dagens ret…!

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Forfatter

Hejsa,
    Måske et lille sidespor…men kan jeres børn spise rugbrød, kød mm. uden at kløjs i det? Oskar kaster simpelthen op, så snart han får noget i munden der er bare lidt klumpet (kan dog godt spise Müsligrød med cornflakes). Han er ikke kræsen, for når jeg blender maden ryger alt bare ned. Men jeg kan da godt gå lidt i “panik” (forstå mig ret)…han skal i vuggestue den 1/11 og til den tid er der jo “ingen kære mor”. Hvis jeg bløder rugbrødet op med mælk, går det ok, men i går gik kan et stykke brød der var ristet (bare til at hygge med mens jeg lavede mad) og det endte med at han kastede op. (min stakkels lille dreng :O( )

kh
    Mette-Marie (PS: han har ikke fået tænder endnu)

Anonym
    Gæst

Hvad spiser jeres børn?

Jeg er lidt træt af at give Anna det samme, tror hun har brug for lidt tyggeudfordring. Hun er 8,5 mrd.
    Hun få harvregrød/øllebrød om morgen , til frokost rugbrød med div. pålæg eftermades med grød.
    Det er om aften jeg har lidt problemer, hun spiser ellers godt, men det er jo det samme næsten hver dag..Grov kartffelmos med div. grønsager og forskelligt kød tilbehør (kødboller af svinekød eller oksekød, når vi får kylling koger je noget af kyllingen med i kartoflerne) Hvis vi får sovs får hun det oven i kartoffelmosen..

Har I ellers nogle forslag, da hun je meget gerne skal videre i maduniverset. Mne jeg e som første gangs mor lidt bange for at gå forhurtigt frem..! Hun har godt styr på sit pincetgreb og er god til at føre mad ind i munden..!

mvh
    Christina

thiemer06thiemer06
    Medlem

Hvad med pasta ? Her er kogt pasta i alle former et stort hit til aftensmad.
    Jeg giver ham gerne lidt mod -så jeg ved han har spist noget, og så får han ellers lov til at gå amok i en tallerken med pasta 🙂
    Nogen gange kommer jeg lidt majs, ærter, kogte gulerødder eller hvad der nu lige er i nærheden eller af voresmad han kan spise med på tallerknen.
    Han synes det er mægtigt selv at sidde og putte mad i hovedet, og så har vi andre jo madro så længe 🙂

Hilsen Kathe

der skulle stå “i går FIK HAN” ;O)

LohomaLohoma
    Medlem

Hej Christina.
    I den alder, må de godt begynde at smage familiens mad. Så det, vi får, smager Marius på (kødsovs, boller i karry, frikadeller, lasagne og alt muligt andet…). Ikke hele portioner, bare smagsprøver. Ris må de også få.
    Lohoma.

per0412per0412
    Medlem

Jeg tror Simon skal have det samme som os i aften, nemlig kartoffel-pastinak suppe (drønnemt at lave)
    Vi kæmper også med rugbrød her i huset, han skal virkelig være sulten for at det glider ned, og det skal være det blødeste brød halvt opløst i mælk (mumssss) og helst med banan eller leverpostej.
    Ellers plejer aftensmaden at bestå af kartoffel/ risotto/Bulgur med grønt (bledet) samt noget grøntsagsmos og kød (fisk/kødboller eller blendet kød/god leverpostej)
    Simon har også kun en tand i munden.
    Mvh Pernille

Anonym
    Gæst

Sophia får det samme mad som os.

Aftensmaden bliver most med en gaffel. Rugbrødet er små ryttere som hun selv spiser.
    Hun har heller ingen tænder endnu.

hilsen Heidi

marts04marts04
    Medlem

Sasja får det samme mad som vi spiser.. også rugbrød med kerne og skorpen….
    Helle

Anonym
    Gæst

uh ja mad er en svær en til de små basser.

Herhjemme døjer vi noget i øjeblikket. Adam er ikke den vildeste spiser, virker mere forsigtig end jeg kan huske storesøster var. oveni har han lige været syg og det har slået alle madvaner ud af kurs. Han ville KUN ha mad hos sin moar!

I aftes lykkedes det endelig at få lidt af beauvais yoghurtgrød i ham, så vi har også sovet dejligt i nat. Yahuuuu, det var tiltrængt.

Jeg prøver at give ham lidt af stort set alt vi får nu, noget vil han smage og andet ikke. De skal nok selv vurdere hvad de er klar til, ofte ting vi synes er vildt underligt for så små børn. (yep, vil selv kan selv starter tidligt)

Da Christel var lille var der en eller anden der sagde, at vi skulle tænke på de aldrig har smagt andet (mælk) og været godt tilfredse med det, så hvorfor ændre på noget der fungerer. underforstået at børnene skal vænne sig til ny mad, ligesom os andre.

Jeg tror ikke du skal være bange for at gå for hurtigt frem, det lyder da som om, du har ret god føling med, hvad Anna kan li at spise.

Hvis du vil give hende tyggeudfordringer, så giv hende rå gulerødder, æble, pære, grove kiks, tvebakker, skorper, persillerod måske, ristet rugbrød øh… Det var da vist hvad jeg havde af visdomsord 😉

Knus Lisanne

Anonym
    Gæst

Tak for alle input, jeg vil se om det virker på “banditten”

mvh
    Christina, hvis datter fortiden siger som en løve (hendes far har lært hende unoder…!)

Jeg ynder at sige, at Oskar har en brækrefleks der ville gør den mest fanatiske bulimiker misundelig…Oskar bruger faktisk sut…men det krævede lang tids tilvænning og afprøvning af forskellige sutter endelig fandt vi en sut der kunne bruges “NUK”, og da var han 5 måneder. Men vi nyder at han kan bruge sut nu, det er nemmere at trøste ham. Fordele ved, at han har lært at bruge den så sent, er at han ikke vågner om natten, hvis han taber den og han kan sagtens falde i søvn uden sut.

Nå, vi må bare træne videre med maden.

kh
    Mette-Marie

juleejulesjuleejules
    Medlem

Hej

Min Oscar (det ligger måske til navnet?) har også været rigtig sart med klumper og kan også godt kaste op hvis han får noget for klistret og klumpet langt tilbage i munden. Jeg er bare blevet ved med at give ham forskellige ting (brød, kogte grønsager etc.). Han er vild med advokado og kogt broccoli. Jeg har også dyppet hans hapser i vand, men noget brød er altså også tørrere end andet. Så min erfaring herfra er tilvænning – og jeg ved fra min store pige, at de lærer ALT i vuggestuen (sove – spise med ske – etc.).

– iøvrigt tager min dreng ikke sut – gør din? Jeg regner med at det er pga. det sarte svælg 🙂

VH Julie & Oscar

juleejulesjuleejules
    Medlem

– interessant med sutten – den vil vi prøve. Jeg savner virkelig at han bruger sut 🙂 mest om aftenen hvor det tager en krig for ham at falde i søvn. Hans storesøster har været rigtig sut-aholic, men smed den her for et par måneder siden (ikke let!).

Held og lykke med maden

hilsen Julie & Oscar

LohomaLohoma
    Medlem

Nogle af jer skriver, at ungerne har problemer med rugbrød. Marius får Levebrød m. gulerod, det er meget blødt og “svampet”. Har I prøvet det?

Tak, det må vi prøve :O)

Mette-Marie

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.