Hjertebarn og ammehjerne :-S

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Februar 2007 Hjertebarn og ammehjerne :-S

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Ja så kom SP på visit. 7 mdr og Lillemand vejer 7.5 kg og måler 71 cm – så kælenavnet passer vist fint. Han er nu røget endnu en kurve ned og er tre kurver ned fra start vægten på 4 kg.

Han bliver tilbudt 3 måltider om dagen og spiser ca. en tsk fuld mad pr måltid. Altså får han sin næring fra mig. Vi talte lidt om det og jeg fortalte at jeg kunne mærke det på min krop at han tog meget af min næring. Og så var det hun sagde at jeg havde ammehjerne. Ja, tak skal du ha’, vidste ikke om jeg skulle blive fornærmet eller hvad. Men det var faktisk ment som at jeg led pga amningen så jeg er blevet sat på diæt. Nødder og kerner, smørklat, fløde, ikke for meget kostfiber. Alle de gode ting han skal have skal han have igennem mig og hvis han tager den 1/6 del af hans vægt som de skal er det altså 1 1/4 L guf fra mig om dagen. Bliver ved med at tilbyde mad, men skal ikke tvinge ham.

Hans manglende interesse i at komme ting i munden får han en måned til at finde ud af. Hun mente at han måske bare havde ‘glemt’ at undersøge munden med hans hænder som helt lille fordi han havde så meget andet han skulle indhente.

Til gengæld synes hun han var blevet meget dygtig til at ligge på maven og var blevet godt stærk i ryg og nakke. Og jo man skal da huske at fokusere på det positive, jeg synes bare at det at være god til at ligge på mave hører en noget tidligere alder til. Selv hvis vi trækker den første måned fra.

Ja det blev et helt ‘dagbogs’ indlæg jeg fik lagt ud på debatten – undskyld. Jeg føler mig bare så alene med min ‘lille’ langsomme dreng. Ville så gerne snakke (skrive) med andre der har et hjertebarn. Ved ikke om det er normalt at de er lidt bagud sådan rent udviklingsmæssigt, eller om der er noget jeg burde gøre anderledes eller, ………. ja føler mig lidt på herrens mark. Er her nogle eller nogle der ved hvor jeg kan finde dem?

Musen (eller Nora Malkeko)

happy24happy24
    Medlem

en fra min rigtige mødregruppe har en datter fra dec06 der er hjertebarn. Hun siger at det er normalt hvis de ikke er så store og er måske ikke de allerhurtigste til motorikken. Hendes pige vil næsten heller ikke spise grød- helst kun flaske. Hun er så begyndt at give lidt rugbrød.

Anonym
    Gæst

Kære du
    Jeg hører til her med min lille pige – men min dreng på 5 år var også hjertebarn. Kender du “hjertelisten” som er et debatforum for forældre til hjertebørn?
    Hvad fejler din dreng? Min havde Fallot.
    Hilsen Lulu

Anonym
    Gæst

http://www.hjertebarn.dk – prøv her 🙂

Anonym
    Gæst

Hej Lulu

Ja jeg har været inde og kigge på ‘Hjertebarn’ men kan kunne finde indlæg tilbage fra 2003-2005, måske er det bare mig der ikke rigtig kan ‘finde rundt’ derinde.

Lillemand er født med transposition som han blev opereret for 10 dage gammel. Fik af vide at når først de havde rettet op på fejlen så ville han være en rask og normal dreng. Så ifølge de oplysninger er han jo ikke længere et ‘hjertebarn’ og derfor undrer jeg mig meget over hans dårlige trivsel.

Sp’en vurderer ham som var han for tidligt født, men det er han jo ikke (kom på terminsdagen) og egen læge er heller ikke den store hjælp. Rigshospitalet har ‘sluppet’ os 3 uger efter operationen da amningen var godt i gang og hans vægttab vendte til vægtøgning på 24 gram så der er heller ingen hjælp at finde.

Jeg synes de var rigtig gode til at informere om operationen og måneden efter men mangler information om her lidt længere tid efter. Og mangler et sted at opsøge den information, har mest lyst til at skrive til hans læge på Riget. Måske er jeg bare for pyllret på den anden side ville jeg ikke kunne tilgive mig selv hvis der var noget og jeg bare lod stå til.
    Nå men jeg må kigge lidt nærmere på ‘Hjertebarn’ og se hvad jeg kan finde. Tak for rådet.
    Hvordan har din dreng det nu? Og havde han det også svært med trivlsen i en længere periode efterfølgende?

Hilsen
    Musen

Anonym
    Gæst

Har det helt ligesom du. Vi synes også, vi mangler information om mange ting. Man bliver bare sendt ud i verden til et almindeligt liv med et barn, som er raskopereret, men jo alligevel har en sygdomshistorie. Vi bruger stadig lægerne på Riget. Jeg synes, du skal ringe til hjerteambulatoriet og få en tid. Skal du ikke til kontrol ind i mellem? Du skal ringe og fortælle, at du er bekymret. Det tager de helt sikkert alvorligt – for de forventer ikke, at hverken praktiserende læge eller SP har viden om den slags.

Er din søn i dårlig trivsel -eller er han “bare” lille? Min pointe er, at du skal passe på at SP ikke sygeliggør din søn – for med al respekt for deres job, så ved de ikke en pind om hjertebørn.

Faldt lige over denne debat om transposition på Hjertebarn.dk http://www.hjertebarn.dk/faste_filer/modul.asp?vis=debat&omraade=5&id=45

Og ellers skal du gå ind under menuen “Debat” i venstre side.

Skriv endelig igen!

Hilsen Lulu

Anonym
    Gæst

Tak for dit svar. Det er rart at vide at det ikke bare er mig der føler sig lidt ‘lost’ efter forløbet.

Mht hans trivsel så er det nok mest mig der er bekymret. Han havde en pæn størrelse på 4 kg ved fødslen og efter operationen fortsatte han med at abe sig i 3 uger og nåede ned til 3.6 kg. Efterfølgende indhentede han en del og nåede lige op over normal kurven ved ca. 5 mdrs alderen. Nu her ved 7 mdr. ligger han 2 kurver under normal kurven. Hans længde er ligeså faldet fra over til under normal kurven.

Og jo, vi skal til kontrol men først efter et år. Ved udskrivelsen spurgte jeg om kontrol besøg og fik den besked at vi ville blive indkaldt et år efter operationen og hvis jeg ikke modtog noget brev fra dem skulle jeg selv ringe og minde dem om det. Ikke særligt betrykkende.

Vi kender en af lægerne i hjerteambulatoriet lidt (en af min mands ungdomskammerater) så jeg tror jeg lige vil skrive til ham om mine bekymringer og se hvad han har at sige. “Hellere en gang for meget”.

Igen, tak for dine svar – føler mig ikke så ‘alene’ mere 🙂

Hilsen Musen

morkarina1morkarina1
    Medlem

håber du har skrevet til en læge eller ringet til dem sådan så du kan få ro i sjælen for det handler jo ikke om at han er rask det handler jo om at du ved han har fejlet nofet og at man skal være obs på at det hele går som det skal.. huske at DU skal sætte foden i og sige jeg vil fandme have at i undersøger mit barn.. synes bestem ikek du er pylleret, det er din ret at være bekymret og sådan er det at være mor og især når ens barn har været opereret.. knus karina

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.