Hvorfor gylper de og kan man gøre noget

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Marts 2007 Hvorfor gylper de og kan man gøre noget

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    Anita22Anita22
    Medlem

Er der nogen der ved hvorfor de gylper og er der noget man kan gøre for at de holder maden i sig.

Alle råd modtages med kyshånd.

Anita og Nana 2 uger og 5 dage, flaskebarn.

mai2007mai2007
    Medlem

Vores barn og også nogle gange en værre gylper, og det vi gør er fx at lægge hende skråt i liften, dvs lægge en pude under liften i hovedenden. Vi sidder også med hende ret op et stykke tid efter hun har spist, og vi skifter hende/lægger hende ikke ned et stykke tid efter hun har spist. Og sørger for at få hende godt bøvset af.
    Jeg har hørt, at gylpen ofte er overskuds-mad, der kommer op igen, men det tør jeg ikke garantere, nu ved jeg jo heller ikke, hvor meget dit barn gylper. Men så længe min datter tager fint på, bekymrer jeg mig ikke om, at der noglegange kommer noget retur efter et måltid.

mai2007 + gylpe-pige 9 uger

mai2007mai2007
    Medlem

PS Min datter er amme-barn

Anonym
    Gæst

de gylper ofte fordi de har spist mere end hvad deres mave kan indeholde. Overskuddet skal jo placeres et sted, og derfor kommer det op igen.

Ligeledes gylper de hvis de har en bøvs der sidder i klemme.
    Nu har jeg aldrig haft flaskebarn, men ammet begge mine, men jeg tror det gælder alle børn,
    Hold en masse bøvse pauser undervejs, og overvej om mindre mad er løsningen.

Majken + Anton 4 uger

BeduttiBedutti
    Medlem

Er der nogle der kender til det der hedder johannesbrødkernemel??? (tror nok det hedder sådan)
    Der er noget man kan komme i MME som skulle virke rigtig godt for børn der gylper men har ikke prøvet det og kender ingen der har fået det.
    Men måske der er andre her inde der har prøvet det eller har hørt om det hjælper

Betina og Clara 5 uger og 4 dage

BeduttiBedutti
    Medlem

jeg fandt lige det her men ved ikke om jeg tør give det til Clara før jeg har snakket med SP i næste uge men måske andre kan få glæde af det.

Betina og Clara 5 uger og 4 dage

Johannesbrødkernemel
    er et jævningsmiddel, som kan anvendes til at jævne modermælkserstatning eller modermælk. Måltidet bliver derved mere tyktflydende, og vil derfor have vanskeligere ved at løbe tilbage til munden.

Opskrift til hjælp til gylpebørn
    Til ca. 200 ml modermælkserstatning anvendes 1 gram (1/2 teskefuld) johannesbrødkernemel.

Afmål den mængde vand, der skal bruges til modermælkserstatningen, og varm det i en gryde.
    Når vandet koger tages gryden fra varmen.
    Den afmålte mængde johannesbrødkernemel, som er opløst i lidt koldt vand, piskes i det spilkogende vand.
    Jævningen afkøles til ca. 40 grader.
    Modermælkserstatnings-pulveret piskes ud i jævningen.
    Blandingen stilles i køleskabet i flasker med låg.
    Holdbarheden er 1 døgn i køleskab.

Jævningen er ved stuetemperatur som en tyk sovs, derfor skal hullerne i sutteflasken eventuelt gøres større.

Hvis færdigblandet modermælkserstatning anvendes, hældes 1/2 teskefuld johannesbrødkernemel ned i den lunede modermælkserstatning (ca. 200 ml), hvorefter der omrystes kraftigt for at undgå klumper.

Hvis det et brystbarn, der gylper meget, kan du malke modermælken ud, og derefter blande johannesbrødkernemel i som ved den færdigblandede modermælkserstatning.

Anonym
    Gæst

Udtrykkene “stadigvåd bag ørerne” og “han er knapt tør bag ørerne” brugt om unge mennesker med tillid til egen formåen, stammer fra at børn gylper og det løber over kinden og ned i/bag ørerne. 🙂

Deraf udleder jeg at børn altid har gylpet, og at jeg er en overflodsagtig mælkemor, når Anders er nødt til at gylpe overskuddet op. 🙂
    Jeg har ikke tænkt på det som et problem ud over at han får svamp bag ørerne, hvis jeg ikke får tørret ham. Tværtimod! – For jeg er jo nødt til at have mig nogle flere amme-bluser, når han ørler mig til flere gange om dagen. 😀

Joanna og Anders 7 uger

BeduttiBedutti
    Medlem

jeg tror bestemt også det er en god ide at de kommer op at bøvse men det er ikke altid velset hos Clara som nemt kan få et hysterisk anfald :O)

Betina og Clara 6 uger

Vibe86Vibe86
    Medlem

Thea fik flaske.. og lige meget hvor mange gange hun fik en pause og kom op og bøvsede, så gylpede hun.. Vi bruge bare nogen vi havde arvet til at starte med, men så prøvede jeg Avent flaskerne.. Så skulle hun kun have en enkelt pause til at bøvse og så spise færdig, og hun gylpede ikke mere.. De sluger en masse luft når de spiser og det skal jo op igen ellers er der ikke plads til maden 🙂 Så generelt tror jeg det er godt de lige kommer op og bøvser sådan midt i måltidet, det er i hvert fald godt her 🙂

Vibe og Mille 6 uger

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.