Nogen der ved hvad..

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe December 2006 Nogen der ved hvad..

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

Su fødselsrate er på??

Står I en rigtig skidt situation lige nu…
    Vi har Noah fra 14.12.06, min barsel sluttede 1.nov, jeg går stadigevæk hjemme med skal starte på HF kursus d 2 jan 08- jun08, skal bare ha en gang matematik bestået, og så var planen efter at ha talt med studievejlederen i Århus, at jeg skulle starte på laborantskolen i sep 2008-sep2010. Vi bor lige nu i Gladsaxe, så vi skulle bruge sommerferien på at flytte til Århus, vi ville sælge vores andel her og bruge pengene til at leve for de 2 år i Århus. Alt tegnede sig super fint, lige indtil jeg i dag tog en graviditetstest og den var meget kraftigt positiv!
    Puhaaa, ja har kun haft mens 1 enkelt gang i sommers, så aner ikke noget om hvor langt jeg er henne eller noget som helst!
    Problemet er bare lige nu hvad fanden man gør, når man står mellem to uddannelser og højest sansynlig har termin i August?? Jeg er ikke fast ansat nogen steder nu da jeg hele tiden har vidst jeg skulle igang med uddannelse jan 08.
    Jeg havde dog bare ikke set denne graviditet komme og tvilver meget på den, skal, skal ikke?
    Nok fordi mine planer var meget anderledes, men vi har netop fundet ud af det her til morgen, terminsdagen for Noah fødsel, 2 års dagen for vores forlovelse, var der nogen der sagde skæbne??

Ja så lige nu overvejer jeg at tag mit halvårige HF, tag barsel fra juni-december (dog bliver jeg så nødt til at melde mig til en uddannelse jeg ikke starter på for evt at kunne få SU fødselsrate), min mand tager orlov fra december og resten af tiden ud, jeg finder ud af om jeg kan starte på jan09, og derved har udskudt min plan 6 mdr. – og her til spørgsmålet hvad er SU fødselraten på???
    Eller kan jeg få dagpenge? eller andet?

Ja som i nok kan hører er jeg skrup forvirret og ved endnu ikke om det ender I en abort, men inderst inden tror jeg bare ikke jeg kan få mig selv til det?
    Dette indlæg hørte nok til i dagbogsindlægget, men da jeg første begyndt at skrive kom alle tankerne og spørgsmålene ned på papir.
    Hvis nogen kan hjælpe mig med nogen svar eller bare kommentarer ville det være rart c”,)

Puhadadada, for en 2 advent!

TAK FORDI I GAD LÆSE MED!

mange hilsner Line m lillespire i maven, Noah der blir 1 på fredag og verdens dejlige kæreste som bare kun støtte mig op.

Ps ikke medlem af en a-kasse, er 22 år og igen erversuddannelse.

Anonym
    Gæst

Uha, det er en masse spørgsmål – og desværre ikke noget jeg ved alt for meget om! Dog mener jeg i hvert fald ikke, at du er berettiget til dagpenge, når ikke du er medlem af en A-kasse. SU på barsel er det samme som normal SU (altså et sted mellem 4000 og 4500)….men man får foræret et års ekstra klip. Det vil sige, man kan gå på barsel i et år – og stadig få SU, uden man kommer til at mangle klip i sidste ende. Du kan også vælge barsel et halvt år – og så et halvt år med dobbeltklip, hvor du så studerer.
    Nu er det jo lidt spændende, hvor langt du er…du skriver sandsynligvis termin i august, men det kan vel ligeså vel være nogle måneder før??? Eller har du en fornemmelse af først at være blevet gravid for nylig? Tænker bare, at det måske ikke er så festligt at tilmelde sig studie, man alligevel ikke opstarter….og måske vil du slet ikke kunne nå at starte, fordi du føder inden. Derfor, gå en tur på kommunen….Jeg er sikker på, du ikke vil blive ladt fuldstændig i stikken. Om ikke andet vil du være berettiget til kontanthjælp, er jeg overbevist om (og det er vist nogenlunde af samme størrelse som SU)….

Jeg vil ikke kommentere så meget på din graviditet i sig selv, nu du ikke er sikker på, om I vælger abort eller at beholde barnet….Og vil heller ikke komme med hverken for eller i mod. Det kan kun du og din kæreste afgøre. Stod selv i situationen for ca et halvt år siden….og jeg er så ved at være godt højgravid. Men vi var også meget i tvivl og havde lange snakke om for og i mod. Så det I skal nu må vel være at finde ud af, hvor langt du er henne…..og så tage en god snak eller tre og så tage en beslutning.

Held og lykke med det – og lad gerne høre fra dig:-)

Katrine 28+1 og Sylvester 18.12.06

thiemer06thiemer06
    Medlem

Ja pu-ha sikke en masse tanker og spørgsmål, men det er jo helt forståeligt når man sådan får en positiv graviditetstest i adventsgave… En lille side bemærkning er at vi her på siden åbenbart er ret “gode” til det der med smuttere, synes efterhånden der har været en del, men ikke umiddelbart nogen der er planlagt gravide igen..?
    Nå men til spørgsmålene 🙂 Jeg er ingen ekspert men, ved som Katrine at man får 12 ekstra SU klip når man har født. Dem kan du så vælge at holde et års barsel for, et halvt år med dobbeltklip eller gemme nogen til du starter studie igen. Du kan finde det hele inde på http://www.su.dk.
    Med hensyn til kontanthjælp, ja så er jeg altså ikke så sikker på at du kan få en rød reje så længe du har en andelslejlighed??? Tjek med kommunen.
    En løsning kunne være at udskyde dit studie helt til efter barsel og så få et arbejde i mindst tre mdr på mindst 31 timer. På den måde er du berettiget til barselsdagpenge fra kommunen – også selv om du ikke er i A-kasse.
    Når det nu “kun” er matematik du mangler, så kunne du måske slå to fluer med ét smæk og tage det på VUC om aftenen mens du arbejder?? Det er hårdt men kan godt lade sig gøre. Jeg selv tog både dansk og historie på VUC mens jeg arbejdede ved siden af, da min datter var bare 10 mdr…

Håber du finder en løsning, for i min eøjne ville det være en skam hvis i blev nødt til at vælge et barn i egentlig gerne vil have fra pga af alt det her rod :O)

Bedste ønsker fra Kathe

stineblopstineblop
    Medlem

hejsa…

jeg får barsels SU lige nu…
    den ligger på ca 4700, og du kan som de andre skriver vælge om du vil holde helt helt år, eller kun et halvt og så få dobbelt klip, altså 2*4700.
    dertil kan man jo så få SU lån, og ekstra SU lån når man er forsørger.

jeg tror ikke du er berettiget til dagpenge fra kommunen, med mindre du stopper på uddannelsen imens du er i praktik??, det var mit tilfælde… men hvis du er i A-kasse ved jeg ikke hvad mulighederne er.

Jeg vil bare ønske jer held og lykke, dejligt at din kæreste støtter dig så godt, og håber at i får taget det valg der er bedst for jer.

stine

Hej Katrine, Kathe og Stine c”,)

Tak for jeres svar og gode råd. Jeg var til lægen igår og han mente jeg var omkring de 5 uger henne, han kunne af gode grunde ikke regne mere på det, da jeg ingen ide har om hvornår jeg sidst har haft min mens.
    Vi er dog ikke blevet klogere på om vi vil beholde det eller ej, der er så mange faktorer der spiller ind, dog er jeg allerede begyndt at tænke som en gravid, ingen sushi, ingen tun osv. c”,)

Noahs bedste legekammerats far har lige fået Hånd, fod mund sygdom, og det kan jo smitte et foster hvis Noah altså har fået det og det gjorde helt ondt i kroppen ved tanken om spiren kunne være smittet.- oven i det, holder noah stor fødsesldagsfest på lørdag og starter dagpleje på Mandag. (så det passer bare dårligt, hvis han bliver syg 39 i feber i nat?!!)

Med hensyn til økonomien så kan jeg rigtig nok Kathe ikke få kontant hjælp da jeg har en andel, jeg kan hellere ikke få dagpenge med mindre jeg får et arbejde, suen kan hellere ikke lade sig gøre fordi det er midt mellem to uddannelser og jeg skal være studieaktiv 1 mdr op til fødselen.Hvilket jeg ikke kommer til da jeg højest sandsynlig har termin i August og slutter HF i juni. Så det er noget lort!
    Vi har så talt om at udskyde min uddannelse 6 mdr til 1 år, men jeg havde bare glædet mig SÅ meget til at skulle igang. Ved godt det er egoistisk men, jeg har virkelig ventet med længsel.Og desværre tager aften kurset til matematik 1 år og 2 aftner om ugen, hvilket bliver svært med lille ny og en mand som først er hjemme kl 20.00

Ja så lige nu er vi tilbage hvor vi stod før, ingen penge under barsel, bliver ihvertfald nødt til at flytte hvis nr 2 kommer, men hvor med kun 1 indtægt,som højest sandsynlig bliver lavere (min mands) hvis vi skal flytte andetsted hen, hvor finder man en billigbolig som indeholder hvad vi har nu, egen have, meget centralt og til 1600 kr om mdr? Ja mange spørgsmål er stadig uvisse!

Min læge siger jeg har til efter jul til at beslutte mig i for så er jeg 8 uger henne og kan ikke længere få medicinsk abort…

Og jeg er ved at blive vanvittig af mit hjerte og min hjernes indbyrdes kamp og Skal, Skal Ikke?!

Mange Hilsner Line- som er dybt taknemlig for i tog jer tid til at sætte jer ind i min situation og komme med meget fornuftige svar!

Anonym
    Gæst

Kan det være nogen ide for jer at købe jer en bolig, der hvor i gerne vil flytte hen og så få et af de der afdragsfrie lån i en årrække, ville det kunne lade sig gøre???
    jeg mener, så får i begge et højere fradrag og I slipper for at betale afdrag førend i har nogen indkomster, der kan klare det???
    Ved ikke om en bank vil være med til det, men lige nu skal alt da prøves, ikk ogs???

Jeg ved ikk om det hjalp dig, jeg kom bare lige til at tænke på det!
    Jeg håber at I finder en løsning på det hele som I begge to har en god fornemmelse i maven omkring, men HEYYYY, det skal nok blive en fantastisk jul alligevel søde….

Tænker på dig og glædelig jul…

barnnr01

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.