Må nyfødt baby sove med hovedpude

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe April 2007 Må nyfødt baby sove med hovedpude

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter
    Anita22Anita22
    Medlem

Hej

jeg har hørt at den nyfødte ikke må sove med hovedpude, hvorlænge er det og hvornår må de så sove med hovedpude?

hvad gør i?

Anita 33+2

BeduttiBedutti
    Medlem

jeg mener først det er når de er 1 år de må bruge hovedpude men prøv at læs på januar eller feb termin der er en debat igang

betina 35+2

KodeRedKodeRed
    Medlem

Minimum et år nogle mener 2 af mange årsager og de har da heller ikke glæde af dem alligevel de skal jo kunne dreje hovedet nemt så gylp kan løbe ud når de ligger på ryggen osv.
    I liften har vi lagt hovedpude betrækket rundt om madrassen som beskyttelse i starten og karla får til sin 2 års fødselsdag en hovedpude sammen med hendes juniorseng.

Mie

tvilling26tvilling26
    Medlem

hejsa anita22

jeg har aldrig givet mine børn hovedpude, det skal du nok vente nogle mdr. med, det er fordi barnets hovede er meget blødt i starten.

hilsen Rikke 34+1

Anonym
    Gæst

Vores får heller ikke hovedpude. Netsundhedsplejersken fraråder det af flere årsager og jeg har også hørt det andre steder, at de skal vente til de er mindst 1 år…..

Anonym
    Gæst

De små skal ikke have hovedpude – en sammenfoldet stofble til at tage gylp, savl mv. er fint.
    Generelt mener jeg, at man siger, at barnet må få en hovedpude, når det selv begynder at spørge efter det. Vores dreng fik først sin i sommers, og da var han 2½ – og så er det en lille en i juniorstørrelse, han bruger – eller krammer, når han falder i søvn, hvorefter den ryger ad pommern til 🙂

Lisbeth – dec 03 og marts 07

Anita22Anita22
    Medlem

Jeg er glad for at jeg spurgte.

Men en stofble eller ingenting er det bedste.

Tak

molly23molly23
    Medlem

der er jeg så ikke enig… i gamle dage brugte man hovedpude i dk.. og det gik jo rigtig godt, indtil man kom på at det kunne skyldes vuggedød..
    da det så blev fra rådet at bruge hovedpude, begyndte der at komme flere og flere bebser med skævt hoved/flad nakke..
    jeg bor i sverige, og der er det igen blevet en selvfølge at man skal bruge hoved pude, da der er andre grunde til at besb får vugge død.. det bliver hele tiden lavet om..
    der er nu store fremskridt i bebsers nakke/baghovede. jeg ved at det snart bliver en selvfølge igen i dk at bruge pude..
    det har både den danske jordmor sagt, som jeg gik til inden jeg flyttede, og de svenske barn morsker spået..

men det blir jo hele tiden lavet om.. og der er mange delte meninger. og meget “forældet” viden rundt omkring.. dette gælder også hos jeres sp, jordmødre osv…

vi har brugt hovedpude hele tiden. en lille flad en som vi folder på midten, og stopper godt ned i siderne af liften/sengen..
    og han har det fineste lille hoved.. og jeg er overhovedet ikke bange for at han bliver “kvalt” i den..
    ja der er jo et land til forskel, men de er nu et af de førende lande her i sverige mht fødsler og bebser..

det var så min lille kmmentar..

molly ( der ikke kan lade være at blande mig i andres debatter, på andres terminer..puhh skamme)

Anita22Anita22
    Medlem

Det er lækkert at høre faktisk. Der var også en sygeplejerske fra DK der sagde det samme til mig.

Der er så meget man ikke må, men hvorfor, det får man sjældent at vide… Det kan jo da ikke passe.

Vi starter uden og så må vi se tiden an.

Jeg er selv en baby fra den årgang hvor man skulle ligge på maven… Det er jo bandlyst i dag. Den eneste ulempe det har været for mig er at jeg stadig den dag i dag ELSKER at ligge på maven, det kan jeg ikke nu, men jeg kommer da til det igen.. THi-hi.. Vi gør jo selvfølgelig alt hvad vi bliver bedt om, sådan er det jo tit i frygt for at man kommer til at gøre noget forkert.

Anita 33+3

skrupsakskrupsak
    Medlem

Da jeg fik min første datter for 3 år siden, blev jeg anbefalet af min SP at bruge en tynd babyhovedpude helt fra starten. Dette for at forebygge fladt baghoved som følge af den konstante rygliggende stilling. Hvis ikke jeg direkte bliver anbefalet noget andet denne gang, kommer lillesøster også til at bruge babypuden. Som en anden har svaret, så pressede jeg også puden godt ned i kanten af vuggen, så den ikke kunne gå løs.
    MVH. maria (31 + 6)

her bruger vi ikke hoved pude tild e små.. de får den først omkrign 6 mdrs alderen her, da jeg ikke mener at de har brug for en før……………
    indtil da ligger der bare et pude betræk eller en stofble i “hoved enden “

Helle1981Helle1981
    Medlem

Hejsa

Jeg er lige på visit fra sep06 termin. Jeg vil råde dig til at bruge en hovedpude. Ifølge min læge bliver det snart noget sundhedsstyrelsen i Danmark begynder at anbefale. I Sverige anbefales det allerede, da det forebygger flade og skæve kranier.

Min søn har fået fladt baghoved (sover nu med 2 hovedpuder!!!) og skulle jeg gøre det om, ville jeg lade ham sove med hovedpude fra fødslen – eller sove på siden.

Put puden ned under lagenet. Så er du helt sikker på den lille ikke får den over hovedet og bliver kvalt.

Mvh Helle

Anonym
    Gæst

Hej

Jeg fik også (af SP), anbefalet at bruge en helt flad hovedpude til min datter som jeg fik for 3 år siden. Grunden var at forebygge flat/skævt hoved. Jeg brugte også pude til mit andet barn, og kommer også til at bruge det til mit tredie…:o)

VH Trine 28+4

Anonym
    Gæst

smart med at komme den under lagenet.
    Min sp sagde sidst at når hun selv kunne “fjerne” den hvis den var i vejen, var det ok. Det er vist så de ikke bliver kvalt i den.

Men hensyn til at ligge på maven, så ved jeg fra min søsters svigerinde der har været på neo hillerød at de har de for tidligt fødte ligger på maven, så trækker de bedre vejret, så hvis de er under overvågning, er det ok.

Helle fra marts terminen

Anonym
    Gæst

Hej
    Jeg kom lige forbi fra dec 2006. Min lille dreng er nu 3 mdr. og har lige siden fødslen ligget på en fad baby hovedpude. Han er sluppet for det skæve kranie og vores sundhedsplejerske mener det er derfor. Hvor der er andre i min mødregruppe hvis børn nu døjer med skæve hoveder od de har ikke brugt hovedpude. Jeg ved ikke om det udelukkende er derfor, men jeg vil råde dig til at købe en fad babyhovedpude.

Marianne Dec. 2006

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.