Hvordan er jeres kommende barselsordning på jeres job??

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe April 2007 Hvordan er jeres kommende barselsordning på jeres job??

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    chris36chris36
    Medlem

Kære alle,

Hvordan er jeres kommende barselsordninger på jeres job?

Jeg har nok verdens dårligste – funktionærlovens barsel – 1/2 løn en måned før forventet fødsel og 1/2 løn 14 uger efter fødsel.

Jeg gik til ledelsen og spurgte ang. den nye barselsfond som træder i kraft pr. 1. oktober. Denne er tvungen, arbejdet skal betale knap 900,- pr. kvindelig medarbejder. Til gengæld er de ikke tvunget til at udbetale mig de max. kr. 22.000 (så forstår jeg ikke hvad den barselsfond skal til for). Og det var den besked jeg fik “vi vil ikke have ekstra omkostninger pga en gravid medarbejder, det kan godt være vi skal betale hver måned men vi vil ikke også betale bagefter for en ydelse vi ikke får” og inden jeg gik ud af døren fik jeg denne besked fra en af direktørerne “hvis jeg kunne bestemme, så stod alle pigerne linet op på en række hver morgen, hvor jeg ville holde dem for næsen så de ikke kunne undgå at sluge p-pillen”. Direktøren er en 44 årig kvinde uden børn!!

Så nu er jeg tænker – af ren nysgerrighed – hvordan er jeres andres ordninger?

Kh
    Chris

lewihllewihl
    Medlem

fy for s….. en melding. Sidst jeg var på barsel, var det fuld løn 4 uger før og 20 uger efter fødslen. Så det regner jeg da stadig med det er.

Lena 13+2

Anonym
    Gæst

Sådan en kommentar ville jeg simpelthen ikke lade gå ubemærket hen!! Er der ikke sted du kan gå hen med det??
    Jeg tror nok at jeg har 8 uger før og 14 uger efter med fuld løn…Har ikke sagt at jeg er gravid endnu på stadig lidt ny arbejdsplads, så det med at spørge folk om barselsordning før jeg har meldt ud er ikke så let…

Anonym
    Gæst

Hej Chris

Det er noget af en udmelding din direktør der kom med – jeg ville nok være lidt mere forsigtig, hvis jeg var hende (det kan man sku´ da ikke sige, selvom man så mener det).

Jeg har en fantastisk barselordning (er kommunalt ansat akademiker). 8 uger før forventet fødsel og 24 uger efter.

Sidste gang var jeg statsansat, og der hedder det 6 uger før og 24 uger efter.

For begge overenskomster skal dog lige nævnes, at hvis faren arbejder under samme overenskomst, kan der vælges hvem som skal have fuld løn de sidste 10 uger.

Mvh., Charlotte, 10+5

chris36chris36
    Medlem

Jeg har allerede ringet til HK, blandt andet for at høre hvordan man skal forholde sig, hvis de ikke vil udbetale xx beløb ifm. barselsfonden. Desværre, så er loven jo helt ny og HK oplyste mig, at vil min arbejdsplads ikke udbetale mig beløbet når den tid kommer, så synes de da jeg skal tage kontakt til dem. Det er jo også i HK’s interesse, at firmaerne også udbetaler beløbene når de nu har indbetalt til den tvungne barselsfond. At jeg har en ledelse der er så snotdum, det kan HK jo ikke gøre så meget ved!

Men meldingen fik mig til at blive rigtig sur for jeg synes det er pisse frækt og sige. Og mig som bare aldrig er syg og heller aldrig har barn syg – kom for første gang i mit liv til at tænke på “jeg kan jo blive sygemeldt”. Det nytter jo heller ikke noget men jeg blev så harm over deres uprofessionelle holdning.

Men jeg er er meget interesseret i og høre, hvis andre derude ved om deres firma indbetaler til barselfonden og hvordan firmaerne tackler dette.

Nå, det er i hvert fald godt at der er rigtig mange andre derude, der har nogle gode barselsordninger!

Kh
    Chris

Anita22Anita22
    Medlem

Hej Chris

Seriøst det er dig der har alle rettigheder,du har ret til at få børn, så det er noget du kan gå til din tillidsmand med… Så der ikke sker noget lignende.

Når man er privat ansat har man kun ret til 4 uger før termin eller fra det tidspunkt lægen siger du ikke kan arbejde mere. Bagefter har du 14 dage og så barselsorlov hvis du vælger dette.

Håber det går…
    Mvh Anita 11+4

jurist12jurist12
    Medlem

Jeg har lige fået tilbudt et nyt job. Vidste ikke jeg var gravid da jeg var til jobsamtale.

Fortalte arbejdet igår om graviditeten og jeg fik også verdens ringeste tilbagemelding. Jeg har sjældent været så skuffet!

Er der nogen der kender til en slags “hade- hjemmeside” hvor man kan fortælle sin historie om disse fyringer. Er rimelig sikker på at der er mange virksomheder der kommer i et meget dårligt lys!

jeLouijeLoui
    Medlem

Hej Chris

Det var dog en skrækkelig situation du står i 🙁
    Samtidigt vil jeg lige sige at jeg også hører underfunktionærloven og at den fungerer for mig, idet min lokal aftale åbenbart er markant bedre end din: Jeg er kommunalt ansat og har fuld løn 8 uger før terminsdatoen og efter fødsel fuld løn i 24 uger, derefter har jeg ret til 24 ugers barsel på dagpengesats.
    Jeg synes din ordning og udtalelser fra din direktør er helt horribel og hvis jeg var dig ville jeg hurtigst muligt tage kontakt til min fagforening – måske er hjælp at hente.
    Mht. Barselsfond så mener jeg at pointen jo er, at en sådan netop betyder at din arbejdsplads får refunderet evt. udgifter i.f.m. ansattes barsel, så jeg forstår ikke lige din direktørsudmelding….
    Held og lykke med det hele:-)

Hilsner JeLoui (på besøg fra “Marts”)

chris36chris36
    Medlem

Hej JeLoui,

Skal vi ikke bare sige, at jeg sidder her og nikker til din mail! Min arbejdsplads er latterlig hvad det angår og jeg har da også allerede taget kontakt til min fagforening, mest for at høre hvor man står i sådanne situationer og hvordan man skal tackle dem, hvis man synes de bliver for personlige.

Så nu må vi se hvad fremtiden bringer.

Kh
    Chris

Paris2006Paris2006
    Medlem

Jeg har ret til 18 uger med fuld løn + 6 uger med MAX 125,00 i timen… og derefter er det vel på dagpenge…

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.