Rosiner og vindruer

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Oktober 2006 Rosiner og vindruer

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    siaoktobersiaoktober
    Medlem

Hej camilla.

De må få 50 g i ugen sådan som jeg husker det.

og vindruer spiser sia rigtig mange af vi køber dem bare stenfri.
    men der er meget sukker i vindruer.

knus Nadja og Siggis

UniMorUniMor
    Medlem

Hurtigt spørgsmål: Er der ikke noget med at de små ikke må få for mange rosiner? I så fald- ved I hvorfor og hvor mange de så må få? Alberte er helt tosset med dem men “onde mor” har sat restriktioner på uddelingen!
    Hun er også viiildt glad for vinduer og spiser dem hele og gerne en masse af gangen (igen er mor dog ond og gemmer pakken væk når hun har spist en 6-7 stykker). Men så var der een der sagde at de små ikke må få vindrue kernerne??? Det har jeg da aldrig hørt om….Lyder mystisk synes jeg! Kender i noget til det? Jeg begrænser mængden for ellers bliver der ballade i bleen-så at sige (rød rumpe).
    Camilla -der altså også selv er ret vild med rosiner og vinduer-MUMS!

Anonym
    Gæst

Det er en meget lille mængde rosiner, de må få.. Tror det er hvad der svarer til en lille pakke om ugen… Det skyldes nogle svampesporer, som der er mange af, i rosiner og de kan være ret så giftige for de små! Og de økologiske er værre end de ikke-økologiske.

Mht vindruer ved jeg ikke noget, andet end at det sætter gang i mavsen. Da jeg var barn fik jeg at vide at vindrue-kernerne var skyld i blindtarmsbetændelse, så dem var jeg meget bange for – indtil jeg fik fjernet min blindtarm! ;o) Men det tror jeg nu er en skrøne!

Cristina og Sebastian – der IKKE mangler gang i maven!!

LadyInPinkLadyInPink
    Medlem

Hej

Jeg har læst el. hørt, at det er fordi, kernerne, hvis de kommer “i den gale hals”, kan være medvirkende til en livsfarlig lungebetændelse hos de små.

MVH Lady

anemonen4anemonen4
    Medlem

Der er lige kommet en mail fra Netdoktor med et svar:

Børn under tre år bør ikke spise mere end cirka 50 gram rosiner om ugen, da rosiner kan have et højt indhold af en kræftfremkaldende svampegift. Så hold øje med indtaget – det er nemlig det samlede indtag over en periode, som skal begrænses.

Kh Anne

PS Hi hi, tror også jeg ville få ondt i maven, hvis jeg spiste 6-7 hele vinDUER… :o)

UniMorUniMor
    Medlem

Hej!
    tak fo svar! Av for den: det lyder rigtig grimt med de der svampe-sporer halløj! Vil nu til at være endnu mere striks med rosinerne! Var godt klar over at der er en del sukker i vindruer/rosiner – men hun får NEVER EVER slik, kage, saft, juice eller andet sødt så der er mor normalt også striks – bedsteforældrene synes det er synd men hun er da ligeglad- ved jo ikke hvad det er hun går glip af!!
    Mht druerne går det lige ind i “kværnen”: hun har 6 skarpe bisser og de får alt fintdelt på ingen tid.. Istarten pillede jeg skrællen af druerne og fjernede kernerne, men det gider hun bestemt ikke vente på mere!! Jeg køber nu også helst de stenfri druer -det giver da god mening at stenene kan give lungebetændelse hvis de ryger den gale vej ned….
    God historie med blindtamen Cristina!!! :0) Det er ligesom det der eventyr hvor der vokser æbletræer udaf ørene på drengen, fordi han har spist kernerne fra æblet!!!
    knus
    Camilla og Alberte – som altså ikke har vinranker til at vokse ud af hverken ører eller mund :0)

Jeg fik at vide af min sp at vindruekerne, hvis de kommer i den gale hals, brænder sig fast i lungevævet og derved giver en dødfarlig lungebetændelse, som næsten er umulig at komme af med. Det sammer gælder for peanuts og vidst også solsikkekerner.

Så Vicky får altså ikke vindruer endnu, de må først få det når de bliver 3 år.

Knus Britt

KjerkrisKjerkris
    Medlem

for figner og dadler – det var i hver til fald de har sagt i vs.
    MEN og det er rigtig ved jeg ikke. Har droppet den daglige mad med figenpålæg af sammen grund. Lidt øv for Mathias – det er hans favorit.
    Nogen der ved noget?
    Kristine

Anonym
    Gæst

Alt hvad der kommer i den gale hals kan give grumme lungebetændelser, hvis ikke det kommer op igen. Og deri består faren ved i hvert fald peanuts: de har lige både form og størrelse til at sætte sig uhjælpeligt fast og KVÆLE barnet, kommer de ned i de mindre bronkier (hvilket er svært, da de er så store at de som regel sætter sig øverst i lungerne og blokere fuldstændig) kan en olie i peanut’sen (peanutten?) give den omtalte lungebetændelse.

Jeg har aldrig hørt den om figner og dadler.. Tror måske mere det drejer sig om sukkerindholdet?? Og så måske alligevel: det er jo en art nødder og nødder er hyperallergene (= stor risiko for at give allergi). Jordbær er også en art nødder og måske er det også tilfældet med tomatkernerne?

Men jeg kan jo egentlig også være ligeglad: ingen af os er allergiske overfor noget af det nævnte og så længe Bassen ikke lever af det.. Ja, så får han lov.. 🙂

Cristina – der beklager det rodede svar! ;o)

KjerkrisKjerkris
    Medlem

Hej Cristina,

Jeg er enig – mit indlæg gik dog på det med sukker og det at der skulle være svampegifte på dadler og figner???
    Det var det de sagde i VS – så jeg holder som sagt lidt igen på denne front.
    Kristine – vi ses lørdag :O)

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.