Fødselønsker.

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe April 2007 Fødselønsker.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    pippelippippelip
    Medlem

Har I andre skrevet lister over eller lignende, hvordan I ønsker fødslen skal være? Om alt nu går planmæssigt selvfølgelig. Jeg tænker på, om man nu er til epidual, fødekar, saltvandspapler osv. Jeg er andengangs fødende og den første fødsel blev slet ikke som forventet, tværtimod. Alligevel tror jeg, det er godt for mig og min tryghed at have gjort nogle grundliggende tanker og lagt nogle planer for min forestående fødsel.

Jeg skal mødes med min veninde i morgen. Hun er jordemoder og skal føde med os. Vi skal snakke mine ønsker og tanker om fødslen. Jeg synes, det er svært og ville kunne bruge jeres tanker og ideer som inspiration.

Umiddelbart vil jeg gerne i kar og evt. føde deri eller stående eller siddende i hug. Jeg vil helst ikke ligge på ryggen. Jeg vil gerne have lattergas til at tage toppen af smerterne. Jeg vil gerne undgå epidual og kejsersnit. Ligeledes klip og kop. Hvis min kæreste ikke har fået modet til at klippe navlestrengen, vil jeg gerne gøre det selv.

Ovenstående er selvfølgelig, om alt går vel. Der skal ingen tvivl være om, at det bedste for barnet skal gøres, hvis det kommet på tale. Det er det vigtigste, jeg kommer i anden række.

Mvh. Pippelip 39+0

SiksakSiksak
    Medlem

Jeg har skrevet en liste her til min 2. fødsel. 1. gang havde jeg ingen liste og nok heller ingen ønsker ud over karbad og så lidt smertestillende som muligt.
    Havde i øvrigt en god fødsel.

Men denne gang er der alligevel ting jeg vil gøre anderledes hvis det lader sig gøre at alt går vel m.m. Også hvis jeg ikke lige kan huske hvad jeg egentligt havde tænkt mig – min mand kan helt sikkert ikke huske de instrukser jeg evt. kunne give ham.

På min seddel står:

– ikke karbad (det var bare ikke godt for mig – blev mere irriteret end det hjalp)
    – ønsker mere aktiv fødsel, selve uddrivelse:stå, sidde eller doggy style. Sidste lå jeg på ryggen, hvilket bare ikke hjalp. Har efterfølgende læste at det er den mest unaturlige måde at føde på
    – ønsker at føde i bh og eget tøj, var nøgen sidst og havde ikke styr på div. dele. hvilket jeg brugte lidt for megen koncentration på i forb. m. blufærdighed. er ligeglad når jeg har født – så skal det bare af og hud mod hud med baby.
    – ønsker lattergas hvis nødvendigt, det var rigtigt godt.
    – håber ikke at få brug for mere smertestillende men skal heller ikke lege helt!

– skal have kæmpe fokus på amning da den sidst mislykkedes – men det har jordemoder allerede skrevet ind i journalen – så der på forhånd er fokus på dette.

Det tror jeg nogenlunde er det. og så lige et lavment, hvis ikke jeg som sidst fik diare da vandet gik derhjemme.

Håber at du kan bruge lidt. Men jeg synes selv at det virker lidt mærkeligt at komme der med sin ønskeseddel, selvom jeg har læst i alle bøger at det er normalt. Tror at jeg drøfter den med jordemoder til næste besøg.

kh. Sika, 35+6

HelseHelleHelseHelle
    Medlem

Hej Pippelip

Jo, jeg har også en ønskeseddel. Den afleverer jeg næste gang jeg er til jordemoder, så den kan ligge i journalen, og de kan forberede sig, når jeg har ringet og sagt jeg kommer.

Det har jeg haft med ved både 1. og 2. fødsel, og synes det er en rigtig god ting. Men nu ved jeg jo også en del om, hvad de forskellige ting som sugning, kop og kejsersnit kan gøre ved de små, da jeg jo har mange års erfaring i behandling af “fødselstraumer” hos babyer – og derfor ved jeg helt sikkert hvad jeg ikke vil have (og håber så ikke disse ting bliver en nødvendighed)

Men det er jo desværre ikke altid det går som man ønsker, og så må man jo tage den derfra. Jeg tror dog det er sundt at have taget stilling til de forskellige muligheder, og sætte sig lidt ind i hvorledes disse ting kan påvirke baby.

Mine ønsker er således:

Smertelindring?:
    Har ikke fået noget ved de andre fødsler, men kunne godt tænke mig at prøve at være i vand.

-Varmt vand ? kar
    -Akupunktur ? hvis muligt

Selve fødslen?
    Vil gerne være aktiv under udvidelsen og fødslen ? ikke sengeliggende
    Vil gerne selv presse ud ? ingen vrid / træk i hovedet
    Ingen sugning medmindre det er strengt nødvendigt
    Lade moderkagen afstøde sig selv
    Klipning af navlesnoren ? vente til den stopper med at pulsere
    Baby op på mave ? til brystet med det samme
    Vente med vejning o.s.v. så lang tid som muligt, så baby er hos mor

Desuden har jeg en liste med jordemødre jeg godt vil føde med – hvis jeg er så heldig at en af dem har vagt, og så et punkt om lavement.
    Jeg har ikke haft brug for det tidligere, da min krop selv har klaret det. Men skal det være, skal det være meget hurtigt efter vestart, da jeg tidligere har født på 4 timer og 3 timer fra start til slut.

Håber det kan bruges til noget.

De bedste hilsner
    Helle
    http://www.sundeboern.dk

Anonym
    Gæst

Hej.

Jeg har også lavet en liste, som jeg i morgen vil drøfte med min JM.
    Min første fødsel blev slet ikke som forventet, så derfor har jeg denne gang gjort mig nogle overvejelser.
    Her er min liste:
    Generelt:

· Ønsker lavement
    · Ønsker at føde i skjorte, der selvfølgelig skal knappes op, når babyen kommer op på maven. Vil ikke være nøgen pga. blufærdighed.

Smertelindring:

· Varmt vand ? Kar
    · Akupunktur
    · Ilt/lattergas
    · Kun i særlig tilfælde (langvarig udvidelsesperiode!!) ? epiduralblokade
    · Ønsker helst ikke pudendusblokade, da jeg fik det sidste gang og det gjorde vanvittig ondt.
    · Ønsker IKKE medicinsk smertelindring, der på nogen måde kan påvirke barnet.

Selve fødslen:

· Måske i vand, hvis jeg har det godt nok med det.
    · Ønsker at være aktiv ? stå, gå osv. for at hjælpe baby ned i bækkenet.
    · Ønsker ikke ve-stimulerende drop. Hvis det bliver nødvendigt alligevel, skal det overvejes om det skal gøres sammen med en epiduralblokade.
    · Ingen klip/kop
    · Far skal klippe navlestrengen
    · Baby skal på maven og til brystet med det samme.
    · Om muligt ønskes kun minimal bemanding under selve uddrivelsen af babyen

God fødsel til alle – nu nærmer tiden sig jo 😉

KH Britt (37+0)

Anneg2810Anneg2810
    Medlem

Hejsa
    Jeg er lige med på en kigger… Og har fået lidt mere til min liste. Tak for det.

På min har jeg fx:
    Ok med en studerende tilstede
    Ønsker lavement
    Udvidelsesfasen må gerne være i kar
    Ønsker at føde i kar, hvis det er muligt
    – hvis ikke vil jeg gerne være aktiv, gå rundt, sidde op, sideleje el. lign. Helst ikke rygliggende.
    Ønsker at bære skjorte el. bh under fødsel
    Smertelindring: kar, akupunktur, ilt, lattergas
    Hvis jeg skal syes ønsker jeg bedøvelse forneden
    Vil meget gerne UNDGÅ klip, epidural og kejsersnit!
    Far vil gerne klippe navlesnoren.
    – og tilsidst noget om at vi naturligvis er indstillet på at det hele kan forløbe anderledes end forventet. :o)

Anne (38+3)

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.