Sove metode.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)
  • Forfatter

Prøver lige igen….
    Jeg har fået anbefalet både sov igennem uden gråd og gonat og sov godt metoden…ville bare høre om i havde nogen erfaringer hva der virker bedst?????
    Og hvor mange af jeres unger sover de 11timer som min SP og læge siger at han ska???
    Hilsen Tina og Jack 7mdr

BeduttiBedutti
    Medlem

jeg har ikke prøvet nogle af metoderne men jeg syntes at godnat og sov godt er noget med at man skal lade dem ligge og græde lidt inden man går ind til dem og det syntes jeg ikke om.
    Clara sover heller ikke 11 timer non stop men komme i seng kl ca 19.30 og sover til omkring kl 3 og får en flaske og så sover hun vidre til kl 7 hvor vi skal op alligevel så hun sover omkring 11 timer men er da vågen og skal have en flaske om natten og jeg har det bare sådan at så længe hun bare skal have den flaske og så sover vidre så fint med mig, det er jo noget helt andet hvis hun var vågen flere gange på en nat eller var vågen i længere tid men så længe det kun er flaske og så sove vider så overlever jeg nok :O)
    Vores yngste dreng var også længe om at sove igennem men i dag er han 6 år og sover fint om natten så der er håb :O)))

Betina og Clara 7 måneder og 2 dage

troldemandtroldemand
    Medlem

Vi startede da Lucas var ca 4 mdr med at bruge gonat og sov godt metoden eller som denne hed Ferbermetoden.Vi puttede ham og når han blev ked af det efter et stykke tid gik vi der ind med flere min mellemrum og trøstede indtil han sov.Det tog den tid det tog og nogen gange blev han tilsidst ammet i søvn.
    Syntes også det var hårdt,men jeg tror det har hjulpet.

Lucas er nu næsten 7 mdr og han har stort set aldrig noget imod at blive puttet.Brokker sig stadig lidt engang imellem,så må vi jo lige nusse og måske vugge lidt.

Han får hans gonat sang,bliver puttet og har lys tændt når vi går.Begynder han så at brokke sig går vi derind,snakker og nusser med ham og lyset bliver slukket.De fleste gange sover han hurtigt.

Han får en flaske inden han bliver puttet og nogen gange vågner han om natten og bliver ammet.Ellers er det først ved 6-7 tiden.Han bliver puttet mellem 19-20.

Så jeg syntes godt man kan prøve den lidt hårde metode uden at den lille lider for meget overlast.Vi lader ham aldrig ligge og skrige lææænge,men bestræber os stadig på at hvis han skal op foregår det på hans værelse.

Knuz Malene + Lucas 6mdr og 3 uger

Anonym
    Gæst

Brugte ‘Godnat og sov godt’ til min store datter og kan klart anbefale den. Det er så vigtigt at både barn og forældre for deres nattesøvn for at fungere ordentligt. Der er tit folk der mener, at metoden går ud på, at man lader sit barn græde sig i søvn, men det er tit de folk der ikke har læst hele bogen. Det er ABSOLUT ikke det det handler om, tværtimod handler det om at få indkørt nogle gode rutiner, så ens barn er naturligt afslappet og falder i søvn når det er træt.
    Kan anbefales herfra. 🙂

Anonym
    Gæst

Vi har ikke brugt en bestemt metode til den store, men har istedet vurderet den periode han er inde i. Nogen gange skal vi være hårde og bestemte og sende ham retur til sengen, andre gange skal vi være meget forstående og lyttende… Ligesom ved udviklingsspring, så ændres hans søvnmønster til tider…

Men Anton er jeg oppe 1-3 gange for at give ham sutten, lidt irreterende, men stadig et luksus problem, for han sover jo straks videre.

Begge unger kommer i seng kl 19,30-20,00 og Anton vågner som regel 6,00-6,30… De falder i søvn på samme værelse, men den store vågner som oftest i vores seng.

/Majken

Tigerdyr79Tigerdyr79
    Medlem

Vi gik ud fra denne, fordi jeg ikke følte at Katrine vågnede af sult men mere hygge. Hun var 5 mdr ca. Fandt den her på netdoktor:

Undlad at tænde lyset, hvis barnet vågner.

Undlad at lege og tale med det.

Hvis barnet er vådt og skal skiftes, så skift det med så lidt ståhej som muligt.

Hvis barnet er tørstigt, så tilbyd det vand.

Det er godt straks at vænne barnet til, at det ikke behøver mad i munden for at falde i søvn, og at man ikke spiser om natten.

Efter kun 3 nætter med vand, sov hun fra 20-5. Nu sover hun fra 19-7, vågner ca 3 gange hvor hun får sutten men falder hurtigt i søvn igen. Hun er lige kommet på eget værelse så håber at det bare er et spørgsmål om tid før hun ikke vågner om natten.

Held og lykke med det.
    Tanja og Katrine 7 mdr

AkkeberAkkeber
    Medlem

Jeg har læst begge bøger og det er muligt at “godnat og sov godt”-metoden er effektiv, men jeg kan ikke gennemføre den for jeg kan ikke bære at Ella ligger alene i mørket og græder så hele kroppen ryster.
    “Sov igennem uden gråd” er mere nænsom. Resultaterne kommer ikke så hurtigt, men der er mange gode råd i den bog om hvordan man nænsomt lærer sit lille barn gode sovevaner.

Rebekka og Ella 7 mdr (der i nat sov fra 20-4 og 5:30-8:30, men ofte sover fra 19:30-20 tiden til 6-7 tiden)

Anonym
    Gæst

Jeg er lige nød til at høre : Er i sikre på de græder, altså det jeg menerer, om der er tårer, eller om de er hysteriske, så det bare lyder som om de græder…. Det er klart de bliver tosset, men de går ikke i stykker af at skælde ud så længe der er tryghed omkring det hele.. man kan jo ikke løbe ind og tage dem op så snart de siger en lyd 🙂 nu skal det ikke misforståes, men det lyder som om der er en del der har opfattelsen af at afvænning= græde sig i søvn… sådan er det jo slet ikke… det er for deres bedste, og kun et spørgsmål om dage .. så har man tilgengæld gladere og mere udvilede børn 🙂

BeduttiBedutti
    Medlem

jeg er egentlig ligeglad om der er tårer eller om det er hysteri for jeg tror ikke på at så lille et barn bare ligger og er hysterisk unden grund så jeg nægter simpelhen at lade Clara ligge og græde eller være hysterisk i flere minutter.
    Jeg siger ikke at vi bare løber ind og tager hende op når hun græder men vi går ind og giver hende sutten og putter dynen om hende når hun skal puttes om aften og hun plejer at ligge og snakke og lyttet til sin spillebamse men hvis hun græder så går vi altså der ind og når hun vågner om natten så kommer hun over i vores seng med en flaske og så sover hun vidre der.
    Jeg er helt sikker på at hun nok skal vokse fra det at vågne om natten for det har hendes brødre gjordt :O)

Betina og Clara 7 måneder og 3 dage

Anonym
    Gæst

Jeg har ikke læst nogle af bøgerne – på trods af at jeg har 3 børn. 🙂
    Vi har to små børn på 21 og 14 mdr og det har bare hele tiden ligget i kortene af kl 20 – senest, så sover alle børn. Tror at det handler RIGTIG meget om hvad man udsender af signaler. Det er gået væsentlig bedre med nummer 2 og 3.

Det har virket for os med helt faste putte ritualer – gøres klar til natten – sutteflaske – godnatkys og så går vi mens vi siger godnat og trækker døren til. Så sover børnene kort tid efter og altid uden gråd. Det sker stort set kun hvis de er syge.
    Det jeg synes er meget tydeligt med nummer 2 og 3 barn til forskel fra første gang jeg blev mor er, at denne gang har jeg været helt afklaret omkring at fra ca 4 mdr alderen så bliver der puttet i egen seng og jeg vil ikke have en hel aften til at gå med at børn er overtrætte og kede af det. Jeg tror virkelig at det har haft en afsmittende virkning som gør børnene trygge ved at blive puttet og falde i søvn alene. Min kæreste arbejder i døgnvagter hvilket betyder at jeg tit er alene hjemme ved puttetid. Så bliver der nødt til at være meget klare rutiner med 3 børn så vi alle har det hyggeligt med at blive puttet. Og det har vi 🙂
    Så jeg er overbevist om at det langt hen ad vejen handler om hvad der føles mest rigtigt og dermed gør børnene trygge.

troldemandtroldemand
    Medlem

Jeg holder med dig.Jeg brød mig ikke om det i starten,men vi blev enige om at holde ud.Jeg var ked af det i perioder,men overlevede og idag godtager den lille stort set altid at det er sengetid uden brok.Så det kan for nogen betale sig og han er også udhvilet og glad om morgenen.
    Han får bryst når han vågner og ligger så og putter og leger hos os i sengen bagefter og ser lidt tv.Det er såååå hyggeligt.

Anonym
    Gæst

NÆææ Betina er vi uenige 🙂 ?? Ja jeg kan kun sige at man skal gøre hvad der føles rigtigt. vi er jo heldigvis forskellige. jeg havde samme opfattelse som dig i starten mht. de ikke skulle græde og pyldre. Men det gik over da jeg ikke hang sammen mere pga. søvnmangel. han har måske sovet igennem 5 gange på 7½ mdr, så nu syntes vi det var på tide. Vil man igang, og er usikker på om det kan skabe nogle svigt for barnet så forhør jer med lægen eller Sp. De ved jo trods alt hvad de taler om ( håber jeg ) Men igen så gør hvad I føler er det rigtige og jeg er helt overbevidst om at min søn bestemt ikke lider under det her, så havde jeg stoppet med det samme. Pøj pøj til dem der tager springet 🙂

Karina og Emil der nu næsten sover igennem uden tårer

Anonym
    Gæst

hvad er det med godnat og sov godt? jeg kender den ikke, men har dog hørt at man øger intervallet af min. det lyder ikke så rart…

tussemussetussemusse
    Medlem

kunne aldrig drømme om at bruge godnat og sov godt metoden… og slet ikke efter at have læst sov igennem uden gråd bogen. forfatteren beskriver bla hvordan det højest sandsynligt opleves for et lille barn at ligge alene og skrige og græde, både fysisk og psykisk. efter dette afsnit lovede jeg mig selv at min dreng aldrig skal ligge alene i et rum og græde sig i søvn..
    mvh tina
    kan forresten klart anbefale bogen, allerede efter 3 dage var der forskellige små forandringer at spore hos william, og det uden 2 min gråd.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.