Hvor meget må man løfte?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Marts 2007 Hvor meget må man løfte?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    joelinejoeline
    Medlem

Første gang jeg var gravid spekulerede jeg jo ikke så meget over det, men nu begynder jeg da at tænke lidt på det, da min søn jo alligevel vejer lidt (ca. 12-13 kg).

Er der nogen af jer der ved hvor meget man må løfte, og hvornår det er man skal passe på med at løfte tunge ting?

–Tanya

sommer06sommer06
    Medlem

Hej Tanya

Jeg står i samme situation med en datter på 13 kilo. Spurgte netjordemoderen der gav mig dette svar:

‘Det anbefales at gravide ikke løfter over 12 kg, og den samlede løftemængde bør ikke overstige 1000 kg på en arbejdsdag.

Det er dog klart, at du skal løfte og bære din datter ind imellem, men det er en god idé at lære hende at kravle ind i bilen selv, sæt dig ned og lad hende kravle op til dig, begynd at pusle hende på gulvet osv. Tiden går, og inden længe har du to børn at bære på’

Vi har et par skamler så hun selv kan nå håndvasken og kravle op på puslebordet. Jeg er ved at lære hende selv at kravle op til mig og selv kravle op i autostolen. Vi har forsøgsvist fjernet den ene side i tremmesengen så hun selv kan kravle op og ned. Første nat faldt hun ned tre gange, men ellers blev hun i sengen. Vi har lagt et faldunderlag, så hun ikke slår sig. Tror bare det er en vanesag?

Det betyder at jeg har fjernet 80 pct. af løftene på et par dage. Måske du kan bruge noget af det som inspiration?

Kh
    Dorte

joelinejoeline
    Medlem

tak for svaret 🙂

Tror jeg selv skal blive bedre til at lære ikke at bære rundt på ham.. han bliver trods alt snart 3 😉

men er det helt fra start af.. altså nu, at man skal lade være med at løfte tunge ting så? Ja altså uden tvivl er det jo kun godt at få vænnet sig af med, men alligevel 😉

–Tanya

Anonym
    Gæst

Pu ha – måske skal man lige tænke over det… Med en pige på knap 3 år kommer der jo nogle løft i løbet af en dag.

Har tænkt lidt over når vi ligger og mosler rundt på gulvet. Der kommer jo et ben her og en arm der når man leger. Og tit er det jo lige i maven/underlivet. Vil dog helst vente længst muligt med at fortælle min datter at hun skal være storesøster. Hun vil blive kisteglad, men ventetiden er bare alt for lang for en 3-årig.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.