Andre med hyperaktive børn?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Oktober 2006 Andre med hyperaktive børn?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    hedegaardhedegaard
    Medlem

Johannes er total hyperaktiv.
    Han er igang i alle hans vågne timer, og jeg har aldrig 2 minutters ro, før han sover.
    98% af tiden løber eller hopper han i stedet for at gå.
    Skubber konstant en stol hen til køkkenbordet, for at komme op og pille i alt muligt.
    Han kan slet ikke sidde stille ved bordet når vi skal have aftensmad. Jeg forventer ikke, at han skal sidde helt stille og spise pænt, men han fiser jo op og ned af stolen. Det ender altid med, at han ikke får ret meget aftensmad.
    Hvis han ikke får sin vilje, flipper han totalt ud.
    Han slår og hiver i hår mange gange hver dag. Nogen gange uden grund. Det virker nærmest som om det er blevet en dårlig vane.

Jeg kan slet ikke genkende den aktivitet fra pigerne.
    Nu skal han snart til 2 års us, og jeg har tænkt mig at snakke med lægen om det. Det er altså ikke normalt, og det er begyndt at bekymre mig.

Hans sprog er temmelig dårligt, han har ikke ret mange rigtige ord. Der var en talepædagog ude og se på ham i februar. Jeg ved faktisk ikke om det er planen at hun skal følge op på ham. Dengang fik vi at vide, at der ikke var noget galt med hans sprogudvikling.

Han trækker virkelig tænder ud, og jeg synes at det er udmattende at være hans mor. Jeg er begyndt at glæde mig til at han bliver ældre, så vi i det mindste kan forstå alt hvad han siger.

Annette

JuhulieJuhulie
    Medlem

hej Annette,

Der er meget af det du siger, jeg kender fra Lærke. Dog ikke det med at hive i hår og slå. Hun har nogle gange på det sidste lagt op til at slå eller slået ud uden at ramme og sat surmule på imens – som om at der var noget, der var mod hendes vilje (ikke altid at vi ved hvad viljen egentlig var).

Hver dag løber hun rundt i hele køkkenet eller hopper eller kravler. Når hun løber, skriger hun, når hun hopper falder hun med vilje og råber AAARV AARV længe inden hun overhovedet lander, og når hun kravler gør hun som en hund.

Hendes sprog har været utrolig veludviklet, men hun har vist fået så meget selvtillid, at nu plabrer hun bare derudaf, og det betyder desværre, at vi forstår meget mindre af hvad hun siger end vi gjorde, da hun koncentrerede sig og havde korte eller få ord i sine sætninger.

Og så aber hun efter. Jeg ser mig selv i spejlet mange gange om dagen, når jeg ser på hende, og det er også rimelig trættende (og megasjovt alt efter hvordan mit overskud er og hvor mange gange det er sket i løbet af dagen).

Hun er også helt vildt efter hunden, trækker den i halen og sådan. Men så gi’r hun den mad og kys og kram og bamser…

Og nej, sidde stille ved bordet er heller ikke noget, hun praktiserer for tiden. Kun når hun tegner og har 20 stykker papir og 22 tusser og gi’r den gas – på 10 min. er der intet hvidt papir tilbage!!

Der er meget engel/dæmon i den lille krop i disse dage.

Jeg TROR det er normalt nok, det lyder lidt sådan på de indlæg, jeg har læst på det sidste. Men som dig håber jeg snart det går over…

kh Julie

karinanjkarinanj
    Medlem

Hej Annette…

Fik lige en strøgtanke… Har I overvejet at prøve at minimere hans sukker indtag? Synes at jeg har læst flere steder om børn der ændrede sit voldsomme energiniveau efter at de ikke fik sukker mere…

Karina

hedegaardhedegaard
    Medlem

Vi snakkede faktisk om sukker igår.

Efter at Henrik er begyndt at deltage mere i familien, må han indrømme, at Johannes er lidt belastende.

Men jeg synes ikke at han får særlig meget sukker. Selvom han er ekstrem slikmundet, plejer jeg at holde ham hen med frugt, ostehaps o.l.
    Fredagsslikket bliver først fundet frem, når han er blevet puttet. Colaen er forbeholdt moren, når alle ungerne er puttet. Pålægschokolade og nutella får han kun sjældent, da jeg ikke gider svineriet.

Hmmm………

Kan ikke lige se hvor jeg skal skære på sukkeret.

Annette

Anonym
    Gæst

Jeg tror altså det er HELT normalt! Han lyder i mine ører som en rask dreng med krudt i røven! Sebastian er nemlig nøjagtig lige sådan, og jeg har aldrig tænkt over at det er unormalt. Nu er han godt nok enebarn lidt endnu, men udfra den erfaring jeg har fra min tid i vs, som dp og som barnepige, så er det bare sådan to-årige er.

Han fiser rundt som en skoldet skid i en tændstiksæske, fra tidlig morgen til sen aften. Han snakker, råber, løber og hopper, stille, alm gang kan han ikke, tror jeg. ;o) Han flipper når noget (nogen gange ingenting) går ham imod, men det er vist bare sådan hans temperament er – kan desværre se både mig selv og hans far i det! ;o) Han klatrer op overalt hvor han kan komme til det, prøver at stable kasserne fra værelset, så han kan komme op på de øverste hylder, åbner fryseren og skabene og leder efter is og slik. Det er absolut ikke noget han får hverken hver eller hver anden dag, men han kan godt lide det og så opsøger han det. Det gør vi andre jo også.

Tror altså ikke der er noget som helst unormalt i Johannes’ opførsel.. Men hvis I er vant til to stille “perle-piger”, kan jeg da godt se forskellen. De er jo også liiige lidt ældre, måske I bare har fortrængt deres aktivitetsniveau fra de var to år?

Kh fra Cristina 14+5 og den hyperaktive, men raske, krudtugle Sebastian

lucasmor1lucasmor1
    Medlem

synes de andre kommer godt omkring, og synes jeg genkender meget fra lucas i det. Og han er så heller ikke så langt fremme sprogmæssigt, men det er for tidligt at sige om der er noget galt har jeg hørt/læst. + drenge er tit bagefter i forhold til piger-men når de kommer igang med det klare sprog kommer det bare hurtigt 🙂

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.