Glasmad

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 34 i alt)
  • Forfatter
    troldemandtroldemand
    Medlem

Hvis man nu en sjælden gang skal bruge glas
    mad til aften eller andet er der så næring nok i det og hvor stor en portion svarer sådan et glas til når den lille er vant til at spise en stor portion kartoffelmos til aften?
    Han skal vel bare have to glas hvis han kan spise det?

Malene

Anonym
    Gæst

Der er jo forskel på glas. 🙂
    Læs på næringsdeklarationen, de skal jo have en del fedt, de små. Hvis fedtprocenten er under 30-40 procent er det at betragte som mellemmåltid. Men så igen, mængden er jo også afgørende. Og der kommer jo fedt i næste måltid, så det går nok. 🙂

Joanna og Anders 8 mdr i dag – weeha!

BeduttiBedutti
    Medlem

jeg tror altså godt de kan blive mætte af mad på glas men ved ikke hvor meget de skal have af det for det bliver et helt måltid men ja lad ham spise til han ikke gider mere

Betina og Clara 7 måneder og 3 uger

Glasmaden skulle være på fuld højde ernæringsmæssigt med den mad man selv kan lave i sit eget køkken… Den skal ikke tilsættes ekstra fedtstof….
    (jeg bruger ikke frugtmosen – kun de “rigtige” måltider som pastaretterne, grøntsager med kød osv)

Ida spiser et helt glas pt – af dem der står fra 8 mdr på… Har dem altid på lager hvis hun skulle blive kropumulig sulten før vi har aftensmaden på bordet… Synes ikke vi kan spise tidligere end vi allerede gør (ca 17.15 😉

Anonym
    Gæst

Hej

Jeg synes det er lidt forvirrende med det købemad. Min sp siger der ikke er næring nok i glasmad. Jeg har også hørt og læst om diætister der siger det ikke nok. Jeg har ikke helt forstået hvorfor. Jeg må have en uddybende forklaring næste gang i mødregruppen.

Men får de det engang imellem, sker der nok ikke noget. Jeg giver det kun i yderst nødstilfælde.

Vh Heidi

…og giver det altså med god samvittighed 🙂

I alle de bøger jeg har læst står der at glas mad er ernæringsmæssigt på fuld højde med hjemmelavet…. Så det forstår jeg simpelthen ikke…. Ren kartoffelmos fx lyder da en kende ensformigt – både smagsmæssigt og ernæringsmæssigt… Min SP har sagt at glas mad bestemt ikke er bedre end hjemmelavet – men på fuld højde…

Hvorfor får nogle så dårlig samvittighed over at indrømme at de køber mad på glas?? Der må da være andre end mig der køber det – ellers ville produktionen vel stoppe 😉

Som tidligere skrevet får min datter det ikke hver dag – men nogle dage som reserve hvis vi andre får noget som hun ikke umiddelbart kan spise… Og har dem altid på lager til når vi skal i byen med hende…

Vh Annette

Anonym
    Gæst

Hejsa

Jeg vil bare sige, at Sara kun får pulvergrød eller glasmad. Både havregrød, kartoffelmos og frugtmos er indkøbt i glas eller pulverform. Og hun trives fint på det. Min SP har sagt at det er helt okay. Selvfølgelig skal hun have mere “rigtig” mad, når hun bliver lidt større og kan spise med af vores aftensmad, men lige nu spiser hun ikke den samme type mad som os, så det bliver altså til købemaden til hende.

Mvh dkmus1 og Sara på 6½ måned

BeduttiBedutti
    Medlem

jeg syntes også det nogle gange lyder som om der er en masser super mam som står og laver alt maden fra bunden :O)
    Du er bestemt ikke den eneste der køber færdiglavet mad til dit barn :O)
    I starten da Clara skulle have grød fik hun kun pulvergrød da jeg simpelhen ikke gad at stå og lave grød for de 2-3 skefulde hun nu gad at spise og min SP sagde at pulvergrød var lige så godt som hjemmelavet så ingen ko på isen der.
    I dag spiser hun havregrød og øllebrød hjemmelavet og kartoffelmos uden nogle problemer og hun er sund og rask.
    Hvis vi skal noget eller hvis vi ikke er har været hjemme og kunne lave endes mos klar ja men så får hun da stadig pulvergrød eller mad fra glas og det er unden dårlig samvittighed :O)

Betina og Clara 7 måneder og 3 uger

Nå det var da befriende at høre 😉

Selvfølgelig skal de da også have andet – og mere udfordrende mad… Glasmaden er jo meget findelt og de har nu rigtig brug for noget at tygge på for at få stimuleret munden så de kan lære at tale…
    Til aften lavede jeg lasagne – det spiste Ida med velbehag – igår fik hun hakkebøf med sovs, kartofler og blomkål – alt i små bitte stykker. Det klarer hun til UG 😉 Glasmaden er hun dog også begejstret for – specielt Spaghetti Bolognese… Husker også at vores ældste datter kunne æde sådan et glas i en ruf 😉

Anonym
    Gæst

Emil får det i yderste tilfælde… Jeg kan slet ikke sætte mig ind i at det skulle værepå fuld høde med friske råvare og hjemmelavet mad…. jeg ser bestemt ikke ned på dem der gør det, det er bare ikke for mig !!Jeg har grød med hvis vi skulle komme til at mangle, og han får da også til morgenmad engang imellem, men frugt og grønt, det er frisk lavet og tager kun 10 min at lave….

karina og emil 8 mdr+4 dg

Anonym
    Gæst

Anton vil helst have noget der kan tygges, så han kan ligeså godt spise noget af vores mad, men glas mad er også på lager. Vi bruger det faktisk altid, når vi er på farten, og en rugbrød ikke dækker behovet.

Og da alting kun gik op i grød, så var det også pulver man fandt i mine skabe;-) Men nu hvor både Anton og storebror på 2 år skal have havregrød om morgenen, så finder jeg den store gryde frem…

/Majken og Anton 7,5 mdr

troldemandtroldemand
    Medlem

Jeg gav det også da Lucas var lille.Nu laver jeg det meste selv.Øllebrøden er stadig købe pulver.Havregrøden laver jeg selv og kartoflerne,men er vi ikke hjemme bliver det til pulver eller glas.
    Jeg tænker lidt på at Ida spiser lasagne,hakkebøffer med sovs og kartofler.Er det lavet specielt til at hun kan spise det?
    Det syntes jeg er flot,men må hun gerne få de krydderier i får?
    Min sundhedsplejerske siger jeg skal vente til han er 8-9 mdr pga. maven.
    Jeg laver kartofler med grøntsager og kød uden krydderier hver aften.
    Jeg tænker nemlig også på at det ville være meget nemmere hvis han kunne spise meget mere af det vi spiser,men er lidt bange for om det er ok når sundhedsplejersken siger som hun siger.
    Har i bare gjort som i syntes?

Malene Lucas 7½mdr

GittepvGittepv
    Medlem

Jeg har pakket den dårlige samvittighed væk – selvom mad på glas ikke var en del af mordrømmen. Det var der så meget, der ikke var…:o)

Grød og frugt laver vi selv – stort set. Men grøntsager fra mine gryder smager bare ikke tøsen. Endnu. Så vi er på HIP til to måltider om dagen. Alternativt ville hun ingen grøntsager få – og det synes vi er værre… Vi prøver dog dagligt at blande vores egen mad i købemaden og håber på, at bøtten vender på et tidspunkt.

– Gitte

Ida er over 8 mdr og det er ifølge SPs anvisninger at hun får samme mad som os andre… Det eneste hun ikke må få er stadig for meget salt…. Vores kartofler og grøntsager er ikke saltede… Det må hver især gøre når de får det over på tallerkenen (det er kun os voksne – som iøvrigt heller ikke burde 😉 Det bøf hun får er kun “indmaden” og jeg salter kun overfladen let til os andre… Hendes mave klarer det fint 😉

Chili con carne og lignende får hun selvfølgelig ikke – der er det gladmaden kommer på bordet 😉

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 34 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.