Hvordan vil du føde?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Februar 2007 Hvordan vil du føde?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 41 i alt)
  • Forfatter

Hej alle..

Nu har jeg været en tur rundt på Netdoktor og luret de forskellige debatter.. Bla. var der en der var bange for at føde, og så var det, at det slog mig, hvordan i andre kunne tænke jer, at jeres fødsel blev?

Jeg selv er jo førstegangs fødende så jeg har ikke de helt store forventninger.. Jeg ved det kommer til at gøre ondt.. Det kan jo næsten ikke undgåes.. Men kan jeg nå det, så vil jeg meget gerne i karbad (Har hørt det er effektivt?) og jeg er nok heller ikke bleg for smertestillende, hvis det skønnes at jeg har brug for det..

Men nok fra mig – God dag til jer alle 🙂

Linda 25+2

Anonym
    Gæst

Ja endnu en første gangs. Jeg vil gerne komme igennem det så “naturligt” som muligt, MEN har fuldt ud accepteret at jeg nok får noget smertelindring, især fordi alt peger på en laaaaaaaaang fødsel. Men vil ikke allerede nu sige, at det og det vil jeg have, er ikke bange for fødslen, så de beslutninger bliver taget løbende efter behov. Og her er så mine tanker om de forskellige former for lindring.
    Jeg har det ligesom jer med vand, MEGET GERNE TAK.
    Mht andet smertestillende så vil jeg allerhelst først prøve med akupunktur. Ved det sjældent virker, men gør det det så synes jeg det er en meget “mild” form for smertelindring.
    Jeg vil ikke afskrive en epidural på forhånd, bliver det nødvendigt så vil jeg ikke føle det som et nederlag at jeg lod mig bedøve så meget. Jeg vil dog nægte at få en ting, og det er de der såkaldete bistik, synes det er en barsk måde at smertelindre på, selvom det ikke er alle som oplever dem meget smertefulde.
    Lattergas tror jeg ikke at jeg kan tåle, har fået det en gang og der blev jeg svimmel, men prøver gerne et enkelt hiv igen, hvis det bliver tilbudt.

Det var så lidt fra mig.

Dianka 24+4

ps. min største frygt er at jeg brister helt vildt

Hej !
    Jeg er også førstegangs-fødende og har heller ikke de vilde forventninger.
    Forestiller mig dog at jeg meget gerne vil have adgang til vand, da jeg har det super godt med vand. Men der er jo så meget der kan gå helt anderledes end man forventer.

Ang. smertestillende, så kan jeg ikke helt forholde mig til hvad jeg har lyst til. Jeg kunne godt tænke mig at føde uden, men omvendt, så må jeg er bare erkende at jeg jo ikke ved hvad jeg taler om ;0)

Knus Annemette 25+2

Anonym
    Gæst

Hejsa..

Ja, nu er det så 3 gang for mig. Og egentlig har jeg ikke tænkt så meget over, lige nøjagtig hvordan og hvorledes på den måde i snakker om. 1 gang tog fødslen 9 timer og jeg var i badekar som var okey. 2 gang nåede jeg hverken det ene eller det andet da det kun tog 2½ time alt ialt. Ingen af gangene fik jeg nogen form for smertestillende.

Men jeg håber måske på, at blive sat i gang, da han allerede er stor og jeg føder store børn. (4300g og 4700g) Og er gået over tiden begge gange også. Så der er flere ting i det med at blive sat i gang. For der er ingen grund til hverken at udsætte mig eller lillemanden for så hård en fødsel, hvis han omkring terminen er et godt stykke over de 4 kg. Jodermoderen har de andre gange også været nødt til at brække deres kraveben, for at få dem ud pga. deres størrelse.
    Noget andet er, at det jo nemt kan komme til at gå hurtigt igen, men denne gang skal vi altså køre lidt over 50 km og i Februar kan der jo nemt være sne/is/glat..
    Men nu må vi se, har skrevet alle mine bekymringer ned, til når jeg skal til jodermoder her i december, så må jeg se, hvad hun siger.
    Håber da selvfølgelig at føde helt naturligt., :-))

Held og lykke

Knusere fra Trine 26+6

fillifilli
    Medlem

2. gangs her… min første fødsel varede fra første ve 22 timer lige præcis på minuttet. Det var VILDT hårdt og bae presseperioden varede 2-3 timer. Så mit eneste ønske denne gang er: Hurtig fødsel til mig tak!! Smil.
    Jeg fik lidt panodiler sidst under udvidningsveerne, var i karbad (Skøn oplevelse – vil jeg gerne igen) og fik lattergas da hun skulle sy… det var alt. Tror ikke jeg har brug for mere næste gang. Jeg er egentlig slet ikke sådan en kylling på smerteområdet når alt kommer til alt…. (Troede jeg bare…)

Knus Tine 24+5

Hejsa…

Jeg er også førstegangs fødende, og jeg er panikslagende for at skulle føde, så jeg vil allerhelst have et kejsersnit..
    Ved godt at mange siger at jeg jo ikke ved hvad jeg går ind til, da jeg jo aldrig har født, men jeg er sååååå bange. Ved ikke hvor villig de forskellige sygehus, er for at give kejsersnit, pga fødselsangst, men jeg vil snakke med min jordmoder om det, og høre hvad hun siger.
    Ved også godt at der kan være komplikationer ved et kejsersnit.
    Det var så min historie.

Hilsen
    Helle

morkarina1morkarina1
    Medlem

hejsa..

er andengangs fødende.. sidste gang var jeg SÅÅÅ bange for at skulle føde jeg ville faktisk slet ikke søde selv, men da jeg langt om længe fik mig selv overbevist om at når jeg ville have et barn så måtte jeg jo også føde det barn, men havde sagt jeg ville have Epi fra starten og jeg ville slet ikke have smerte (ja hurra det skete ikke) da jeg endelig gik i fødsel var intet som jeg gerne ville ha haft det da jeg åbnede mig så hurtigt..

denne gang har jeg sagt jeg gerne vil i vand fik jeg ikke lov til sidst da jeg fik lidt feber, vil meget gerne have Epi HVIS det trækker ud (skal sættes igang) men vil gerne selv prøve først. vil IKKE have min trøje af medmindre jeg skal i bad og vil slet ikke have lattergas, alt andet tager jeg som det kommer, og det er også kun ønsker for tror bestemt ikke at det går som jeg gerne vil have det (det fik jeg jo bevist sidst)

men det var mit bud på hvad jeg gerne vil have ud af min fødsel..

knus karina 26+6

xinaxxinax
    Medlem

Vi planlægger en hjemmefødsel. Det er vores tredje barn. Den første var en marathonfødsel på hospitalet til trods for at jeg havde håbet at føde naturligt. Men hospitalsmiljøet er altså ikke et godt udgangspunkt for en uforstyrret naturlig fødsel, og jeg er helt sikker på at forvirringen påvirkede fødselsforløbet og gjorde det både længere og mere smertefuldt end det havde behøvet at være.
    Anden fødsel valgte vi skulle foregå hjemme, for at skabe de bedste forudsætninger for en ukompliceret fødsel. Det gik da også meget hurtigere anden gang – tog kun halvanden time.
    Denne gang vil vi selvfølgelig føde hjemme igen. Jeg kan slet ikke forstå hvorfor flere ikke overvejer den mulighed. Der er meget større chance for et ukompliceret forløb når man ikke udsættes for skiftende jordemødre, stærkt lys, en klinisk fødestue og jordemødre der kigger på klokken hele tiden for at se om man nu udvider sig hurtigt nok. Og man kan jo altid overflytte hvis man ombestemmer sig.

Jeg glæder mig meget til at føde igen. Det er en kæmpe oplevelse hver gang. Ja selvfølgelig gør det ondt – men det er jo kun en lille del. Og smerterne tjener et formål. De hjælper kroppen med at producere endorphiner, som hjælper mor-barn-bindingen igang.

Xinax 26+6

DianaaaDianaaa
    Medlem

hej
    jeg venter tvillinger og har i forvejen en dreng som jeg fødte vaginalt. Jeg håber virkelig at jeg igen får lov til at føde vaginalt, jeg ønsker bestemt ikke et kejsersnit.
    Selvom det da er hårdt at føde, så er det altså også (for mig) en kæmpe tilfredsstillelse at føde selv.
    mvh Diana

DoreteDorete
    Medlem

Hejsa

Jeg er 2. gangsfødende.
    Selvom det gjorde MEGA ondt første gang, så glæder jeg mig allerede vildt til denne gang. Og jeg håber det kommer til at forløbe helt efter planen. Siger dog ikke nej til Epi.
    Held og lykke

Knus Dorete 27 +2 og datter 2004

Anonym
    Gæst

Ja endnu en førstgangs fødende melder sig på banen….

Jeg håber på en hurtig fødsel, min mor som har født 4 børn har gjort det på højest en time pr. fødsel, så håber på at gå i hendes fodspor ;o)

Nå, men jeg vil i hvert fald meget gerne i vand hvis det er muligt, har hørt at det skulle være rigtig godt!

Jeg har en meget lav smerteterskel, så jeg er åben overfor de muligheder der nu kommer ang. smertestillende. En ting er dog sikkert, jeg skal ikke have akupunktur – jeg tror simpelthen ikke at det virker….

Men har egentlig ikke sådan rigtigt overvejet hvordan fødslen skal gå, eftersom det er første gang aner jeg jo af gode grunde ikke helt hvad det kommer til at indebære. Håber bare på at det går hurtigt!

Ha´en rigtig god dag ;o)

Ditte 24+3

Anonym
    Gæst

Hej piger,
    jeg vil ikke gøre nogle førstegangsfødende bange, men jeg fik ved min første fødsel ikke lov til at være i vand eller gå rundt eller noget, der ligner en bevægelse, da jeg var uden vand i 37 timer. Jeg ville have en naturlig fødsel uden smertestil., så det fik jeg. Det var MEGET hårdt. *avvvv*
    Så denne gang glæder jeg mig til at have det bare overstået og holde min baby i armene.
    Husk, en hver fødsel er anderledes! Så jeres fødseler bliver sikkert som en drøm – kort, lidt smerte, uden komplikationer og det bliver den bedste oplevelse i jeres liv, for det er den, selvom den er meget smertefuld.

BeduttiBedutti
    Medlem

jeg kunne godt tænke mig at vide hvorfor der er nogle der vælger at føde uden smertestillende????
    Jeg har svært ved at se det chamerende i at ligge i mange timer med veer der gør fucking ondt.
    Jeg har selv fået 2 akut kejsersnit men har begge gange ligget i mange timer med veer og første gang endte det med at jeg fik en rygmavsbedøvelse som tog smerterne i mange timer og det var som sendt fra himlen så når man har mulighedern for det hvorfor så vælge at ligge med smerter

Betina

morkarina1morkarina1
    Medlem

sidste gang jeg fødte nåede jeg kun lige at bestille epi’en og så var jeg for meget åben til jeg ville have den (8 cm), men har dog fået en pudendus(staves??) blokade hvilket gjorde forfærdeligt ondt.. vil over hovedet ikke føde uden smertestillende medmindre at det går så stærkt som sidst..

knus karina 27+2

Hejsa…

Ville lige give min mening i forhold til hjemmefødsel…
    Jeg er selv førstegangsfødende, men skal føde hjemme, hvis alt da går som, det skal.

Vil bare lige give dig fuldstændig ret i, at man kan jo blive overflyttet, hvis man ombestemmer sig, eller der sker noget andet.

Ved ikke hvordan reaktionerne har været overfor jer, men vi har til tider skulle forsvare, at vi har valgt en hjemmefødsel. Der er så utrolig mange fordomme omkring en hjemmefødsel.

Jeg snakkede med min jordemoder om det sidst hun var på besøg, og hun sagde faktisk noget temmelig klogt!!!
    Nemlig at; man har jo ikke valgt sygehuset fra. Det er der jo under alle omstændigheder, hvis det er, men man har til gengæld valgt hjemmet fra, hvis udgangspunktet er fødsel på sygehuset.

Jeg er fuldstændig tryg ved, at det skal være herhjemme, tror nemlig, at det ville gå fuldstændig i stå, hvis jeg skulle på sygehuset. Så udgangspunktet for os er herhjemme…

Bettina, 38+5.
    -på besøg fra nov. termin.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 41 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.