advarsel mod bløde kalescher?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Januar 2007 advarsel mod bløde kalescher?

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    metteb77metteb77
    Medlem

Jeg plejer mest at kigge med herinde, men nu må jeg lige blande mig lidt.
    Vi var på besøg hos vores dagplejer i dag, hvor Ditte skal starte om nogle uger, og hun var heldigvis rigtig sød. Vi snakkede lidt om barnevogn til at sove til middag i, og hun sagde at man i kommunen advarede mod barnevogne med blød kalesche (uden stang på siden, så den kan låses), da de kan være farlige når der er regnslag over og barnet trækker i det kan de trække kaleschen ned og blive kvalt i regnslaget!!! Har ikke lige hørt om det før.
    Vi har en Teutonia Monsun, som vi ellers er rigtig glade for, men kaleschen slås ned bare ved at skubbe den. Jeg kørte ud til Babysam i eftermiddag og hørte dem, hvad de sagde. De vidste godt at kommunen advarede mod det, men mente ikke det var et problem, da man jo godt kunne bruge den uden regnslag i dagplejen!!!! ja right – i Danmark.
    Er der andre der har hørt noget om dette?
    Jeg synes det er rigtig rigtig træls at have brugt 5000 kr. på en barnevogn, og så alligevel skal ud og anskaffe en anden til dagplejen – og så bare det med, at man nu ikke er helt sikker på om den er farlig.

Hilsen Mette

Anonym
    Gæst

Hej.

Jeg har ikke hørt den advarsel før, men jeg synes da det lyder som et meget sandsynligt scenarie. Jeg vidste faktisk ikke at man overhovedet kunne få kalescher uden stang… Men jeg kan da godt forstå at du er træt af at du nu skal ud at købe en ny barnevogn… Øv..

Vh. Joan

LykkesenLykkesen
    Medlem

Jeg har heller ikke hørt den advarsel. Uha, sælger man så vognen uden at sige fra, at den bør benyttes uden regnslag? Det lyder lidt småfarligt. (vi bruger en basson og en simo med stænger!)

Lykke og Liv 8mdn

EmilinEmilin
    Medlem

Hej Mette

Da vi dengang skulle ud og finde barnevogn var jeg helt sikker i min sag, jeg ville have en blød kaleche, fordi jeg synes det så pænt ud. Indtil vi kom ned i butikken, for sælgeren her fortalte, at der var den ulempe med bløde kalecher, at barnet kunne få fat på den og hive ned i den selv, men jeg husker ikke, at hun nævnte noget om kvælningsfare ved regnslag mv. Vi endte dog med en hård kaleche, fordi jeg lige kunne se Ellen hive ned i den kaleche hele tiden 😉 Det regnslag jeg har (som er et helt almindeligt standard et) kan man ikke lige sådan få af, synes jeg. Har du prøvet at komme regnslag på din Teutonia og så selv skubbe kalechen ned? Så kan du prøve at se, om regnslaget så “falder ned” på en – i mangel af et bedre ord – uheldig måde? Jeg tænker, at måske er man så heldig, at det ikke kan lade sig gøre at skubbe din kaleche ned, fordi regnslaget blokerer for det? 🙂

Hilsner Linda

Anonym
    Gæst

Jeg vælger at tro, at var der en reel fare, så ville fx Emaljunga, som næsten udelukkende laver bløde kalecher, udsende en pressemeddelelse. De plejer ikke at være bange for at trække udstyr tilbage.

Jeg kan se, at der er en lille risiko, hvis det er et regnslag uden hul og der slet ingen opsyn er med barnet i rigtig lang tid, så det evt går i panik. Vi har haft vores i 3 år og selv da han var mest ivrig efter at komme op at sidde, har han aldrig taget kalechen helt ned. Når jeg fx er i Aldi og ligger kalechen ned med regnslag for at komme igennem lugen, så berører det ham ikke engang. Der er vel 30-40 cm råderum og desuden et stort hul i regslaget til luft.

Men selvom det ikke nødvendigvis sker her, kan det jo sagtens kunne lade sig gøre under andre forhold og med andre produkter. Men findes der en artikel eller pressemeddelelse, så henvis endelig til den herinde! Man kan kun blive klogere :o)

Marie

prins2prins2
    Medlem

jeg sidder lige og tænker på at du kunne jo prøve at kontakte dem der laver barnevognen og høre hvad de siger til det? for man laver vel ikke en barnevogn hvor der er kvælnings fare. jeg bliver sku da også sådan lidt, af den ekspidient, har hun mon glemt hvor hun bor? jeg blev frarådet en med blød kalsie men fordi barnet selv kan lægge den ned. nå men det er mit bedste råd.
    louise og jesper

metteb77metteb77
    Medlem

Tak for jeres respons på min frustation. Jeg tror det ender med at vi køber en billig brugt barnevogn til dagplejen, da vi jo ikke måtte bruge den anden der.
    Så vil vi prøve at stramme skruerne så meget man kan, så det ikke er så nemt for lillepigen at hive den ned.
    Har nu heller aldrig set optræk til noget, og der er et stort hul i vores regnslag, hun står aldrig uden alarm eller opsyn – så jeg tror ikke der er en reel fare – men alligevel…
    Jeg er næsten mest træt af den behandling hos Babysam. Når de nu ved, at kommunens dagplejer advarer, er det da vildt dårligt ikke at gøre opmærksom på det.

Vores klapvogn er med blød kaleche, og den har vi brugt RIGTIG meget til vores datter (hun er nu 7 år). Vi har ALDRIG oplevet at det er sket, og den er både blevet brugt med og uden regnslag og myggenet….Men kommunen tager jo deres forholdsregler…jeg arbejder selv som pædagog, og vi skal jo være så sikre på, at der ikke sker den slags med de børn vi har med at gøre…
    Berit

Hvis barnevognen kan stå under et halvtag eller andet når de små skal sove, så behøves der jo ikke regnslag… I vores dagpleje står alle barnevogne i carporten, og så bliver de jo ikke våde i regnvejr…. Vi har aldrig haft regnslag med i dagplejen – derimod er der overhovedet ingen læ i gæsteplejen, så der er der brug for det. Men sådan noget kan du jo undersøge inden du farer ud og køber en ny vogn….

Skulle der blive brug for en ny vogn, kan du jo kigge hos mødrehjælpen, de har tit billige og PÆNE vogne….og hvis det kun er til dagplejen, kan det vel være ligemeget om den har været brugt. Ellers spørg dagplejemoren om hun har en vogn du kan låne – min datter sover pt i dp’ens vogn fordi hun er vokset ud af vores egen.

Mvh Rikke – juli 2005

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.