Hvormange er sygemeldte?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe April 2007 Hvormange er sygemeldte?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Forfatter
    Anita22Anita22
    Medlem

Hej Jeg vil bare lige stille et par spørgsmål

Er du sygemeldt? Hvorfor?

Hvor lang barsel har du? Hvor lang tid før termin og hvor lang tid efter?

Håber i vil give mig et indblik, da jeg selv har nogle overvejelser og tanker som jeg ikke kan overskue er rigtige eller forkerte..

Håber i vil svare.
    Mvh
    Anita 25+4

Anonym
    Gæst

Jeg blev sygemeldt i uge 21 på bækkenløsning.
    Jeg arbejder som sygeplejerske på en ortopæd kir afd. og i slutningen af vagterne fik jeg bare ondt af H… til i symfysen og os sacrum.
    Vi prøvede forskellige ting, bla. gruppeleder fkt og nedsat tid, men det hjalp desværre ikke. Så jeg tog konsekvensen og blev sygemeldt, for ikke at skulle have en elendig graviditet.
    Jeg ville meget gerne have fortsat til de 8 uger før tid, da jeg ikke er så god til at gå og “tulle” rundt herhjemme.
    Når jeg har født vil jeg tage 7-8 måneders barsel og min kæreste 3 mdr. Det bliver fedt for ham at prøve hvordan det er, selvom det er usædvaneligt i hans branche (automekaniker)
    MVH Pia (24 + 3)

mariethmarieth
    Medlem

Da min mand og jeg begge er universitetsstuderende, er ingen af os berettede til barsel, så medmindre jeg ikke vil miste min su forventes det at jeg deltager på mit studie på lige fod med alle andre. Min mand kan desværre slet ikke tage barsel, da han er latinamerikaner og kun har ret til at være i Danmark pga. hans studievisum.
    Hvis han dumper sine eksamner kan han derfor ikke opholde sig i Danmark længere, på trods af vores ægteskab og barn 🙁 (det giver jo ikke ligefrem mindre stress i min graviditet)

luckybabyluckybaby
    Medlem

Jeg er ikke sygemeldt.
    Går fra 8 uger før, da jeg er sygeplejerske.
    Regner med al den orlov, som jeg overhovedet kan få + ferie oveni;-)

Anja (26+1)

gitte3ggitte3g
    Medlem

Jeg er SSA’er på en ort.pæd.kir. afdeling. Har de sidste 4 uger arbejdet halv tid, dvs. 16 timer fra kl. 7-11, pga. bækkenløsning. Har dog også haft en del fri pga. omsorgsdage og afspadsering.
    Er lidt spændt på hvordan det kommer til at gå nu hvor jeg kommer ind i den normale rytme. Håber meget på at kunne klare det indtil de 8 uger før termin.
    Forventer at holde hele barslen.

Gitte 23+1

Anonym
    Gæst

Har været sygemeldt siden 25 jan 2006 med patricia pga skæv bækken som sætter sig i klemme hele tiden.

Fødte Patricia som jo kun levede i 2 dage uger 8 før tid i maj, havde de 14 ugers barsel som jeg havde ret til og derefter sygemeldt pga. hendes død. og derefter/oveni pga. mit bækkent (som en fys. endelig efter 5 år fandt ud af var svæv og er en slags bækkenløsning)

jeg har 4 uger barsel før termin iglf. overenskomst og jeg holdte alt barsel derefter og min rest ferie og ferie fridage. Dvs. 46 ugers barsel efter fødsels 5 ugers ferie og 5 ferie fridage.

Pia og engel Patricia

CMai1980CMai1980
    Medlem

Jeg blev sygemeldt i 17. uge pga. bækkenledsløsning, og arbejder som flere andre også som sygeplejerske (derfor ret til barsel 8 uger før termin).
    Var også bange for at gå helt i stå ved at gå hjemme, men må nu sige, at december er gået overordentligt hurtigt, og at der indtil videre har været rigeligt at tage mig til (og januar er også rimelig booket), så mon ikke det snart, og før vi får set os omkring, er april??? 🙂

Held og lykke til alle jer andre.

Knus Camilla (23+3)

CMai1980CMai1980
    Medlem

Kunne lige se, at du skriver, at kæresten skal have 3 mdr. barsel…. Min kæreste vil også gerne have lidt barsel, men har lidt svært ved at finde ud af hvordan regelerne er i hans fagforening (mht. længde af baresl og betaling under baresel)… han er også mekaniker og er i “metal”. Er det også din kærestes fagforening???? og i så fald…. kan du så fortælle lidt, eller henvise til hvor jeg finder ud af det????

Anonym
    Gæst

Jeg søgte på metals hjemmeside, og der stod absolut ingenting.
    Så skrev jeg en mail til en af kontaktpersonerne der er opgivet for lokalområdet, og fik tilsendt en pjece omkring barsel. Den er god og ganske udførlig beskrevet, så det er den du skal have fat i:-)
    MVH Pia

tanjastanjas
    Medlem

Da jeg fik mit første barn i 2001 var jeg også under uddannelse. Dengang kunne man få 12 fødselsklip, dvs 12 gange ekstra SU, der kunne udbetales på 3 forskellige måder, enten som enkeltklip i 12 måneder, hvor man ikke behøvede at være studieaktiv, eller som dobbeltklip i 6 måneder hvor man heller ikke behøvede at være studieaktiv, eller som miksklip, hvor man fik både alm SU + et fødselsklip hver måned i 12 måneder. Man kunne også kombinere det, det valgte jeg at gøre, jeg holdt 6 mdr ren barsel på fødselsklip og så startede jeg med at læse igen og fik resten af fødselsklippene udbetalt som miksklip. DEt valgte vi at gøre, så vi havde lidt ekstra penge, da jeg startede studiet igen, hvor vi forventede at overskuddet ville være lidt mindre i starten, så var det rart med lidt ekstra penge til at hente mad for, eller bare handle der hvor det var nemmest og ikke billigst. Jeg vil dog sige at hvis jeg skulle gøre det om havde jeg holdt et helt års barsel… Så jeg synes da du skal prøve at undersøge det nærmere, jeg tror faktisk at forholdene for studerende er blevet bedre siden dengang (2001)
    Held og lykke
    Tanja

chnejadrchnejadr
    Medlem

Hej

Man kan som forældre dele 32 uger af barslen frit mellem mor og far på fulde barselsdagpenge. Dvs. at faderen kan få op til 32 ugers orlov m. fulde dagpenge (hvis du så ikke tager de uger). Det er forældrenes valg, hvem der skal have hvor meget barsel. Dette er lovbestemt og har derfor ikke noget med arbejdsgiver, fagforening og overenskomst at gøre – det er jeres ret.

Man kan forlænge med et antal uger mod så at få lavere dagpengesats i stedet, så det samlede beløb er det samme.

Nogen overenskomster giver ret til barsel med løn i hele eller dele af barslen. Dette afhænger af overenskomsten. På min arbejdsplads har jeg fx 24 uger m. løn – fædre har 10 uger. Løn under barsel forudsætter normalt at virksomheden får dagpengerefusion – altså får de dagpenge, du skulle have haft, hvis du ikke fik løn.

Barselsdagpenge får man udbetalt af kommunen, og de er på samme niveau som arbejdsløshedsdagpenge.

Familieministeriet har lavet en pjece, der forklarer reglerne for orlov, den kan du downloade her: http://www.bm.dk/graphics/Dokumenter/Udgivelser/Danske%20udgivelser/2003/barsel_foraeldre/barselsorlov_foraeldre_dec_2003.pdf

Regler om evt. løn kan din kæreste finde i sin overenskomst, eller spørge sin tillidsmand/fagforening om. De kender i hvert fald reglerne 🙂

Knus,
    Christina – på besøg fra juni07

VTP120VTP120
    Medlem

Hejsa
    Jeg er vist hvad man kalder langtidssygemeldt…. første gang jeg blev sygemeldt var da jeg var 8 uger henne der var jeg sygemeldt i 3 uger (pga. meget kvalme og opkast) jeg blev så raskmeldt, men det varede desværre kun en uge så har jeg været sygemeldt lige siden (pga. gentagne blødninger hver gang jeg løfter det mindste – jeg er dagplejer, og i starten blev jeg sygemeldt 2-3 uger af gangen, men det måtte forlænges hver gang, så nu er jeg sygemeldt resten af tiden… ikke just hvad jeg havde planlagt, men hellere det end der er fare for barnet.

Mht. barsel har jeg barsel fra 4 uger før termin (jeg er selvstændig/privat dagplejer) og så vil jeg holde så lang tid det er muligt efter fødslen, min mand vil dog også holde et par måneder, så er der jo ca 9 måneder til mig (dem vil jeg dog måske forlænge mod at få nedsat dagpengene)
    Vita

Anonym
    Gæst

Jeg er også sygemeldt pga. bækkenløsning, siden uge 24, og indtil videre 1 måned, men lægen regnede ikke med at jeg kom tilbage inden min barsel, da jeg havde samme problemer med vores første barn, dog meget værre denne gang. jeg er også selv ved at være indstillet på at være sygemeldt resten af tiden, da arb. ikke helt kan forstå at når man er sygemeldt, ringer man ikke i tide og utide for at høre, hvornår jeg kommer tilbage, bare fordi de har meget travlt.

Jeg har barsel 4 uger før termin og 38 uger efter terminen (og en masse restferie og ny ferie), da min mand tager 8 uger med fuld løn.

Hilsen Henriette 26+6

mettek1975mettek1975
    Medlem

Hejsa! jeg er sygemeldt og blev det ret hurtigt nemlig allerede i uge 16 🙁 jeg er dagplejemor og kan slet ikke holde til alle de løft der følger med! jeg venter barn nr. 4 og det er anden gang jeg har bækkenløsning. mvh. mette 23+2

FruToenneFruToenne
    Medlem

Jeg er også hjemme og har været det siden 1 nov. Jeg har i perioden op til min graviditet været syg af anden årsag og det har gjort graviditen besværligere end de forrige 4. Jeg er studerende, og kan derfor få barsels Su fra 8 uger før forventet fødsel- Jeg påtænker at starte studie igen 1 August, hvorefter min mand så tager 3 måneder. Men nu må vi se om jeg vil dele:0)))

Knus Mia

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.