Hæææælp

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter
    sannettesannette
    Medlem

Hej Heidi
    Jeg var forældre rep. i vores område, i sidste periode for forældrebestyrelsen. Ikke fordi jeg har meget forstand på det, men jeg vil mene jeres dagplejer tager fejl når hun siger det ikke er barnets tarv at flytte ham. Han er allerede udsat for utrolig mange skift. Det kunne også være godt for ham at være sammen med nogle jævnaldrene, inden han bliver “smidt” ud i de store børns verden i børnehaven. Jeg syntes det var hårdt som forældre det skift fra dagplejen til børnehaven.
    Godt nok er det kun et halvt år han skal flyttes, men kan i så få en “stabil” dagplejer,, hvor han ikke skal i tide og utide skal i gæstepleje, og hvor der er jævnaldrene, er det efter min bedste overbevisning at det ville være godt for ham..
    Men det er 100% jeres valg, og ikke jeres dagplejer.
    Hilsen Annette

ingehhingehh
    Medlem

Hej Heidi,

Kan godt følge dig og dit dilemma.

Da vores yngste (pt.) havde været i dgpl i 1 kalenderår (september 2006) havde han været ved 9 forskellige dagplejere.

Det er ret frustrerende, da han var ked hver gang han blev
    afleveret et nyt sted. Nu er hans “normale” dgplmor så på orlov (personlige grunde), og han er nu kommet et nyt fast sted hen, hvor han bare er så glad for at være.

Vi kan vælge at sende ham tilbage til hans normale dgpl til marts næste år når hun begynder igen, eller vi kan vælge at lade ham blive hvor han er. Til den tid har han også ½ år tilbage. Tror at han skal blive hvor han er, og så vælger vi den “gamle” når det næste barn skal passes.

Jeg mener, at det er vigtigt at børnene får stabilitet i hverdagen, og ikke kastes rundt til så mange forskellige mennesker de ikke kender.

Det ser dog ud til, at det er mere end en enkelt eller to dage af gangen at i har gæstedgpl. Kan i ikke evt. få en plan over hvor meget hun er væk fra sit arbejde i den sidste tid han har tilbage hos hende, og så tage det derfra. Hvis hun kommer til at være meget væk, vil han måske få mere ud af, at komme et stabilt sted hen den sidste tid han har i dgpl.

Nå, det blev vist en forvirret omgang, håber du forstår hvad jeg mener.

Knus Inge

Anonym
    Gæst

Hej allesammen

Vi står i en situation med Jonathans dp, hvor vi ikke rigtig kan finde ud af om vi skal få ham flyttet det sidste halve år af hans dagplejetid.

Der, hvor han er i dp, er der kun 3 børn, og det har altid været sådan at han enten har været den yngste (ca 1½ år yngre end den næst yngste) eller også har han været den ældste (ca 1½ år ældre end den næstældste). Så udfra vores syn har han altid savnet mod-/medspil fra en jævnaldrende.

Yderligere er hans dp-mor også sikkerhedsrep. hvilket medfører at hun har dage, hvor hun skal lave APV og til møder m.m. Vi fik oplyst at det ville drejede sig om 14-18 dages fravær udover ferie og afspadsering. Det har så været så heldigt at jeg har kunne tilpasse min ferie lidt efter, hvornår dp har holdt ferie. Men udover hendes ferie har vi I alt haft gæstedagpleje 112 dage i år og 109 dage sidste år. I løbet af de sidste 2 år har Jonathan haft 8 forskellige gæstedagplejere.
    Nu til nytår kommer kommunesammenlægningerne og vores dp- område bliver udviddet temmelig meget. Vores dp vil stadig være sikkerhedsrep., da hun har det største område til at stemme på sig. Og så får hun jo bare endnu flere fraværsdage i forbindelse med andre opgaver.

Vi har talt med vores dp om det meget fravær og vores tanker om at flytte. Hendes respons var, at det var ikke i barnets tarv at flytte til ny dp… Hvad skal vi stille op? Det er vel heller ikke barnets tarv med så meget gæstedagpleje eller hvad???

Mhv

Heidi

Anonym
    Gæst

Hvis hun ikke kan se det er i barnets tarv at flytte til en stabil plads det sidste halve år, så er det måske bare slet ikke hende i skal være hos. Jeg ville finde en anden og ikke bruge yderligere krudt på at bekymre mig om hende. Hun har jo valgt hvad hun vil. Det er i mine øjne heller ikke hende dagplejebørns tarv!

Håber det løser sig snart.

mange knus barnnr01 36+5

Anonym
    Gæst

Jeg forstår ikke rigtig det koncept med alle de gæstedagplejere. Man bruger god tid på at køre et barn ind hos en bestemt DP og ofte vælger folk DP frem for vuggestue pga de hjemlige, trygge omgivelser med en enkelt omsorgsperson. Men man skal fra den ene dag til den anden aflevere sit barn hos en fremmed gæstedagplejer, det kan jeg altså ikke se er i barnets interesse. Og da slet ikke til så mange forskellige og så mange gange om året. Jeg ville helt klart vælge en anden fast DP eller måske se om der er mulighed for at starte i børnehaven. Hos os starter nogle børn når de er 2½ i småbørnsgrupper i børnehaven.

Kh Marie

Anonym
    Gæst

Hej Heidi.

8 forskellige gæstedagpl. det ER mange! I Kolding kommune bestræber de sig på, at et barn ikke må opleve mere end 5 forskellige dagplejere i løbet af de år de er i dagplejen.
    De gæstedagpl. i har haft, er de fra legestuegruppen?? -Det kan de vel næsten ikke være allesammen?
    Såfremt det er en gæstedagpl. fra legestuegruppen, så vil det for barnet ikke være en fremmed, da de jo jævnligt mødes, DA vil det mere være forældrene, der føler det som fremmede mennesker, da de jo ikke kende personen, men det gør børnene jo til en vis grænse.
    Hvordan trives jeres barn i dagplejen?? Er han glad/ked af det, når i afleverer/henter ham? Virker han som om han er blevet udfordret og stimuleret i løbet af dagen (hvilket ofte viser sig ved træthed når de hentes), eller virker han understimuleret? Det er som regel ikke det store problem for et barn, at være den mindste i gruppen (heller ikke selv om der er 1½ år til den næstældste), børn syntes kun det er fedt, at have nogle store børn at se op til og lære fra. Derimod kan det i nogle tilfælde være et problem, hvis barnet er meget ældre end de andre. Jeg går ud fra at Jonathan nu er ca. 2½ år og at de øvrige 2 børn er ca. 1 år og da, vil jeg give dig ret i, at de ikke giver ham noget modspil overhovedet. MEN, dertil skal det også siges, at det er meget sundt for børn, at prøve at være den store i flokken. Dvs. den der kan/må alt/det meste. Det er sundt og givende for dem, at være den der hjælper til og viser de små hvordan det hele skal gøres.
    Når barnet kommer i børnehave, vil han jo igen være den lille, der ikke kender spillereglerne og ikke kan være med i de stores lidt mere avancerede lege.
    Så som jeg ser det, kan det være godt, at prøve at være den store i flokken, MEN det kræver meget af dagplejeren, der må gøre en extra indsats for at han stadig bliver stimuleret tilstrækkelig… dette kan f.eks. gøres ved ofte at mødes med andre dagpl. der har store børn. Men han er i en alder, hvor der sker meget og hans udvikling må på ingen måde gå i stå, for så er der noget galt.
    Det er svært, at råde jer til, hvad i skal gøre… men, hvis i vælger at flytte ham til anden dagpl. så kunne det måske være en idé, hvis det kunne lade sig gøre, at få ham til en af de gæstedagpl. som han kender eller måske en af dagpl. fra legestuen, så det igen bliver et kendt ansigt. En anden mulighed kunne jo være, at flytte ham til en vuggestue i en integreret institution, dvs. en vuggestue, hvor han kan fortsætte i børnehave i samme hus… derved undgår du et skift.
    Såfremt du vælger, at beholde ham hos den nuværende dagpl. så syntes jeg, at du skal tage en snak med pædagogen og slå i bordet… gør hende opmærksom på hvor mange forskellige gæstedagpl. i har haft og at i ikke vil finde jer i det mere. Få lavet en aftale om 2 forskellige gæstedagpl. som i fremover skal tilbydes plads hos… så er det hendes opgave, at overholde aftalen.
    Netop kommunesammenlægningen kan der give et problem, da i måske skal have ny pædagog fra årsskiftet, men så må jeres nuværende pædagog, sørge for, at jeres aftale bliver bragt videre til den nye pædagog. Kommunesammenlægningen MÅ på ingen måde være en sovepude for pædagogen.

Håber i finder den løsning der er bedst for Jonathan… håber at høre hvad i beslutter jer for.

Knus Karina 34+6 Dagplejer.

marts04marts04
    Medlem

vi er lige flytte til en anden kommune og vores datter har fået ny dagplejemor for 5. gang, Vores datter trives og har det fint med det, så barnet tager ikke skade af at prøve noget nyt, kan godt forstå hvis i vil have en anden….

pøj pøj

marts04

Anonym
    Gæst

Hvis din søn har et ½ år tilbage i dagpleje, og du i den periode er på barsel, vil jeg lade ham blive hos hans nuværende dagplejer. Har selv haft en datter som blev kastet rundt, og jeg ringede og klagede til de ansvarlige, hvilket hjælp. Du kan kontakte dem, og tale med dem om fordele og ulemper – lederen er sikkert pædagoguddannet.

Men for et halvt år – og hvor du går hjemme, mener jeg heller ikke han skal indkøres et andet sted med andre rutiner og regler. Jeg vil i hvertfald ikke gøre det.

Menriette

Anonym
    Gæst

Tak for jeres svar – vi er ved at undersøge muligheden for at få ham flyttet til én af dem, hvor han har været mest i gæstedagpleje. Også fordi der her er jævnaldrende børn, som kan være med til at give en større sproglig stimulans. Jeg mener at det vil være synd for ham, når han kommer i børnehave, at han kun har sprog som en 1½ årig. Og børn udvikler jo en stor del af deres sprog gennem leg med jævnaldrende. Men nu får vi at se om det kan lade sig gøre…

Mvh Heidi

Anonym
    Gæst

Hejsa

Jeg er lige på besøg fra januarterminen, men kommer lige med mit indput.

Nu ved jeg ikke hvor i landet I bor, men mange steder findes der efterhånden småbørnsbørnehavepladser til børn fra de er 2 år. Det var måske en mulighed? Så er han i børnehave og skal ikke flytte en gang til når han skal ind på ” den store stue” , men er inde i huset.
    Vi fik selv sådan en plads til vores datter da hun var 2 år (er lige fyldt 3 nu) og det var det bedste vi overhovedet har gjort.

Mh. Susanna

Anonym
    Gæst

Jeg kan tilslutte mig Susannes forslag om at undersøge, om der ikke er en god 2-års børnehave i nærheden.
    Min datter, som nu bliver 8 år på lørdag, gik også i dagpleje i sin tid. Det forløb nu egentlig fint nok, men da hun rundede de 2 år var der bare ikke udfordringer nok for hende i dagplejen mere. Så da hun var 2 år og 4 mdr. begyndte hun i en børnehave, hvor de tog børnene fra 2-årsalderen. Og det var bare godt! Og fra dag 1 af kom der anderledes godt skub i hendes udvikling, fordi hun lige pludselig havde nogle større børn at se op til, samtidig med at der altså også var nogle jævnaldrende og lege med.
    Hun nåede at gå der i 2½ år indtil vi flyttede til en anden by og hun derfor måtte skifte børnehave.

Therese 37+3

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.