. Jeg brugte det på sygehuset, det var fantastisk. sørg for at der er god varme rundt om brysterne hele tiden.
    Sørg for at tømme dem ud ved udmalkningen for at undgå brystbetændelse

Søg lægehjælp hvis de bliver meget røde da det kan tyde på brystbetændelse.

2. revnede vorter: Bløder de så skal du søge hjælp, det kan behandles.

Mit allerbedste råd snak med sundhedsplejersken / lægen om det. Du skal ikke kæmpe med dette alene.

Jeg vil rigtig gerne høre fra dig igen, hvordan du har det?

Kram Anita og Nana 20 dage

bianca82bianca82
    Medlem

Jeg har samme problem, så jeg ringede til fødegangen som anbefalede at smøre mælken på de revnede vorter og la det luft tørre og det har hjulpet på bare få dage.
    Jeg er også begyndt og bruge sutte brikker og dte hjælper gså enormt meget.
    Held og lykke med det
    Bianca + Merle 5 dage

Anonym
    Gæst

Puha det er så hårdt.

Det lyder ligesom mig da jeg fødte for 3 år siden.

Mhs til de revner du har de gør pisse ondt når den lille sutter og her kan du inden du ammer fryse din vorte med en pose frosne grønsager, det bedøver og gør at du ikke mærker så meget når den lille sutter hul.
    Og så skal du være sikker på der ikke er gået svamp i for så heler de ikke op sådan uden lige.

Held og lykke med det

knus Henriette 19+2 med nr3

Hej igen
    Først vil jeg lige sige tusind tak for alle jeres svar, det er bare super at der er så mange der svare og all de mangen gode råd, super dejligt.
    Det er blevet en smule bedre, (takket være jer) malker ikke ud mere, har fået hende til at spise ved begge igen, så det har hjulpet meget, men har stadig alt for meget mælk.
    Har købt de ammebrikker fra avent, og de virker så hun ikke laver flere sår, men kan stadig ikke få dem der er til at hele
    Spørgsmålet er om det er pga svamp, men hvordan finder jeg ud af om det er svamp?
    Nå men altså det går bedre, men stadig meget ondt.
    Forsøger at holde modet oppe, men kan godt forstå dem der stopper, for det er ikke sjov.
    endnu engang tak for alle jeres svar.
    kh christine og Mathilde 6 dage

mamikemamike
    Medlem

Ved det lyder underligt, men jeg lover det hjælper i løbet af få dage og forsvinder fuldstændigt.

Kog nogle hvide strandskaller.
    Sæt dem på brystvorterne som en lille skål og lig ammenindlæg udenpå.

På den måde bliver brystet holdt fugtigt ( må nemlig ikke tørre ud, hvilket skaber revnerne )
    Samtidig virker modermælken ophelende på revnerne.

Inden amning aftørres brystet med et lunkent stykke vat.

Skift skallerne hyppigt ud med nykogte skaller for at undgå bakteriedannelse.

Det er simpelthen den perfekte løsning på problemet og det er både gratis og man er fri for cremer, salver og den slags.

Held og lykke meddet !

Kh Maria fra Juli ( venter nr tre )

Anita22Anita22
    Medlem

Svamp på brystvorterne viser sig som hvidglinsende belægninger på brystvorten og Mathilde vil få hvidlige belægninger i munden, som ikke kan skrabes af.

Anita

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.