Hvad hulan skal vi gøre?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe December 2006 Hvad hulan skal vi gøre?

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

Kære medsøstre og smukke poder,

Jeg er ikke særlig aktiv herinde, men læser med hver dag. Jeg er super glad for JER! Der er mange ting som vi selv går og bokser med og det letter virkelig ikke at være alene!

Når nu til mit spørgsmål, Noah er en røver til at få til at sove om aftenen, han vil helst ammes i søvn, men dette kan tag timer!! Han ligger og ruller rundt, griner, kravler ned i den anden ende af sengen, spiser fra mig, ruller rundt igen osv. og lige pludselig går han omkuld! Dette er meget anstrengene for mig, da min mand først er hjemme kl 19.30 om aftenen og jeg derfor i den grad trænger til at trække vejret!Noah flipper helt ud hvis det er hans far der prøver at ligge ham???
    Jeg er virkelig noget til den punkt hvor jeg ikke kan klare det mere! Vi ligger ham altid kl21.00 har prøvet alt muligt, ligge alene i sin egen seng, jeg har været der, sunget, talt, nusset ja alting, har prøvet at lade ham ligge i vores seng, hvor de sammen ting er forgået osv. intet virker!
    Lige nu har min mand smidt ham i barnevognen for at få ham til at sove.
    puha, det kan jo ikke være rigtig at en dreng på 9 mdr skal bestemme over sin mor og fra!
    Det skal lige siges, at det intet problem er at få ham til at sove om dagen, der dur, barnevogn, klapvogn, slynge, amning- ja næsten alt, men om aften kæmper han som galt det hans liv!

Ud over det sover han ikke længere igennem, han gjorde det de første 4 mdr af sit liv, men så vendte karaten, og nu er knægten vågen alt i mellem 4-10 gange om natten, dette ænder ofte med han bliver liggende i vores seng, fordi jeg simpelhen er for udkørt til at blive ved man at ligge ham over!
    Jeg ved at min træthen skyldes jeg ikke længere kan huske hvornår jeg bare har fået 3 timers sammenhængene søvn.
    Ihh, så sov da unge!

Jeg ved der sidder nogen fantastiske kvinder derude på den anden side af skærmen, og helt sikkert har et trøstende svar i ærmet.
    ALT modtages med kyshånd.

Mange hilsner Noah( som lige er blevet rask efter lunge,øre og halsbetændelse) og Line- som snart ikke kan hænge sammen mere!

olivia02olivia02
    Medlem

Hej Line

Det lyder til at der skal lidt mere hårdfaste regler/metoder til. Det skal lige siges at er i denne periode sker rigtig meget i deres mentale og fyssiske udvikling og derfor kan poderne godt blive mere tryghedssøgende. det kan være grunden til at Noah vågner så meget om natten, en anden grund kan være at han er sulten.

Ang. det med at falde i søvn om aftenen, så kan jeg anbefale “Godnat og sov godt” metoden. Det er pissehårdt at køre det ind ,men det hjælper kollosalt meget. Vi var ogsåå ved at blive sindsyge med tvillingerne og valgte at følge denne metode og nu går der max ½ time også sover de. Man kan låne bogen på biblioteket eller købe den til ca 250 kr. Du kan også læse om selve grundprincipperne på div. netsider.

Knus Lena

Jeg tænker lige: Hvornår får Noah sin sidste lur i barnevognen?

Vi har en “regl” om at Matildes sidste lur ikke må være længere end til ca kl 17, for så er hun oppe til kl 21 -21.30 og sover ikke før ved 22 tiden…

Ved ikke om du kan bruge det til noget, men det hjælper her at “forkorte” den sidste lur, så hun simpelthen er SÅ træt kl 20:-)

Held og lykke:-)

Line

Anonym
    Gæst

Hej Line
    Det er ligesom at høre mig selv for 14 dage siden, da vi fik nok. Henrik var akkurat som du beskriver Noah
    Så for 14 dage siden gik vi igang med projektet få-Henrik-til-sove-om-aftenen, Vi blandende “godnat og sov godt” med “fald i søvn uden gråd”-metoden. Dvs. Bad, godnathistorie, hvorefter han får bryst og godnat sang ved mig, herefter han bliver lagt i tremmesengen.
    Han skal være rolig inden han bliver lagt i tremmesengen, kører han helt op i sengen, bliver en af os derinde indtil han falder lidt til ro uden at tage ham op, inden man går ud (nogle gange græd/råbte han når vi gik). Han fik max lov til at ligge selv i 3 min. Vi læste Godnat og sov godt, men syntes den var for hård, derfor valgte vi at blande de to metoder.

Nu har vi kørt det 14 dage det tog ca 1 uge, den første aften tog det kun 40 min men nu tager det under 1 minut.
    Efter vi gik igang med dette er han også begyndt kun at vågne en gang om natten og tør jeg næsten skrive det, men de sidste 2 nætter har han sover igennem.
    Ved ikke om du kan bruge til noget, men skriv endelig hvis du har spørgsmål.

Ønsker dig alt mulig held og lykke.

Venlig hilsen
    Marianne og Henrik 9 mdr ( der venter på sp som kommer og skal lave boeltest)

lalinelaline
    Medlem

Som mor til en af de dejlige poder som har lavet præcis sammen nummer som Noah kan jeg kun sige: DET ER SGU OPSLIDENDE!

Vores fremgangsmåde er måske ikke holdbar i længden, men det virker fantastisk. Jeg har nemlig heller ikke overskud til lange putte-seancer da jeg heller ikke kan huske hvornår jeg sidst har sovet mere end 3 timer i streg!

Emil er fuldstændig grydeklar kl. 19. Men alligevel, på forunderlig vis, vågner han helt op så snart han bare snitter sin madras. Der bliver trillet, hoppet, kravlet, råbt og kastet med sut og bamse.

Løsningen har været at jeg ammer ham i vores seng. Derefter skal han liiiiige kravle rundt i et par minutter, grine og hygge. Så lægger jeg ham ned igen ved siden af og holder om ham. På den måde kan han ikke rulle om på maven (festen begynder nemlig først hvis han kommer om på maven). Der går ca. 2 minutter med lidt brok – og vupti – hovedet om på siden, de sidste spjæt med benene og krudtuglen sover sødt.

Til gengæld leder jeg stadig efter de vise-sov-igennem-sten.

Godnat fra Line

Anonym
    Gæst

Hej Line

Puha, vi har også lige været igennem sådan en periode med Sylvester – er faktisk først nu, det har vendt! Vi fandt dog ud af for en måneds tid siden, at den stakkels dreng simpelthen var sulten, når han blev lagt (og det selvom han en halv time til halvanden forinden havde fået aftensmad). Så nu bliver han tilbudt en skål grød lige inden sengetid (bagefter ren ble og tandbørstning og så i seng), og nu vil han gerne sove. Tager max et kvarter før han sover. Derudover er det gået op for os, at han faktisk ofte i søvne piver og klynker ? men lader vi ham være, sover han selv videre. Det har krævet tilvænning fra min side ? er vant til helt zombie-agtigt at gå ind til ham i det øjeblik, jeg hører et grynt fra hans side:-). I nat var jeg kun inde hos ham to gange og give sut og nusse ? og så vågnede han glad og snakkende kl. 6.20, hvor han ellers er vågnet ked op de sidste par måneder.
    Jeg kan anbefale ?sov igennem uden gråd?. Vi har ikke fulgt den slavisk, men på forunderlig vis har det hjulpet bare at læse den ? i hvert fald giver den en forståelse for det lille barn (forfatteren er i øvrigt kraftig modstander af metoden, hvor barnet får lov at græde sig i søvn og hævder faktisk, at det kan være temmelig traumatiserende for et lille barn ikke at blive hørt og hjulpet af mor og far). Vi er selvfølgelig forskellige, men jeg ville aldrig kunne lade Sylvester ligge alene og græde i flere minutter ? og da er ?sov igennem uden gråd? god til at give alternative løsningsforslag.
    Lige meget hvad I vil forsøge jer med, håber jeg for jer, det snart hjælper, for ingen søvn er bare ikke til at leve med!
    Lad høre hvordan det går:-)
    Bedste ønsker om en snarlig god nattesøvn Katrine

Anna76Anna76
    Medlem

Hej Marianne

Er lige på besøg fra sep. 06 og læste dit indlæg om at blande “Godnat og sov god” med “Sov igennem uden gråd”

Min lille Liam på 12 mdr. er et “timebarn”, altså sover kun en time ad gangen, så vi er ved at være godt trætte…..

Ville lige spørge dig om hvad i gør når I går ind til Henrik efter de 3 min. Tager I ham op eller ligger I ham ned i sengen igen hvis han står op? Taler I til ham? Aer I ham for at få ham til at falde til ro.
    Fortæl fortæl….Jeg er en desperat mor…og far.

Jeg har altid synes at lade sit barn græde sit i søvn var en dårlig måde at slutte dagen på og lidt af en faliterklæring af forældre at ty til denne metode men mangel på søvn, en snigende følelse af være træt af min egen søn og det at jeg ikke kan være den mor for min søn som jeg gerne vil har fået mig til revudere min opfattelse og desunden håber jeg at vi får en glad og udhvilet dreng ud af det.

På forhånd tak.

AnneMette og “timebarnet” Liam.

Anonym
    Gæst

Hej AnneMette.

Vi prøver og ser om vi kan få ham til at falde til ro mens han ligger i sengen, hvor vi ikke siger andet end SSHHHH Henrik SSHHHHH det er puttetid osv. men vi siger ikke andet end det, da det ellers virker forstyrrende, vi aer ham lidt men ikke meget. Hvis han så kører helt op i en spids og BARE skriger uden at det går ned ad i styrke og vi slet ikke kan komme igennem, så tager vi ham op og trøster, til han er rolig igen ( det er dog kun sket enkelte gange)

Som oftest er min mand gået ud mens han græder ( råber/klynker) og det er faktisk det der har virket bedst, men igen det er jo ikke lang tid han ligger selv. Vi gør så også det at den der putter er den der har “vagten” hele aftenen, men det er ved at være “længe” siden det har været nødvendigt at skulle derind efter han er faldet i søvn.

Vi har nu verdens dejligste, glade og mest udhvilede dreng, selvom han altid har været glad er det blevet væsentligt mere.

Men I må prøve jer lidt frem og finde ud hvad der passer bedst til jeres dreng. Den første aften var det min mand der puttede og jeg sad her ved computeren og skrevherind for det var godt nok hårdt og de længste 40 nogensinde.

Hvis der er mere der skal uddybes siger du bare til, håber I kan bruge det her til noget. For det er ikke en rar situation at være i.

Vh Marianne

Tusind tak for jeres respons. Vi har allerede nu rykket hans sidste lur, så nu bliver han hevet op no matter what, kl 17. Det hjælper, TAK!
    Kennet fik Noah til at sove i mandags for 1 gang i mange mange mdr, mens jeg var til træning. STOR SUCCES!
    Lige nu ligger både manden og jeg med en god gang roskildesyge så vi har ikke gjort mere ved det, anet end at bestille “SOV IGENNEM UDEN GRÅD”, så nu venter vi på den, og så må vi finde tid til at få den læst.

Tusind tak for jeres svar, I er sgu fantastiske

Mange hilsner Line og Noah

Anna76Anna76
    Medlem

Hej Marianne.

Ja så er vi startet sov ignnem projektet herhjemme og ville lige i den forbindelse sige tak for dine gode råd.

Puha det er lidt hårdt for ens moderhjerte men indtil nu er det mig der har haft “fornøjelsen”…Far kan slet ikke….han er vist lige ved at græde så han sidder ved computeren med høretelefoner på og ser noget fodbold….Hmmmmm…Hård udadtil men blød som smør når det kommer til vores lille søn…

Men Liam sov 7 ja 7 timer i træk den første nat….dejligt.Det er ALDRIG sket før.

Lige et spørgsmål mere…..Hvad gør I hvis jeres Henrik vågner midt om natten og ikke vil sove mere? Bruger I så også metoden eller hvad gør I?

På forhånd Mange tak

AnneMette og Liam tidligere kendt som leder af natterroristerne.

Anonym
    Gæst

Hej AnneMette

Hvor det dejligt at Liam nu også kan sove og JA det gør PISSE ONDT….
    Ja om natten vågner Henrik desværre endnu, men det er meget forskelligt hvor lang tid han er vågen og der kan godt gå et par dage hvor han sover helt igennem.
    Han sover stadig inde ved os jeg tror det først går helt iorden, når han kommer på eget værelse. Vores problem er bare at han skal ligge på ovenpå mens vi ligger nedenunder og det vil vi ikke endnu.

Men hvad gør jeg????? Jeg ligger en hånd ned til ham ( det skal siges at Henrik ikke har været glad for at ligge i tremmeseng,derfor har vi taget den ene side af og sat sengen helt ind til min side, det har hjulpet meget) prøver at berolige ham hvis han er urolig, hvis han bare ligger ligeså stille ignorere jeg ham. Må nok indrømme at det gør jeg også nogle gange når han er ved at drive mig til vanvid. Vi har natlamper der kan dæmpes, og nogle gange hjælper det også at dæmpe dem lidt mere.

Håber det hjælper. Jeg glæder mig meget til at høre hvordan det går.

Mange hilsner
    Marianne

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.