Amning

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Jeg synes, at det er hyggeligt. Godt nok får jeg ind i mellem lidt ondt i bagdelen af at sidde så længe (1-2 timer), men jeg hygger mig med ham og evt en bog. Og så hjælper det efterhånden, at jeg ikke er så øm efter fødslen mere.
    Nu har jeg selvfølgelig kun ammet i 6 dage, men… Jeg synes altså at det er hyggeligt.

flaengflaeng
    Medlem

Jeg føler nok lidt henad det samme som dig – selvom jeg godt kan lide at amme, syntes jeg det tager mega langt tid. Fra jeg starter og dunken er helt færdig kan der nemt gå 1½ time så er der 1½ times pause og så er jeg på det igen.

Jeg er ved at være meget træt – og jeg har virkelig brug for lidt søvn, men jeg vil jo så gerne gøre det godt for den lille ny, så jeg fortsætter. Min trøst er at det jo ikke er for evig – og jeg tror det er det bedste jeg kan skrive til dig, det er ikke evigt vi skal fortsætte.

Ang. bryster ja så tror jeg aldrig jeg kan se på dem på samme måde igen.

Knus Trine

Anonym
    Gæst

Lige et spørgsmål: Er jeg den eneste, som ikke synes, at amning er super fedt, men naturligvis gør det for mit barns bedste? Er allerede ved at være træt af ømme brystvorter og det at sidde så mange gange om dagen med brysterne fremme.

Måske fornærmer jeg nogle med ovenstående indlæg, men det er ærligt ment.

Maria

winniemorwinniemor
    Medlem

Ingen stødt manchetter her…

Det er bare ikke særlig nemt eller bekvemt at komme igang med at amme…

Men det bliver nemmere – det lover jeg, og du er langt den bedste madbeholder, tænk du er både steril og aflevere i den rigtige temperatur – og så er du altid lige ved hånden :o)

Men nej man kan ikke sige at revnede brystvorter er til at dø af grin over…

Winnie 40+3

Den første uge (eller knap 2 uger) var amningen heller ikke spor sjov her. Lillepigen fik gnasket hul på brystvorten så det blødte og det gjorde pænt ondt. (hjalp dog med ½ dag med suttebrik og hvor hun mest fik det andet bryst)

Men nu går det meget bedre. Hun spiser hurtigt, så måltidet er hurtigt overstået. Og brystet er helet og “hærdet” så det gør slet ikke ondt længere.

Susanne og Julie 18 dage gammel

johlenejohlene
    Medlem

Hej Maria

Jeg har det lidt på samme måde lige nu fordi mine brystvorter har været revnede og ømme. Det tager også vildt lang tid når man har fået en rigtig hyggespiser 🙂

Min dreng vil heldigvis både ammes og have flaske og jeg har masser af mælk, så jeg malker ud om dagen så jeg kan give ham flaske om natten, så får “mælkebøtterne” lidt ro imens og kan blive smurt med noget salve.

Hilsen Lene og Nicolai (10 dage)

totalberittotalberit
    Medlem

jeg har født 2 piger 2 mån for tidligt og de lærte så først at sutte i ca uge 36, de sutter ikke særligt hårdt, kan ikke helt forstå det med revnede brystvorter, jeg synes knap at man kan mærke det. min mælk løber ekstremt nemt og måske de bare ligger og labber i sig, det er overstået på ca 15 min så kan der ikke tvinges mere i dem, men så tager det dog nemt 30 min at få dem til at bøvse. de sover så ca 2-3 timer inden det starter igen. at amme tvilinger er dog lidt af et projekt mest med opstiling af puder og div plus ammepude, kræver næsten en hjælper, det letter det iværtigfald, men jeg synes det er dejligt at kigge på de små hoveder når de spisser. Det med at sidde med bysterne fremmer væner man sig til jeg har været på afdling 104 i 2 mån hvor samtlige sygeplejersker har kigget og hjulpet med amning, sutte og synke refleksen er noget der bliver udviklet.
    kh Berit
    Berit

Chris30temChris30tem
    Medlem

Hej Maria.

Du er ikke den eneste. der føler sådan. For de flestes vedkommende bliver det bedre hen ad vejen. Mange har lidt problemer i opstartsfasen. Personligt har var jeg vild med at amme fra dag 1, pga den tætte kontakt m barnet. Jeg skulle dog også lige vænne mig til at mine bryster gik fra at være mine egne til at være maddepoter for min datter.

Dine brystvorter ophører m at være ømme, og ammefrekvensen falder også m tiden. Prøv evt alternative ammestillinger, hvor du også kan slappe af samtidig. Jeg blev meget glad for at amme liggende på siden, således at jeg kunne slappe fuldstændig af, når jeg ammede Silje. Især om natten kan den stilling anbefales.

Ellers synes jeg, at du skal tale m din sundhedsspl om dine tanker og følelser, og hvad der evt kan gøre det nemmere for dig.

Kh
    Christina 41+0

Hej Maria

Jeg holder meget af at amme men respekterer fuldt ud andre ikke synes det er så fedt, men prøv at tænke på alternativet. Flasker skal koges, køles, varmes, renses og det er ikke så nemt at tage en tur i byen og så lige pludselig mangle en flaskevarmer. Det er så besværligt med de der flasker og selv om maden gives på flaske så er det altså ingen garanti for at den bliver spist hurtigt.
    Håber du finder en løsning der passer jer bedst.

kh

Line – som synes det værste er de to ældre som kravler rund tog laver ulykker mens jeg ammer.

Anonym
    Gæst

Hej Maria.

Jeg kan også nogle gange synes, at det ville være nemmere, hvis Lærke var flaskebarn – så behøvede det jo ikke være mig, der gav hende mad hver gang. Men nu er hun så småt begyndt at spise grød, og det er Far, der giver hende det, når han er hjemme. Det letter mig lidt.

Jeg har haft et hyr med brystvorterne, der meget hurtigt revnede og blev til kæmpe sår. Så stod den på udmalkning i nogle dage, så suttebrik og så uden. Efter lidt tid fik Lærke trøske, og det smittede vist til mig, for meget hurtigt revnede mine brystvorter igen, og igen gjorde det avavav at amme. Nu bruger vi suttebrik igen – i hvert fald i starten af måltidet, hvor hun er så ivrig, fordi hun er sulten. Når hun er meget sulten, får hun ikke ordentligt fat, og det gør avs! Så under måltidet piller jeg suttebrikken af.

Men iiih, hvor jeg glæder mig, til hun ikke behøver babs så meget. Jeg ved godt, mange synes, det er det mest hyggelige at give sit barn mad på den måde, og ja, det er da også nemmere end at skulle varme flaske. Men alligevel glæder jeg mig…

Maria C og Lærke 3½ måned.

selmamorselmamor
    Medlem

Hej Maria.
    Jeg fik mit første barn for tre år siden. Hun var indlagt de første 2 uger så hun fik skiftevis bryst og mme. Jeg ved ikke om det var den lidt skæve start der fik amningen til at gå galt, men det lykkedes mig aldrig at få en smertefri amning. Det var ikke kun de blødende brystvorter – det gjorde simpelthen ondt inde i brystet under hele amningen (dog værst når hun skulle have fat). Jeg prøvede alt – hun fik klippet tungebåndet, ammebrikker, diverse ammestillinger – intet hjalp.
    Da hun var 4 mdr. droppede jeg amningen fuldstændig. Da jeg fik min første mens ville hun nemlig ikke mere.
    Næste gang (jeg er i 13. uge) vil jeg prøve at amme igen, men har også bestemt mig til at hvis det gør lige så ondt som sidst, så er mit barn bedre tjent med mme. For godt nok er det besværligt med alle de flasker der skal varmes, blandes, koges o.s.v., men det er ikke særlig rart for hverken mor eller barn når mor konstant gruer for den næste amning og sidder og tuder hele vejen igennem den.
    Kh Katrine (juni gruppen)

Anonym
    Gæst

Kære Maria,
    det skal nok gå. Bruger du muslingeskaller fra Apoteket? Da jeg fik vores første for 5 år siden, kostede de 75,-kr. og på ÈN nat forsvandt alle sår og revner og kom aldrig igen! Jeg skal finde dem frem igen, når jeg føder til februar. Prøv lige at blive ved og så får du at se at amning er det bedste både for dit barn og dig. Du kan rejse uden at tænke på mad til den lille det første halve år. Jeg har aldrig kogt en flaske – jeg har ammet i 1½ år til han ikke gad mere og vil gøre det igen.
    Held og lykke med din amning
    Petra (besøg fra februar 07)

Hej.

Jeg er lige på besøg fra oktober gruppen, men jeg havde også de samme problemer som dig i starten.
    Jge var meget tæt på at stoppe efter en uge med amning, fordi det gjorde sindsyg ondt men jeg holdt ud, takket være sutte brikker.
    Har du prøvet det ?
    Det kan tage den værste smerte, også hvis der er gået hul på bryst vorterne.
    De kan købes på apoteket og er ikke ret dyre.

Knus fra Chris som nu har ammet i over 8 uger

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.