14 barselsfælder fra Matas – (lang men god)

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe November 2006 14 barselsfælder fra Matas – (lang men god)

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #502475

    …indlæring af
    dårlige sovevaner

    Din lille baby har haft sin egen rytme i livmoderen. Derinde i det lyserøde univers flyder maden i en jævn strøm via moderkagen, og når barnet er træt, snupper det en lur. Nu starter en helt ny rytme, hvor I to sammen skal finde spise- og sovetider. Det er fristende at tage det, som det kommer – især de første dage, hvor du sikkert har nok at gøre med ømme bryster og amme-besvær. Der flyder den ene tilstand sikkert over i den anden: Baby falder i søvn ved brystet. Mæt og tilfreds. Måske får han lov til at blive liggende og nyde super-trygheden i dine arme med bryst i munden.

    Fint. Men pas på ikke at få lagt grunden til fremtidige soveproblemer, fordi jeres baby sover bedst, når der er 100 pct. kropskontakt hele tiden.
    Før fælden klapper: Lige inden baby falder hen, lirker du brystet ud af munden og lægger hende vågen ned i vuggen eller liften. Hun må gerne være bevidst om, at nu er spisningen slut, og nu skal hun sove. Jo mere de to ting bliver adskilt fra starten (og det er ikke synd), jo hurtigere får I et barn, der kan sove igennem, og paradoksalt nok: Jo mere tryg bliver jeres barn.

    Læsetip: ?Sov igennem uden gråd”, Forlaget Aronsen.

    …husmorfælden
    ?Jeg skal bare lige…” ordne vasketøjet, stryge farmands skjorter, så bliver han sååå overrasket, og bage en kage til mødregruppen og invitere svigerforældrene på hjemmelavet chili con carne. Vi taler af erfaring: Pas på husmorfælden. Uanset, om du kan lide husarbejde eller ej, risikerer du meget hurtigt at bruge alt dit overskud på det. Mind dig selv om, at der kommer en dag, hvor du skal tilbage på arbejdsmarkedet, og så klæber din nye titel til dig som et stykke velcro. Det er nu, du skal få en rengøringshjælp. Det er nu, du skal skræve hen over bunkerne, for:

    …your baby needs you
    Groft sagt: Alle og enhver kan servere chili for svigermor og hælde tøj i tumbleren, men ingen kan erstatte dig i forhold til din baby. Og du får ikke tiden igen (ja, undskyld klichéen). Alle barslende ser orloven som en enestående chance for at komme i nul. Men lad fotoalbums og loftsrum vente, lige nu er der bånd, der skal knyttes. Til din baby. Det er i de første måneder, at I skal lære hinanden og de små signaler at kende. Det kræver tid og nærvær.
    Har du brug for ekstra skyts? Læs ?Myten om den perfekte mor”, Emilia van Hauen og Winnie Harløv, Aschehoug.

    …spisevaner
    I første omgang juniors… (vi kommer til dine om lidt). Dette punkt hænger nøje sammen med den første fælde. Ud over at adskille mad og søvn i barnets bevidsthed er det også vigtigt, at du holder øje med barnets spisemønster.
    Før i tiden sagde man, at der skulle gå ca. fire timer imellem hvert måltid. Det er man gudskelov gået væk fra. I dag ammer de fleste på fornemmelsen. Virker baby sulten? Mæt? Tilfreds? Denne metode er langt sundere for jer begge, men pas omvendt på ikke at overfodre og bruge mad som trøst. Nogle gange er baby bare utilfreds eller ked af det. Tænk, hvis nogen stak dig en leverpostejmad en gang i timen eller mere, fordi du var ked af det, kedede dig eller havde brug for nærhed. Nogle spædbørn får så slemme mavesmerter af overfordring, at det næsten ligner kolik. Så prøv noget andet end mad hver gang.

    …de andre søskende
    Måske er det jeres første barn, men hvis ikke, så indrøm bare, at du ser lillebrors ankomst som en fantastisk lejlighed til at være supermor for de andre unger. Hente dem tidligt, lave varm kakao og boller og have masser af kammerater med hjem. Og selvfølgelig give dem masser af fridage!
    Men børn trives med rutiner. De er vant til at komme i børnehave og være med, fra dagen starter, og hvis I kommer lallende kl. 10, er legen allerede i gang, og det kan være svært at komme ind i den. Samtidig har de store faktisk brug for et afbræk fra babynusseri.
    Bedre end fridage og sene afleveringer er at hente lidt tidligere hver dag. Ellers bliver det alt for hårdt for de store at skulle tilbage efter barsel. Så for deres skyld: Prøv at holde en hverdagsrytme – og hent før.

    …overstimulering
    Det er næsten ikke til at holde hænderne væk fra sin dejlige baby. Og det klør sikkert også i pengepungen for at købe det allerbedste stimulerende legetøj til verdens in spe klogeste barn. Og så klør det måske også lidt i dig for at komme ud og se andre mennesker, købe ind m.v.
    Men en dødssyg mandagstur til ISO er hård kost for et lille nyt menneske og slet ikke den stimulation, et spædbarn har brug for. Omvendt positivt virker din nærhed: Stil ind på babys bølgelængde. I puslesituationen, når I er ude at rulle, eller når I bare sidder sammen. Der opstår store øjeblikke, og fem-ti minutters intens kontakt er ofte mere end nok stimulation i starten.
    Senere får I måske brug for inspiration: Tjek ?Leg med din baby”, Politikens Forlag.

    …tabe dig for hurtigt
    Gid pokker havde Victoria Beckham og alle de andre magre mødre. Du længes sikkert nok efter at komme i jeansene hurtigt, men en god tommelfingerregel er, at det tager ni måneder at lave et barn, og det tager lige så lang tid at blive sig selv igen. Det påvirker din energi, dit humør og din mælk, hvis du taber dig for hurtigt. Hvis du gerne vil hurtigt tilbage i form, så gør heller noget andet (se senere).

    …trættende gæster
    Der er gæster, og så er der gæster. De første er dem, der giver en hjælpende hånd, mens de er på besøg, og som du får energi af at være sammen med! De andre er drænere, som gerne vil vartes op – og forventer din fulde opmærksomhed, selv om du har et spædbarn at tage dig af.
    Et godt råd: Vent med at invitere sidstnævnte til før engang om seks måneder, eller gør det på en uforpligtende måde. F.eks. med grill i haven og en skål salat (husk: ingen hjemmebagte flutes). Og du kan godt tillade dig at gå i seng med baby senest kl. 22.00.

    …shoppefælden
    Du tror, det er løgn, at man kan få så mange akutte behov for at købe. Men det kan man som barslende. Ikke alene har du tiden til at gå i butikker og opdage, hvor meget fantastisk (og unødvendigt), der findes til baby – du har garanteret også lyst til selv at tage dig lidt fikst ud, selv om maven ikke helt er blevet flad endnu, og barmen er meget større, end den plejer.
    Begræns udgifterne ved at finde nogle gode secondhandbutikker i nærheden (tjek på google) eller billige sites på nettet, f.eks. http://www.trendybaby.dk. Både din og babys krop ændrer sig så hurtigt i øjeblikket, at dyrt tøj er spild af penge. Vent til baby er et år – og du har fået din krop tilbage.

    …legetøjshysteri
    Denne fælde er jo egentlig bare en afart af ovenstående. Købetrang skal bekæmpes, især når det gælder dyrt udviklingslegetøj til helt små børn. Selv de mødre i mødregruppen, der kender samtlige af KREAs varenumre vil måbe, når de ser dit dogme-udstyr næste gang, I mødes hos dig:
    1) Et dejligt tæppe, så du og baby kan ligge sammen på gulvet og øve mave-liggende stilling.
    2) En kravlegård med en sjov hjemmelavet uro med geometriske mønstre, gerne i farver. Rød, gul, blå og grøn er babys yndlings. Klip ud, tegn på pap og hæng op.
    3) Et aktivitetsstativ, som baby kan ligge under og slå til eller sparke ud efter – og få en sansemæssig oplevelse ud af. Eller et hjemmesyet sansetæppe med lyde, forskelligt stof og i farver.
    4) En let rangle eller rasle, som baby kan flytte fra hånd til hånd. Gerne i træ eller sikker plast, så den også er ufarlig at bide i.

    …det’ kun mor, der duer
    Det er hårdt at være på 24 timer i døgnet. Og du er ikke en dårlig mor, fordi du får kvælningsfornemmelse indimellem og bare vil UD! I gamle dage lagde mødrene spædbørnene ud at sove hos sygeplejerskerne på hospitalet, og i andre samfund er netværket omkring nybagte mødre meget tættere end her. Ifølge sundhedsplejerske og familieterapeut Marion Thorning er tanken om, at kun mor duer, blevet et åg for moderne mødre. F.eks. kan ingen mor holde til at blive vækket hver eneste nat i månedsvis. Mærker du f.eks., at du mister humøret, og energien fuser ud af dig, er det på tide at gøre op med den myte.

    Sandheden er i øvrigt, at børn sagtens kan knytte sig til andre også (og det skader ikke forholdet til moderen). Så se at få ringet til din veninde, svigermor eller en sød skolepige, der kan trille en tur med baby. Og lad så far komme til – ikke kun, når du er dødtræt og rækker ham barnet som det første, når han kommer ind ad døren (og også er dødtræt) – men ved puslebordet, spisebordet og badekarret. På det punkt er mænd jo nemme: Ros ham, ret ham ej, og du vil have en ridder parat til at aflaste dig i alle døgnets timer.

    …ro på amningen
    Måske kører det med amningen fint fra starten, måske gør det ikke. I begge tilfælde skal du huske, at det ikke er en maskine, men samhørigheden mellem to mennesker, der er i spil. Du kan altså hurtigt få spoleret en fin amning, hvis ikke du tager hensyn til dig selv og barnet. Derfor:

    Luk ørerne for dumme kommentarer a la ?Har du mon mælk nok?”.
    Få ro på. Amning tager tid (ligesom at indtage en femstjernet menu på Elbulli) Gå i seng og am, måske kan I bagefter få en lur sammen. Sluk mobilen og tv’et.
    Hvis teknikken driller, så tal med sundhedsplejersken eller find dig en ammerådgiver hos foreningen Forældre og Fødsel (www.fogf.dk). De har selv haft problemer og klaret dem.
    …mors dårlige spisevaner
    En bolle fra bageren spist på vejen til mødregruppen, litervis af caffe latte og croissanter, når I mødes på den nærmeste cafe kombineret med, at du sikkert bliver afbrudt 100 gange under aftensmåltidet, giver ikke den bedste basis for sunde spisevaner – eller en god fordøjelse.
    Du er sikkert meget bevidst om, at du skal spise af hensyn til mælken og barnet. Du må spise 500 kalorier mere, når du ammer. Men det svarer til et stykke wienerbrød, så du kan hurtigt få spist dig til en stigende vægt og en faldende energi. 500 gode kalorier er i stedet: Et stykke frugt, en grovbolle med ost og et glas juice.

    På jagt efter en sikker kostplan for ammende? ?Når du bliver mor” af Maria Borelius (Aschehoug) har en rigtig god en.

    …joggingsættet gror fast
    Gå ikke i fælden med automatisk at trække i det bløde hjemmesæt fra H&M, fordi du føler dig tyk i alt andet, og droppe motionen, fordi du ikke kan overkomme det. Motion gavner dit humør , det hjælper dig med at finde formen igen, og det giver dig kræfter til at klare de fysiske udfordringer med at slæbe rundt på en baby og ikke få sin nattesøvn.

    Dagslys er den sikreste anti-depressionskilde, så en times gåtur om dagen med barnevognen i rask tempo vil give dig lige, hvad du har brug for. Kombineret med nogle maveøvelser (lav 50 mavebøjninger, når du er stået ud af badet, og før du tager tøj på) hver dag kommer du hurtigt til hægterne fysisk igen.

    Held og lykke!

    #2256169
    Sidsel1234Sidsel1234
    Medlem

    🙂 Hvor er det bare et super indlæg det burde alle mødre læse… rigtigt dejligt at læse at man er helt normal og at man nok burde lytte til mange af de råd med feks tøj og legetøj også den med at bruge mere intens tid på den lille prinsesse istedet for at skulle vaske tøj og lave mad osv…. 🙂
    Tak for et super godt indlæg som jeg virkelig vil tænke over i min kostbare barsels tid 🙂
    Mange hilsner fra Cecilie og Camilla

    #2256170
    ld1301ld1301
    Medlem

    Så sandt , så sandt. Det kan man aldrig få at vide tit nok – for man falder hurtigt i fælden. Igen og igen…

    Lene

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.