jeres tanker om den kommende fødsel

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe April 2007 jeres tanker om den kommende fødsel

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    Anita22Anita22
    Medlem

jeg synes tiden nærmer sig med hastige skridt, og jeg er begyndt så småt at tænke over den kommende begivenhed.

jeg vil helst føde naturligt, men baby har endnu ikke vendt sig, så der er da sandsynlighed for at det skal være sædefødsel men det er med risici så derfor kan det ende med kejsersnit…

Bryder mig ikke om kejsersnittet.

Udover de tanker tænker jeg også meget over veerne, hvornår ved man at fødslen er gået i gang, at udvidelsesfasen er begyndt? Ved at den i gennemsnit tager 20+ timer for førstegangsfødende. Jeg synes det er mange timer.

Puha, og jeg er slet ikke i form og har slet ikke nogen kondi mere.

Hvad tænker i? hvordan vil i gerne føde og hvis i har født før hvordan var oplevelsen og hvor lang tid tog det fra første ve? Hvornår blev i bedt om at køre på sygehuset?

Var det da der var 5 minutter mellem de stabile veer? eller? hvad havde i med på sygehuset?

Mvh
    Anita 35+0

pippelippippelip
    Medlem

Hej Anita

Jeg kan godt følge dine tanker. Jeg har også mange tanker, selvom det er anden gang. Ser på ingen måde frem til fødslen, men bagefter er det ubeskriveligt.

Denne gang håber jeg, at min fødsel bliver lettere end første gang, da den var én af dem, man ikke går i detaljer med, overfor nogen som ikke har født. Den er også grunden til, at jeg er nervøs nu. Fødsler er individuelle og ingen er ens. Ikke engang hos den samme kvinde fra gang til gang og det er mit holdepunkt i forhold til min forestående fødsel.

Kort fortalt om min første fødsel; Det startede kl. 8 med at jeg skulle kaste min morgenmad op (jeg var i 41+4), så begyndte vandet at sive. Jeg ringede til FG for at forehøre mig, de ville gerne se mig kl. 11, da der var mistanke om grønt fostervand, kæresten blev kaldt hjem fra arbejde, og de første blide veer begyndte. Dagen gik med tiltagende veer og kl. 23,30 blev vi forældre. Fødslen varede alt i alt 15½ time, som egentlig føltes som fløj de af sted.

Hvad jeg præcis havde med på sygehuset, kan jeg ikke huske, men tænk ikke så meget over det. Din mand skal jo hjem indimellem og kan have med til dig. Til selve fødslen fik vi alt, hvad vi behøvede. Også til lige efter.

Held og lykke Pippelip 36+4

Tonto78Tonto78
    Medlem

Du har helt ret i, at det hurtigt kommer nærmere og nærmere – og dog er det stadig så langt væk!
    Jeg vil også klart helst føde naturligt. Det er bedst for baby, og jeg synes også det er det mest “rigtige”. De af mine veninder der har fået kejsersnit synes jeg ikke rigtig har født… Ved ikke hvorfor jeg har det sådan – måske er det fødselssnobberi ;-).
    Men spøg til side; hvis det bliver nødvendigt med et ks sætter jeg min lid til, at jordemoder/læge osv ved, hvad der er bedst for mig og mit barn. Et akut kejsersnit vil jeg meget gerne undgå. Det må være voldsomt uvirkeligt at blive lagt i narkose for at vågne fire timer senere som mor!
    Ellers er jeg ikke så nervøs for at føde. Jeg satser på, at min krop godt kan finde ud af det (det er den jo beregnet til!), og så må vi tage det som det kommer hen ad vejen. Men jeg er ved at være utålmodig. Gad vide, hvilket køn, det er og hvordan h*n ser ud?!
    Mht veer tror jeg, det giver sig selv – min jordemoder har sagt, at når man ikke længere kan andet end at koncentrere sig om veen, når den er der, så er det de “gode” veers tid, og derfor ved at være tid til at tage afsted. Hun siger veer af min. 60 sek. varighed og med sådan ca 4 minutter mellem hver. Men at vi naturligvis bare skal komme før, hvis vi har det bedst med det. Man kan jo altid blive drevet ud igen.
    Uh, det blev langt – men man har jo så mange tanker!

Kh Tonto

Anneg2810Anneg2810
    Medlem

Hej Anita

Jeg kan også godt følge dine tanker, og på et tidspunkt blev jeg helt nervøs og bange for den forestående fødsel.
    Jeg er derfor pt igang med en super god bog som jeg kun kan anbefale:
    “Fødsel og smerte – sådan forbereder du dig på fødselssmerten”.
    Skrevet af Pia Hern, som er jordemoder. Den kan lånes på biblioteket.

Jeg er endnu ikke færdig med den, men jeg har allerede fået svar på mange spørgsmål og gode forklaringer…
    Måske var det noget?

Bedste hilsner
    Anne (35+6)

Anonym
    Gæst

Jeg har også læst den bog Anne anbefaler og synes den er virkelig god. Mht. fysikken, så har jeg købt en yogadvd for gravide. Den er meget overskuelig at følge. Den fås via yogaudstyr.dk

Ellers tænker jeg da også efterhånden lidt på fødsel selvom det først skal være i slutningen af april.

Men det er jo ret svært at forberede sig på noget man ikke ved hvad er…..

VTP120VTP120
    Medlem

Tjaa jeg synes de er svært at vide hvad man skel forvente sig af fødslen – min første fødsel gik anderledes end forventet. Veninder, jordemor og mange andre havde vældigt fortalt om at man som første gangs fødende ofte gik over tid og skulle forvente mindst 10 timers veer – så det var hvad jeg forventede. (dog havde min søster advaret mig om at hvis det er arveligt at føde hurtigt, skulle jeg ikke vente for længe med at tage afsted) …… men 15 dage før termin startede en super lynfødsel, første tegn var tegnblødning og under to timer senere kom vores datter til verden (jeg nåede på sygehuset selv om det var tæt på) Så mine tanker denne gang går meget på at jeg skal lytte til min egen krop, og ikke nødvendigvis til den jordemor jeg får i telefonen….

MVH Vita (36+5)

SiksakSiksak
    Medlem

Hej Anita

Det fylder rigtigt meget i mit hovede også selvom jeg er 2. gansfødende.

Første gang var jeg til informationsmøder/forældre aftener på det hospital jeg skulle føde (hvidovre) og de var rigtigt gode. Specielt det sidste ud af 3 – hvor jeg fik svar på mange af de spørgsmål omkring hvor lange de forsk. faser er og hvornår man tager af sted m.m.

Min første gang:
    10 før termin – grav. helt normal uden prob. (min mor gik 12 dage over m. både mig og min søster – så det regnede jeg også at skulle – men nej)
    Kl. 23 talte jeg i tlf m. min veninde og fortalte at jeg da regnede med at der var uger til jeg skulle føde.
    kl. 1.30 vågnede jeg ved at jeg troede at baby havde ramt min blære der fik mig til at tisse. hun havde ligget så uroligt inden jeg faldt i søvn. – Men det var vandet der var gået fandt jeg ud af – da det ikke lugtede af tis og blev ved med at sive og føltes anderledes end at tisse.
    kl. 2.30 begyndte de første veer med 8 min mellemrum. De gjorde slet ikke ondt og jeg grinte af dem for jeg vidste jo at det var veer da vandet var gået. (min mors vand gik ikke nogle af gangene – troede at man kunne sammenligne)
    Vi ringede til hosp. og de sagde at jeg skulle komme når der var 3 min. mellem og se at få noget søvn – som om man kan det når man ved at man skal være forældre indenfor 24 timer.
    Vi kørte da der var 2-3 min mellem veerne og bor ca. 20 min væk. Vi ankom ca. kl. 07.00 – og det viste sig at jeg var 5 cm åben. Veerne tog først til i bilen men stadig helt ok. På hosp. begyndte de at gøre ondt rigtigt.
    Jeg fik lavment – selvom det ikke var nødvendigt men jeg insisterede. (jeg fik diare hjemme efter vandet var gået)
    Kom i karbad – som smertelindring – men sikke en flodhest jeg følte mig som – det skal jeg ikke igen. Var der dog 20 min.
    Fik lattergas – pisse godt – skal jeg helt sikkert igen ;o)
    Fødte 10.30 – efter i alt 9 timer.
    det tog en time at presse hende ud. Alt det andet var piece of cake – men at presse hende ud har jeg stadig ikke glemt. Men gør det gerne igen. Men hold da kæf… Sprang ikke og det var jeg glad for.

Men jeg synes selv at jeg havde en super fødsel. – gik dog ind i min egen osteklokke og koncentrerede mig uden en lyd.

Jeg havde selv regnet med en anderledes fødsel – længere og over termin – men når baby er klar – hun var 3238 g og 52 cm – så kommer den jo ud.

Det blev langt men det tog længere tid at føde ;o)

Håber at du kan bruge det til noget.

Held og lykke
    ps. jeg glædede mig meget til at skulle føde – ikke smerten men nysgerrighed.

glæder mig også til næste gang – hvordan mon det bliver. Smerten bliver den hovedpine – ok jeg har læst at smerten kan sammenlignes med at få skåret sin lillefinger af uden bedøvelsel. Men hvordan finder man ud af det`????

Kh. Sika 33+4

hschouhschou
    Medlem

Hej.
    Tankerne omkring den snart kommende fødsel kører rundt i hovedet på mig, og forstyrrer ofte min nattesøvn.

Jeg vil ikke påstå at jeg ikke glæder mig, for det gør jeg, og jeg regner også med at min krop selv vil finde ud af det når vi er ved at være der.

Er dog sikker på at jeg vil være en rigtig tudeprinsesse, som har brug for opbakning fra både jm og min mand.

Og det der bekymre mig mest(og mere og mere dag for dag) det er om min mand er hjemme når jeg skal føde.
    Han rejser nemlig til Island om tre uger og kommer først hjem den 9. april, dagen før min termin.
    Han skal derop for at konfirmere sin søn, hvilket jeg bestemt mener han skal afsted til, men jeg er bare så bange for at han ikke når hjem til fødslen.
    Jeg har forskellige nødplaner for hvem der ellers skal med mig, og jeg prøver virkelig på at planlægge mig ud af mine bekymringerne, men føelserne driller lidt.
    Men satser på at jeg går over tiden som der bliver gjort i min familie, og jeg får alletiders gode og naturlige fødselsoplevelse :0)

Helena 35+5

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.