Flergangsfødende og lidt åben…..

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe April 2007 Flergangsfødende og lidt åben…..

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    merri1merri1
    Medlem

Jeg har fået foretaget en indvendig undersøgelse af en jordemor, som kunne konstatere, at min livmoderhals kun er 0,5 cm (normalt er 3 cm), og der hvor man skal åbne sig 10 cm ved fødslen, der er jeg allerede 1 cm åben. Dette behøver ikke, at betyde noget, da det er mit 3. barn, men da jeg ikke er undersøgt gynækologisk før i denne graviditet, er det ikke til at sige, om det bare er sådan, det er, eller om det er fordi jeg er i risiko for at føde for tidligt. En lidt underlig besked at blive sendt hjem med, og det har betydet, at jeg virkelig tænker meget over, hvad jeg laver af fysisk aktivitet. Jeg er i dag 26+2, så jeg skulle jo nødigt føde nu. Ville bare høre, om der er andre af jer, der har fået samme besked? Hvis nogle af jer har født for tidligt, så vil jeg gerne høre, hvad symptomerne var osv.

Hej
    Jeg venter mit andet barn, og fik den helt samme besked sidst jeg var gravid, jeg blev sygemeldt, pga risiko for at føde for tidligt.
    Men fødte kun en uge før tiden og ved kejsersnit, da jeg kun var åben 2 cm efter at have haft veer i 16 timer, så det var lidt mærkeligt.
    Ved ikke om du kan bruge det til noget, men så har du da hørt at man ikke nødvendigvis behøves at føde før tiden.
    hilsen christine 27+3

Anonym
    Gæst

Min veninde blev indlagt på Skejby, da hun også havde forkortet livmoderhals (1 cm) i uge 30-31 ca. Efter et par dage kom hun hjem på en åben indlæggelse, hvor hun absolut intet måtte lave. Hun lagde i sengen i 8 uger og måtte kun komme op for at gå i bad eller på toilettet. Hun holdte tiden ud og fik PKS i går (pga. sædestilling). De tog det meget alvorligt på Skejby, men det er muligvis også fordi hun fødte 7 uger for tidligt sidst.
    Da du har to børn i forvejen er det selvfølgelig svært at ligge brak, men tænk på hvor længe du skal være på hospitalet, hvis du føder for tidligt – og ikke engang søskende må komme på besøg. Min veninde fik en ung pige til at hjælpe sig med at hente barn mv. måske vil det også være en ide for jer, hvis du vil tage det mere med ro. Det er ikke for at male fanden på væggen, for de sagde også på Skejby (jeg var med) at det ikke var sikkert at hun havde født for tidligt, hvis hun ikke havde lagt sig, men de synes ikke det var risikoen værd. Jeg har virkelig respekt for det, derfor får du denne laaange historie. Held & Lykke.
    Bedste hilsner Lene
    P.s. da hun fødte for tidligt sidst var der ingen symptomer, men havde ikke fået målt sin livmoderhals, så de vidste ikke om det var derfor.

merri1merri1
    Medlem

Jeg har i dag været forbi min egen læge, da jeg ikke følte mig helt tryg ved situationen. Hun siger også, at min livmoderhals er lidt kort, men mente ikke, at jeg er åben. Det føltes dog meget blødt og modent. Hun bad mig ikke om at ligge ned, men sagde at jeg selvfølgelig skulle tænke over hvad jeg foretager mig af fysiske aktiviteter. Dog synes hun, at jeg skulle til kontrol på Skejby i form af en scanning. Hvad er det for en tpe scanning? Er det sådan en indvendig scanning for at se på livmoderhals osv. Eller er det en scanning uden på maven. Jeg er glad for, at jeg blev taget alvorligt og at jeg får tilbudt kontrol.

Maiken79Maiken79
    Medlem

Jeg fødte 7 uger før tiden sidst. Jeg havde jævnligt mange plukveer og endte med en styrtblødning i uge 30. Lå på RH i 3 uger før han blev forløst ved kejsersnit efter at være gået i fødsel igen.

OG…søskende må gerne komme på besøg. De må bare ikke være snottede eller have andre infektioner.

Men det er absolut ikke en afslutning på et svangerskab som er at foretrække.

Mvh. Maiken

Anonym
    Gæst

da jeg ventede vores 1 barn. .. jeg havde mange plukkeveer, og følte en tyngen i underlivet, barnet lå også langt nede og trykkede på livemodermunden oppe fra… jeg prøvede flere gang at råbe jordemoder, læge osv op fordi jeg følte der var noget galt, men de sagde jeg bare var bekymret førstegangs fødende, ja en jordemoder kaldte mig sågar hysterisk…
    Jeg forsatte som jeg plejede, støvsugede, arbejdede osv osv… også en dag fik jeg veer, som blev ved og kunne ikke standses…
    Det er MEGET MEGET hårdt at få et for tidligt født barn, det er så opslidende psykisk, og for ens parforhold, det er ikke fordi jeg vil skræmme dig, men vil bede dig inderligt om for din skyld at tage det så roligt du kan, ikke støvsuge, stresse, bære tunge ting, bare slappe af og aflys alt hvad der aflyses kan!!! Det gør jeg i denne graviditet, for jeg ved hvor hårdt det er at føde før tiden!
    Skal siges vores søn er helt tip top idag, men puha en hård start.
    Held og lykke med det.
    Kh Sanne

skrupsakskrupsak
    Medlem

Hej
    I min første graviditet havde jeg rigtig mange plukveer og en livmoderhals der svandt for hurtigt. Jeg gik til kontrolscanninger ca. hver 3. uge (det gøres vaginalt, men er overhovedet ikke ubehageligt). Blev sygemeldt fra omkring 30. uge og tog den så meget med ro som muligt. Efter 35. uge stoppede scanninger fordi det derefter var ok hvis jeg gik i fødsel. Jeg fødte 14 dage før termin og havde en nem og hurtig fødsel der fra vandafgang til lillepigen kom tog 2 1/2 time. Så alle de mange plukveer havde tjent et godt formål ,men det ændrer jo ikke ved at man føler sig angst og utryg i alle de uger hvor man går og er bange for en for tidlig fødsel.
    Så mit råd er at du tager den med ro, og hvad med en sygemelding, hvis ikke du allerede har en…
    Mvh. maria (24+4)

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.