Hovedpine og hovedpinepiller

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe April 2007 Hovedpine og hovedpinepiller

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Forfatter
    chris36chris36
    Medlem

Blandt flere graviditetssymptomer, så har jeg pludselig fået hovedpine flere gange om ugen. Trods at jeg lever som jeg plejer og sørger virkelig for, at jeg sidder ordentligt på kontoret og får slappet af i skulderen og i øvrigt drikker ca. 5 liter vand om dagen, så får jeg hovedpine alligevel. Præcis som den lede menstrautionshovedpine jeg plejer og få.

Det er meget meget generende og to gange har det været så slemt, at jeg har måtte ty til panodiler – har spist 2 stk. hver gang.

Igen idag (lige nu) har jeg en dundrende hovedpine. jeg har prøvet og slå det med graviditet og hovedpinepiller op på nettet – er der nogen af jer der ved, om det egentligt skader?

Kh
    Chris

luckybabyluckybaby
    Medlem

Hejsa

I følge lægemiddelkataloget kan du tage panodil i normale doser, når du er gravid. Men spørg din egen læge for en sikkerheds skyld. Personligt er jeg meget imod lægemidler under graviditeten, da det jo, mere eller mindre, når over til barnet. Ta evt og læg dig en time, hvis det er muligt, når du kan mærke hovedpinen trænger sig på. Eller få din bedre halvdel til at massere dig. Håber, at det kan hjælpe lidt.

Anja 12+3

Anonym
    Gæst

Du kan læse om pamol (parcetamol) på http://www.lmk.dk
    MVH Pia

Purasx2Purasx2
    Medlem

Hej Chris!
    Hvordan var din blodprocent da du var til 1. lægebesøg? Tænker på at det kunne være jernmangel. Har selv lige været akut v. lægen i går fordi jeg på min tunge og slimhinde i munden observerede tegn på jernmangel (tandplejer stud.) og ganske rigtig så var min blodprocent alt for lav. Så jeg skal spise jern fra nu og til 6 mdr. efter fødslen.

Set i bakspejlet har jeg også haft hovedpine meget ofte, svimmelhed og måske lidt mere træt…

Håber du finder ud af det!

Knus Mette 13+4

Anonym
    Gæst

Hej Chris

Har lige været på netbaby.dk, hvor man kan følge sin graviditet dag til dag. Sjovt nok kigge jeg lige på 12. uge hvor der står nævnt at det er almindeligt at være svimmel, have en del hovedpine på dette tidspunkt.

Med hensyn til panodil, så giver almindeligt brug ingen skade på fostret, som med alt andet: alt med måde.
    Forøvrigt så kan det hjælpe at få lidt luft, det virker som regel for mig.

Med venlig hilsen
    Nina 10+1

Paris2006Paris2006
    Medlem

Hej Mette… kan se du er tandplejer stud.
    Jeg er tandklinikassistent og har taget en del røntgenbilleder de første 11 uger, selvfølgelige fra et afskærmet rum hvor der er bly i væggen.. men så var jeg til 1. graviditetsundersøgelse og min læge ville sagde jeg IKKE skulle tage flere røntgenbilleder og hvis det ikke kunne passe ind på klinikken ville hun sygemelde mig.. min chef kan ikke rigtig forstå det, da han har haft flere gravide personale gennem tiderne, hvor der ikke har været de problemer.. hvad med dig?? Tager du røntgenbilleder?? og bruger du Hospitalssprit?? det har jeg læst kan være fosterskadende.. vi bruger det på klinikken og hvor jeg ALTID har mundbind og handsker på og åben vindue, men det bliver snart koldere og får måske ikke luftet så meget ud…
    /Paris

luckybabyluckybaby
    Medlem

Skriver, da jeg er sygeplejerske og arbejder på et sygehus. Hvad har du hørt vedr hospitalsprit og graviditet? Er det farligt for fostret at bruge det?

Anja 12+4

Paris2006Paris2006
    Medlem

I et Sikkerhedsdatablad har jeg læst under FAREIDENTIFIKATION under Langtidsvirkning bl.a, Nedsat frugtbarhed hos mænd, Fosterskadende samt Udskilles i modermælk.
    Det er for Hospitalssprit 70% som vi bruger på tandklinikken.

Purasx2Purasx2
    Medlem

Hej Paris!
    Jeg tager røntgenbilleder og gjorde det også under min første graviditet uden problemer. Jeg spurgte min lærer og hun havde aldrig oplevet at gravide ikke måtte deltage i undervisningen. Jeg står også og fremkalder billederne… har så bare ikke næsen helt nede hvor de kommer ud, så skulle der ikke være nogen problemer.
    Tænk på, at når et billede bliver taget, så for man ligeså mange stråler som man gør, når man flyver en tur til USA fra DK og du er jo ikke den der får taget billedet! Jeg tror, din læge tror det er kraftigere end det er. Vores eksponeringstid er jo ikke ret høj.

Mht. sprit så er proceduren på vores klinikker, at hvis vi vasker hænderne mere grundigt end ellers, så må vi godt undlade spritten. Jeg ved ikke om det kan være skadeligt. Der må jeg være dig svar skyldig..

Håber du kan bruge det til noget. Måske skulle du lige snakke med din læge igen. Det er alt for voldsomt at blive sygemeldt pga. det… Og hvis det er, at du ikke selv føler du vil tage røntgenbilleder så er tandplejerne og tandlægerne jo altså også uddannet i det.. så må de da tage over 🙂

BeduttiBedutti
    Medlem

man skal selvfølgelig ikke proppe sig med smertestillende men hvis man har så ondt i hoved at man er nødt til at tage nogle piller så tror jeg bestemt ikke at man skal gå og have dårlig samvittighed over det.
    Jeg har selv lidt en del af hovedpine i denne graviditet og det eneste der hjælper er at tage nogle piller og hverken at sove eller gå en tur.
    min læge har også sagt at panodil og pamol ikke er skadeligt for barnet så hvorfor gå og lide

Betina

Paris2006Paris2006
    Medlem

Hej igen 🙂
    Mht Hospitalssprit bruger vi det til at sprite af med mellem hver patient.. men har talt med vores tandplejer, som mener vi skal gå over til en eller anden form af sæbevand… hvad bruger i i Århus?? ved de bruger/brugte Hospitalssprit på tandlægeskolen i Kbh
    På klinikken vasker vi kun hænder i medicialsæbe ved godt de bruger noget andet på skolerne..
    Jeg ved godt at det er så få stråler man får af røntgenbilleder.. men hvis man på en dag nemt kan tage op til 30 billeder… jeg er ikke helt sikker på at vores røntgenrum er 100% godkendt.. det var noget helt andet på skolen… og til fremkaldelse af billeder bruger vi sådan noget økologisk fremkaldervæske/fixer OPTIMALE som også kan bruges af gravide så det er jeg helt trygt ved.
    Ellers har jeg også kun hørt at klinikassistenter føder normale og raske børn.. :o)

Anita22Anita22
    Medlem

Hej derude

Præparater indeholdende paracetamol må gerne tages af gravide i normale doser, dvs. et par piller gør ikke nogen skade på fostret.

Det er bedre MOR har det godt, for så har BABY det også godt.

Så længe du ikke spiser 6-8 piller hver dag, det er lige i overkanten men i den lave ende af skalaen betyder intet.

Det er bare vigtigt du ikke spiser Treo, kodimagnyl, altså præparater med acetylsalicylsyre.

Ellers spørg på apoteket, når du køber hovedpinepiller.

Mvh Medicinstuderende
    Anita 12+3

ABirk3006ABirk3006
    Medlem

Hej Anita

Må man ikke tage treo…? Jeg troede godt at man måtte tage dem indtil de sidste 3 mdr inden forventet termin. Jeg lider nemlig af migræne og 2 treo og en time på øjet er det eneste der kan tage det. Har prøvet med penodil, med det hjælper ikke, og jeg har haft ondt i hovedet i over en uge nu, og de hjælper bare ikke, så jeg har taget 6 treo på 8 dage.
    Ringede til lægen i fredags, for netop og spørger om dette, men de ringede aldrig tilbage.

Knus Annemette 11+5

Purasx2Purasx2
    Medlem

Hej Paris, Anemette og hvem der ellers læser med 🙂

Paris: I Århus bruger vi sprit til at tørre stol etc. af med i mellem hver pt… er det dét du tænker på? MEN på børneklinikken køres der et projekt hvor der tørres af med noget specielt sæbevand. Vores lærer fortalte, at det var der mange der efterhånden bruger og det skulle være ligså godt…

Annemette: Treo påvirker blodets størkningsevne, dvs. blødningstiden forlænges. Blodet fortyndes… Der ses lidt flere bivirkninger end v. f.eks pamol og panodil. Du kan roligt bruge Treo, men selvfølelig i begrænset omfang så du ikke ligefrem bliver forgiftet 🙂

Kh Mette 13+6

BeduttiBedutti
    Medlem

jeg fik afvide af min læge at ipren/kodimagnyl/treo må man tage ind til 3 måneder før termin så hvis det kan tage din hovedpine så syntes jeg bare du skal det ellers ring til din læge igen og spørg

Betina

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.