Ang Marius vægt og undervægt…:oS

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Oktober 2006 Ang Marius vægt og undervægt…:oS

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    min1babymin1baby
    Medlem

I går var jeg ved lægen med Marius til 2-års undersøgelsen.

Det gik faktisk fint. Alt var fint, bortset fra Marius vægt.

Marius er 89 cm høj og vejer, med tøj på, 12.6 kg. Ifølge lægener det lidt for lidt han vejer. Han burde vel veje ca 1 kg mere. Så jeg fik lige med på vejen at vi ikke skulle holde igen…
    Men Mairus har bare aldrig være den tykke dreng. Jo da han var ca ½ år var han ret så godt i stand, men siden da har han været ret slank og i vinters vejede han da kun 11 kg.

Hvad ville I lægge i det vores læge sagde med at vi ikke skal holde igen med mad? Vi synes selv han er en fin dreng, nej ikke rund, men heller ikke vildt tynd. I forvejen får han jo lidt af hvert i ugens løb, hans farfar og farmor og ollemor bor lige i nærheden og når han besøger dem, som han gør flere gange i ugen, får han da gerne lidt af det usunde, og vi kan da hel ikke sige os fri for at han får lidt herhjemme.

Men hvad ville I gøre med sådan en udmelding? Jeg har mest lyst til bare og glemme det og så ikke tænke mere over det.

Knus Vicky

Anonym
    Gæst

Glem det og tænk ikke over sådan en bemærkning.. Jeg tror da ikke Sebastian vejer mere!

Nå, det bliver lige kort, for jeg er SÅ træt og egentlig på vej i seng.. 🙂

Sov godt!

marabou4marabou4
    Medlem

Da Jeppe første gang var ved lægen – altså få uger gammel, sagde lægen, at Jeppe lå i den høje ende af normalområdet, hvilket gjorde mig glad, men lægen sagde “ja ja, han skal jo ikke blive en lille Buddah” -den slags bemærkninger går bare rent ind hos en mor!!

Jeppe vejer ikke engang 12,6 kg og jeg tror endda han er lidt højere (vi har ikke været til undersøgelse endnu). Jeg ville ikke bekymre mig.
    Det lægen mener med, at I ikke skal holde igen, tror jeg mest går på fedtstoffer. Altså godt med smør på og gerne bruge olie og den slags. Sødmælk fremfor skummetmælk…. Hvis han er kræsen, så server det I ved han kan lide. Det tror jeg var det lægen mente.

Jeg er sikker på, at I har en fin og sund dreng, og jeg ville bare glemme den bemærkning, så længe han er aktiv og glad og har et sundt forhold til mad.

Anne

JuhulieJuhulie
    Medlem

Lærke vejer et kg. mindre end Marius, og er kun 3-4 cm lavere, og hendes læge syns hun er rigtig fin! Så jeg synes HELLER ikke det lyder som noget du skal være bekymret for, men ved udmærket godt at det kan vi være 100 der siger her, men du kan stadig høre lægens ord.

Hvis du allerede nu laver hans mad “sjov” både på tallerkenden og i form af stemningen ved bordet, så kan du ikke rigtig gøre så meget andet. Vi har i en periode skruet op for Lærkes livretter og når hun får frokost herhjemme, får hun f.eks. mayonnaise-smileyer på småbitte makrelmadder og stave af ost, agurk, pølse m.v., så spiser hun ret godt. Der går også konkurrence i at få flere madder skåret ud, hvis hun f.eks. får 4 kvarte, hvor den ene så bliver delt i 4 små, og så får hun først skåret flere ud, når de første er spist. Ja ja, ved godt vi “leger” lidt på den måde, men det er der heller ikke noget galt i, for mig er det vigtigt, at hun har fået appetitten igen.

Hvis Marius’ appetit er helt fin så PRØV om du kan se bort fra lægens bemærkning, for jeg synes altså ikke han lyder til at være problematisk tynd.

knus og kram

Julie

Anonym
    Gæst

Kristian er også en tynd stængel, dvs ca 93 cm høj og 11 kg, men han er ikke mager, bare alm synes jeg. Jeg tænker på at give ham extra smør på brødet og ellers fodre ham godt med det ham kan lide af det “sunde”.
    Tror absolut ikke du skal lægge mere i lægens ord andet end at sørge for alm god mad til ham, han lyder jo perfekt i mine ører 🙂

HIlsen Janni

Anonym
    Gæst

Her hedder målene 85 cm og 9,6 kg …og jeg synes ikke han er speciel tynd, men da heller ikke fed 😉
    I følge lægen er det også for lidt, da han kun har taget ca et halvt kg på på et år, men drengen sidder jo aldrig stille, og drøner afsted, har ikke været syg siden januar (!!) 7-9-13 osv… og er jo bare sig selv;-)
    Han får dog en ekstra klat flødeskum på æblekagen osv;-)
    Kh
    VIbeke

SaniasSanias
    Medlem

Her er målene 10,6 og 83 cm. Tror bare de læger skal kigge på hvordan barnet har det og ikke så meget på vægt og højde. Vi kan jo ikke alle ha samme højde og drøje.

Virker da som om hans mål virker til at harmonere fint, når man (må man ikke) samligner med de flester af vores andres små pus herinde.

Knus Sabrina

Anonym
    Gæst

Hej Vicky!
    Åh hvor kan jeg altså blive gal på læger, der kommer med sådanne udmeldinger. I foråret gik vi til børnelæge med Caroline for at få tjekket en mistanke om mælkeallergi (som hun heldigvis ikke har). Da vi afsluttede forløbet (i juni måned) sagde børnelægen også, at Caroline vejede for lidt. Hun vejede 10 kg og burde veje 12. I dag vejer hun 10,5 kg og er altså stadig ikke tung nok. Men hun er sund og rask, en meget glad og livlig pige, hun udvikler sig på alle områder som hun skal, og for mig at se betyder det, at hun TRIVES. Børnelægen mente ikke, at hun trivedes pga. det med vægten. Læger skal altså passe på med, hvordan de siger tingene.
    Vi har valgt ikke at spare på fedt i Carolines mad. Hun får en dejlig fed sauce, sødmælk o.lign. Derudover lader vi det bare gå sin gang.

Det vil jeg også råde dig til at gøre. Hold selvfølgelig øje med vægten, hvilket du garanteret også gør, men læg så heller ikke mere i det. Det er mit råd.

En lang historie for at nå frem til et simpelt budskab. :o)

Venlig hilsen Mette (og Caroline 2 år d. 28/10)

Anonym
    Gæst

Hej Vicky
    Elias har lige været til 2 års undersøgelse: 85 cm og 11.7 kg Det må vel nogenlunde svare til Marius, der bare er lidt længere og lidt tungere, tror du ikke.

Vores læge siger, at det passer fint sammen – højde og vægt… men ja, han er jo ikke verdens længste …. men det er hans forældre heller ikke. Elias ældste storbror var ca samme kaliber da han var i den alder, og er i dag en ‘lang lømmel’ – stadig slank, men vi hal aldrig høret nogen læge sige, at han skulle på fedekur.

Så tja….

Ulla

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.