Ja/nej til Nf-skanning?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe April 2007 Ja/nej til Nf-skanning?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Purasx2Purasx2
    Medlem

Bare af ren nysgerrighed… Er der nogen der har sagt nej til NF-skanning og MD-skanning? Og hvad er grunden?

Jeg skal selv til skanning d.26.09. og glæder mig til at se den lille!

Mette 10+4

Malle99Malle99
    Medlem

Hej igen..
    Som du kunne læse i din dagbog skal jeg også have NF-skanning.. Men det er nu kun for at få lov til at se den lille.. *s* Emeka og jeg er ret enige om, at vi også vil tage imod et barn med mongolisme.. Så vi havde egentlig aftalt ikke at blive tjekket, men det er jeg simpelthen for nysgerrig til.. :o)

God lørdag!

bianca82bianca82
    Medlem

Vi har også sagt ja til scanning, har aborteret en gang før så vil bare se at alt går godt :0) Tror også at det erlettere for carsten at forholde sig til hvis han kan se det påskærmen…
    Har tid til D.22 går og tæller dage
    Knus Bianca
    10+0

Anita22Anita22
    Medlem

Vi har sagt ja til scanningen men det er ikke sikkert vi siger ja til yderligere udredning hvis vi får at víde at der er en øget risiko for mongolisme hos fostret. Der er nogle konsekvenser af den yderligere udredning det er nemlig at der er øget risiko for spontant at abortere…

Anonym
    Gæst

Hej

Jeg har 2 sunde og raske børn på 5 og 3 år og en lille pige på kirkegården, og er nu gravid igen. Jeg skal måske lige sige at jeg er 32 år gammel.

Om man siger ja eller nej til NF-scanning er et personligt valgt og det vil jeg ikke prøve at lave om på, men vil bare fortælle hvad jeg har været igennem.

Vi har ikke fået lavet NF-scanning ved de to første, men da jeg blev gravid 3. gang anbefalede min læge det, da jeg havde rundet 30 år.

Vi snakkede kort om det derhjemme og valgte så at følge lægens råd. Jeg skulle føde på Herlev, så derfor fik jeg også lavet NF-scanning der. Scanningen gik fint den lille havde en fin nakkefold og alt så fuldstændig normalt ud. Men da vi skulle have svar hed risikoen 1:48, for at der var noget galt med barnet. Og det kunne jo var alle kromosomfejl og ikke kun down syndrom.

Jeg fik derfor lavet moderkagebiopsi samme dag. Man kan få et 95% sikkert hurtig-svar på sådan en prøve og det valgte vi, så 2 dage efter ringede vi til hospitalet og fik af vide at alt var i orden, vores barn fejlede ikke noget. Behøver jeg at sige at vi var meget glade. Det havde været en stor forskrækkelse, da vi jo selvfølgelig ikke havde forventet at det var noget galt med vores barn.

Det gik hverken værre eller bedre end at hospitalet ringede 1½ uge efter og fortalt at nu havde de fået det endelige svar og der var noget galt, men det kunne være noget der kun var i moderkage og ikke var hos barnet, derfor anbefaldede de at jeg fik lavet en fostervandsprøve. Det tog vi i mod samtidig med at vi klamrede os til håbet om at der ikke var noget galt med vores barn.

Da jeg var fulde 15 uger henne fik jeg lavet en fostevandsprøve og skulle så vente 3 uger på svaret. Svaret var desværre ikke hvad vi håbede, men hvad vi frygtede. Vores barn var meget sygt og ville ikke kunne overleve og få et normalt liv. Hun havde patus syndrom også kaldet trisomi 13 dvs. 3 kromosomer i det 13. kromosompar.

Det er i min begrebsverden værre down syndrom, men på den anden side var beslutningen lettere at tage. Hun ville ikke kunne overleve og ville sikkert være så misdannet at hun ville dø i min mave inden termin. Derfor fødte jeg hende i 18 uge.

Det var slevfølgelig meget svært og meget hårdt, og jeg vil med min historie bare sige at man kan finde andre ting en down syndrom ved en NF-scanning, og at det vil være godt at forberede sig en lille smule på at man kan få nogle svar man ikke håber på ved sådan en scanning. Jeg var ikke forberedet på at jeg kunne få disse svar så det slog virkelig benene væk under mig.

Denne gang tør jeg ikke vælge den fra selvom at det ikke er en dag jeg ser frem til. Det bliver en gyser. Men vi har to sunde og raske børn og dem skal vi også tage hensyn til.

Det blev langt, men hvis du har læst med hele vejen, så håber jeg, at du kan bruge min historie til noget.

Hilsen
    Kristine (9+3)

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.