Andre her der har en kronisk tarmsygdom???

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Marts 2007 Andre her der har en kronisk tarmsygdom???

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    mettekkmettekk
    Medlem

Jeg har selv colitis ulcerosa og spiser Pentasa 3 gange dagligt.
    Jeg fin konstateret sygdommen kort efter min sidste fødsel, og har endnu ikke rigtigt accepteret den endnu. Og det gør det ikke nemmere at jeg skal tage en masse medicin mens jeg er gravid.
    Hvis der er andre i gruppen, kunne vi jo snakke lidt sammen om hvordan det går og vores evt. bekymringer.
    Mette 4+5

lholmlonelholmlone
    Medlem

Må jeg spørg om hvad sygdommen betyder. HVad gør den ved kroppen?

sjoegreensjoegreen
    Medlem

Colitis ulcerosa er en kronisk betændelsestilstand i tyktarmen.. – det kan være overordentkigt smertefuld, trættende og udmattende – det er forskelligt fra person til person, hvor påvirket man er af det.

Heldigvis er der med årene kommet meget bedre medicinske præparater på markedet – for nogle kan det bliver så smertefuldt, at en stomi kommer på tale – men som sagt, kan de fleste heldigvis behandles medicinsk.

Morbus Crohn er derhen ad også – her er det bare hele tarmsystemet (fra hals til endetarm) der kan involveres. Det gode ved Colitis Ulceros (hvis man kan tale om det) er at det begrænser sig til tyktarmen.

Mange hilsner fra Christina – som har arbejdet på en kirurgusk mave-tarm afd. (godt nok en del år siden, så måske er der sket nyt jeg intet aner om??)og hvis anatomi-lærer havde Colitis Ulcerosa, og forresten var den første i Danmark til at gennemføre en – i øvrigt uproblematisk – graviditet med stomi.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.