Sprog

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    troldemandtroldemand
    Medlem

Hvor godt taler jeres børn?Lucas har ord han kan, men ikke rent.Han taler ikke i sætninger.Der er stadig noget der er uforståeligt.Skal man være bekymret for det?

Malene og Lucas 2 år og 4 mdr

mettekkmettekk
    Medlem

Hej

Jeg tror ikke du skal være bekymret, for der er utrolig stor forskel på børn og deres sprog.

William taler også som jeg ved ikke hvad, han siger en masse og synger meget, men der er ikke ret mange af ordene der er rene. Han prøver utrolig meget og gentager stort set alt, men jeg tror kun det er so herhjemme der kan forstå ham.

Det er svært, fordi man sammenligner altid med andre børn og her i huset føles det som om storebror på 5 har snakket rent ALTID. Han startede meget tidligt med at snakke og har snakket rent næsten fra start af. Men sådan er han bare og lillebror er så bare anderledes end ham.

Pas på med at sammenlign med de svar du får her, for jeg har før set vi har haft sproget oppe og vende og der er godt nok mange med piger herinde, der bare snakker rent. For det første er piger hurtigere og igen, så er børn virkelig forskellige.

Jeg er selv pædagog og har hovedsagligt arbejdet i børnehave. Her har jeg nogen gange haft nystartede børn på 3 år jeg dårligt kunne forstå, men det kommer og der er ingen grund til bekymring.

Min nevø snakker utrolig dårligt, han bliver 4 til oktober og her vil bh’en ikke sende ham til talepædagog endnu, det er simpåelthen for tidligt.

Det eneste du kan gøre er at blive ved med at snakke med ham, lade være med at rette på det han siger, men i steder bruge det i en sætning rigtig bagefter. Så hører han det rigtige ord og føler ikke et nederlag fordi du har rettet på ham. Synge og læse er også med til at fremme sproget rigtig meget, så det er også altid godt.

Men alt i alt, lad være med at bekymre dig, for det skal nok komme.

Mette

troldemandtroldemand
    Medlem

Det er altid dejligt med nogle ord der kan berolige lidt.Ikke fordi jeg ikke tror han nok skal komme til at tale,da han er 5 generation af en familie der snakker rigtig meget :0)Der er allerede sket en del på det sidste halve år og når jeg tænker over det,så har han altid været lidt langsom til at komme igang.

Malene

BeduttiBedutti
    Medlem

Clara sagde ikke ret meget ind til for nogle måneder siden hvor hun fik lagt dræn i og så skal jeg love for der er sket en masse.
    Hun snakker rigtig meget og også i sætninger og synger dagen lang så der er bare sket så meget.
    Vores den første snakkede også ret hurtig rent og sagde en masse mens lillebror var meget længe om at snakke og vi snakkede meget med både vuggestue og børnehave og de sagde at man ikke gjorde så meget før de var omkring 4 år.
    Han er i dag 8 år og han snakker som et vandfald så jeg skal da live for han er kommet godt efter det :O)))

Betina og Clara 2 år og 4 måneder

AkkeberAkkeber
    Medlem

Ella snakker som et vandfald. Har et kæmpe ordforråd og taler næsten rent.
    Hendes ene fætter og to kusiner talte til gengæld “russisk” til de var 3 år gamle og de har alle tre lært det alligevel.
    Jeg er også pædagog i en børnehave og har oplevet nye børn på 3 år, der stort set ikke har noget sprog, men hvor det lige pludselig eksploderer.
    Når det er sagt, så er det alligevel utrolig vigtigt at give sit barn et stort ordforråd. Derfor skal vi andre blive ved med at fortælle hvad tingene hedder og hvad vi gør selvom børnene ikke siger så meget, for de kan have et stort passivt ordforråd alligevel.
    Jeg ville i hvert fald ikke være bekymret så længe de er så små.
    Rebekka og Ella 2 år og 4 mdr.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.