Et spørgsmål om passiv røg!!!

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe November 2006 Et spørgsmål om passiv røg!!!

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

Hejsa alle

Vi kommer tit nede hos min mand´s søster (og hendes mand) som begge er rygere. I starten var de bare supersøde til at vise hensyn når vi var der og kun ryge i køknet og med emhætten i gang samt åbne vinduerne.

Svoger er stædig sød og går pænt med min mand ud og ryger (min mand ryger altid kun ude) men min svigerinde ryger nu atter i hele hytten og lige op og ned af mine unger og det samme gør deres store søn og hans kæreste.

Jeg synes ikke jeg kan tillade mig at kommentere det nærmere men har nu sagt til min mand at når vi kommer derud så bliver jeg udenfor med børnene fremover og er kun i staldende hos dyrne og ude i haven….hvad ville i gøre, ville i bede dem om kun ryge i deres køkken når i var der eller kan man ikke tilllade sig det hos andre??? vil meget gerne høre jeres holdning.

Kh

Line 3xmor

winniemorwinniemor
    Medlem

Hmm øv den er svær…

Og altså, jeg hader når folk ryger i nærheden af børn – jeg synes det er total hensynsløst. Jeg accepterer det med Mathilde og har altid gjort det, selvom det virkelig piner mig. Men jeg er altså af den opfattelse at man altså ikke kan bestemme hvordan folk skal opføre sig i deres eget hjem.. Men man kan som du gøre op med sig selv hvor langt man er villig til at strække sig. Jeg kommenterer det hvis de sidder og ryger hende op i hovedet eller også beder jeg hende om at flytte sig.

Med Hjalte er der 0 som i nul tolerence, jeg kommer ikke hvis der bliver røget eller også kan han stå udenfor. Med hans historie med først rs og bagefter astmatisk bronkitis ville jeg aldrig tilgive mig selv hvis jeg ikke gjorde alt hvad der står i min magt for at passe på ham.

Du kunne evt forklare dit og ungernes lidt mystiske fravær fra stuehuset, så har de en chance for at gøre et aktivt valg mht til deres rygning og dine børn.
    Så er du måske stemplet som en løvemor men ikke som en tosse der julrer rundt på grunden uden mål og mening :o)

Men ja det er svært svært svært… Og nej vi andre tog jo ikke skade af at sidde uden sele på bagsædet af bilen, mens de voksene pulsede løst.. Men der taler børnedødeligheden så for sig selv og det argument går vist efterhånden på krykker.

En rigtig sludder for en sladder du får her
    Men jeg føler virkelig dit dilemma – og det er jo skidenemt at komme med en eller anden teoretisk løsning, men i bund og grund må du jo selv føle efter. Min mand syntes jeg var blød i bolden med den store, og jeg er blevet spist af med ovenstående argument.. Du skulle se ham nu, den lille er så sart. Måske du skulle vise din mand et lille astmabarn og få ham til at ordne svigerinden.

Men nej man kan ikke bede folk at gå udenfor hjemme hos dem selv. Men man kan gøre sin holdning klar, på en pæn måde, eller man kan lade være med at besøge dem mere.. Alt efter niveauet af konfrontationsangst.

Men man får det altså bedre når man står op for sig selv og sine.

Stort ex-ikke videre hensynsfuld rygerknus herfra.

Hollerup210Hollerup210
    Medlem

Hej

Jeg forstår dig udemærket godt.. vi har heldigvis kun 1 hold venner der ryger, og dem har vi ikke set MEGET længe, men hvis det var sådanne at de ville ryge imens vi var på besøg ville jeg gå udenfor med Sofie så de kunne fatte pointen..

Mine forældre røg da selv da vi var små, men tror da ikke jeg har taget skade, men den dag i dag.. ja så kunne jeg aldrig finde på at sætte mit barn ind et sted hvor der bliver røget..

Har svigerinden og din svoger ingen børn selv?? Det er sjovt at nogen er af den holdning at det er ok at ryge i samme lokale som bebser..

Men som det også er blevet skrevet til dig, så fortæl hvorfor du går udenfor, det er jo ikke latterligt eller noget andet, jeg synes det er sund fornuft.

Mvh én ex-ryger (stoppede den dag der var 2 streger) og har slet ikke lyst mere :o)

BamsetrineBamsetrine
    Medlem

Hejsa..
    Jeg synes godt, du kan være bekendt at spørge om de ikke kan ryge i et andet rum mens I er på besøg.. Måske nogle facts kan hjælpe..!!??

http://www.cancer.dk/NR/rdonlyres/D00D9678-3F84-482E-A5E9-83E61FB218FA/0/Passivrygningogboern.pdf

Dette link fortæller bla. dette:

Vuggedød
    Når et barn uden kendt årsag dør inden for det første leveår, taler man om vuggedød. En baby udsat for passiv rygning har forhøjet risiko for at dø vuggedøden. Al rygning omkring det lille barn forøger risikoen

Det er da facts, der er til at føle på – Det må de da kunne forstå..

Matas har også skrevet lidt om børn og passiv rygning:

http://www.matas.dk/babyklub/Artikler/B%C3%B8rn+og+passiv+rygning.htm

Go’ weekend..

Trine 🙂

Anonym
    Gæst

hej Line.
    jeg forstår dig fuldt ud.
    vil heller ikke acceptere rygning ved de kære små..
    jeg er så en af dem, som er begyndt at ryge igen efter fødsel ;o// NOT GOOD. men der er NUL 000 rygning hjemme ved os, folk incl. mig selv må ryge udenfor, basta.
    nej du kan ikke forlange at komme og bestemme i andres hjem, men kan jo vælge IKKE at besøge dem, og fortælle dem hvorfor.
    den med at gå ud mens de ryger, er ikke god nok i mine øjne, for røgen sidder der jo stadig, når smøgen er slukket, så, så du kan jo slet ikke komme der.
    du kan jo godt spørge dem pænt, om ikk godt de vil ryge i et andet rum, når i er der, men må jo så også acceptere, hvis de siger nej. og derefter må de jo så tage med, at du ikke kommer på besøg med de små..

KH: jeanet

Hejsa og tak for Jeres svar.

Og jo de har selv børn en på 14 som ikke ryger og en på 22 som ryger meget.

Mit mellemste barn har haft astma og de var også rigtige gode til at vise hensyn til ham dengang, han er nu heldigvis vokset fra det.

De ser ikke så mange mennesker og er glade for vores besøg så måske jeg bare bestemt skulle sige at jeg kun kigger inden for hvis de vil luft ud først og kun ryge i køkkenet mens vi er der – de kan jo kun sige nej og så må jeg blive ude!!! Heldigvis går vi jo den lyse tid i møde og skal forhåbenlig til at være mere ud, det gør det jo lidt nemmere at være sammen med rygere – for føj hvor har jeg det skidt med at mine små børn skal være inde i røgen og så alt det vasketøj, for man tager jo alt af og skifter på dem når man kommer hjem for røgen hænger i alt.

kh Line

buksbombuksbom
    Medlem

Hej.
    Jeg er IKKE-ryger og hader rygning, synes rygere skulle sendes til en øde ø. MEN! Jeg mener IKKE man kan bestemme hvad andre mennesker gør i deres eget hjem (og rygere er jo også en slags mennesker :-)) og kunne ikke drømme om at bede folk om at slukke smøgen/gå udenfor i deres eget hjem. Hvis nogen kom og fortalte mig, hvad jeg skulle gøre i mit eget hjem, ville jeg blive tosset! Jeg ville simpelthen gøre, som du selv foreslår: Blive udenfor med børnene og bare sige henkastet, at du helst ikke vil have at børnene skal opholde sig i rum, hvor der bliver røget. Så har du ikke forlangt noget, men selv gjort noget for at undgå det, og så er det op til dem at vurdere hvad de vil. Jeg kan da egentlig godt forstå at rygere gerne vil ryge i eget hjem – de må jo snart ikke ryge andre steder – heldigvis.
    mvh
    Annette, der selv er vokset op i et hjem med 2 storrygende forældre i 1970’erne, der IKKE tog hensyn.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.